Kamphundar

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Bör de förbjudas?

Ja
8
53%
Nej
7
47%

Antal röster: 15

Stefan

Kamphundar

Inläggav Stefan » 04 jul 2006 18:17

http://www.expressen.se/index.jsp?a=626088

Man har tydligen stora problem med aggressiva kamphundar i Malmö. En idé är koppeltvång. En annan är att helt förbjuda kamphundar. Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 04 jul 2006 19:17

Jag röstade nej. Däremot tycker jag verkligen att uppfödarna borde ha högre krav på sina valpspekulanter. En cooling i 19-års åldern är inte lämpad att ha den här typen av hund. Den här typen av hundar kräver mycket erfarenhet. Problemet att de coola 19-åringarna inte vill ha pudlar. Jag vill också poängtera att masshysterin kring pitbulls är kraftigt överdriven. Det finns inte många pitbulls i vårt land. Den här lösa termen "kamphundar" syftar vanligtvis på blandraser. Det här pratade kriminologen Henrik Tham om i ett annat sammanhang, hur media projicerar bilder, saftiga rubriker som motsvaras av krav om åtgärder från massan till högre instanser. Det är väl fortfarande Golden retriver som ligger högst på listan i bitstatistiken och den rasen är det ju inget tal om att vi ska förbjuda. Amstaffar mfl är härliga hundar och jag har haft förmånen att träffa ett par riktiga pitbulls som var förtjusande. Det är ju inte hundarna det är fel på.

Nonstop

Inläggav Nonstop » 04 jul 2006 19:24

Skogsälvan skrev:Det är väl fortfarande Golden retriver som ligger högst på listan i bitstatistiken och den rasen är det ju inget tal om att vi ska förbjuda. Amstaffar mfl är härliga hundar och jag har haft förmånen att träffa ett par riktiga pitbulls som var förtjusande. Det är ju inte hundarna det är fel på.

Här (i Finland) är det Cocker spaniel som toppar bitstatistiken.

Angelina

Inläggav Angelina » 04 jul 2006 19:42

Jag har hört att schäfrar är de mest agressiva.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 jul 2006 19:51

Jag tycker vi borde införa en lag om att alla har rättigheten att äga sin egen kamphund, och att staten har skyldighet i att punga ut dom till folket. Hundarna skulle då ha fullt up med att attackera varandra, och vi människor skulle undertiden kunna gå och ta en fika. Jag tror även det skulle bidra med att vi människor kom närmare varandra.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 04 jul 2006 20:01

Att prata om aggressivitet när det gäller hundar blir lätt lite förvrängt. Lätt hänt att man "förmänskligar" hundar. Nu har jag själv schäfer och jag dyrkar schäfrar för deras intelligens, dådkraft och samarbetsvilja. Det är vanligtvis rädsla som gör att hundar attackerar. Jag tror nog att det är samma problem med schäferbitningarna som nu med kamphundarna. Fel folk som har valt dem. Nu är jag inte inte så orolig för schäfern, eftersom modet har ju glidit över på kamphundarna för den här gruppen av människor. Att polisen i så hög grad har använt sig av schäfrar beror inte på att de är vilda, ursinniga, livsfarliga bestar.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 jul 2006 20:07

Jasså?! Det säger du. Jag trodde hundar är födda att vara våldsamma, precis som människor är födda att vara onda!

Lasarus

Inläggav Lasarus » 04 jul 2006 20:12

Det enda man har en sådan hund till är som en form av vapen. Vill jag ha beväpnade människor på gatorna? Nej tack, bort med dessa kamphundar och sätt restriktioner på andra stora hundraser, typ rottvailer och liknande. Kanske ett förbud för straffade att äga stora hundar.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 04 jul 2006 20:17

PopJimmy skrev:Jasså?! Det säger du. Jag trodde hundar är födda att vara våldsamma, precis som människor är födda att vara onda!

Säger du det, jimmy?... Jag hoppas du skämtar.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 04 jul 2006 20:18

Lasarus: Hur stora tänkte du dig? Pitbullen är ju en ganska liten hund.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 04 jul 2006 20:20

skogsälvan skrev: Lasarus: Hur stora tänkte du dig? Pitbullen är ju en ganska liten hund.

:D 1-0 till Skogsälvan!
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 04 jul 2006 20:35

Skogsälvan skrev:Säger du det, jimmy?... Jag hoppas du skämtar.
HAHa det är klart jag gör :D

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 04 jul 2006 22:12

jag rösteade nej
efter som du kan inte förbuda något sånt
men anse dock att vi border göra något åt problmet
ägarna sak ta ett stöer ansvara, för sinna hunda,
och om hunden inte sköter sig, så sak den avledis och ägarden ska får böter mm,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 04 jul 2006 23:01

PopJimmy skrev:
Skogsälvan skrev:Säger du det, jimmy?... Jag hoppas du skämtar.
HAHa det är klart jag gör :D

Du är en busunge... vet inte riktigt om jag ska ge dig en mental örfil eller skratta åt saken och jag vet inte vad du behöver bäst heller. Jag skämtar gärna, men jag känner inte dig och det är i princip omöjligt för mig att fatta när du skämtar eller inte om du gör det på det här sättet. Bara så du vet :wink:

För övrigt har ju jakthunden tax ett betydligt kraftfullare bett än schäfern. På tal om småhundar. Taxbettet är inte att leka med. Koppeltvång finns det ju något skilda förordningar om inom olika kommuner, men som jag har förstått det har man som hundägare aldrig någonsin rätt att ha sin hund okopplad om man inte har den under kontroll. Det hunden ställer till med är alltid förarens ansvar. Du kan kliva in i mitt hem och min hund hugger dig och du kan begära skadestånd av mig och få rätt.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 05 jul 2006 00:20

Det går inte att förbjuda kamphundar för det går inte att dra en linje mellan hundar som är farliga och hundar som inte är farliga. Kamphundar är sådana som hamnar i tidningen.

Återgå till "Politik och samhälle"