Marx i dagens Sverige?!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Marx i dagens Sverige?!

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 01:10

Vad kan vi använda oss av Marx i dagens Svenska samhälle? Rent prakiskt dvs. Alltså inte nu som någon analys av samhället, utan vad kan man konkret använda sig av Marx. Efter analysen gör vi nu detta därför att....vi vill genomföra/införa detta p.g.a av Marx teorier/analys av/om och det kommer leda till........osv.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 22 okt 2005 12:01

Kalle,
du verkar vara förhäxad av Marx. Om du nu tycker att han är "passe" varför inte låta han vila i frid?

Jag återkommer senare med ett svar på din fråga.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 12:20

suchanother skrev:Kalle,
du verkar vara förhäxad av Marx. Om du nu tycker att han är "passe" varför inte låta han vila i frid?

Jag återkommer senare med ett svar på din fråga.


Ha ha den var rolig vi vet alla att du aldrig diskuterar Marx. Känner inte igen dig Such, vad är nu detta. Du glömde det vanliga. Jävla idiot. Du är dum i huvudet. Du vet så som du brukar skriva. Vad har hänt? Orolig :)

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 13:17

Men för övrigt anser jag att Marx i mångt och mycket i dagens svenska samhälle är passé ja. Men det hindrar väl inte att vi startar en tråd där vi kan störta och blöta ämnet?

Sossarna gjorde upp men Marx för ett 80-tal år sedan och sedan dess har vägen varit kapital och arbetarklass i samförstånd. Det sossarna har tagit av Marx (eventuellt och nu i omstöpt form) är konflikten mellan kapital/profit kontra arbetarna. Maktdimensionen lyfts fram. Starka fack som balanserar kapitalet. Dock inte så starka så att övergången blir leder till totalt förstatligande. Allt eftersom det i praktiken inte funkar sådär värst bra.

Men det är som sagt vad jag tror. Andra synpunkter vore ju trevligt.

Användarvisningsbild
Luipa
Inlägg: 649
Blev medlem: 02 jul 2005 08:56
Ort: pöbeln, massan, mobben och folket.
Kontakt:

Inläggav Luipa » 22 okt 2005 13:54

Jag anser att det finns en motsättning mellan arbete och kapital, eller enklare uttryckt, arbetare å ena sidan, arbetsgivare och ägare(inklusive staten) å den andra.
Denna motsättning är inte en naturlag utan snarare ett ofta förekommande fenomen. Motsättningen har sin grund i olika prioriteringar. Arbetaren vill ha en skälig lön och en god arbetsmiljö medans ägaren enbart är intresserad av en vinst som kan tas ut ur verksamheten.

Hursomhelst tror jag inte på fackföreningar som en motkraft. De verkar snarare som bromsklossar, håller tillbaka sina medlemmars krav genom undermålig ledning och identifikation med företagsstopparna, makt korrumperar (ingen naturlag, men snudd på.). Minns hur illa Kommunal skötte sin strejk för några år sedan, snyft...
Nej, jag tror lösningen heter arbetarägda företag. Givetsvis inget paradis på jorden det heller, de mänskliga problemen går djupare än så.
Kallekula, jag vet inte om du kallar dessa tankegångar marxistiska?
/luipa

kringlan
Inlägg: 115
Blev medlem: 02 okt 2005 23:12
Kontakt:

Inläggav kringlan » 22 okt 2005 14:47

Luipa skrev:Jag anser att det finns en motsättning mellan arbete och kapital, eller enklare uttryckt, arbetare å ena sidan, arbetsgivare och ägare(inklusive staten) å den andra.
Denna motsättning är inte en naturlag utan snarare ett ofta förekommande fenomen. Motsättningen har sin grund i olika prioriteringar. Arbetaren vill ha en skälig lön och en god arbetsmiljö medans ägaren enbart är intresserad av en vinst som kan tas ut ur verksamheten.

Hursomhelst tror jag inte på fackföreningar som en motkraft. De verkar snarare som bromsklossar, håller tillbaka sina medlemmars krav genom undermålig ledning och identifikation med företagsstopparna, makt korrumperar (ingen naturlag, men snudd på.). Minns hur illa Kommunal skötte sin strejk för några år sedan, snyft...
Nej, jag tror lösningen heter arbetarägda företag. Givetsvis inget paradis på jorden det heller, de mänskliga problemen går djupare än så.
Kallekula, jag vet inte om du kallar dessa tankegångar marxistiska?
/luipa


Alltså, ägaren enbart intresserad av vinsten? Företag kan se VÄLDIGT olika ut, och vinsten ett företag gör går inte till ägaren. den går mestadels till skatter och återinvestering i företaget(beror naturligtvis på företaget, men att ta ut vinsten som någon slags lön är oerhört riskabelt, istället tar de flesta "ägare" ut lön som vilken annan anställd som helst).

Vad är det folk har för idée om folk som driver företag egentligen? Att dom per definition är elaka och suger ut? Kan man itne tänka att dom anställer andra människor? Och betalar en hel del skatt till vårt befängda svenska "folkhem" istället?

Vad menar du men arbetarägda företag? Egentligen? Hur tror du systemet funkar nu. Jag ser framför mi att du föreställer dig företag där arbetarna bygger maskiner eller något och högt uppe i ett rum står en fet man med cigarr och ler onskefullt?

En motsättning mellan arbetsgivare och arbetstagare? Själv tycker jag det är oerhört bra att båda finns, hellre fler arbetsgivare eftersom det då skulle bli konlkurrens om ARBETARNA istället för om arbetet(och konsekvensen av det kan väl folk räkna ut själva). Men idag hatar vi arbetsgivvare eftersom dom är elaka och onda och kapitalistiska, dom är snåla och vägrar dela med sig, dom krattar åt arbetarna och tar ut jättevinster från företaget utan att göra någonting(den absolut största idiotin är att folk tror att de inte behöver göra någonting) OSV.OSV. När ska folk vakna lite?
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 22 okt 2005 14:51

Kallekula skrev:Ha ha den var rolig vi vet alla att du aldrig diskuterar Marx. Känner inte igen dig Such, vad är nu detta. Du glömde det vanliga. Jävla idiot. Du är dum i huvudet. Du vet så som du brukar skriva. Vad har hänt? Orolig :)

Var inte orolig Kalle, jag har förståndet i behåll.
Dum i skallen är jag definitivt inte, är med i Mensa med en IQ på 163. Däremot är jag helt respektlös mot auktoriteter.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 14:53

Luipa skrev:Jag anser att det finns en motsättning mellan arbete och kapital, eller enklare uttryckt, arbetare å ena sidan, arbetsgivare och ägare(inklusive staten) å den andra.
Denna motsättning är inte en naturlag utan snarare ett ofta förekommande fenomen. Motsättningen har sin grund i olika prioriteringar. Arbetaren vill ha en skälig lön och en god arbetsmiljö medans ägaren enbart är intresserad av en vinst som kan tas ut ur verksamheten.

Hursomhelst tror jag inte på fackföreningar som en motkraft. De verkar snarare som bromsklossar, håller tillbaka sina medlemmars krav genom undermålig ledning och identifikation med företagsstopparna, makt korrumperar (ingen naturlag, men snudd på.). Minns hur illa Kommunal skötte sin strejk för några år sedan, snyft...
Nej, jag tror lösningen heter arbetarägda företag. Givetsvis inget paradis på jorden det heller, de mänskliga problemen går djupare än så.
Kallekula, jag vet inte om du kallar dessa tankegångar marxistiska?
/luipa


Nja en maxist skulle nog kalla sossarna för Marx ultralight. Visst arbetaräga företag är ju en lösning. Om du tar antsällning eller skapar ett företag är det ofta inte så stor skillnad som jag misstänker att renodlade marxister vill göra gällande. Det görs ju desssutom ofta undersökningar kring viljan att starta företag och det visar sig varje gång att det som räds för många är otryggheten, ovissheten i detta med att ha ett eget företag. Går säkert att förklara med Marx alster det med :)

Ja kommunalstrejken var ju ett stort skämt. Ta sjuksköterskernas löner. Minns för ett antal år sedan det var ett herrans hallå om deras låga löner. Facket kämpade på (sa de). Hände i princip inget. Så helt plötsligt. Brist på sjukskötersker. Privata rekryteringsföretag. Lönerna ökade rejält. Utbud och efterfrågan.

Marxistiska ideer finns ju dessutom i omstöpt form bland en hel del av dagens samhällstänkare/filosofer. Men som sagt the original Marx vad av han har vi att hänta i dagens Sverige?

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 14:56

suchanother skrev:
Kallekula skrev:Ha ha den var rolig vi vet alla att du aldrig diskuterar Marx. Känner inte igen dig Such, vad är nu detta. Du glömde det vanliga. Jävla idiot. Du är dum i huvudet. Du vet så som du brukar skriva. Vad har hänt? Orolig :)

Var inte orolig Kalle, jag har förståndet i behåll.
Dum i skallen är jag definitivt inte, är med i Mensa med en IQ på 163. Däremot är jag helt respektlös mot auktoriteter.


Vad var det jag sa, vad är nu detta. Du glömde det vanliga. Jävla idiot. Du är dum i huvudet. Du vet så som du brukar skriva. Vad har hänt? Orolig

Du vet det DU brukar skriva till andra. Jag sa väl inget om att du var dum i huvudet? Trode väl en nisse med IQ 163 skulle hänga med på.

Nå har du funderat klart du skulle återkomma med något om Marx.....vilket skämt det är att snacka med dig.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 15:11

Dessutom de som så ivrigt förfäktar Marx vad väljer ni:

Du är arbetslös har chans att börja på två jobb exakt samma arbetsuppgifter, lika på alla sätt och vis. Skillnaden det ena jobbet lön 16 000 kr/månaden det andra 23 000 kr/månaden. Vad väljer ni?

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 22 okt 2005 15:20

Alltid kul att läsa dina inlägg, får ett gott skratt.
Du verkar minst sagt förvirrad med alla dina konstiga sidospår om "marxism".
Kan inte du för en gångs skull citera Marx och påpeka felaktigheter i hans tänkande/teori?

Användarvisningsbild
Luipa
Inlägg: 649
Blev medlem: 02 jul 2005 08:56
Ort: pöbeln, massan, mobben och folket.
Kontakt:

Inläggav Luipa » 22 okt 2005 15:28

kallekula skrev:Om du tar antsällning eller skapar ett företag är det ofta inte så stor skillnad som jag misstänker att renodlade marxister vill göra gällande.

Skillnaden kan vara oerhört stor, men det beror på vilket företag du tar anställning i, ett litet med en förhållandevis mänsklig personalpolitik eller ett monster som gillar den 'järnhårda lönelagen'.
Om jag minns rätt så pratade marx om hur vi är och blir alienerade i ett kapitalistiskt samhället, vi blir tillochmed främlingar inför oss själva. Tror han ligger nära sanningen här.
I ett arbetarägt företag, tvingas arbetaren att sätta sig in i och aktivt påverka hela företaget. Arbetaren blir inte reducerad till en arbetstagare(konsument) utan snarare till en arbetsdeltagare(medborgare). Tror skillnaden är stor.
kallekula skrev:Nja en maxist skulle nog kalla sossarna för Marx ultralight.

Anser du att mina tankar är socialdemokratiska? Jag som tycker sossarna verkar älska storföretagen och den 'goda' kapitalisten. En marxist skulle nog kalla en sosse för en ulv i fårakläder, alternativt socialliberal. Men vad vet jag, inget om marx iallafall.
/luipa

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 15:36

suchanother skrev:Alltid kul att läsa dina inlägg, får ett gott skratt.
Du verkar minst sagt förvirrad med alla dina konstiga sidospår om "marxism".
Kan inte du för en gångs skull citera Marx och påpeka felaktigheter i hans tänkande/teori?


Det ger mig inget att diskutera med dig Such. Tja diskutera är ju ett för stort ord eftersom du aldrig gör det. Käfta med dig. Får du en kick av att kalla folk idioter? Misstänker det. Hursomhelst det biter inte på mig.

Säg något själv då? Berätta vitsen med Marx. Det var huvudfråga och som ställts ett antal gånger i denna tråd. Börjar misstänka att du verkligen är korkad.

Jag påpekar HELA tiden vad jag anser vara fel med Marx min vän men om jag missuppfattat Marx så berätta då för f.....n vad det är som är fel (har jag frågat otaliga gånger inget svar), men det vet jag är för mycket begärt Such så jag lämnar dig i din dimma, ha det.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 okt 2005 15:42

Luipa skrev:
kallekula skrev:Om du tar antsällning eller skapar ett företag är det ofta inte så stor skillnad som jag misstänker att renodlade marxister vill göra gällande.

Skillnaden kan vara oerhört stor, men det beror på vilket företag du tar anställning i, ett litet med en förhållandevis mänsklig personalpolitik eller ett monster som gillar den 'järnhårda lönelagen'.
Om jag minns rätt så pratade marx om hur vi är och blir alienerade i ett kapitalistiskt samhället, vi blir tillochmed främlingar inför oss själva. Tror han ligger nära sanningen här.
I ett arbetarägt företag, tvingas arbetaren att sätta sig in i och aktivt påverka hela företaget. Arbetaren blir inte reducerad till en arbetstagare(konsument) utan snarare till en arbetsdeltagare(medborgare). Tror skillnaden är stor.
kallekula skrev:Nja en maxist skulle nog kalla sossarna för Marx ultralight.

Anser du att mina tankar är socialdemokratiska? Jag som tycker sossarna verkar älska storföretagen och den 'goda' kapitalisten. En marxist skulle nog kalla en sosse för en ulv i fårakläder, alternativt socialliberal. Men vad vet jag, inget om marx iallafall.
/luipa


Hum nu talar du om decentralisering och deltagande. Kan variera beroende på tjänst, brasch och företag. Dessutom ett litet företag behöver inte vara så trevligt att jobba i det kan jag lova dig. Det finns fördelar och nackdelar med stora resp små företag.

Visst det kan ligga en del i det du säger om att vara delägare men nu verkar tyvärr det svenska folket inte vara speciellt intressserade av att starta egna företag.

Jo det var därför jag sa light, det är väl mest tom retorik när en sosse snackar om kapital/profit kontra arbetarna.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 22 okt 2005 16:00

En liten reflextion (off-topic) i förbigående.
Årets Nobelpris i ekonomi gick till två snubbar som grundar sina teorier på matematisk spelteori. Jag tror att detta är femtielfte gången priset går till någon som utnyttjar spelteorin (optimeringsteorin).
Det här visar hur fattiga ekonomiteorierna är idag och gänget i Riksbanken är pajasar.
Nobel hade i sitt testamente ett nobelt syfte, att främja mänsklighetens väl. Riksbanken gör tvärtom.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster