Skola i Umeå förbjuder svordomar

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

KalleKufisk
Kontakt:

Skola i Umeå förbjuder svordomar

Inläggav KalleKufisk » 22 aug 2006 20:45

Hejsan, jag vet inte om tråden passar in i det här forumet men jag skriver ändå. Det är nämligen så att min syster började åttonde klass idag, och kommer hem förskräckt då rektorerna på hennes (kommunala) skola bestämt sig för ett totalförbud av svordomar (såsom fan!, jävlar! etc), för att "få bort det fula språket".

Det här gäller alltså inte ett förbud mot förolämpningar och kränkningar av andra elever utan ett generellt förbud och då användadet av vissa ord bestraffas med hemringning och annat. Vad tycker ni om det här? Är det ens lagligt för en skola att bestämma vad eleverna får säga och inte säga, så länge det enligt lag inte är förbjudet (vi har ju yttrandefriheten). Vilka rättigheter har rektorerna att bestämma vad eleverna får och inte säga? Vem definierar ett "fult" språk? Och vad är nästa steg, förbud mot vissa politiska åsikter?

Det här är ännu ett tecken på hur fel Sverige börjar bli. Det är ju för fan en mänsklig rättighet att få svära!
"Frihet är en dom att göra allt som lagarna tillåter" - Okänd

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Re: Skola i Umeå förbjuder svordomar

Inläggav Anders H » 22 aug 2006 20:49

KalleKufisk skrev:Hejsan, jag vet inte om tråden passar in i det här forumet men jag skriver ändå. Det är nämligen så att min syster började åttonde klass idag, och kommer hem förskräckt då rektorerna på hennes (kommunala) skola bestämt sig för ett totalförbud av svordomar (såsom fan!, jävlar! etc), för att "få bort det fula språket".

Det här gäller alltså inte ett förbud mot förolämpningar och kränkningar av andra elever utan ett generellt förbud och då användadet av vissa ord bestraffas med hemringning och annat. Vad tycker ni om det här? Är det ens lagligt för en skola att bestämma vad eleverna får säga och inte säga, så länge det enligt lag inte är förbjudet (vi har ju yttrandefriheten). Vilka rättigheter har rektorerna att bestämma vad eleverna får och inte säga? Vem definierar ett "fult" språk? Och vad är nästa steg, förbud mot vissa politiska åsikter?

Det här är ännu ett tecken på hur fel Sverige börjar bli. Det är ju för fan en mänsklig rättighet att få svära!

Jag säger till mina barn att skita i vad fröken säger, och svära ändå. Men använd det inte som utfyllnad, använd det istället för att klippa till någon. Nej, skolan kan inte bestämma detta, men å andra sidan så har alla rätt att bli behandlade med respekt i skolan. Jag skulle nog bli rätt sugen på att trotsa ett sådant förbud.

KalleKufisk
Kontakt:

Inläggav KalleKufisk » 22 aug 2006 20:57

Jo självklart har alla rätt att bli respekterade i skolan, därför har vi ju också vissa begränsingar i yttrandefriheten vilket självklart ska tillämpas då det står skrivet i svensk lag. Men när skolor på det här viset inskränker på våra mänskliga rättigheter så tycker jag att det är dags att reagera. Vad lär vi våra barn om det är ok för auktoriteter att förbjuda vissa ord även om dem inte är riktade mot någon person eller folkgrupp? Vad lär vi våra barn om auktoriteter får förbjuda vissa ord bara för att dem i sina öron är "fula"?

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 22 aug 2006 20:58

KalleKufisk skrev:Jo självklart har alla rätt att bli respekterade i skolan, därför har vi ju också vissa begränsingar i yttrandefriheten vilket självklart ska tillämpas då det står skrivet i svensk lag. Men när skolor på det här viset inskränker på våra mänskliga rättigheter så tycker jag att det är dags att reagera. Vad lär vi våra barn om det är ok för auktoriteter att förbjuda vissa ord även om dem inte är riktade mot någon person eller folkgrupp? Vad lär vi våra barn om auktoriteter får förbjuda vissa ord bara för att dem i sina öron är "fula"?

Mot folkgupp får man förbjuda det, eftersom det är kriminellt att missakta folkgrupper. Mot individer, nej.

KalleKufisk
Kontakt:

Inläggav KalleKufisk » 22 aug 2006 21:04

Ja att hets mot folkgrupp är olagligt och ska även vara förbjudet på skolor är givetvis rätt. Men jag är bara så less på att se hur vår demokrati våldtas för varje dag som går, och inte bara i skolan, utan i det övriga samhället med buggningar, övervakningar och allt. Det måste bildas en opinion, för i mina ögon håller Sverige på att kraftigt gå mer och mer mot ett bigbrother-samhälle.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Even if they DO say Jehova!

Inläggav hovnarr » 22 aug 2006 21:25

Hahaha. Ojojoj, om jag hade barn så skulle de nog inte bli poppis hos lärarna i en sån skola.

Jag skulle uppfostra mina söner och döttrar till gott omdöme, att gilla läget, acceptera att handlingar får konsekvenser, och att vidta såna åtgärder de finner lämpliga och nödvändiga. Sen om fröken ringer hem som "bestraffning" för att hovnarr junior sagt kuk på lunchrasten så kommer jag att få henne att inse det lönlösa i det företaget.

Åjo, hon kommer att tycka så illa om att ringa hem till mig och rapportera dagens svordomar att den enda hon kommer bestraffa är sig själv. Om inte annat kommer jag att börja ringa hem till fröken själv och berätta för hennes man vilka fula ord hon ringer och säger till mig varje kväll.

Och skulle dom vidta några som helst andra åtgärder mot mina barn, om de så bara skulle te sig en gnutta tvivelaktiga i ljuset av vårt avlånga lands lagar, då skulle jag dra dem inför rätta. Eller på annat lämpligt sett få dem att inse hur dumt och djupt omoraliskt de beter sig.

-narr-

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 aug 2006 22:35

Antar vissa såg 1984 som en inspirerande källa och avsåg att efterlikna det prydliga viktorianska samhället.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

pargea

Inläggav pargea » 22 aug 2006 23:52

jag är kluven, barnens integritet och yttrandefrihet är viktig, men samtidigt så utgörs många av svordomarna av kränkande könsord, i många fall kvinnliga. På ett sätt kan dessa ses som en form av hets mot folkgrupp samt även signalera ett rättfärdigande mot eleverna att skolan accepterar denna kränkning. Men samtidigt vet man ju att förbud inte är det mest effektiva sättet att försöka få rätt på strukturer, men det kan ändå ses som en markering.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 23 aug 2006 11:16

många av svordomarna av kränkande könsord, i många fall kvinnliga

Jag kan bara komma på ett fall, "fitta". Annars känner jag inte till att andra ord för kvinnans kön används som svordomar. På den manliga sidan förmodar jag det vara rätt analogt med "kuk". Men det är klart att variationer står att finna på temat.

Problemet att kvinnliga könsord upplevs som mer kränkande än manliga åtgärdas inte genom att förbjuda könsord, utan genom att höja värdet på det kvinnliga. Att vara en riktig fitta kan och bör vara minst lika fint som att vara en riktig kuk.

-narr-

KalleKufisk
Kontakt:

Inläggav KalleKufisk » 23 aug 2006 13:42

pargea skrev:jag är kluven, barnens integritet och yttrandefrihet är viktig, men samtidigt så utgörs många av svordomarna av kränkande könsord, i många fall kvinnliga. På ett sätt kan dessa ses som en form av hets mot folkgrupp samt även signalera ett rättfärdigande mot eleverna att skolan accepterar denna kränkning. Men samtidigt vet man ju att förbud inte är det mest effektiva sättet att försöka få rätt på strukturer, men det kan ändå ses som en markering.

Saken är fortfarande den att det inte är hets mot folkgrupp att utbrista "fitta!" eller "kuk" då det är bara andra betäckningar på könen (hur "fina" och "snälla" dessa ord är en annan fråga). Vad ger då en skola rätten att ha regler som står över inte bara våran yttrandefrihetsgrundlag utan även våra mänskliga rättigheter? Den dagen orden fitta och kuk blir olagliga att yttra är det självklart att man inte får säga dem på skolor men innan dess så är det ett fruktansvärt hot mot våran demokrati om auktoriteter uttnyttjar sin makt på detta sätt. Jag menar, när förbjuds ord som partnerskap eller homoadoption för att en rektor inte gillar orden?

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 23 aug 2006 17:44

En bra lösing kanse, ; (

men helt fellt tycker jag
du har rätt i det
i lagen står det att man har ytihesftihet,
jo så länger du inte rikita det mot en parsone eller en grup av parsoner som homsxulea,

förstå att skolla vill har bort det
men jag anse att det är fell medtod att får bort det på,,,
border finnsa bäter sätt tycker jag
fråga mig inte vilka,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 aug 2006 21:42

Det var fan i mig på tiden. Fan vad satans bra. Kukhuvudena har tänkt till. Ja jävlar.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 aug 2006 11:48

KalleKufisk skrev:
pargea skrev:jag är kluven, barnens integritet och yttrandefrihet är viktig, men samtidigt så utgörs många av svordomarna av kränkande könsord, i många fall kvinnliga. På ett sätt kan dessa ses som en form av hets mot folkgrupp samt även signalera ett rättfärdigande mot eleverna att skolan accepterar denna kränkning. Men samtidigt vet man ju att förbud inte är det mest effektiva sättet att försöka få rätt på strukturer, men det kan ändå ses som en markering.

Det finns väl inget tvunget i att bli hetsad av ord om kamp mot en grupp?
Åhöraren måste aktivt värdera det som sägs för att bli hetsad mot gruppen.

Vad skiljer då om någon säger, alla idioter som skriver om hets mot folkgrupp på FF skulle ha stryk, och, x är svagsinta och onda dom skall ha stryk.

Det är sådant hyckleri att värdera uppfattningar av begrepp och stämpla dom som lagliga eller olagliga.

Blir jag lack på en Finne säger jag finnejävel.
Blir jag lack på en Kines säger jag risknaprare.
Blir jag lack på någon jag inte kan finna ett lämpligt attribut att slå ner på så säger jag idiot.

Vad skiljer dom åt?
Är jag rasist i dom första tillmälena men inte det sista?
Är inte uttryck knutet till mening?
------------

För att summera.
Kanske den mest välmenande elev skulle dra ut sig en, förstoppade infernaliska fascistfitta till sin lärare. Sanning skall inte bestraffas, och det skulle ju faktiskt kunna vara, just en sanning som luftades.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 24 aug 2006 11:53

1. Alla grupper är inte juridiska folkgrupper.

2. Finnejävel anspelar inte på stereotyper, risknaprare gör det.

Du kan inte generalisera mellan olika händelser.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 aug 2006 14:10

Skämt och sido. Vad är skolan uppgift? Dess funktion i samhället? Skapa vuxna samhällsmedborgare och i det ingår också (kanske inte direkt uttalat) att inympa normer hos dessa skolungdomar. Funktionella normer för samhället. Det kanske inte är så acceptabelt att skrika fitta till sina kollegor på en arbetsplats när man blir sur, tex. Den diskussion om ordens värde och betydelse osv är eg. bara ett sidospår.  

Vad man dock kan se här är väl ev. krocken mellan det halvgamla samhället och det nya. Det nya samhället ställer krav på medborgare som tar egna initiativ, självförverkligande är i ropet tex.  Av inläggen  tycker jag mig se mig att författarna vill se detta hos skolknoddarna. Rätta mig om jag har fel.

Sen kan man tycka att det är fel på normerna. Tex under den tidiga folkskolans dagar var en av uppgifterna att se till att arbetarungarna hade respekt för överhögheten. Det inympades konstant dåligt självförtroende i eleverna. Inga subversiva element tack. Hört på p1 för ett år sedan av en intressant historiker.

Återgå till "Politik och samhälle"