Narkotikaslöjor
Moderator: Moderatorgruppen
-
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
en ratt
Jodå. Bussanalogin håller. Bussen svänger inte av sig själv. Men är föraren bra så tänker man inte ens på att eller hur han kör. Vad har detta med Nietzsche att göra?
jn
jn
Ab aspera ad astra!
Re: Hell busschaffisen
Jonas Nystrom skrev:Alltså att om vi inte håller stilen nåt sånär så kommer Johan och styr upp. Det lider vi inte av. Hell Johan. En skicklig diktator märks inte. Han är anspråkslös som en busschaffis.
Min tanke av vad Nietzche menade med sin övermänniska, om alla skulle vara anspråkslösa och identitetslösa skulle inte konflikter uppstå då resonemanget skulle få styra.
Allt som tas bort sparas för disskussion. Tänk om så vore fallet i samhället.
Och Vandraren sluta vara så korrekt politiskt inkorrekt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
-
- Inlägg: 709
- Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
- Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...
Z speaking:
Samhället är en spegling av individen. Som i sin tur formas av samhället men inte skapas av det. Det sker från högre ort. Skapandet, alltså. Vandrandet sker här. Jokern i leken, The Fool. Eller kanske Gycklaren. The Trickster. Coyote. Loke. Prometevs. Kokopelli rentav. Har inget med PK att göra. Motstridiga intressen i samhället är bara problem om kommunikation saknas. Finns den så befruktar motstridigheterna varandra. Kulturliv och näringsliv är varandras motsatser när de är som bäst. Vi vet hur kulturlivet blir när det smittas ner av näringslivets vinstideal och vi vet hur näringslivet blir när det smittas ner av kulturlivets frihetsideal. Det som är en förutsättning och välsignelse i den ena sfären blir en skugga och en förbannelse i den andra. Såsom i individen så ock i samhället. Hjärtat värmer och lungorna svalkar. Får de samma temperatur blir man sjuk och dör. Apartheid måste råda. Olika klimat i olika organ. I samhället som i individen. Att samhället blir sjukt - och smittar individen - beror på att vi tänker fel om åtskillnad, att vi förnekar hierarki. Då spökar det förnekade och dyker upp på fel ställen. Om vi vore identitetslösa så skulle vi få Den Nya Sovjetmänniskan. Vi har facit. Det är färden som är mödan värd. Blodet är kommunikationen mellan hjärta och lungor och passerar hela kroppen med budskapen. Motsättningen mellan de två blir välsignelse för kroppen. Lungorna ger den syre och hjärtat ger den rytm, puls, och livet alstras i samspelet. Politik måste vara blodet. Står det stilla så koagulerar det. Dör samtalet - i synnerhet det ordlösa - så åker disklistorna upp på kylskåpsdörrarna och politiken har blivit politiserande. Alla i bussen ska ha varsin liten ratt eller turas om att köra eller nån annan dålig idé. Placebodemokrati. Det kommer att visa sig att vi inte har det folkstyre vi inbillar oss att vi har och att det är tur att det är så. Det hade bara blivit värre då. Eller så är vi som kokande grodor: man kan tydligen koka grodor levande utan att de märker nåt eftersom de är kallblodiga och rättar sin kroppstemperatur efter omgivningen. Värmer man så upp vattnet tillräckligt långsamt så märker de inget förrän det är för sent. Om alls. Jag kommer inte med lösningar utan med andra problemformuleringar.
jn
jn
Ab aspera ad astra!
Flykten från friheten av Erich Fromm är en bra bok som behandlar det du skriver.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Återgå till "Politik och samhälle"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster