Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 761
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Mlw » 12 jun 2025 07:30

I böckerna "Betrayal of the West" (1978) och The Technological Society (1954) argumenterar Jacques Ellul för att sveket mot vår egen civilisation består i att vi överger Västerlandets grundläggande värderingar medan vi endast bevarar dess tekniska landvinningar. Därmed reduceras den västerländska civilisationen till sina tekniska och ekonomiska dimensioner, medan dess andliga och filosofiska fundament går förlorade. Det centrala problemet, enligt Ellul, är att teknologin följer sin egen inneboende logik, oberoende av mänskliga värderingar, och utvecklas autonomt utan mänsklig styrning.

Detta leder till att människan blir alltmer beroende av tekniska system. Teknik är inte bara maskiner utan representerar ett tankesätt som sätter effektivitet och rationalitet främst. Detta tekniska förhållningssätt genomsyrar nu alla samhällsområden—från industri och förvaltning till sjukvård, psykologi, mellanmänskliga relationer, utbildning, underhållning och religion.

Elluls analys förefaller alltmer relevant i vår tid. Hans resonemang förklarar den paradoxala situation där Västerlandets kulturella nedgång sker parallellt med dess teknologiska och ekonomiska framsteg. Västvärlden faller således offer för sina egna framgångar. Detta illustreras tydligt av teknologientreprenören Elon Musk, som ser mänsklighetens räddning i en Marskolonisering, och av teknokratiska organisationer som World Economic Forum och Bilderberggruppen, vilka förespråkar en global teknokratisk ordning.

Denna utveckling speglas i den antika myten om Prometheus. Prometheus gav kunskap till människorna, stulen från gudarna, men fjättrades vid klippan. På så sätt har den moderna människan genom teknologin uppnått gudalik makt—men riskerar att bli slav under sina egna skapelser.

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav David H » 12 jun 2025 10:45

Ligger mycket i det. Vad som då kanske är mer intressant fråga - vad är vägen ut? Själv tror jag då mycket på den ekologistiska ideologin som sätter relationer, snarare än individer eller strukturer i centrum. Jag engagerar mig inom Miljöpartiet med förhoppning om att det partiet ska anta denna grundideologi.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 761
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Mlw » 12 jun 2025 11:06

David H skrev:Ligger mycket i det. Vad som då kanske är mer intressant fråga - vad är vägen ut? Själv tror jag då mycket på den ekologistiska ideologin som sätter relationer, snarare än individer eller strukturer i centrum. Jag engagerar mig inom Miljöpartiet med förhoppning om att det partiet ska anta denna grundideologi.

Miljöpartiets politik har ju en tydlig globalistisk inriktning! Partiet förespråkar konsekvent överstatlighet genom EU och FN, driver en politik för ökad rörlighet över gränser, och intar ofta kritiska positioner gentemot nationell suveränitet. Ett belysande exempel är partiets stöd för Världshälsoorganisationens utökade befogenheter. WHO:s föreslagna reformer skulle överföra betydande beslutsmakt från demokratiskt valda nationella organ till överstatliga strukturer, vilket skulle kunna medföra påtvingade åtgärder utan lokal demokratisk förankring. Denna maktförskjutning riskerar att användas för syften bortom strikt medicinska hänsyn, vilket hanteringen av covid-19-pandemin enligt kritiker demonstrerade.

Miljöpartiets stödjer en sådan överföring av nationellt självbestämmande till WHO. Partiet har en generell orientering mot globala styrningsstrukturer och teknokratiska lösningar.

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav David H » 12 jun 2025 11:15

Mlw skrev:
David H skrev:Ligger mycket i det. Vad som då kanske är mer intressant fråga - vad är vägen ut? Själv tror jag då mycket på den ekologistiska ideologin som sätter relationer, snarare än individer eller strukturer i centrum. Jag engagerar mig inom Miljöpartiet med förhoppning om att det partiet ska anta denna grundideologi.

Miljöpartiets politik har ju en tydlig globalistisk inriktning! Partiet förespråkar konsekvent överstatlighet genom EU och FN, driver en politik för ökad rörlighet över gränser, och intar ofta kritiska positioner gentemot nationell suveränitet. Ett belysande exempel är partiets stöd för Världshälsoorganisationens utökade befogenheter. WHO:s föreslagna reformer skulle överföra betydande beslutsmakt från demokratiskt valda nationella organ till överstatliga strukturer, vilket skulle kunna medföra påtvingade åtgärder utan lokal demokratisk förankring. Denna maktförskjutning riskerar att användas för syften bortom strikt medicinska hänsyn, vilket hanteringen av covid-19-pandemin enligt kritiker demonstrerade.

Miljöpartiets stödjer en sådan överföring av nationellt självbestämmande till WHO. Partiet har en generell orientering mot globala styrningsstrukturer och teknokratiska lösningar.


Miljöpartiet har för nuvarande ingen grön eller ekologistisk grundideologi, men min förhoppning är att partiet ska anta det i framtiden. Läs gärna denna texten "Det fria och öppna Internet versus den ekologiska apokalypsen" av Alexander Bard och Jan Söderqvist:
https://drive.google.com/file/d/1yKa5h8 ... OtD3F/view
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Anders » 12 jun 2025 13:04

Tror mer på den svåra habrovinkeln att få tillbaka så många som möjligt till kneg-villa-volvotänket. Vanliga svenssonlivet är ett liv i stor självdisciplin. Ganska mycket Stalin, bäste arbetaren. Men naturligtvis med sånt som fair och rejält diversifierad lönesättning. Stöd till de som fötts i svagast social miljö men också stora krav. Det förakt för slashasar som den tidiga socialdemokratin står för. Inga kelgrisar, vare sig fattiga eller rika. Alla möter fredagen som en befrielse, var och en efter förmåga. Och stor respekt för alla som gör sitt jobb väl, samtidigt som man tar av sig hatten då det kommer en Lamborghini körande, vetande att det är en av de som faktiskt bidrar mest. Och det är bara de som kör lamborghinisarna.

Obligatoriskt, blandat kindergarten från ett års ålder och blandade skolor. Föräldrar oavsett ursprung 100% ansvariga för disciplin hos barnen. Blir ett barn värsting är det föräldrarna som visas på storbilds-TV. Det sista stycket om man fick drömma.

Lite överdrivet, men lite åt det hållet. Var och en efter förmåga och alla anstränger sig lika mycket 40 (eller 30) timmar i veckan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 761
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Mlw » 12 jun 2025 14:35

Anders skrev:Tror mer på den svåra habrovinkeln att få tillbaka så många som möjligt till kneg-villa-volvotänket. Vanliga svenssonlivet är ett liv i stor självdisciplin. Ganska mycket Stalin, bäste arbetaren. Men naturligtvis med sånt som fair och rejält diversifierad lönesättning. Stöd till de som fötts i svagast social miljö men också stora krav. Det förakt för slashasar som den tidiga socialdemokratin står för. Inga kelgrisar, vare sig fattiga eller rika. Alla möter fredagen som en befrielse, var och en efter förmåga. Och stor respekt för alla som gör sitt jobb väl, samtidigt som man tar av sig hatten då det kommer en Lamborghini körande, vetande att det är en av de som faktiskt bidrar mest. Och det är bara de som kör lamborghinisarna.

Obligatoriskt, blandat kindergarten från ett års ålder och blandade skolor. Föräldrar oavsett ursprung 100% ansvariga för disciplin hos barnen. Blir ett barn värsting är det föräldrarna som visas på storbilds-TV. Det sista stycket om man fick drömma.

Lite överdrivet, men lite åt det hållet. Var och en efter förmåga och alla anstränger sig lika mycket 40 (eller 30) timmar i veckan.

"Kneg-villa-volvo"-idealet var självt en del av det tekniska samhället Ellul kritiserade. Det representerar samma instrumentella rationalitet, nämligen att reducera livet till produktion och konsumtion. Självdisciplin inom detta system innebär anpassning till teknokratin, inte frigörelse från den.

Dessutom omöjliggör dagens globala ekonomi och teknologiska infrastruktur en enkel återgång. Arbetsmarknaden är fundamentalt förändrad av automation och digitalisering. Yngre generationer har andra värderingar och förväntningar och tycker ofta att tidigare konsumtionsmönster är ohållbara ur miljösynpunkt.

Elluls kritik handlar om ett grundläggande tankesätt, inte bara livsstil. Det materialistiska fokuset i "svensson-idealet" är del av problemet. Teknologins autonoma utveckling kan inte hejdas genom individuell livsstilsförändring—vi måste återupptäcka icke-tekniska värden och visioner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Algotezza » 12 jun 2025 17:50

Det beror väl i hög grad på vad vi använder ochvfyller tekniken med. Ytligt tidsfördriv eller något med andligt och kulturellt värde. Vi försöker ju i alla det på detta forum. Tekniken ger möjligheter och det beror på oss som individer vad vi använder den till. Så länge girighet och egoism är det som styr människors liv och strävan är det sådant som kan stärka egot och ge pengar som vi använder tekniken till. Yttre lagar och regler spelar mindre roll, som restriktioner. Det handlar om människors mognad och andliga utveckling och frågan är om den kan styras genom yttre påbud...

Man kan ju försöka föregå med gått exempel och använda tekniken till annat än ytligt tidsfördriv eftersom tekniken ger fantastiska möjligheter till skapande och att dela med sig.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 761
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Mlw » 12 jun 2025 18:08

Algotezza skrev:Det beror väl i hög grad på vad vi använder ochvfyller tekniken med. Ytligt tidsfördriv eller något med andligt och kulturellt värde. Vi försöker ju i alla det på detta forum. Tekniken ger möjligheter och det beror på oss som individer vad vi använder den till. Så länge girighet och egoism är det som styr människors liv och strävan är det sådant som kan stärka egot och ge pengar som vi använder tekniken till. Yttre lagar och regler spelar mindre roll, som restriktioner. Det handlar om människors mognad och andliga utveckling och frågan är om den kan styras genom yttre påbud...

Man kan ju försöka föregå med gått exempel och använda tekniken till annat än ytligt tidsfördriv eftersom tekniken ger fantastiska möjligheter till skapande och att dela med sig.

Förvisso, men det dominerande mönstret på Internet präglas knappast av djupsinniga filosofiska samtal.

Den omfattande skärmtiden bland barn och ungdomar är oroväckande. Mycket av tiden ägnas åt sociala medier som TikTok, Instagram och Snapchat, vars innehåll kan ifrågasättas ur ett utvecklingsperspektiv. Mobilberoendet leder till allvarliga säkerhetsrisker: människor går omkring försjunkna i sina skärmar utan uppmärksamhet på omgivningen, och vissa cyklar till och med medan de använder mobilen. Jag blev nästan påkörd av en lastbil vars förare, upptagen med ett telefonsamtal, körde förbi två rödljus i hög hastighet rakt ut i en rondell.

Spädbarnens mentala och språkliga utveckling försenas när föräldrarna ägnar sig åt mobilen istället för barnen. Det ständigt ökande digitala beroendet börjar anta drag av ett kollektivt dysfunktionellt beteende. Det tycks som att många har förlorat förmågan att vara närvarande i den fysiska verkligheten.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Anders » 12 jun 2025 18:38

Mlw skrev:
Anders skrev:Tror mer på den svåra habrovinkeln att få tillbaka så många som möjligt till kneg-villa-volvotänket. Vanliga svenssonlivet är ett liv i stor självdisciplin. Ganska mycket Stalin, bäste arbetaren. Men naturligtvis med sånt som fair och rejält diversifierad lönesättning. Stöd till de som fötts i svagast social miljö men också stora krav. Det förakt för slashasar som den tidiga socialdemokratin står för. Inga kelgrisar, vare sig fattiga eller rika. Alla möter fredagen som en befrielse, var och en efter förmåga. Och stor respekt för alla som gör sitt jobb väl, samtidigt som man tar av sig hatten då det kommer en Lamborghini körande, vetande att det är en av de som faktiskt bidrar mest. Och det är bara de som kör lamborghinisarna.

Obligatoriskt, blandat kindergarten från ett års ålder och blandade skolor. Föräldrar oavsett ursprung 100% ansvariga för disciplin hos barnen. Blir ett barn värsting är det föräldrarna som visas på storbilds-TV. Det sista stycket om man fick drömma.

Lite överdrivet, men lite åt det hållet. Var och en efter förmåga och alla anstränger sig lika mycket 40 (eller 30) timmar i veckan.

"Kneg-villa-volvo"-idealet var självt en del av det tekniska samhället Ellul kritiserade. Det representerar samma instrumentella rationalitet, nämligen att reducera livet till produktion och konsumtion. Självdisciplin inom detta system innebär anpassning till teknokratin, inte frigörelse från den.

Dessutom omöjliggör dagens globala ekonomi och teknologiska infrastruktur en enkel återgång. Arbetsmarknaden är fundamentalt förändrad av automation och digitalisering. Yngre generationer har andra värderingar och förväntningar och tycker ofta att tidigare konsumtionsmönster är ohållbara ur miljösynpunkt.

Elluls kritik handlar om ett grundläggande tankesätt, inte bara livsstil. Det materialistiska fokuset i "svensson-idealet" är del av problemet. Teknologins autonoma utveckling kan inte hejdas genom individuell livsstilsförändring—vi måste återupptäcka icke-tekniska värden och visioner.


Som vilka värden och visioner då? Privatisering av vården? Vurmande för massinvandring? Det är sånt som "visionernas" folk drömmer upp. Nej du, jag talar, om vi skall prata religion lite gammal hederlig Luther. Utan den jävla överheten. Där har du en disciplin som kan hantera de tekniska landvinningarna. Och det är där de goda landvinningarna skördas. Det är, som Kant mycket riktigt påminde då män blir för mäktiga, då¨det skall visioneras som krigen och eländet skapas.

Visst, du har rätt i att det är knepigt med en arbetsmarknad där allt görs av robotar, flitiga kineser eller AI. Men vi slängde samtidigt ut mycket av den moral du talade om med badvattnet då alla industrijobb försvann. Jobbade både på golvet och i kontor i många år, och det skapade goda människor, som gjorde bra saker. Nu sitter allt fler unga människor och skränar och drömmer.

Men ok, övertyga mig, vilka slags värden och visioner ser du framför dig, som också kan bli verklighet? Det jag talar om har varit verklighet och fungerat ytterst bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 761
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Mlw » 12 jun 2025 19:43

Anders skrev:Som vilka värden och visioner då? Privatisering av vården? Vurmande för massinvandring? Det är sånt som "visionernas" folk drömmer upp. Nej du, jag talar, om vi skall prata religion lite gammal hederlig Luther. Utan den jävla överheten. Där har du en disciplin som kan hantera de tekniska landvinningarna. Och det är där de goda landvinningarna skördas. Det är, som Kant mycket riktigt påminde då män blir för mäktiga, då¨det skall visioneras som krigen och eländet skapas.

Visst, du har rätt i att det är knepigt med en arbetsmarknad där allt görs av robotar, flitiga kineser eller AI. Men vi slängde samtidigt ut mycket av den moral du talade om med badvattnet då alla industrijobb försvann. Jobbade både på golvet och i kontor i många år, och det skapade goda människor, som gjorde bra saker. Nu sitter allt fler unga människor och skränar och drömmer.

Men ok, övertyga mig, vilka slags värden och visioner ser du framför dig, som också kan bli verklighet? Det jag talar om har varit verklighet och fungerat ytterst bra.

Ellul vill ha en återupptäckt av det heliga och mystiska och ser kristen tro som motvikt till teknisk rationalitet. Vi behöver fokus på människans andliga dimension och transcendenta värden bortom det materiella. Det behövs en grundläggande omvärdering av livet. Han säger:

    Tekniken kan inte tolerera intuitioner och "litteratur". Den måste med nödvändighet iklä sig matematisk skrud. Allt i människolivet som inte låter sig behandlas matematiskt måste uteslutas—eftersom det inte kan vara ett möjligt mål för tekniken—och lämnas till drömmarnas sfär.

    Vem är så blind att de inte ser att en djupgående mutation förespråkas här? En ny sönderstyckning och total omformning av människan så att hon äntligen kan bli teknikens objektiva mål (och också det totala objektet). Genom att utesluta allt utom det matematiska elementet blir hon sannerligen ett lämpligt ändamål för de medel hon själv har konstruerat. Hon blir också fullständigt berövad allt som traditionellt utgjorde hennes väsen. Människan blir ett rent sken, ett kaleidoskop av yttre former, en abstraktion i en skrämmande konkret miljö—en abstraktion beväpnad med alla den tordönande Jupiters suveräna tecken. ("The Technological Society", s. 431-32)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Anders » 12 jun 2025 23:49

Mlw skrev:
Anders skrev:Som vilka värden och visioner då? Privatisering av vården? Vurmande för massinvandring? Det är sånt som "visionernas" folk drömmer upp. Nej du, jag talar, om vi skall prata religion lite gammal hederlig Luther. Utan den jävla överheten. Där har du en disciplin som kan hantera de tekniska landvinningarna. Och det är där de goda landvinningarna skördas. Det är, som Kant mycket riktigt påminde då män blir för mäktiga, då¨det skall visioneras som krigen och eländet skapas.

Visst, du har rätt i att det är knepigt med en arbetsmarknad där allt görs av robotar, flitiga kineser eller AI. Men vi slängde samtidigt ut mycket av den moral du talade om med badvattnet då alla industrijobb försvann. Jobbade både på golvet och i kontor i många år, och det skapade goda människor, som gjorde bra saker. Nu sitter allt fler unga människor och skränar och drömmer.

Men ok, övertyga mig, vilka slags värden och visioner ser du framför dig, som också kan bli verklighet? Det jag talar om har varit verklighet och fungerat ytterst bra.

Ellul vill ha en återupptäckt av det heliga och mystiska och ser kristen tro som motvikt till teknisk rationalitet. Vi behöver fokus på människans andliga dimension och transcendenta värden bortom det materiella. Det behövs en grundläggande omvärdering av livet. Han säger:

    Tekniken kan inte tolerera intuitioner och "litteratur". Den måste med nödvändighet iklä sig matematisk skrud. Allt i människolivet som inte låter sig behandlas matematiskt måste uteslutas—eftersom det inte kan vara ett möjligt mål för tekniken—och lämnas till drömmarnas sfär.

    Vem är så blind att de inte ser att en djupgående mutation förespråkas här? En ny sönderstyckning och total omformning av människan så att hon äntligen kan bli teknikens objektiva mål (och också det totala objektet). Genom att utesluta allt utom det matematiska elementet blir hon sannerligen ett lämpligt ändamål för de medel hon själv har konstruerat. Hon blir också fullständigt berövad allt som traditionellt utgjorde hennes väsen. Människan blir ett rent sken, ett kaleidoskop av yttre former, en abstraktion i en skrämmande konkret miljö—en abstraktion beväpnad med alla den tordönande Jupiters suveräna tecken. ("The Technological Society", s. 431-32)

Äsch matematiken säger inget mer äm matematiken. Det levda livet skulle ingen matematiker försöka formulera i form av formler. Det finns, eller snarare fanns lite dumheter inom filosofin, typ Hägerström och Ayer som ville försöka reducera sånt som känslor till nonsens, men det är ute sen länge. Det levda livet är alldeles tillräckligt heligt. Be vilken villa-volvosvenne att redogöra för sitt liv och du har all helighet du behöver.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav David H » 12 jun 2025 23:56

Anders skrev:Äsch matematiken säger inget mer äm matematiken. Det levda livet skulle ingen matematiker försöka formulera i form av formler. Det finns, eller snarare fanns lite dumheter inom filosofin, typ Hägerström och Ayer som ville försöka reducera sånt som känslor till nonsens, men det är ute sen länge. Det levda livet är alldeles tillräckligt heligt. Be vilken villa-volvosvenne att redogöra för sitt liv och du har all helighet du behöver.


Upprustningen, miljöförstöringen och alla krig då, är det bara de dumma diktatorernas fel?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Algotezza » 13 jun 2025 06:59

Jag är trots allt utvecklingsoptimist. Vad är poängen med att drömma sig tillbaka till en svunnen guldålder och vilja köra den i repris?

Om allt går åt helvete, vad hindrar en att begå självmord redan nu?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Anders » 13 jun 2025 07:13

Mlw skrev:
Anders skrev:Som vilka värden och visioner då? Privatisering av vården? Vurmande för massinvandring? Det är sånt som "visionernas" folk drömmer upp. Nej du, jag talar, om vi skall prata religion lite gammal hederlig Luther. Utan den jävla överheten. Där har du en disciplin som kan hantera de tekniska landvinningarna. Och det är där de goda landvinningarna skördas. Det är, som Kant mycket riktigt påminde då män blir för mäktiga, då¨det skall visioneras som krigen och eländet skapas.

Visst, du har rätt i att det är knepigt med en arbetsmarknad där allt görs av robotar, flitiga kineser eller AI. Men vi slängde samtidigt ut mycket av den moral du talade om med badvattnet då alla industrijobb försvann. Jobbade både på golvet och i kontor i många år, och det skapade goda människor, som gjorde bra saker. Nu sitter allt fler unga människor och skränar och drömmer.

Men ok, övertyga mig, vilka slags värden och visioner ser du framför dig, som också kan bli verklighet? Det jag talar om har varit verklighet och fungerat ytterst bra.

Ellul vill ha en återupptäckt av det heliga och mystiska och ser kristen tro som motvikt till teknisk rationalitet. Vi behöver fokus på människans andliga dimension och transcendenta värden bortom det materiella. Det behövs en grundläggande omvärdering av livet. Han säger:

    Tekniken kan inte tolerera intuitioner och "litteratur". Den måste med nödvändighet iklä sig matematisk skrud. Allt i människolivet som inte låter sig behandlas matematiskt måste uteslutas—eftersom det inte kan vara ett möjligt mål för tekniken—och lämnas till drömmarnas sfär.

    Vem är så blind att de inte ser att en djupgående mutation förespråkas här? En ny sönderstyckning och total omformning av människan så att hon äntligen kan bli teknikens objektiva mål (och också det totala objektet). Genom att utesluta allt utom det matematiska elementet blir hon sannerligen ett lämpligt ändamål för de medel hon själv har konstruerat. Hon blir också fullständigt berövad allt som traditionellt utgjorde hennes väsen. Människan blir ett rent sken, ett kaleidoskop av yttre former, en abstraktion i en skrämmande konkret miljö—en abstraktion beväpnad med alla den tordönande Jupiters suveräna tecken. ("The Technological Society", s. 431-32)

Men, kände inte till Ellul, har bollat runt honom i lite AI. Vad jag tror du missar är just det moral som ligger till grund för att man gål in för sitt arbetsliv och att man ser allas bidrag som en viktig del till ett stort gemensamt. Det som låg ytterst djupt i mina rötter, inte minst de kristna rötterna. Fanns det några som tog både arbete och religion på allvar så var det missionsförbundare med rötterna i det supande fattigsverige.

Och - och det missar många som har en uppväxt i det ”finare”, man tog verkligen, och jag gör det, 8 timmar arbete och 8 timmar fritid på allvar. Förutom åren med karriär, husombyggnad och familjehärk - de är ändå i slutändan rätt få (jag registrerade mig hit 2006 då dottern var sju år och började bli seriöst självdrivande) - så harjag haft tid och tagit mig tid till eftertanke.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Blir vi fångna i vår egen teknologi?

Inläggav Anders » 13 jun 2025 07:21

David H skrev:
Anders skrev:Äsch matematiken säger inget mer äm matematiken. Det levda livet skulle ingen matematiker försöka formulera i form av formler. Det finns, eller snarare fanns lite dumheter inom filosofin, typ Hägerström och Ayer som ville försöka reducera sånt som känslor till nonsens, men det är ute sen länge. Det levda livet är alldeles tillräckligt heligt. Be vilken villa-volvosvenne att redogöra för sitt liv och du har all helighet du behöver.


Upprustningen, miljöförstöringen och alla krig då, är det bara de dumma diktatorernas fel?


Upprustning och krig, läs Den Eviga Freden, kort Ja. Det arbetande folket är ytterst motvilliga till krig. Se på konflikterna idag. I Palestisrael är det mer komplicerat, men där är situationen mycket beroende på maktmänniskor som Balfour och Truman.

Miljöförstöringen är ingens ”fel”, det är en konsekvens av de tekniska landvinningarna och är ett mycket svårt problem. Men jag hävdar att ett ansvarsfullt, normalsvenneliv, inte ger mindre moralisk kraft för att se miljöproblem som något som behöver hanteras. Och det på ett mycket mer realistiskt sätt än vad idealister uppväxta i högre socialt kapital kan drömma upp.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster