Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
adsflkjadshfladfadsf
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 aug 2023 18:37
Kontakt:

Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav adsflkjadshfladfadsf » 02 aug 2023 18:54

Jag kan villigt erkänna att jag är en nybörjare när det kommer till att förstå politik och är därför på jakt efter era bästa boktips för att rå bot på det!

Visst, jag håller mig á jour med inrikes och utrikes politik genom diverse dagstidningar, men jag har dålig förståelse för politisk historia och olika ideologier. Jag har vi flera tillfällen sneglat på Amazons topplista i genren "politik" för att ändra på det, men jag tycker att många titlar är alltför smala (och avancerade) för att passa mig.

Vilka böcker ska jag läsa som en del av kursen "Politisk historia 101"? Vad är era bästa tips?

Tacksam för alla svar! :)
Intresserad av personlig utveckling och driver en blogg på temat tillsammans med ett gäng likasinnade. Nybliven filosofistudent.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav Pilatus » 03 aug 2023 10:32

adsflkjadshfladfadsf skrev:Jag kan villigt erkänna att jag är en nybörjare när det kommer till att förstå politik och är därför på jakt efter era bästa boktips för att rå bot på det!

Visst, jag håller mig á jour med inrikes och utrikes politik genom diverse dagstidningar, men jag har dålig förståelse för politisk historia och olika ideologier. Jag har vi flera tillfällen sneglat på Amazons topplista i genren "politik" för att ändra på det, men jag tycker att många titlar är alltför smala (och avancerade) för att passa mig.

Vilka böcker ska jag läsa som en del av kursen "Politisk historia 101"? Vad är era bästa tips?

Tacksam för alla svar! :)

Platon, Staten
Modern Political Philosophy
Av Richard Hudelson · 1999
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav David H » 03 aug 2023 11:30

Jag håller med om Staten, den tar frågorna om politik till en basal nivå…annars tänker jag att politik är i mångt och mycket en färskvara. Dagsaktuella politiska frågor hinner bli utdaterade innan en bok i ämnet hunnit bli publicerad..men det är klart att det tillför politisk historia i alla fall, som du frågade efter.
För bli mer insatt i dagsaktuella politiska frågor så tycker jag i övrigt Sveriges radios app SR play kan va ett alternativ. De har ganska många dokumentärer och fördjupande reportage, diskussionsprogram etc som kan vara intressanta…finns säkert andra bra kanaler också, med annan vinkling.

Är väl allmänt svårt att hitta ”neutrala” källor inom politik..så söka i lite olika riktningar kan nog vara bra, för lättare kunna bilda sig egen uppfattning
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
adsflkjadshfladfadsf
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 aug 2023 18:37
Kontakt:

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav adsflkjadshfladfadsf » 04 aug 2023 10:42

Tacks för era svar! Blev till att klicka hem Staten (eller Republic som den heter på engelska) till min Kindle. Till min förvåning så gick den att ladda ner gratis, men det är klart, Platon har kanske inte någon förläggare som ska ha sin del av kakan... :wink:

Tar till mig tipset om SR Plays dokumentärer! Får hoppas på att de kan börja på ruta "noll" i vissa frågor och inte förutsätta att man har en lång historik av ämnet.
Intresserad av personlig utveckling och driver en blogg på temat tillsammans med ett gäng likasinnade. Nybliven filosofistudent.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav Anders » 04 aug 2023 11:42

Om du skall läsa staten, läs den version som finns i samlingen ”skrifter”, tror det är del 3, finns på Biblioteket. Den svenska översättningen är mycket lättläst och underhållande jämfört med engelska översättningar jag läst.

Några ord, som du kommer märka är det inte Sokrates Idealstat han allvarligt skissar upp, utan en tankelek där han vill visa att rättrådighet spöar oärlighet. Tänk också på att den här boken skrevs för 2500år sen. Men förvånansvärt många av de tankar som finns i boken håller än idag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav Anders » 04 aug 2023 11:47

Sen, rynka inte näsan åt Wikipedia! Det är en utmärkt första kontakt med… ja vad som helst.

Tips på tänkare att kolla upp där, för att få koll på politisk filosofi:
Macchiavelli, Hobbes, Locke, Adam Smith, Burke, Hegel, John Stuart Mill, Marx, Rawls och Nozick. I någorlunda kronologisk ordning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav Mlw » 05 aug 2023 06:16

Staten av Platon är visserligen ett oerhört centralt mästerverk, men den förordar ju diktatur! Hur kan ni rekommendera den boken åt en nybörjare inom politik? Augustinus politiska filosofi ska vara vägledande.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav Anders » 05 aug 2023 12:19

Mlw skrev:Staten av Platon är visserligen ett oerhört centralt mästerverk, men den förordar ju diktatur! Hur kan ni rekommendera den boken åt en nybörjare inom politik? Augustinus politiska filosofi ska vara vägledande.

Då har du läst den som Popper och som hin håle läser bibeln. Det är en Idealstat, ett tankeexperiment. Men den innehåller mycket av grundläggande tankar om maktfördelning och statsbildning. Men visst är den lite wild n Crazy. Specar vem som skall lyssna på vilken musik osv.

Guds och världsstaten… skulle nog föreslå att man tar Augusinus bra mycket senare. Han tycks inte skriva från samma neutrala position som Platon. Erkännes, jag har bara läst sekundärlitteratur, men ganska mycket. Augustinus tycks utgå från att Gud, just den kristna guden verkligen finns och att det skall vara den kristna läran som är en one size fits all.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Tips på lättillgänglig litteratur för en politisk gröngöling?

Inläggav Maat » 22 dec 2023 01:42

Det är nog ganska säkert att man inte kan ge sig in i en sådan miljö som "politik" utan att vara extremt kritisk, skeptisk, och en mycket skicklig detektiv.
Lita inte på NÅGON...
Tro inte på NÅGOT...

Hur underligt det än kan vara, är den bästa boken att läsa "Problemlösning" av George Polya Proffesor i matematik vid Stanford.

Det finns inga enkla... vägar... in i världens mest manipulativa och falska djungel, inte om man inte vill bli grundligt... dragen vid näsan.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster