Skolan och AI

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Skolan och AI

Inläggav Algotezza » 28 feb 2024 16:34

Idag råder på många håll i skolvärlden samma halleluja-stämning inför AI som inför digitaliseringen och idén med "en dator per elev". Detta har lett till bl.a. problem med finmotoriken när man använder paddor och datorer i st f pennor.

När det gäller kunskaper och förmågor är vi också på nedgång. Jag har jobbat som lärare i över 40 år och gör det fortfarande och kan vittna om detta. Min far var lärare också.

Hur ser ni på AI? Kommer uppövande av basfärdigheter och uppbyggande av baskunskaper att komma i strykklass när det finns genvägar till allt?

Vad händer när AI blir mer allmän i skolan?

Blir AI dödsstöten för den svenska skolan eller är det vägen till en skön ny värld?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Tobias F
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 mar 2024 12:26

Re: Skolan och AI

Inläggav Tobias F » 08 mar 2024 12:37

Hej!

Ja det är klurigt det där. Jag har två döttrar i högstadiet och tänker mycket på det. Något jag tror nu (omgående) behövs är utbildning i hur verktygen ska användas. Framför allt hur man ska bygga och utveckla sina frågeställningar - hur man "promtar".

Vi använder ChatGPT en hel del. Det gäller också att förstå vad det är/och inte är. Ingen källa till korrekt information, men en språkmodell som kan inspirera och hjälpa dig framåt med ditt skolarbete.

Tex: "Jag behöver 10 rubriker för att skriva en text om politiska, kulturella och geografiska skillnader mellan Nigeria och Sverige" - bara som ett exempel. Så har man snabbt kommit igång med sin uppsats och kan börja söka information och lära sig. (Problemen med prokrastinering kanske blir mindre?)

Din frågeställning är ju otroligt viktig - hoppas skolan nu hänger med på det. Jag känner flera lärare i mellanstadiet som knappt hört talas om LLM/språkmodeller.

Det tycker jag är oroväckande. Kanske leder det till en ännu ökad press från föräldrar till lärare?

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Skolan och AI

Inläggav David H » 11 mar 2024 19:39

Man kan väl delvis komma runt det genom att ställa tydligare krav på muntliga redovisningar, skriftliga prov i sal där man inte får använda dator, diskussion i grupp med mer. Skriftliga uppgifter som gjorts hemma utan översikt, kanske måste klassas som potentiellt skapade med hjälp av AI, och är är då inte tillräckligt för att enskilt utgöra underlag för betygsättning. Alltså att hemarbeten snarare måste betraktas som kompletterande, snarare än självtillräcklig grund för betygssättning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skolan och AI

Inläggav Algotezza » 12 mar 2024 10:22

David H skrev:Man kan väl delvis komma runt det genom att ställa tydligare krav på muntliga redovisningar, skriftliga prov i sal där man inte får använda dator, diskussion i grupp med mer. Skriftliga uppgifter som gjorts hemma utan översikt, kanske måste klassas som potentiellt skapade med hjälp av AI, och är är då inte tillräckligt för att enskilt utgöra underlag för betygsättning. Alltså att hemarbeten snarare måste betraktas som kompletterande, snarare än självtillräcklig grund för betygssättning.


Ja, den muntliga redovisningen får allt större betydelse och prov med epnna och papper. Dock kan AI, ChatGPT fungera som ett effektivt bollplank för idéer, inspirationskälla, bara man låter bli att sno dess formuleringar rakt av, ty det är fusk, som dock är svårt att hitta via t.ex. urkund. Ofta avslutas dock det AI formulerar med ett stycke som börjar "Sammanfattningsvis".
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Skolan och AI

Inläggav xion » 12 mar 2024 10:56

Algotezza skrev:
David H skrev:Man kan väl delvis komma runt det genom att ställa tydligare krav på muntliga redovisningar, skriftliga prov i sal där man inte får använda dator, diskussion i grupp med mer. Skriftliga uppgifter som gjorts hemma utan översikt, kanske måste klassas som potentiellt skapade med hjälp av AI, och är är då inte tillräckligt för att enskilt utgöra underlag för betygsättning. Alltså att hemarbeten snarare måste betraktas som kompletterande, snarare än självtillräcklig grund för betygssättning.


Ja, den muntliga redovisningen får allt större betydelse och prov med epnna och papper. Dock kan AI, ChatGPT fungera som ett effektivt bollplank för idéer, inspirationskälla, bara man låter bli att sno dess formuleringar rakt av, ty det är fusk, som dock är svårt att hitta via t.ex. urkund. Ofta avslutas dock det AI formulerar med ett stycke som börjar "Sammanfattningsvis".


Det finns risk att AI gör oss dummare.
Vi behöver inte tänka så mycket själva. Hemläxor blir meningslösa. Lärarledda lektioner har varit det länge på grund av stök och dålig disciplin.
Barnen kommer att lära sig allt mindre i skolan.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skolan och AI

Inläggav Algotezza » 12 mar 2024 12:55

xion skrev:
Algotezza skrev:
David H skrev:Man kan väl delvis komma runt det genom att ställa tydligare krav på muntliga redovisningar, skriftliga prov i sal där man inte får använda dator, diskussion i grupp med mer. Skriftliga uppgifter som gjorts hemma utan översikt, kanske måste klassas som potentiellt skapade med hjälp av AI, och är är då inte tillräckligt för att enskilt utgöra underlag för betygsättning. Alltså att hemarbeten snarare måste betraktas som kompletterande, snarare än självtillräcklig grund för betygssättning.


Ja, den muntliga redovisningen får allt större betydelse och prov med epnna och papper. Dock kan AI, ChatGPT fungera som ett effektivt bollplank för idéer, inspirationskälla, bara man låter bli att sno dess formuleringar rakt av, ty det är fusk, som dock är svårt att hitta via t.ex. urkund. Ofta avslutas dock det AI formulerar med ett stycke som börjar "Sammanfattningsvis".


Det finns risk att AI gör oss dummare.
Vi behöver inte tänka så mycket själva. Hemläxor blir meningslösa. Lärarledda lektioner har varit det länge på grund av stök och dålig disciplin.
Barnen kommer att lära sig allt mindre i skolan.


Digitaliseringen har redan gjort oss dummare och nu tas ett stueg till mot än större dumhet med AI. Ungarna får dessutom allt sämre finmotorik. Den motoriska "dumheten" ökar alltså också.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Skolan och AI

Inläggav David H » 12 mar 2024 13:02

Algotezza skrev:
Ja, den muntliga redovisningen får allt större betydelse och prov med epnna och papper. Dock kan AI, ChatGPT fungera som ett effektivt bollplank för idéer, inspirationskälla, bara man låter bli att sno dess formuleringar rakt av, ty det är fusk, som dock är svårt att hitta via t.ex. urkund. Ofta avslutas dock det AI formulerar med ett stycke som börjar "Sammanfattningsvis".


Jo, AI borde ha potential att göra mer nytta än skada i detta avseende. Men det gäller då så klart också att skolan anpassar sig efter de nya förutsättningarna.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skolan och AI

Inläggav Algotezza » 12 mar 2024 14:56

David H skrev:
Algotezza skrev:
Ja, den muntliga redovisningen får allt större betydelse och prov med epnna och papper. Dock kan AI, ChatGPT fungera som ett effektivt bollplank för idéer, inspirationskälla, bara man låter bli att sno dess formuleringar rakt av, ty det är fusk, som dock är svårt att hitta via t.ex. urkund. Ofta avslutas dock det AI formulerar med ett stycke som börjar "Sammanfattningsvis".


Jo, AI borde ha potential att göra mer nytta än skada i detta avseende. Men det gäller då så klart också att skolan anpassar sig efter de nya förutsättningarna.


Människor som är bekväma djur, anpassar sig efter de nya förutsättningarna. Tänka sjölv kan upplevas som jobbigt, att tänka och formulera sina tankar... finns en genväg, är det lätta hänt att man väljer den...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Skolan och AI

Inläggav Anders » 13 mar 2024 07:41

xion skrev:
Algotezza skrev:
David H skrev:Man kan väl delvis komma runt det genom att ställa tydligare krav på muntliga redovisningar, skriftliga prov i sal där man inte får använda dator, diskussion i grupp med mer. Skriftliga uppgifter som gjorts hemma utan översikt, kanske måste klassas som potentiellt skapade med hjälp av AI, och är är då inte tillräckligt för att enskilt utgöra underlag för betygsättning. Alltså att hemarbeten snarare måste betraktas som kompletterande, snarare än självtillräcklig grund för betygssättning.


Ja, den muntliga redovisningen får allt större betydelse och prov med epnna och papper. Dock kan AI, ChatGPT fungera som ett effektivt bollplank för idéer, inspirationskälla, bara man låter bli att sno dess formuleringar rakt av, ty det är fusk, som dock är svårt att hitta via t.ex. urkund. Ofta avslutas dock det AI formulerar med ett stycke som börjar "Sammanfattningsvis".


Det finns risk att AI gör oss dummare.
Vi behöver inte tänka så mycket själva. Hemläxor blir meningslösa. Lärarledda lektioner har varit det länge på grund av stök och dålig disciplin.
Barnen kommer att lära sig allt mindre i skolan.

Svårt sia om den. Kör iofs bara chatgpt3, och jag känner att den hjälper min snabbare till förståelse jämfört med googling. För programmerarna i min dagliga omgivning är det lite bu och bä. Få till en knölig regexp för hand är knappast nåt värde i sig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Skolan och AI

Inläggav Anders » 13 mar 2024 07:43

Algotezza skrev:
David H skrev:
Algotezza skrev:
Ja, den muntliga redovisningen får allt större betydelse och prov med epnna och papper. Dock kan AI, ChatGPT fungera som ett effektivt bollplank för idéer, inspirationskälla, bara man låter bli att sno dess formuleringar rakt av, ty det är fusk, som dock är svårt att hitta via t.ex. urkund. Ofta avslutas dock det AI formulerar med ett stycke som börjar "Sammanfattningsvis".


Jo, AI borde ha potential att göra mer nytta än skada i detta avseende. Men det gäller då så klart också att skolan anpassar sig efter de nya förutsättningarna.


Människor som är bekväma djur, anpassar sig efter de nya förutsättningarna. Tänka sjölv kan upplevas som jobbigt, att tänka och formulera sina tankar... finns en genväg, är det lätta hänt att man väljer den...

Det är nog snarast googla själv som försvinner. Jag använder chatgpt3 dagligen har inte upplevt att jag blivit dummare. Och än så länge, så länge det inte är typ programkod är svarev an variabel kvalitet
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skolan och AI

Inläggav Algotezza » 13 mar 2024 10:19

Anders skrev:
Algotezza skrev:
David H skrev:
Jo, AI borde ha potential att göra mer nytta än skada i detta avseende. Men det gäller då så klart också att skolan anpassar sig efter de nya förutsättningarna.


Människor som är bekväma djur, anpassar sig efter de nya förutsättningarna. Tänka sjölv kan upplevas som jobbigt, att tänka och formulera sina tankar... finns en genväg, är det lätta hänt att man väljer den...

Det är nog snarast googla själv som försvinner. Jag använder chatgpt3 dagligen har inte upplevt att jag blivit dummare. Och än så länge, så länge det inte är typ programkod är svarev an variabel kvalitet


Man märker sällan att man blir dummare, eftersom det är en del av fördumningen, att den sker omärkligt.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster