Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Pilatus » 04 apr 2024 19:49

I lagrådsremissen föreslås att en person som har fyllt 16 år ska få det kön som framgår av folkbokföringen ändrat efter en förenklad prövning av könsidentiteten

Helt kort tycker jag förslaget är vårdslöst. Som skäl för könsbytet är det tillräckligt att folkbokföringen: inte stämmer överens med personens upplevda könsidentitet

Hur skall någon kunna avgöra att denna upplevelse inte ändrar sig efter ett antal år? Är kroppen färdigutvecklad vid 16 års ålder? Har riksdagsledamöterna tillräckliga kunskaper om människors psykologiska utveckling? Vad innebär det att en person upplever sig ha en könsidentitet som inte stämmer med folkbokföringen? Har någon analys av kromosomer gjorts? I det fall någon får en förändrad upplevelse av sin könsidentitet några år senare, är det då bara att ändra tillbaks?

Det är lått att vara snäll och låta individen själv bestämma efter sin upplevelse, men om det blir fel? Vad gäller då?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav David H » 05 apr 2024 11:26

Vad för rent praktiska konsekvenser skulle lagförslaget få?

Detta är väl ett förslag som handlar om vad man vill bli kallad? Det handlar alltså inte om genomförande av någon form av fysiska eller kirurgiska ingrepp?

Vidare…ponera att jag är en kille som är 16 år, och får beviljat att byta könsidentitet. Innebär det att jag får byta om tillsammans med tjejerna efter gympan?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Pilatus » 05 apr 2024 12:28

David H skrev:Vad för rent praktiska konsekvenser skulle lagförslaget få?

När man ändrar juridiskt kön får man också ett nytt personnummer där den näst sista siffran visar rätt juridiskt kön.
David H skrev:Detta är väl ett förslag som handlar om vad man vill bli kallad?

Litet djupare är det allt, det handlar om identitet, att ha hamnat i en kropp som inte motsvarar självupplevelsen.
David H skrev:Det handlar alltså inte om genomförande av någon form av fysiska eller kirurgiska ingrepp?

Nej, sådana modifieringar får genomföras först vid 18 års ålder.
David H skrev:Vidare…ponera att jag är en kille som är 16 år, och får beviljat att byta könsidentitet. Innebär det att jag får byta om tillsammans med tjejerna efter gympan?

I idrottssammanhang är det trixigt. Transpersoner (kvinnor) tillåts inte tävla i internationella elittävlingar, om de har gått igenom puberteten som pojkar.

Det finns förstås en rad olika skäl till varför någon uppfattar sin könsidentitet inte motsvara folkbokföringens uppgifter. Kromosomer kan ställa till det och de kan se ut på litet olika sätt som skapar stora problem. Då det finns sådana komponenter med i bedömningen är förslaget säkert rätt. Men i flera andra fall tycker jag det är olyckligt att tidigt besluta om sin könsidentitet. Om någon mognar sent och anser att ändringen inte blev rätt, att den vållar mer problem än den löser, så är det förstås tragiskt. Vem tar ansvar? Alltså, vänta i normalfallet till 18 år med att avgöra könsidentitet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Anders » 06 apr 2024 10:31

Och vad i helvete bryr sig så många om det här?? Om några är färdig att kapa pitten är de väl rätt övertygade, åt dem göra det då. Kan inte fatta varför sånt här är politiska frågor. Så länge folk inte begår handlingar som bedöms som kriminella på det sätt att de inte påverkar andras hälsa eller ekonomi negativt så kan jag inte fatta varför man skall lägga sig i andras liv. Det är väl folk som har skällande hundar som gör det. Det borde däremot bara kriminellt, att inte få sina hundar så oskällande som möjligt. Det skadar andra, oskyldigas mentala hälsa. Kan ju då vara så att en bög hotar nån konservativ jävels mentala hälsa, men denne borde nog fundera lite på om en bög verkligen är en skällande hund.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Pilatus » 06 apr 2024 11:12

Anders skrev:Och vad i helvete bryr sig så många om det här?

Det har att göra med att många är oklara över sin könsidentitet i unga år. Även att flera grannländer har varit opportunistiska och tillmötesgått de ungas begäran.
Anders skrev:Om några är färdig att kapa pitten är de väl rätt övertygade, åt dem göra det då.

Njea, sådana ingrepp är inte något som diskuteras för 16-åringar.
Anders skrev:Kan inte fatta varför sånt här är politiska frågor.

Kanske för att queer-rörelsen är stark i Sverige och att den, tror jag, har ett visst inflytande på unga människor som är osäkra på sin könsidentitet. Och kan man vinna politiska poäng på frågan så engagerar sig politiker, även om de saknar tillräcklig insikt om de problem som kan uppstå.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Anders » 06 apr 2024 13:23

Man kan väl vara homo och gilla Marx såväl som Nozick? Vid närmare eftertanke har jag båda i bekantskapskretsen. Politiskt borde det vara en ickefråga. Liksom t.ex. dödshjälp och Abort. Politik borde uteslutande handla om ekonomi och våld. Offentlig sektors storlek. Frihet för marknad, polis, sociala myndigheters och militärs befogenheters resurser. De röstandes konsensus om ett rimligt liv och möjligheter till framgång. Inte folks quirks, så länge de inte FAKTISKT stör andra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Pilatus » 06 apr 2024 13:58

Anders skrev:Man kan väl vara homo och gilla Marx såväl som Nozick? Vid närmare eftertanke har jag båda i bekantskapskretsen. Politiskt borde det vara en ickefråga. Liksom t.ex. dödshjälp och Abort. Politik borde uteslutande handla om ekonomi och våld. Offentlig sektors storlek. Frihet för marknad, polis, sociala myndigheters och militärs befogenheters resurser. De röstandes konsensus om ett rimligt liv och möjligheter till framgång. Inte folks quirks, så länge de inte FAKTISKT stör andra.

Vi är oerhört långt från nattväktarstaten. Här går hela oppositionen igång om statsministern visar minsta tvekan om barns rättigheter att själva få identifiera sin könstillhörighet. Frågan är misskött och då blir det en massa onödigt kackel i hönsgården.

Men visst kan jag hålla med om staten (och alla som skall livnära sig med miljoninkomster på skattebetalarnas svett och möda) har blivit groteskt stor och tung för en liten nation.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav David H » 06 apr 2024 23:32

Kanske inte mest intressanta politiska fråga, men inte heller helt ointressant, tycker jag. Ett skäl till att jag är tveksam till detta med könsbyten, är jag anser att det är nyttigt för alla att hitta både kvinnan inom sig själv och mannen inom sig själv.
Det är fullt naturligt att som man vilja gå in i kvinnoroll ibland, och vice versa. För egen del har jag till exempel utgett mig för att vara kvinna i anonyma chattar, och jag har rollspelat kvinnliga karaktärer i dataspel. Jag hade också en period då jag sminkade mig och bar mer kvinnliga kläder.

För vissa är det annorlunda, kan jag förstå. Då är det mer än tillfällighet att gå in i andra könsrollen…men oavsett tror jag då det är viktigt att utveckla både det manliga och det kvinnliga inom sig. Det kön man är född med är då också en av de sidor man behöver utveckla.
Nu vet jag inte närmare hur denna lag är utformad, men min spontana tanke är att man borde kunna vänta till 18 år med könsbytet. Varför är bråttom att göra det tidigare än så?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav David H » 07 apr 2024 09:01

Pilatus skrev:
David H skrev:Vidare…ponera att jag är en kille som är 16 år, och får beviljat att byta könsidentitet. Innebär det att jag får byta om tillsammans med tjejerna efter gympan?

I idrottssammanhang är det trixigt. Transpersoner (kvinnor) tillåts inte tävla i internationella elittävlingar, om de har gått igenom puberteten som pojkar.


Vad som gäller i idrottstävlingar är väl som du påpekar en biologisk fråga snarare än upplevd identitetsfråga. Men jag tänker då att frågan om omklädningsrum kan vara mer relevant. Nästan alla 16-18-åringar går ju på gymnasiet, och på gymnasiet ingår det obligatorisk idrott, vilket medför som regel gemensamma duschar och ombytesrum för eleverna….så detta är ju en fråga som behöver hanteras för alla gymnasieungdomar som byter könsidentitet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Pilatus » 07 apr 2024 16:38

Jovanna Dahlgren, professor och läkare i barnendokrinologi anser att politiker borde satsa på mer barnpsykiatrisk vård som undersöker bakomliggande dysfori. Alltså vad slags orsak som ligger bakom olustkänslor för att ha ”fötts i fel kropp”.

Om någon är tveksam, läs Läkartidningen mars 2024, Kraftig ökning av könsdysfori bland barn och unga. En bra genomgång av diagnostiken som kommer att justeras i DSM-5 där införande av en alternativ diagnostisk term diskuteras, könsinkongruens.

Ett ytterligare argument mot lagförslaget är problem med falska identiteter. En förenklad process kommer leda till att kriminella enkelt byter identitet.
Moderator

xion
Inlägg: 3182
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav xion » 07 apr 2024 17:16

Jag kan inte låta bli att undra vilken inverkan alla hormonstörande ämnen som vi får i oss har för den här utvecklingen?

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav David H » 07 apr 2024 23:35

När jag var med och besökte flickvännens syskonbarn så hade de temavecka i skolan som gick ut på att de skulle klä ut sig på olika sätt varje dag. En dag skulle alla killar klä ut sig till tjejer och andra dagen skulle andra tjejer klä ut sig till killar. Sånt skulle jag vilja se mer av och gärna i högre åldrar också. Ingen mår bra av att hamna i allt för inrutad social roll... lek och rollspel är viktigt för att få utforska hela ens personlighet. Och för en balanserad personlighet har det biologiska könet mindre betydelse.

Om det fanns mer acceptans för att det är okej att experimentera med olika könsroller, borde frågan om juridiskt kön inte heller vara så avgörande, tänker jag. Det är t ex okej att som kille sminka sig och ha kjol, och man behöver inte byta juridiskt kön för att göra detta.

Nu kan jag som sagt inte detaljerna i den här lagen, och jag är inte närmare insatt i problematiken om könsdysfori...men jag tror mycket av detta skulle kunna hanteras bättre om det fanns en annan mentalitet i samhället.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18543
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förenklad prövning av könsidentitet, 16 år

Inläggav Algotezza » 10 apr 2024 09:21

Pilatus skrev:I lagrådsremissen föreslås att en person som har fyllt 16 år ska få det kön som framgår av folkbokföringen ändrat efter en förenklad prövning av könsidentiteten

Helt kort tycker jag förslaget är vårdslöst. Som skäl för könsbytet är det tillräckligt att folkbokföringen: inte stämmer överens med personens upplevda könsidentitet

Hur skall någon kunna avgöra att denna upplevelse inte ändrar sig efter ett antal år? Är kroppen färdigutvecklad vid 16 års ålder? Har riksdagsledamöterna tillräckliga kunskaper om människors psykologiska utveckling? Vad innebär det att en person upplever sig ha en könsidentitet som inte stämmer med folkbokföringen? Har någon analys av kromosomer gjorts? I det fall någon får en förändrad upplevelse av sin könsidentitet några år senare, är det då bara att ändra tillbaks?

Det är lått att vara snäll och låta individen själv bestämma efter sin upplevelse, men om det blir fel? Vad gäller då?


Hur man upplever sig kan väl skifta tills man kommit underfund med vem man är ungefär runt tjugoefem? Vissa gör det kanske aldrig.

Det talas om könskirurgi men det kirurgiska ingreppet är väl minst problematiskt, om vi betänker att man skall mixtra och fixa med hormonerna?

Detta kommer att göra unga ännu mer förvitrrade med tanke på hur sociala media och särskilda gemenskaper bland dessa kan boosta upp ungas tankar på detta såväl som på andra områden.

Plus att alla "vill vara unika" idag.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster