Filosofiska boktips!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Filosofiska boktips!

Inläggav Anders » 13 apr 2024 11:02

Halloj, känner att jag har svårt hitta rätt nästa bok att läsa.

1. Har läst väldigt mycket politiskt populärfilosofiskt de sista åren, Pinker, Rosling, Wikforss, Hägglumd
2. Har tidigare läst tyngre politiskt filosofiska verk, typ A theory of Justice.
3. Har läst en del av de tyngre grundläggande verken, typ Sein und zeit, Tractatus, Prolegomenan och liknande.
4. Läste för typ 15 år sen Idehistoria på UU, start för mitt filosofiska läsa de.

Vad jag letar nu efter är liksom något mer grundläggande, modernt verk som beskriver hur man kan/borde tänka filosofiskt nu en bit in på 2000-talet. Inte nåt som snöar in på nån ism, inte politisk, utan mer grundläggande lägger fram teorier, med grund i Analytisk såväl som kontinental filosofi, med landvinningarna från Hume, Kant och Hegel, men i skenet av vetenskapens framgång och världsläget. Kanske, vad är state-of-the-art för hur tänka bäst om världen nu, för en väl tänkande människa?

Finns någon sådan bok?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Filosofiska boktips!

Inläggav Hubert » 13 apr 2024 18:15

Du har ett brett register och boken jag föreslår uppfyller kanske inte alla dina förväntningar.

Sapiens - En kort historik över mänskligheten. (2012)
Pretentiöst så de förslår och Yuval Noah Harari har fått både rosor och skit.
Frågeställningar han undersöker är t ex förhållande djur-människa, konsumism, objektiv och subjektiv och intersubjektiv, naturlig, frihet och jämlikhet, om hur kunskapen föds, hat och likgiltighet, och mycket annat utan explicita hänvisningar till filosofer.

Uppföljaren
Homo Deus : en kort historik över morgondagen (2015)
är lika spännande.

Båda finns självklart att köpa online.
Mina ex är N&K 2014 och N&K 2017.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofiska boktips!

Inläggav Anders » 14 apr 2024 09:23

Hubert skrev:Du har ett brett register och boken jag föreslår uppfyller kanske inte alla dina förväntningar.

Sapiens - En kort historik över mänskligheten. (2012)
Pretentiöst så de förslår och Yuval Noah Harari har fått både rosor och skit.
Frågeställningar han undersöker är t ex förhållande djur-människa, konsumism, objektiv och subjektiv och intersubjektiv, naturlig, frihet och jämlikhet, om hur kunskapen föds, hat och likgiltighet, och mycket annat utan explicita hänvisningar till filosofer.

Uppföljaren
Homo Deus : en kort historik över morgondagen (2015)
är lika spännande.

Båda finns självklart att köpa online.
Mina ex är N&K 2014 och N&K 2017.

Läste sapiens då den kom(är det 12 år sen???), kanske förtjänar en omläs. Men som jag minns den blir den lite väl mycket Rosling/Hansen. Lite för strikt naturvetenskapens perspektiv. Skulle vilja ha nåt som involverar filosofin, även sociologin och psykologin mer och tänkandet från en mindre materialistisk position.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3183
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Filosofiska boktips!

Inläggav xion » 15 apr 2024 06:19

Anders skrev:Halloj, känner att jag har svårt hitta rätt nästa bok att läsa.

1. Har läst väldigt mycket politiskt populärfilosofiskt de sista åren, Pinker, Rosling, Wikforss, Hägglumd
2. Har tidigare läst tyngre politiskt filosofiska verk, typ A theory of Justice.
3. Har läst en del av de tyngre grundläggande verken, typ Sein und zeit, Tractatus, Prolegomenan och liknande.
4. Läste för typ 15 år sen Idehistoria på UU, start för mitt filosofiska läsa de.

Vad jag letar nu efter är liksom något mer grundläggande, modernt verk som beskriver hur man kan/borde tänka filosofiskt nu en bit in på 2000-talet. Inte nåt som snöar in på nån ism, inte politisk, utan mer grundläggande lägger fram teorier, med grund i Analytisk såväl som kontinental filosofi, med landvinningarna från Hume, Kant och Hegel, men i skenet av vetenskapens framgång och världsläget. Kanske, vad är state-of-the-art för hur tänka bäst om världen nu, för en väl tänkande människa?

Finns någon sådan bok?


Jag har aldrig läst något av Aristoteles. Däremot såg jag en bild av alla Aristoteles böcker och det var många. (Undrar om alla är bevarade och översatta?) Det var särskilt en bok som såg intressant ut. Den hette "Metafysiken". (Jag minns att du startade en tråd om metafysik en gång.)
Den här boken är inte så "färsk" kanske men bra filosofi är tidlös. Den måste ha varit viktig eftersom den gett upphov till den uppdelning i fysik/metafysik som lever kvar än idag.

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Filosofiska boktips!

Inläggav Hubert » 15 apr 2024 19:07

Anders skrev:Läste sapiens då den kom(är det 12 år sen???), kanske förtjänar en omläs. Men som jag minns den blir den lite väl mycket Rosling/Hansen. Lite för strikt naturvetenskapens perspektiv. Skulle vilja ha nåt som involverar filosofin, även sociologin och psykologin mer och tänkandet från en mindre materialistisk position.

Ja då får du vända dig till Smisk!

Hubert
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Filosofiska boktips!

Inläggav Hubert » 15 apr 2024 19:12

Ja då får du vända dig till Smisk!
Anders skrev:Läste sapiens då den kom(är det 12 år sen???), kanske förtjänar en omläs. Men som jag minns den blir den lite väl mycket Rosling/Hansen. Lite för strikt naturvetenskapens perspektiv. Skulle vilja ha nåt som involverar filosofin, även sociologin och psykologin mer och tänkandet från en mindre materialistisk position.

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofiska boktips!

Inläggav David H » 16 apr 2024 23:07

Anders skrev:Halloj, känner att jag har svårt hitta rätt nästa bok att läsa.

1. Har läst väldigt mycket politiskt populärfilosofiskt de sista åren, Pinker, Rosling, Wikforss, Hägglumd
2. Har tidigare läst tyngre politiskt filosofiska verk, typ A theory of Justice.
3. Har läst en del av de tyngre grundläggande verken, typ Sein und zeit, Tractatus, Prolegomenan och liknande.
4. Läste för typ 15 år sen Idehistoria på UU, start för mitt filosofiska läsa de.

Vad jag letar nu efter är liksom något mer grundläggande, modernt verk som beskriver hur man kan/borde tänka filosofiskt nu en bit in på 2000-talet. Inte nåt som snöar in på nån ism, inte politisk, utan mer grundläggande lägger fram teorier, med grund i Analytisk såväl som kontinental filosofi, med landvinningarna från Hume, Kant och Hegel, men i skenet av vetenskapens framgång och världsläget. Kanske, vad är state-of-the-art för hur tänka bäst om världen nu, för en väl tänkande människa?

Finns någon sådan bok?


Jag testade att ställa din fråga till ChatGPT, och fick då några olika förslag. Bland annat dessa:

ChatGPT skrev:"A New History of Western Philosophy" av Anthony Kenny - Kenny's verk är en omfattande översikt över västerländsk filosofi från antiken till modern tid, och den inkluderar diskussioner om både analytisk och kontinental filosofi samt deras växelverkan.

"At the Existentialist Café: Freedom, Being, and Apricot Cocktails" av Sarah Bakewell - Denna bok är en mer lättläst och tillgänglig diskussion om existentialism och dess relevans i samtiden, vilket kan ge dig nya perspektiv på moderna filosofiska frågeställningar.

"Reality and its Dreams" av Raymond Geuss - Geuss diskuterar filosofins roll i världen och hur filosofer bör förhålla sig till både den vetenskapliga världsbilden och de politiska verkligheterna i vår tid.


Av dessa tycker jag att Geuss bok verkar mest intressant, men jag har inte läst själv, och kan därför inte heller ge närmare rekommendation.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster