Pengar

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Pengar

Inläggav David H » 29 apr 2023 11:26

Vad är pengar? Hur vikitigt är pengar, och till vad är det viktigt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Pengar

Inläggav xion » 29 apr 2023 17:21

David H skrev:Vad är pengar? Hur vikitigt är pengar, och till vad är det viktigt?


Utan pengar skulle vi ju bli tvungna till byteshandel. Det bleve krångligt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Pengar

Inläggav hakkapeliitta » 29 apr 2023 18:11

Krånligt att bära med sej ett kylskåp på ryggen som väger 100 kg för att byta till livsmedel i en butik en kilometer bort.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pengar

Inläggav Anders » 29 apr 2023 19:47

(My refrigerator," referring to the time for which he bear hugged his refrigerator, weighing over 500lbs,and carried it up through eight flights of stairs of his hometown 9-storied apartment building.)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Pengar

Inläggav xion » 30 apr 2023 05:35

Jag få alltid musikassociationer
--https://www.youtube.com/watch?v=b9cqmEss2e0
https://www.youtube.com/watch?v=fDvPuPqebEM

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pengar

Inläggav Anders » 30 apr 2023 09:31

xion skrev:Jag få alltid musikassociationer
--https://www.youtube.com/watch?v=b9cqmEss2e0
https://www.youtube.com/watch?v=fDvPuPqebEM

Tore och jag handlade på samma affär på Haga i Karlstad. Vi nickade alltid vänligt mot varandra. Han hjälpte mig faktiskt en gång, en av de första gångerna jag skulle handla under pappaledigheten aka upplevde näradöden. Han kom efter mig med den kasse jag glömt i kassan. Gav intryck av att vara en hedersman. Hans kåk gav intryck av att han inte tyckte så illa om pengar. Men Chister Sjögrens var mycket vräkigare.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pengar

Inläggav Anders » 30 apr 2023 09:38

Som barnbarn till mekaniker och slaktare är mitt förhållande till pengar att jag är snål. I mitt nya habitat är det poppigt att aldrig prata om pengar men att idka kapitalism.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Pengar

Inläggav hakkapeliitta » 30 apr 2023 16:17

Har själv idkat ett och annat. Mest annat...
Farsan var en vanlig byggjobbare. När vi som barn flyttade hit till Sverige ansågs vi som störiga i klassrummet och fick träffa psykologer, en av oss hamnade i en obs-klass. På den tiden fanns ingen hemspråksundervisning eller annat stöd utan placerades direkt i en vanlig svensk klass utan hänsyn till om man hade svenskkunskaper. Jag kunde inte ett ord svenska. Man förstod inte ord vad läraren sa, klart man kände sej dum och började skolka och hata skolan. Vi bröder var rätt duktiga i skolan i Finland så det kändes extra jobbigt.
Men har gått hyggligt för oss alla, en är universitetslektor, en är chefsfysiker för ett stort företag inom sjukvård, själv är jag civilingenjör.

Pengar har jag aldrig jagat speciellt, tycker livet och välmåendet är så mycket viktigare.
Känns lite fattigt att bara jaga pengar men alla gör sina val i livet.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Pengar

Inläggav David H » 30 apr 2023 23:09

xion skrev:
David H skrev:Vad är pengar? Hur vikitigt är pengar, och till vad är det viktigt?


Utan pengar skulle vi ju bli tvungna till byteshandel. Det bleve krångligt.


Men vad sägs om kommunismens motto då, från var och en efter förmåga till var och en efter behov. Det innefattar väl då varken pengar eller någon mer direkt byteshandel?

Sen tänker jag annars också att pengar handlar om mycket mer än att bara täcka de basala levnadsbehoven. Ett billigt leverne och du skulle nog kunna klara dig med omkring 5000 kr för mat och husrum. Lägg sen till nån till tusenlapp för att ha extra svängrum. Men en svensk minimilön för en heltidsarbetande är väl fortfarande mer än dubbelt så mycket som detta?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Pengar

Inläggav xion » 01 maj 2023 08:38

David H skrev:
xion skrev:
David H skrev:Vad är pengar? Hur vikitigt är pengar, och till vad är det viktigt?


Utan pengar skulle vi ju bli tvungna till byteshandel. Det bleve krångligt.


Men vad sägs om kommunismens motto då, från var och en efter förmåga till var och en efter behov. Det innefattar väl då varken pengar eller någon mer direkt byteshandel?

Sen tänker jag annars också att pengar handlar om mycket mer än att bara täcka de basala levnadsbehoven. Ett billigt leverne och du skulle nog kunna klara dig med omkring 5000 kr för mat och husrum. Lägg sen till nån till tusenlapp för att ha extra svängrum. Men en svensk minimilön för en heltidsarbetande är väl fortfarande mer än dubbelt så mycket som detta?


När det gäller kommunismen...... Där kan man verkligen tala om utopi.
Den bygger på en helt felaktig ide om människans natur.
Ska man fä ett samhälle att fungera så kan man inte försöka trycka ner en fyrkantig klots i ett runt hål.
Ett fungerande samhälle måste inse och försöka utnyttja människans svagheter, men i ordnade former och med största möjliga frihet.
Detta har kapitalismen delvis lyckats väldigt bra med. Det utnyttjar människans samlarinstinkt och strävan efter rikedom och makt.
Resultatet ser vi. omåttlig rikedom för en del, rikedom för många. välstånd för stora grupper och fattigdom för ännu fler.
Det blir väldigt orättvist och dessutom håller vi på att förstöra möjligheten till ett långsiktigt hållbart samhälle.
Det värsta är att det inte går att göra något åt det.
Om det inte föddes några barn på fyrtio år så skulle alla våra problem vara lösta men då skulle också människan riskera att utplånas.
Och hur säljer man in den politiken globalt?
Det går inte. Men det är i den riktningen lösningen finns.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Pengar

Inläggav Pilatus » 02 maj 2023 19:35

xion skrev:När det gäller kommunismen...... Där kan man verkligen tala om utopi.

I teknisk mening har det prövats, alltså ett egendomslöst samhälle där klasskillnader har upphävts.
Ref. Woodcock, George, Anarkism (1962), Prisma 1964
xion skrev:Den bygger på en helt felaktig ide om människans natur.

Kanske inte, jag skulle utan vidare kunnat ingå i ett kollektiv då jag var yngre. Det måste ju inte betyda att man inte får ha privata ägodelar. Det är kapital du inte får ha, i Marx mening.
xion skrev:Ett fungerande samhälle måste inse och försöka utnyttja människans svagheter, men i ordnade former och med största möjliga frihet.

Samhällskontraktet innebär att du avstår från väldigt många tänkbara friheter. Vi accepterar tvång av flera slag, jag skall inte räkna upp, men det är lätt att inse.
xion skrev:Detta har kapitalismen delvis lyckats väldigt bra med. Det utnyttjar människans samlarinstinkt och strävan efter rikedom och makt.

Det är en riktig kommentar. Men antagligen också det som hotar människoartens existens eftersom vi inte lever hållbart som det numera heter litet varstans.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Pengar

Inläggav Anders » 03 maj 2023 06:33

David H skrev:
xion skrev:
David H skrev:Vad är pengar? Hur vikitigt är pengar, och till vad är det viktigt?


Utan pengar skulle vi ju bli tvungna till byteshandel. Det bleve krångligt.


Men vad sägs om kommunismens motto då, från var och en efter förmåga till var och en efter behov. Det innefattar väl då varken pengar eller någon mer direkt byteshandel?

Det där är en av många syner på rättvisa, och i en värld utan kvinnor som säger om sina barn att ”de bara skall vara lyckliga”, och en annan utveckling för mänskligheten sen vi kom upp över sinai hade det kanske flugit. En annan bild är ”equal opportunity, unequal outcome”, att man förtjänar sin standard, också den inte utan sina komplikationer. Fast då pratar vi väl rättvisa snarare än pengar? Även i den första varianten har jag svårt att se det flyga utan pengar. Kanske mindre pengaberoende. Men Rubel fanns.

Är pengar dåligt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Pengar

Inläggav xion » 03 maj 2023 08:17

I Sverige får många i år uppleva reallönesänkningar.
Som vanligt blir det väl dom sämst ställda som det drabbar mest.
Jag skulle inte tro att det blir några reallönesänkningar får dom som redan tjänar mest.
Annars är väl reallönesänkningar något vi bör sträva efter.
Om alla tjänar mindre så kan vi inte köpa så mycket onödigt.
Då kommer det också att produceras mindre med "prylar".
Vi kommer att förbruka mindre av Jordens resurser.
Vi kommer också att tvingas arbeta mindre eftersom fler blir arbetslösa.
Det här låter väl inte så dåligt egentligen?

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Pengar

Inläggav David H » 02 jun 2023 23:21

Jag har ett konto som är mitt lönekonto, och ett annat konto som jag använder för alla mina utbetalningar. Varje månad sker en automatisk överflytt på 11000 kr från mitt lönekonto till mitt utbetalningskonto. Med den lön jag ger mig själv på 11000 kr i månaden tycker jag att jag kan leva ett bekvämt liv...jag har det jag behöver så som mat, värme, husrum och jag behöver inte snåla. Det räcker för att resa och besöka familj några gånger per år, samt en del vardagslyx. Och då kan man fråga sig, vad fyller det för funktion att ha mer pengar än så?
Häromdagen så loggade jag in på mitt lönekonto för första gången på länge, och såg då att jag där hade lite över 500.000 kr som låg och "skräpade". Och då kan man fråga sig, vad betyder dessa pengar för mig? Det är klart att ha ett sådant kapital kan ses som en extra trygghet, att ha en buffert om något oförutsätt skulle hända. Men bortsett från detta, har jag svårt att tänka mig att det skulle ha någon betydande påverkan på min personliga livskvalitet. För mig personligen förefaller detta överskott av pengar tämligen värdelöst.
Och vilken funktion fyller relativt värdelösa pengar kan man då undra? Dvs pengar som inte fyller någon funktion för ens personliga välmående? Det är klart att pengarna behöver ju ändå inte ses som värdelösa... man kan till exempel ge bort till andra, donera till bättre behövande. Men denna typ av pengar fyller ju då en annan funktion. Pengar som bara används till donation, ger en viss fördelningsmakt av samhällets resurser. Med pengar har man makt att styra vem som relativt sett får mer och vem som relativt sett får mindre. Man kan då se pengar som ett medel för att försöka praktisera rättvisa.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Pengar

Inläggav Pilatus » 03 jun 2023 11:01

xion skrev:I Sverige får många i år uppleva reallönesänkningar. Som vanligt blir det väl dom sämst ställda som det drabbar mest. Jag skulle inte tro att det blir några reallönesänkningar får dom som redan tjänar mest.

Alla kan inte kompensera sig för inflation och värdeminskning på bostad, höga räntor och dyra drivmedel. Hur skulle det gå till?
xion skrev:Annars är väl reallönesänkningar något vi bör sträva efter. Om alla tjänar mindre så kan vi inte köpa så mycket onödigt. Då kommer det också att produceras mindre med "prylar". Vi kommer att förbruka mindre av Jordens resurser.

Visst om en del av pengarna kunde gå till dem som verkligen behöver vore det ju bra. Men alla vill ha mer och så blir det som vanligt att de som redan var utan fick det betydligt sämre. Inkomstskillnaderna har ökat under de senaste åren.

Sveriges ekonomi kunde varit bättre, vi kunde anslutit oss till Eurosamarbetet, transporter är jämförelsevis på tok för dyra, så vi har tagit på oss tagelskjortan och plågar oss själva. I Kina öppnar man nya kolkraftverk, man behöver mycket energi till sin produktion av exportvaror, vapen och inhemska behov. Folk vill äga något mer än en cykel, vill bo i varma bostäder och kunna laga mat på en gasspis. Och det är ungefär likadant i Indien. I Afrika hotar hungersnöd. Samtidigt blir vi bara fler på jorden. Varför tror så många att om Sverige skyndar på med omställningen kommer allt att ordna sig?
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster