FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1325
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav Illusionen » 11 feb 2024 11:55

Manipulerad "Sverige-bild" ?

Världens ledare, präglade av hybris och makthunger, visar dagligen att de prioriterar sina maktmonopol.
Sverige utgör tyvärr inget undantag, om än i mindre skala. De redan besuttna släpper ej heller de taget utan
kommer i det längsta försvara sina rikedomar och den makt och de fördelar som följer därav.
Notera att de demokratiska värden vi värdesätter högt utmanas av den successiva maktförskjutning till
demokratins nackdel, som följer av nuvarande samhällssystems ojämna och orättvisa fördelningsprofil.
Samhällsstrukturen prioriterar därigenom prestation, tillväxt/miljöförstöring och ojämlikhet/orättvisa,
före alla individers rätt till jämlika levnadsbetingelser, varav följer klassklyftor o dyl.

Det som här är mest oroande inför framtiden är den missanpassning som råder mellan MILJÖ, och den
TILLVÄXT, som det kapitalistiska systemet förutsätter. Som exempel, Golfströmmen ingår i ett system
med havsströmmar som kallas AMOC (Atlantic Meridional Overturning Current). AMOC har potential att
drastiskt förändra hela världens klimat. Nu varnar forskarna åter kraftigt för att AMOC kan haverera i
närtid, vilket skulle få katastrofala konsekvenser till följd, såväl för Sverige som globalt.
Det är en av de stora sorgerna, att ett av världens mest miljömedvetna länder rör sig i
helt fel riktning klimatpolitiskt i förhållande till vetenskapen, säger professor Rockström
.


Globalt har mänskligheten byggt in sig i samhällsstrukturer som framför allt i industrialiserade länder
förorsakat obalanser av skilda slag, och som sannolikt saknar förutsättningar att självmant, och på egen
hand, bryta utvecklingen. Allt bygger på TILLVÄXT, trots vetskap om att för tillväxten nödvändiga resurser
är ändliga, och vars framställning och användning påverkar naturen negativt.
För att undvika en långsiktig kollaps av klimatet, krävs att det troligen omgående genomföras gigantiska
genomgripande samhällsförändringar.
De ingrepp som krävs i vår vardag och vår ekonomi är så enorma att ingen inom nuvarande kapitalistiska
samhällssystem har förmågan och modet att fatta de nödvändiga besluten. Frågan är helt enkelt för stor
och komplex för att en enskild nation skall kunna hantera situationen på egen hand.
Våra politiker verkar ovetande om att ekvationen "miljö - tillväxt" inte går att lösa.

Vi förefaller m a o vara på god väg att, parallellt med att förstöra våra livsbetingelser långsiktigt, skapa
ett osolidariskt samhälle, där vi från barnsben jämförs och betygssätts, och där banker och den ”smarte”
som tar för sig ohämmat på den svages bekostnad, beundras och uppmärksammas i medierna p g a sina
övervinster, trots att de ej producerar något av bestående värde för landets innevånare.
Borde inte de som i det tysta hjälper de svaga i samhället, också uppmuntras i medierna, och få ta del
av uppmärksamheten, parallellt med s k "kändisars" lyxvåningar mm ?
Medierna sviker dock enligt min uppfattning, och medverkar i manipuleringen av Sverige-bilden !

Gemensamt för flertalet samhällssystem är att de efter en tid kulminerar, för att därefter degenereras
och sönderfalla. Det är därför viktigt för samhällssystemets livslängd, vitalitet och välstånd att det
bygger på att medborgarna engagerar sig i samhällsutvecklingen, och tillåts påverka och vara kritiska.

Sverige som nation har ur ett demokratiskt perspektiv kulminerat, och befinner sig sedan en tid tillbaka
i degenereringsfasen där demokratiska värderingar får stå tillbaka för mer tvivelaktiga maktanspråk.
Detta understryks av svikna vallöften, hög kriminalitet, unika brister i elförsörjningen, nedmonterad
försvarsförmåga, underbemannad sjukvård, bristande polisresurser, rekord i skjutningar, mm.
Som en strategisk komponent i försöken att dölja maktens tillkortakommanden indoktrineras vi
medborgare till att tro att Sverige är ett rikt land, trots tiggarna utanför mataffären, sjuka uteliggare,
och att många har svårt att få ekonomin att gå ihop.

REGERINGSFORMEN, som föreskriver rikets statsskick, är Sveriges viktigaste grundlag, och är tänkt att
tillförsäkra medborgarna makten.
Enligt regeringsformens 1 kap., stipuleras att ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” (§1), och
”det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden” (§2).

Då makten både är ursprunget till, och garantin för, den styrande elitens privilegier, ligger det inte i statens
intresse att självmant förverkliga den fulla demokratin. Mån om sin makt, befäster staten tvärt om sin egen
fortlevnad, maktposition, och privilegier, på bekostnad av folkviljan. Värt att beakta extra är att det är
samma makts fortlevnad som män i vapenför ålder förväntas försvara och riskera sina liv för.

Degenereringsfasen kännetecknas av att samhällssystemet börjar prioritera sina egna intressen och
maktanspråk före medborgarnas.
För att möjliggöra detta krävs att medborgarna manipuleras, vilket tar sig uttryck på olika sätt.
Ett av de mer anmärkningsvärda exemplen är att regeringsformen har anpassats till den styrande elitens
maktanspråk, genom att odemokratiskt ge statsmakten rätt att kontrollera sig själv.
När folket förvägras rätten att kontrollera hur regeringsformen efterlevs av det politiska etablissemanget,
kan regeringsformen frångås utan påföljd.
Ett annat exempel är att undvika att ta upp för medborgarna viktiga frågor i partiprogram o dyl.
Att utkräva strikt ansvar för den förda politiken blir därigenom i princip omöjligt.

Konsekvensen av ovanstående blir, att så länge den styrande eliten och medierna, medvetet underlåter
att föra upp för samhällsmedborgarna viktiga frågor, på dagordningen, och öppet debattera frågorna,
undertrycks folkviljan, vilket medför att demokratin försvagas.
Sverige uppfyller då tyvärr kriterierna för en skendemokrati.

Mot denna bakgrund är målsättningen med denna tråd tänkt att ge möjlighet till att presentera enkla
mer personligt präglade förslag till politiskt program ! Även mer radikala och ohämmade förslag välkomnas.
För att det ska bli enkelt bör ev förslag förslagsvis begränsas till max ca 10 - 15 punkter.
Även några få prioriterade punkter som viktiga tillägg till dagens regeringsform är av intresse.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav David H » 27 feb 2024 01:25

Jag uppskattar initiativet till denna tråd. Att du nämner Sveriges grundlag, och då särskilt Regeringsformen, tycker jag vidare är intressant. Mitt favoritstycke i Regeringsformen är nog, Kapitel 2, paragraf 6: "Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp". M a o, det är inte tillåtet med tvång. För en som arbetar inom vården, som jag gör, kan det vara en bra påminnelse. Tyvärr händer det ganska ofta att vårdpersonal anser sig ha rätten att bestämma över patienter på olika sätt, även när det inskränker patienternas kroppsliga integritet. Det kan handla om medicinering, undersökningar, provtagning etc, som genomförs utan att fråga om något samtycke, och ibland med våld och utnyttjande av maktposition.
Jag önskar då inte något tillägg till Regeringsformen i detta avseende, utan vad jag istället efterfrågar är bättre följsamhet.

Annars detta om Partiprogram..det är en intressant tanke att formulera, men jag kan känna mig lite hämmad av att det är en stor och svår fråga du ställer. Jag vet inte hur jag ska lista 10-15 punkter...men kanske jag skulle kunna, om jag får fundera mer på det. Om jag ska formulera en grundideologi så tänker jag mig något som står nära taoismens visioner. Ett motto jag har: problem ska alltid lösas på lokal nivå som möjligt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav David H » 23 mar 2024 12:54

Samtal med ChatGPT om förslag till partiprogram:

David: Kan du hjälpa mig att formulera ett partiprogram på 10 punkter för ett nystartat politiskt part i Sverige år 2024? Om jag ska formulera en grundideologi så tänker jag mig något som står nära taoismens visioner. Ett motto jag har: problem ska alltid lösas på lokal nivå som möjligt. Kan du vidare lista 10 sakfrågor som partiet kan driva inför det kommande valet?

Sammanfattat förslag:
ChatGPT skrev:
Partiprogram:

Lokal autonomi och decentralisering: Vi förespråkar att ge större befogenheter och ansvar till lokala samhällen för att fatta beslut och lösa problem som berör dem direkt, med minimal inblandning från centrala myndigheter.

Hållbar utveckling och balans: Vi strävar efter att upprätthålla en balans mellan människor, samhället och naturen genom att främja hållbara metoder för ekonomisk tillväxt och utveckling.

Kollektivt ansvarstagande: Vi betonar vikten av att alla medlemmar i samhället tar ansvar för det gemensamma bästa och arbetar tillsammans för att upprätthålla välfärd och rättvisa för alla.

Empati och medkänsla: Vi prioriterar politik som främjar medkänsla och empati gentemot alla levande varelser och strävar efter att skapa ett samhälle där alla medlemmar behandlas med respekt och värdighet.

Frivillighet och ömsesidigt stöd: Vi uppmuntrar till frivilligt arbete och ömsesidigt stöd mellan medlemmar i samhället för att skapa starka och sammanhållna gemenskaper.

Minimera konsumtion och materiell överflöd: Vi främjar en enklare livsstil som fokuserar på att tillfredsställa verkliga behov snarare än att jaga materiellt överflöd, och strävar efter att minska miljöpåverkan och resursförbrukning.

Respekt för kulturell mångfald: Vi värnar om och främjar respekt för kulturell mångfald och arbetar för att skapa en inkluderande samhällsstruktur där alla kulturer och identiteter respekteras.

Försoning och icke-våld: Vi förespråkar fredliga lösningar på konflikter och strävar efter att minska användningen av våld och militära medel för att uppnå politiska mål.

Personlig utveckling och självförverkligande: Vi värdesätter individens möjlighet att uppnå personlig utveckling och självförverkligande och stödjer politik som främjar frihet och kreativitet.

Demokratiskt deltagande och transparens: Vi arbetar för att främja demokratiskt deltagande och öppenhet i politiska processer för att säkerställa att medborgarnas röster hörs och att politiska beslut är transparenta och rättvisa. [---]

Sakfrågor:

Lokaliserad beslutsfattande: Genomförande av lagar för att stärka lokala beslutsfattandeprocesser och ge kommuner och lokala samhällen större befogenheter att fatta beslut som påverkar deras områden, inklusive budgetanslag och infrastrukturprojekt.

Skydd av naturområden: Införande av lagar och förordningar för att skydda och bevara naturområden och biologisk mångfald, inklusive skapande av fler nationalparker och naturreservat.

Djurskyddslagar: Stärkande av djurskyddslagstiftningen för att säkerställa att djur behandlas med respekt och värdighet i alla sammanhang, inklusive jordbruk, forskning och underhållning.

Främjande av hållbara energikällor: Införande av incitament och regleringar för att främja övergången till förnybara energikällor som sol- och vindkraft samt ökad energieffektivitet.

Stöd för lokala företag: Skapande av ekonomiska stödprogram och regleringar som främjar tillväxten av lokala företag och entreprenörskap, inklusive skattelättnader och förenklade tillståndsprocesser.

Alternativa transportlösningar: Införande av incitament för att främja användningen av kollektivtrafik, cykling och gång som alternativ till bilåkande, inklusive investeringar i infrastruktur för dessa transportmedel.

Matavfallsminskning: Implementering av lagar och program för att minska matsvinn och främja återvinning och kompostering, inklusive krav på livsmedelsbutiker och restauranger att donera överskottsmat till välgörenhetsorganisationer.

Kommunal gemenskapsträdgårdar: Främjande av skapandet av gemenskapsträdgårdar och urbana odlingsprojekt genom lagstiftning som möjliggör användning av ledig mark för odling och gemensam trädgårdsarbete.

Minska användningen av engångsplast: Införande av förbud eller skatter på engångsplastprodukter för att minska användningen och främja övergången till mer hållbara alternativ.

Inkluderande utbildningsreformer: Genomförande av reformer inom utbildningssystemet för att främja en mer holistisk och inkluderande läroplan, inklusive ökad fokus på miljöutbildning och personlig utveckling från tidig ålder.


Vad tycks om det? Jag tycker det ser ut som en ganska bra start i alla fall...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav Anders » 24 mar 2024 09:40

Det där var läskigt. Riktigt jävla läskigt. Och då man vet hur chatgp3 byggt upp sin ”intelligens”…
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav xion » 24 mar 2024 10:04

Jag blev då inte ett dugg imponerad. Orden "snömos" och "floskler" var vad jag fick associationer till.
AI kan ju inte tänka ut något själv. Den kan bara vaska fram sammanfattningar ur den publicerade informationsmängd som den har tillgång till.
Denna är för närvarande väldigt omfattande tack vare digitaliseringen.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav David H » 24 mar 2024 12:18

Anders skrev:Det där var läskigt. Riktigt jävla läskigt. Och då man vet hur chatgp3 byggt upp sin ”intelligens”…


Kan du utveckla?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav David H » 24 mar 2024 12:29

xion skrev:Jag blev då inte ett dugg imponerad. Orden "snömos" och "floskler" var vad jag fick associationer till.
AI kan ju inte tänka ut något själv. Den kan bara vaska fram sammanfattningar ur den publicerade informationsmängd som den har tillgång till.
Denna är för närvarande väldigt omfattande tack vare digitaliseringen.


Man kan mena att AI:n inte tänker själv, men AI:n kan däremot utföra uppgifter som man ber den om. Och blir man inte nöjd med svaren den ger kan man alltid be den omformulera. Till exempel kan man be om svar som framstår mindre floskel-artade, och man kommer då få en annan typ av svar.

I det här fallet tog jag partiprogrammet som AI:n föreslog rakt av, medan jag bad den omformulera de 10 sakfrågorna. Först klagade jag på att de 10 sakfrågorna präglades för mycket av modern populism, och då fick jag istället förslag på 10 andra sakfrågor som inte innehöll samma populism, men istället tyckte jag då sakfrågorna var för otydligt och abstrakt formulerade, och jag bad då om 10 sakfrågor som var mer konkret formulerade med lagändringsförslag och dylikt, och då blev detta resultatet.
På detta sätt kan man föra dialog fram och tillbaka tills man får svar som man känner sig nöjd med.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav xion » 24 mar 2024 15:23

David H skrev:
xion skrev:Jag blev då inte ett dugg imponerad. Orden "snömos" och "floskler" var vad jag fick associationer till.
AI kan ju inte tänka ut något själv. Den kan bara vaska fram sammanfattningar ur den publicerade informationsmängd som den har tillgång till.
Denna är för närvarande väldigt omfattande tack vare digitaliseringen.


Man kan mena att AI:n inte tänker själv, men AI:n kan däremot utföra uppgifter som man ber den om. Och blir man inte nöjd med svaren den ger kan man alltid be den omformulera. Till exempel kan man be om svar som framstår mindre floskel-artade, och man kommer då få en annan typ av svar.

I det här fallet tog jag partiprogrammet som AI:n föreslog rakt av, medan jag bad den omformulera de 10 sakfrågorna. Först klagade jag på att de 10 sakfrågorna präglades för mycket av modern populism, och då fick jag istället förslag på 10 andra sakfrågor som inte innehöll samma populism, men istället tyckte jag då sakfrågorna var för otydligt och abstrakt formulerade, och jag bad då om 10 sakfrågor som var mer konkret formulerade med lagändringsförslag och dylikt, och då blev detta resultatet.
På detta sätt kan man föra dialog fram och tillbaka tills man får svar som man känner sig nöjd med.


Jag förmodar att AI endast har tillgång till texter som är digitaliserade. Vilken tillgång den kan ha till bilder och ljudfiler ska jag låta vara osagt men troligen måste också dessas digitaliseras för att bli tillgängliga. Böcker har den i alla fall inte tillgång till så vida inte de förts över på fil.
På så vis har den enskilda människan fler möjligheter till information.
En sak torde i alla fall vara tämligen säker nämligen att AI inte kan tänka utanför "boxen".
AI ÄR nämligen "boxen". Den har tillgång till allt som finns i boxen men inget mer.
Människan med sin fantasi har inga begränsningar och kan tänka helt fritt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: FÖRSLAG TILL ”PARTIPROGRAM” !?

Inläggav Anders » 24 mar 2024 19:33

David H skrev:
Anders skrev:Det där var läskigt. Riktigt jävla läskigt. Och då man vet hur chatgp3 byggt upp sin ”intelligens”…


Kan du utveckla?

Läste lite dåligt först, såg inte taoismen utan tänkte att det var ett mer random parti. Jag skall faktiskt ta och testa det där själv. Kör du gratis chatgpt3 eller betalar du för 4an?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster