Jag har funderat lite kring detta ämne och vill höra någon annans åsikt/tankar kring ämnet.
Vi lever ju ändå i en form av konsumtionssamhälle. Och genom att vara medveten om vad man väljer att köpa och låter bli att köpa så formar det ju i slutändan vad som produceras, allt enligt principen tillgång och efterfrågan.
Handlar du medvetet, och hur tänker du? Är det politiska, djurrättsliga, miljömässiga eller hälsofrämjande motiv? Över vilka konsumtionsområden handlar du medvetet?
Själv tänker jag mest kring kosten. Jag äter enligt paleolitisk kosthållning, men har dragit ned på köttkonsumtionen en hel del av djurrättsliga skäl. Genom att försöka hålla mig till denna kosthållningen dissar jag automatiskt storföretag som Coca-cola, nestlé o mcdonalds etc.
Medveten konsumtion
Moderator: Moderatorgruppen
Mitt eget problem med demokrati genom selektiv konsumtion är, att jag bara får en röst att jobba med, precis som i rösta på partier-demokratin - det är svårt att ta på allvar.
Där rösta på partier-demokratin erbjuder en friheten att rösta mellan olika blocklösningar, och inte så mycket på de enskilda frågorna, som kanske skulle kännas mer angelägen för en själv - så har demokrati genom selektiv konsumtion ocksa sina begränsninger, vad det gäller möjligheterna att åstadkomma det man själv önskar.
Företagen är så pass korsägda, och världssamhällens interna uppgörelser så pass långtgående okända för den enskilde människan, att man inte kan veta med säkerhet vart ens pengar går.
Kanske det enda meningsfulla man kan göra, är att hålla på med det som känns rätt i alla fall, och att tala om för andra, vad det är man försöker göra, och varför.
Där rösta på partier-demokratin erbjuder en friheten att rösta mellan olika blocklösningar, och inte så mycket på de enskilda frågorna, som kanske skulle kännas mer angelägen för en själv - så har demokrati genom selektiv konsumtion ocksa sina begränsninger, vad det gäller möjligheterna att åstadkomma det man själv önskar.
Företagen är så pass korsägda, och världssamhällens interna uppgörelser så pass långtgående okända för den enskilde människan, att man inte kan veta med säkerhet vart ens pengar går.
Kanske det enda meningsfulla man kan göra, är att hålla på med det som känns rätt i alla fall, och att tala om för andra, vad det är man försöker göra, och varför.
Re: Medveten konsumtion
oknox skrev:Handlar du medvetet, och hur tänker du? Är det politiska, djurrättsliga, miljömässiga eller hälsofrämjande motiv? Över vilka konsumtionsområden handlar du medvetet?
Ja, jag köper vad jag behöver eller vill ha, alltså egoistiska motiv.
Kraniet (och andra som vill svara):
Jag har aldrig förstått varför man ska köpa svenskt. Förklara!
Zi skrev:
Ok, vill du utveckla lite? Min tanke med frågeställningen var om du som konsument tar hänsyn till produktionen bakom, vilka konsekvenser handlandet får för dig och andra etc.
Ett exempel som jag kommer på nu direkt är lokalproducerad mat är bättre gärna ekologiskt odlad, både ur miljösynpunkt då det inte behöver transporteras hit från andra länder samt att ekologiskt odlad mat innehåller mer näringsämnen och inte tär lika mycket på naturen.
Sen är ju frågan vad som är svenskt? Är IKEA svenskt? De tillverkar väl sina möbler utomlands? Ericsson? Tillverkar väl också det mesta utomlands? Personligen har jag rätt dålig koll på vart de flesta prylarna tillverkas...
Ja, jag köper vad jag behöver eller vill ha, alltså egoistiska motiv.
Ok, vill du utveckla lite? Min tanke med frågeställningen var om du som konsument tar hänsyn till produktionen bakom, vilka konsekvenser handlandet får för dig och andra etc.
Kraniet (och andra som vill svara):
Jag har aldrig förstått varför man ska köpa svenskt. Förklara!
Ett exempel som jag kommer på nu direkt är lokalproducerad mat är bättre gärna ekologiskt odlad, både ur miljösynpunkt då det inte behöver transporteras hit från andra länder samt att ekologiskt odlad mat innehåller mer näringsämnen och inte tär lika mycket på naturen.
Sen är ju frågan vad som är svenskt? Är IKEA svenskt? De tillverkar väl sina möbler utomlands? Ericsson? Tillverkar väl också det mesta utomlands? Personligen har jag rätt dålig koll på vart de flesta prylarna tillverkas...
Om jag förstår problematiken rätt, så handlar det om konsekvenserna för andra eller för miljön att spendera pengar. Har ni då tänkt på följande?
Den största delen av dina pengar (skatten) spenderas av andra och detta spenderande är påtvingat, utom din kontroll. Arbetsgivaravgift, inkomstskatt, alkoholskatt, moms, skatt på skatt på skatt osv går till att sponsra statens våldsmonopol, angrepp mot yttrandefriheten, tvångsrekrytering (dvs brott mot FN:s "mänskliga rättigheter"), politisk indoktrinering i skolorna, byggandet av landsvägar och regementen m.m., dvs ganska många saker som borde vara anstötliga för den genomsnittlige anarkisten eller trädkramaren.
Det vi isåfall borde lägga krutet på som "medvetna konsumenter" är väl att betala så lite skatt som möjligt, dvs jobba så lite som möjligt ...?
Den största delen av dina pengar (skatten) spenderas av andra och detta spenderande är påtvingat, utom din kontroll. Arbetsgivaravgift, inkomstskatt, alkoholskatt, moms, skatt på skatt på skatt osv går till att sponsra statens våldsmonopol, angrepp mot yttrandefriheten, tvångsrekrytering (dvs brott mot FN:s "mänskliga rättigheter"), politisk indoktrinering i skolorna, byggandet av landsvägar och regementen m.m., dvs ganska många saker som borde vara anstötliga för den genomsnittlige anarkisten eller trädkramaren.
Det vi isåfall borde lägga krutet på som "medvetna konsumenter" är väl att betala så lite skatt som möjligt, dvs jobba så lite som möjligt ...?
oknox skrev:Ett exempel som jag kommer på nu direkt är lokalproducerad mat är bättre gärna ekologiskt odlad, både ur miljösynpunkt då det inte behöver transporteras hit från andra länder samt att ekologiskt odlad mat innehåller mer näringsämnen och inte tär lika mycket på naturen.
Allt annat lika brukar jag ofta köpa lokalproducerat. När det gäller miljön så finns det dock faktiskt en till faktor att ta med i beräkningen förutom transporten och det är produktionen. Man måste naturligtvis summera dessa båda faktorer för att få en rättvisande bild av miljöpåverkan. Det kan ibland vara miljömässigt bäst att köpa en produkt från ett annat land om den tillverkats på ett så miljövänligt sätt att den totala miljöpåverkan blir mindre än om man köper lokalt.

oknox skrev:Ok, vill du utveckla lite? Min tanke med frågeställningen var om du som konsument tar hänsyn till produktionen bakom, vilka konsekvenser handlandet får för dig och andra etc.
Hmm... jag är bara rätt och slätt egoistisk i mina val. Jag värderar bra pris och smak samt hälsa. Jag bryr mig inte så mycket om miljö eller om grisarna har torterats. Kan jag inte vara hänsynslös och medveten?
oknox skrev:Ett exempel som jag kommer på nu direkt är lokalproducerad mat är bättre gärna ekologiskt odlad, både ur miljösynpunkt då det inte behöver transporteras hit från andra länder samt att ekologiskt odlad mat innehåller mer näringsämnen och inte tär lika mycket på naturen.
Äsch! När oljan tar slut blir det billigare att köpa inhemsk mat. Jag lever tillräckligt nyttigt på icke-ekologisk mat. Dessutom hjälper man fattiga människor om man köper mat från dem.
oknox skrev:Sen är ju frågan vad som är svenskt? Är IKEA svenskt? De tillverkar väl sina möbler utomlands? Ericsson? Tillverkar väl också det mesta utomlands? Personligen har jag rätt dålig koll på vart de flesta prylarna tillverkas...
Spelar det någon roll var Ericsson tillverkar sina mobiler? För en gränslös värld!
-
brtkrbzhnv
Re: Medveten konsumtion
oknox skrev:Handlar du medvetet, och hur tänker du? Är det politiska, djurrättsliga, miljömässiga eller hälsofrämjande motiv? Över vilka konsumtionsområden handlar du medvetet?
Jag handlar väldigt medvetet: det har nog faktiskt aldrig hänt att jag varit medvetslös när jag handlat.
Vissa hälsohänsyn måste förstås tagas: jag äter inte enbart bakelser; främst är det emellertid prisprestandaförhållandet som styr, ehuru jag någon gång undvikit Heinz som följd av att företaget försämrat min livskvalitet.
Återgå till "Politik och samhälle"