Ryssland - vad händer?
Moderator: Moderatorgruppen
Ryssland - vad händer?
Håller Ryssland på att spåra ur totalt? Nazister får hållas hursomhelst, Putin sätter demokratin ur spel mer och mer, tusentals misshandlas i armén varje år, journalister mördas av säkerhetstjänsten, mm. Väst står handfallna, verkar det som. Varför? Är det pga oljan, eller pga terrorhoten i arabvärlden?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=548096
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=548096
Sätter "demokratin" ur spel säger du? Inget kan väl vara mer demokratiskt än att förbjuda homosexuella förhållanden, när nu 73% är emot dem. Sätta FRIHETEN ur spel, menar du väl??
Fast det är jag tveksam till när du samtidigt tycks vilja inskränka åsiktsfriheten. Eller vad menar du med "nazister får hållas hursomhelst"? Du påminner lite om C Montgomery Burns om du tror att ett av de största hoten idag utgörs av nazisterna.
Om du frågar mig vad Rysslands och världens största hot är, så är det att det inte finns tillräckligt mycket frihet. Fördomar (och såna finns överallt) gör då att man ropar på onödiga förbud, som ställer till mycket skada, inte bara på homosexuella eller andra politiskt korrekta grupper, utan även andra allvarliga skador.
/Makterna (liberal)
Fast det är jag tveksam till när du samtidigt tycks vilja inskränka åsiktsfriheten. Eller vad menar du med "nazister får hållas hursomhelst"? Du påminner lite om C Montgomery Burns om du tror att ett av de största hoten idag utgörs av nazisterna.
Om du frågar mig vad Rysslands och världens största hot är, så är det att det inte finns tillräckligt mycket frihet. Fördomar (och såna finns överallt) gör då att man ropar på onödiga förbud, som ställer till mycket skada, inte bara på homosexuella eller andra politiskt korrekta grupper, utan även andra allvarliga skador.
/Makterna (liberal)
Stefan skrev:Din kompletta inkapacitet att läsa andras inlägg omöjliggör varje form av diskussion med dig.
Anfall är bästa försvar? Din kapacitet att läsa tidningsartikeln verkar heller inte speciellt bra eftersom du tolkar en artikel om bögar som stöd för ditt raljerande om nazister, Putin, misshandel i armen, mördade journalister, olja och terror.
Makterna skrev:Din kapacitet att läsa tidningsartikeln verkar heller inte speciellt bra eftersom du tolkar en artikel om bögar som stöd för ditt raljerande om nazister, Putin, misshandel i armen, mördade journalister, olja och terror.
Det slog dig inte att Stefan kanske hänvisar till fler aktuella händelser i Ryssland än de som redogörs för i artikeln? Om jag t.ex. ville peka på problem inom svenska vården och tar upp 5 punkter och sedan länkar till en artikel så bör man inte förvänta sig att alla problem tas upp där. Den bör istället ses som ett exempel på problembilden.
Stefan skrev:Väst står handfallna, verkar det som. Varför? Är det pga oljan, eller pga terrorhoten i arabvärlden?
Vilka åtgärder skulle väst kunna vidta? Vad skulle incitamentet vara för det land eller den organisation som skred till handling för att "städa upp" i Ryssland?

hovnarr skrev:Makterna skrev:Din kapacitet att läsa tidningsartikeln verkar heller inte speciellt bra eftersom du tolkar en artikel om bögar som stöd för ditt raljerande om nazister, Putin, misshandel i armen, mördade journalister, olja och terror.
Det slog dig inte att Stefan kanske hänvisar till fler aktuella händelser i Ryssland än de som redogörs för i artikeln? Om jag t.ex. ville peka på problem inom svenska vården och tar upp 5 punkter och sedan länkar till en artikel så bör man inte förvänta sig att alla problem tas upp där. Den bör istället ses som ett exempel på problembilden.
Precis. Tack.
Stefan skrev:Väst står handfallna, verkar det som. Varför? Är det pga oljan, eller pga terrorhoten i arabvärlden?
Vilka åtgärder skulle väst kunna vidta? Vad skulle incitamentet vara för det land eller den organisation som skred till handling för att "städa upp" i Ryssland?
[/quote]
Nej, precis, problemet är att t ex USA inte har några särskilda incitament för att städa upp i Ryssland. De är väldigt måna om ryssarnas stöd i "kampen mot terrorismen", och så har ju ryssarna seglat upp som en stor oljeproducent. Vidare är Ryssland mäktigt pga platsen i säkerhetrådet.
Problemet är väl egentligen detsamma som under kalla kriget då man stödde såna som talibanerna och Saddam för att komma åt sina fiender. Nu lierar man sig igen med skumma stater för att komma åt såna som ses som värre. Men frågan är om inte Ryssland är ett större hot på sikt.
EU kunde kanske bråka lite med ryssarna, men jag har inte hört att de gjort särskilt mycket. Kanske är det svårt att göra nåt sä långe förbrytelserna inskränker sig till att gälla landets egna befolkning - det ses som inblandning i landets egna affärer. Det blir lättare att protestera om det skulle ske nån att attack på ett annat land.
Såg en fransk dokumentär om TV-kulturen i Ryssland. Det som framhölls var att nationalismen gått framåt starkt på senare år, ffa bland de unga.
Såg också delar av SvT:s temakväll om nazism. Mycket var gammalt snack om nazister i Västeuropa: de känns väldigt otrevliga men ärligt talat rätt patetiska. Naizsterna i Ryssland däremot var starkt på frammarsch och hade delvis myndigheternas stöd. Mord på utlänningar bestraffades mycket lindrigt. Nazistledare kunde öppet uttala mordhot och hade bl a talat om att snart kommer "de långa knivarnas natt" (1934 rensade SS ut SA; känt som just "de långa knivarnas natt").
Har inte Ryssland skrivit på konventionen om mänskliga rättigheter? Om FN tog fram den förmodar jag att de har något slags system att driva igenom den - med vapenmakt om så behövs.
Om världen genom samarbeten som FN ses som en global demokrati, och man gemensamt funnit att det här med människors lika värde är en god idé, då är det naturligtvis orimligt att en situation där 70% av den ryska befolkningen motarbetar homosexuellas rättigheter är orimlig och borde bekämpas. I varje fall inte sanktioneras statligt! En sådan stat har ju förverkat sin ratifikation av enkla humanitära principer och borde inte ses som en samarbetspartner, utan som ett U-land, för länder som vill hålla medmänsklighet högt uppe på agendan. Tyvärr är det ont om såna.
Det är det offensiva sättet att se på saken. Tyvärr har, som vi båda slår fast, stater eller politiska organisationer inget incitament att befrämja god moral eller liknande, och därför heller inget incitament att förstöra de ekonomiska fördelar de kan få av ett samarbete med sådana stater eller lägga resurser på militära insatser. Utom just om de har något att vinna på det (USAs intåg i Irak, t.ex.) inom tidsramen för en mandatperiod. Alltså återstar enbart ett defensivt synsätt där man erbjuder hjälp istället. Och vi vet ju alla hur bra Ryssland är på att ta emot hjälp eller be om den, när saker går överstyr (u-båtar...).
Milt påtvingad hjälp, levererad av frivilliga organisationer, finansierade av någon eldsjäl, som inte har särskilt mycket att säga till om när/om de väl lyckas etablera sig i Ryssland. Kanske finns det nån från svenska RFSU som har lust att åka till Ryssland och hjälpa till med gay-paraden? Tror inte de är så lockade. Alternativet är en väpnad, internationell offensiv om saker går riktigt åt helvete. Eller att hoppas att det ordnar sig av sig självt?

Om världen genom samarbeten som FN ses som en global demokrati, och man gemensamt funnit att det här med människors lika värde är en god idé, då är det naturligtvis orimligt att en situation där 70% av den ryska befolkningen motarbetar homosexuellas rättigheter är orimlig och borde bekämpas. I varje fall inte sanktioneras statligt! En sådan stat har ju förverkat sin ratifikation av enkla humanitära principer och borde inte ses som en samarbetspartner, utan som ett U-land, för länder som vill hålla medmänsklighet högt uppe på agendan. Tyvärr är det ont om såna.
Det är det offensiva sättet att se på saken. Tyvärr har, som vi båda slår fast, stater eller politiska organisationer inget incitament att befrämja god moral eller liknande, och därför heller inget incitament att förstöra de ekonomiska fördelar de kan få av ett samarbete med sådana stater eller lägga resurser på militära insatser. Utom just om de har något att vinna på det (USAs intåg i Irak, t.ex.) inom tidsramen för en mandatperiod. Alltså återstar enbart ett defensivt synsätt där man erbjuder hjälp istället. Och vi vet ju alla hur bra Ryssland är på att ta emot hjälp eller be om den, när saker går överstyr (u-båtar...).
Milt påtvingad hjälp, levererad av frivilliga organisationer, finansierade av någon eldsjäl, som inte har särskilt mycket att säga till om när/om de väl lyckas etablera sig i Ryssland. Kanske finns det nån från svenska RFSU som har lust att åka till Ryssland och hjälpa till med gay-paraden? Tror inte de är så lockade. Alternativet är en väpnad, internationell offensiv om saker går riktigt åt helvete. Eller att hoppas att det ordnar sig av sig självt?

hovnarr skrev:Har inte Ryssland skrivit på konventionen om mänskliga rättigheter? Om FN tog fram den förmodar jag att de har något slags system att driva igenom den - med vapenmakt om så behövs.
Bra poänger. Det finns naturligtvis fler länder än Ryssland som man skulle kunna bråka med på detta vis.
Å andra sidan är jag rädd för att nationalismen bara skulle stegras ytterligare om den utländska inblandningen blev alltför påtaglig. Det är ytterligare ett skäl till att militär inblandning inte är att tänka på - ett annat är att R. helt enkelt är alldeles för starkt militärt.
Milt påtvingad hjälp, levererad av frivilliga organisationer, finansierade av någon eldsjäl, som inte har särskilt mycket att säga till om när/om de väl lyckas etablera sig i Ryssland. Kanske finns det nån från svenska RFSU som har lust att åka till Ryssland och hjälpa till med gay-paraden? Tror inte de är så lockade.
Tja, men sån hjälp kommer, fastän den är heroisk, knappast att ändra utvecklingen. Tyvärr.
Eller att hoppas att det ordnar sig av sig självt?
Ja, kanske det gör det. Man har ju ibland talat om att lösningen på politiska problem är ekonomisk tillväxt. Det är en formel jag själv ofta trott på. T ex menar många att anledningen till minskningen av våldet på Nordirland är ekonomisk tillväxt. Men i Ryssland idag har man en stark ekonomisk tillväxt, vad jag förstår, och ändå har man stora politiska problem. (Kanske är problemet, dock, att tillväxten inte kommer alla till del - jag känner inte till exakt hur det ser ut.)
Hursomhelst, om man tittar på Rysslands historia så är det nästan som att det är ett "förbannat" land - de har aldrig haft nån riktigt demokrati, de har haft en rad slaktare som ledare, aldrig några fredliga maktöverlämnanden, etc. Jag tror att det är värt att hålla ögonen på detta land framöver också. Balterna och finnarna var väldigt måna om att gå med i EU pga "rysskräcken" och det kan tyckas lite märkligt för oss. Hursomhelst tycker jag att det snarare är vi som saknar de längre perspektiven i så fall.
Och innan vi vet ordet av så går det Kalla kriget i repris igen med tanke på USA´s framfart. Fast utan kommunister och diktatorer den här gången...Eller?
Putin dök liksom upp ur tomma intet. I alla fall så var han inte så välkänd innan "President"posten. Så som jag har upfattat det.
Att det är ett helt demokratiskt och fritt land kan man inte precis säga utan att överdriva en aning.
Putin dök liksom upp ur tomma intet. I alla fall så var han inte så välkänd innan "President"posten. Så som jag har upfattat det.
Att det är ett helt demokratiskt och fritt land kan man inte precis säga utan att överdriva en aning.
De förnekar sig inte:
136 SVT Text Torsdag 08 jun 2006
UTRIKES Publicerad 7 juni
Ryssland varnar Ukraina för Nato
Ryssland varnade i dag Ukraina för
att gå med i försvarsalliansen Nato.
Enligt Rysslands försvarsminister
Sergej Lavrov skulle en sådan
"kolossal geopolitisk" förändring
hota relationerna.
-Vi bedömer alla möjliga konsekvenser
först och främst med utgångspunkt
från Rysslands nationella intressen,
sade Lavrov i parlamentets underhus.
Han varnade även grannlandet Georgien
för att gå med i Nato.
Enligt Ukrainas utrikesminister Anton
Buteiko stöder ukrainarna ett medlem-
skap i Nato.
Hovnarr du nämde att FN skulle kunna göra sanktioner och eventuellt en väpnad attack mot Ryssland i värsta fall, men har inte inte Ryssland veto i FN?
Håller med er här att Ryssland känns lite som en tickande bomb, men egetligen tror jag inte att vi i Sverige iaf har så mycket att oroa oss för. Ryssland är väl utrikespolitiskt inte helt olika USA.
Ta exemplet med Ukrania och Nato, USA hade nog inte blivit så glada om typ Canada gick med i något "Warzawapaktliknande" (finns väl dock inte nu, men rent hypotetiskt).
Håller med er här att Ryssland känns lite som en tickande bomb, men egetligen tror jag inte att vi i Sverige iaf har så mycket att oroa oss för. Ryssland är väl utrikespolitiskt inte helt olika USA.
Ta exemplet med Ukrania och Nato, USA hade nog inte blivit så glada om typ Canada gick med i något "Warzawapaktliknande" (finns väl dock inte nu, men rent hypotetiskt).
Och nu stoppar dom Borat: http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 59,00.html
- Avantgardet
Återgå till "Politik och samhälle"