Feminism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

adirffrida
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 jul 2012 20:22

Re: Feminism

Inläggav adirffrida » 20 jul 2012 20:28

Det finns olika slags feminism. Vissa hatar män och vissa vill ha jämställdhet. Det är inte enbart "feminister". Generellt i ett land som Sverige så tror jag att utvecklingen är mot det med jämställda. Dock tycker jag själv att feministpartiet i Sverige är för inriktat på enbart den frågan.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Feminism

Inläggav Marko » 20 jul 2012 21:02

adirffrida
är du feminist? och vad är ditt mål ?

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Feminism

Inläggav Jörgen » 21 jul 2012 06:38

Gud, tråden dog ju för många är sen, liksom skribenterna.
Feministerna likaså, de är borta, ett ont minne blott.
Varför vill någon äta hundbajs?

Vill ingen god människa gräva ned dessa feministlik någon gång?
De ska inte bara ligga i våran park sådär.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

adirffrida
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 jul 2012 20:22

Re: Feminism

Inläggav adirffrida » 21 jul 2012 20:39

Marko skrev:adirffrida
är du feminist? och vad är ditt mål ?



Jag bara resonerar lite hejvilt. Vart jag själv står i frågan är oväsentligt

Användarvisningsbild
Plepple
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 nov 2007 19:55
Ort: Beror på... :3

Feminism

Inläggav Plepple » 31 jan 2013 12:45

Vi kan spendera dagar på att argumentera fram och tillbaka om den implicita definitionen utav 'feminism'. Den explicita definitionen är "en rörelse/ideologi som är centrerad kring det feminina" -- det vill säga att t.ex. jämställdhetsfrågor tas itu med det ena könet i fokus. Detta är ett oerhört indirekt sätt att försöka skapa jämställdhet på. Ett mer rimligt alternativ vore att se på sakfrågan utifrån ett perspektiv som inkluderar båda könen likvärdigt. Konsekvenserna av att inte göra på så sätt leder till mer radikala förgreningar utav en ideologi, som då ofta genom ett moraliskt momentum tar sin position för långt mot andra sidan. Här kommer radikal feminism in; om man försöker balansera en våg genom att exklusivt titta på en sida (speciellt om agenten i fråga är investerad på den sidan), så löper man onödigt stor risk att istället bidra till obalans.

Gällande en mer implicit syn på feminism så tycker jag att rörelsen är i stort sätt urlöjlig. Att kvinnor får i allmänhet lägre lön än män på grund utav diskriminering är en myt, och avsaknaden utav klagomål gällande det låga antalet kvinnor som arbetar med sophantering, avloppsarbeten, samt på fiskebåtar talar klarspråk om den bakomliggande strävan efter personlig vinst. Det finns fler män på toppen utav karriärstegen såväl som på bottnen. Att vilja ha fler kvinnor i mansdominerade yrken innebär likväl en strävan efter fler kvinnor som bär på sopsäckar och inspekterar kloaksystem. Personligen har jag aldrig hört om ett sådant yrkesönskemål från en feminist, och trots att mina erfarenheter inte kan representera varje individuell feminist så agerar de som en indikator för rörelsen i helhet.
:3

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Feminism

Inläggav Algotezza » 31 jan 2013 15:47

Är vi optimalt jämställda - så jämställda vi (vilka vi?) vill vara?

Vilka slutsatser kan vi då dra gällande jämställdhetssträvan/feminism/maskulinism/neutrumism??

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Feminism

Inläggav Jörgen » 31 jan 2013 22:55

Att kvinnor, blott för att vara kvinnor skulle ha rättigheter enligt feminister har jag förstått,
men vilka skyldigheter har kvinnor bara för att de är kvinnor?

Nej, jag är alltså inte alls intresserad av kvinnors rättigheter,
utan vilka deras skyldigheter är.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Feminism

Inläggav Pilatus » 01 feb 2013 02:46

Algotezza skrev:Är vi optimalt jämställda - så jämställda vi (vilka vi?) vill vara?

I vilket avseende? Karriärmöjligheter? Här en lista på 125 kvinnor som lyckats bra:

http://www.va.se/nyheter/naringslivets-125-maktigaste-kvinnor1-318037

USA får sin första kvinnliga fyrstjärniga general (2008): Ann E. Dunwoody Det går framåt! :)

Vilka slutsatser kan vi då dra gällande jämställdhetssträvan/feminism/maskulinism/neutrumism??

Vilket är perspektivet? Världen? I så fall är bilden grotesk. Könsseparation är mycket vanlig, även i mycket utvecklade stater, som vanligt går det hand i hand med religionen. Kvinnan är överlag underställd mannen, även i kristna länder.

Så vad göra? Antagligen måste vi hålla fram bilden av förtrycket för de statsmän som väljer att se åt ett annat håll. Att bekämpa könsstympningar, såväl manliga som kvinnliga och alla former av påtvingad prostitution och människohandel, abortfrågan och det demoraliserande våldet/våldtäkterna i pågående krig. Någon kvinna har ännu ej intagit påvetiteln. Men det finns en gammal skröna om Johanna som gjorde karriär i Rom och efterträdde påven Leo IV på 850-talet. Johanna var förstås förklädd till man. En bra historia som retat den katolska kyrkan många gånger. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Feminism

Inläggav Algotezza » 01 feb 2013 10:56

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Är vi optimalt jämställda - så jämställda vi (vilka vi?) vill vara?

I vilket avseende? Karriärmöjligheter? Här en lista på 125 kvinnor som lyckats bra:

http://www.va.se/nyheter/naringslivets-125-maktigaste-kvinnor1-318037

USA får sin första kvinnliga fyrstjärniga general (2008): Ann E. Dunwoody Det går framåt! :)

Vilka slutsatser kan vi då dra gällande jämställdhetssträvan/feminism/maskulinism/neutrumism??

Vilket är perspektivet? Världen? I så fall är bilden grotesk. Könsseparation är mycket vanlig, även i mycket utvecklade stater, som vanligt går det hand i hand med religionen. Kvinnan är överlag underställd mannen, även i kristna länder.

Så vad göra? Antagligen måste vi hålla fram bilden av förtrycket för de statsmän som väljer att se åt ett annat håll. Att bekämpa könsstympningar, såväl manliga som kvinnliga och alla former av påtvingad prostitution och människohandel, abortfrågan och det demoraliserande våldet/våldtäkterna i pågående krig. Någon kvinna har ännu ej intagit påvetiteln. Men det finns en gammal skröna om Johanna som gjorde karriär i Rom och efterträdde påven Leo IV på 850-talet. Johanna var förstås förklädd till man. En bra historia som retat den katolska kyrkan många gånger. :)


Ja, det finns en del kvar att göra, både globalt och i Sverige - om vi vill ha jämställdhet. Problemet är att många inte vill ha det, till exempel inom de patriarkala religionerna (vilken religion är inte det?) och att en del som med sin munväder påstår de vill ha det i praktiken inte vill ha det, till exempel en del svenska manliga politiker. "Gärna jämställdhet - men den skall vara gratis - den får inte kosta mig något."

Det hör ju till saken att kvinnor genom historien så vitt jag kan se inte enbart varit maktlösa slavar genom tiderna. När kvinnan så att säga stod vid spisen och födde barn hade hon den egentliga makten i hemmet men det skulle alltid verka som om mannen hade sista ordet. Jag växte upp i en sådan familj så sent som på femtio- och sextiotalet. Farsan som en naturkraft, morsan som manipulatör.

Offerrollen oavsett vem som tar den på sig är väl inte särskilt konstruktiv...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Feminism

Inläggav holoteist » 26 feb 2013 12:10

Jämställdhet är viktigt.

Queerfeminism är å andra sidan förkastligt. Det vet alla som har läst en queerteoribok.

Så det så!

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Feminism

Inläggav Jörgen » 16 apr 2013 22:18

Jag undrade idag för mig själv vilka privilegier jag som man har gentemot kvinnor enligt feminism. Jag är faktiskt inte medveten om några privilegier.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Feminism

Inläggav Zokrates » 16 apr 2013 22:26

Jörgen skrev:Jag undrade idag för mig själv vilka privilegier jag som man har gentemot kvinnor enligt feminism. Jag är faktiskt inte medveten om några privilegier.


Har du inte hängt med i nyhetsflödet Jörgen, du måste vara välhängd för att överhuvudtaget få några priviligier. :P

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Feminism

Inläggav holoteist » 31 jan 2014 20:15

Jag är inte för femkamp, men en sak måste man beundra med radikalfeministerna: deras glöd. Oj oj oj. De tror sig ha ganska mycket på fötterna, eller hur?

Jag kan särskilt respektera de invandrarkvinnor som har antagit sig den feministiska dogmen och gjort det till sitt livs verk i förorterna. Klapp!

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Feminism

Inläggav reflex » 05 feb 2014 09:01

Kanske är det så att jämställdhet är att bryta mot naturens ordning.
Varför då?
För att människan är en grupplevande varelse.
Varje grupp har en hierarki.
Familjen är en grupp.
Alltså bryter jämställdhet i familjen mot naturen.
Kanske är det därför feminism fungerar så dåligt.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

förbryllad
Inlägg: 178
Blev medlem: 31 jan 2014 19:16

Feminism

Inläggav förbryllad » 10 mar 2014 20:43

Att vara feminist är lite som att vara för rasism. Det är som att välja en sida och säga här, här är den korrekta halvan av befolkningen. Det är dömt att misslyckas när vi män reser oss ur det.
Bless you and your mother.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster