New Public Management

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

New Public Management

Inläggav Anders » 10 aug 2022 07:41

Hade ingen kul ljudbok för frukostarna, så nu fick jag för mig att börja lyssna på Jonna Bornemark, som kommit upp i annan tråd. Gillar henne från bl.a. filosofiska rum och har haft viss kommunikation med henne. Så jag började lyssna på Horisonten finns alltid kvar.

Har inte hunnit långt men den grundläggande taken är tillit till omdömet. Och det specifika fall som kommit upp, och som jag antar kommer finnas med under resans gång är "new public management", som ett exempel på att inte lita på omdöme. Som nära anhörig till vårdgivare inom offentlig sektor har detta kommit upp och inte ansetts vara nåt bra, NPM. Men ändå används det, så någon måste sett något positivt med det. Tänker att det kunde vara intressant att granska här.

Vi kan väl ta den här definitionen helt enkelt : https://sv.wikipedia.org/wiki/New_public_management

Om jag skall inleda lite provokativt, så har jag viss erfarenhet av att lyssna på vårdgivare då de tala med varandra, om vård som ges och om hur de ser på styrningen. Då jag lyssnat har jag ganska mycket fått uppfattningen - Människor som söker vårdyrken gillar kontakt med andra människor (Ok vissa blir anestesiläkare eller forskar på råtthjärnor). Med mångårig erfarenhet av elever på vårdutbildningar och teknikerutbildningar - skillnaden är inte liten. Min erfarenhet av t.ex. lärarutbildning är mindre, även om jag i en punkt i livet för inte alltför länge sen funderade på att sadla om till lärare och hade mycket kontakter med vänner som är lärare... Men jag utgår från att en som söker läraryrket också har lite av samma kvaliteter som den omvårdande.

Och vad man mycket vill ha ut av sitt yrke, i ett omvårdande yrke, är det goda samtalet med den man ger vård till. Och ett gott samtal tar tid. Och det är skattebetalarna som betalar för den tiden...
"– Man gör det för lätt för sig om man skyller allt som går dåligt på NPM. Flera av de här idéerna var nog nödvändiga. Problemet är att de har eskalerats och intensifierats så mycket att de kolliderar med professionernas egna värderingar av vad som är väl utfört arbete."(Läkartidningen 2014)
Säker på att man kan formulera liknande om skolan, men har för dålig inblick där.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: New Public Management

Inläggav David H » 10 aug 2022 11:09

Anders skrev:Hade ingen kul ljudbok för frukostarna, så nu fick jag för mig att börja lyssna på Jonna Bornemark, som kommit upp i annan tråd. Gillar henne från bl.a. filosofiska rum och har haft viss kommunikation med henne. Så jag började lyssna på Horisonten finns alltid kvar.

Har inte hunnit långt men den grundläggande taken är tillit till omdömet. Och det specifika fall som kommit upp, och som jag antar kommer finnas med under resans gång är "new public management", som ett exempel på att inte lita på omdöme. Som nära anhörig till vårdgivare inom offentlig sektor har detta kommit upp och inte ansetts vara nåt bra, NPM. Men ändå används det, så någon måste sett något positivt med det. Tänker att det kunde vara intressant att granska här.

Vi kan väl ta den här definitionen helt enkelt : https://sv.wikipedia.org/wiki/New_public_management

Om jag skall inleda lite provokativt, så har jag viss erfarenhet av att lyssna på vårdgivare då de tala med varandra, om vård som ges och om hur de ser på styrningen. Då jag lyssnat har jag ganska mycket fått uppfattningen - Människor som söker vårdyrken gillar kontakt med andra människor (Ok vissa blir anestesiläkare eller forskar på råtthjärnor). Med mångårig erfarenhet av elever på vårdutbildningar och teknikerutbildningar - skillnaden är inte liten. Min erfarenhet av t.ex. lärarutbildning är mindre, även om jag i en punkt i livet för inte alltför länge sen funderade på att sadla om till lärare och hade mycket kontakter med vänner som är lärare... Men jag utgår från att en som söker läraryrket också har lite av samma kvaliteter som den omvårdande.

Och vad man mycket vill ha ut av sitt yrke, i ett omvårdande yrke, är det goda samtalet med den man ger vård till. Och ett gott samtal tar tid. Och det är skattebetalarna som betalar för den tiden...
"– Man gör det för lätt för sig om man skyller allt som går dåligt på NPM. Flera av de här idéerna var nog nödvändiga. Problemet är att de har eskalerats och intensifierats så mycket att de kolliderar med professionernas egna värderingar av vad som är väl utfört arbete."(Läkartidningen 2014)
Säker på att man kan formulera liknande om skolan, men har för dålig inblick där.


Jag har nu lyssnat igenom cirka 2/3-delar av Bornemarks bok. Ibland gillar jag det jag hör, och ibland känner jag mer skepsis. Men en av bokens främsta förtjänster tycker jag är att hon tar sig an dessa (som jag uppfattar det) svåra och viktiga frågor. Det lämnar så att säga flera trådar som kan öppna för vidare diskussion. Vore kul om även fler forummedlemmar tog del av denna boken.

Gällande NPM så har det blivit en slags negativt laddat begrepp som ingen riktigt vill ta i försvar. Men att ändå någon sett något positivt med det? Javisst. Enligt Bornemark är i mångt och mycket hela vårt samhälle genomsyrat av ett tänkande som ligger till grund för NPM. Men just begreppet "NPM" har ofta blivit associerat med dråpliga exempel där detta tänkande spårat ur och blivit ineffektivt.
Bornemark betonar också flera fördelar med det tänkande som hon menar ligger till grund för NPM, här har vi t ex Aristoteles begrepp episteme och Cusanus begrepp ratio. NPM strävar efter de positiva aspekterna av detta tänkandet, medan dess kritiker mer har fokuserat på oavsiktligt misslyckade biprodukter i dess försök till tillämpning.

Jämförelsen mellan vårdutbildningar och teknikerutbildningar är intressant. Enligt sociologiska studier har det visats att personer inom vårdutbildningar har ett relativt överskott av kulturellt kapital, medan personer inom teknikerutbildningar har ett relativt överskott av ekonomiskt kapital. De som befinner sig närmast den kulturella polen tenderar att idealisera det fria lärandet, tillit, kunskap för kunskapens skull etc, medan de som befinner sig närmast den ekonomiska polen tenderar att idealisera målrationaliteten. Här har vi också en skiljelinje i politiken, att den kulturella sfären drar till vänster politiskt, och ekonomiska sfären drar till höger politiskt, liksom en skiljelinje mellan offentlig sektor (vänster) och privat sektor (höger).

NPM beskrivs på Wikipedia som "reformer av den offentliga sektorns organisation och styrning som omfattar att använda metoder från det privata näringslivet"... Man kan säga att det handlar om att placera en del av den högra sfärens målrationalitet in i den vänstra sfären. Och kanske blir det då inte heller så förvånande med ett slags ramaskri från den vänstra sfären.

Om Bornemark själv bara var emot NPM och tänkandet som ligger till grund för detta, tror jag inte att boken hade blivit så intressant. Men jag upplever det som att hon försöker nyansera och argumentera från båda sidor, vilket bidrar till en djupare förståelse. Med lite annan vinkling hade hon säkert kunna vänt på steken och talat sig varm för NPM och målrationalitet, och istället riktat udden mot brister i den tillitsbaserade styrningen. Faktiskt tror jag att boken kunnat bli mer intressant då... Det är ju ganska tydligt att hon själv är objektivt positionerad i den vänstra sfären med relativt överskott av kulturellt kapital, så det kan lätt bli uppfattat som att hon berömmer sig själv och personerna inom det egna gebitet, och att det är mest bara personerna inom egna gebitet som kommer läsa boken. En risk är väl då att personer invaggas i en falsk uppfattning om den egna överlägsenheten.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster