Sverigedemokraterna

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Sverigedemokraterna

Inläggav Kallekula » 06 jun 2007 14:41

Tror ni de kommer in i riksdagen vid nästa val? Tror ni de etablerade partierna kommer bli mer restriktiva vad det gäller invandring för att locka till sig potentiella sverigedemokrater?

Träffade en sverigedemokrat igår på krogen, tror han satt ganska högt upp i organisationen. Han sa att de nu måste börja jobba med att resa i ledan, sluta leden men så ska de också börja köra med en annan retorik. Istället för att tjata om att minska invandringen så kommer de säga att de står för en invandringspolitik som tex Finland. Eller att Sverige ska vara som ett Europagenomsnitt, fast de kommande fem åren ska vi dra ned ordentligt så vi kommer i fas med övriga Europa. Blir svårare för de etablerade att kritisera då.

Samtidigt så kommer de spela på Svenssons misstro mot etablissemanget samt hela tiden poängtera att detta är ett utslag av folkviljan. Vill folket ha en lägre invandring så ska vi låta folkviljan och demokratin råda vad det gäller det.

Har inte mycket till övers för dem men jag tror att de kommer komma in i riksdagen efter nästa val. Vet inte riktigt vad de står i andra frågor än invandringen.

Användarvisningsbild
Sökande
Inlägg: 375
Blev medlem: 12 apr 2007 14:03

Inläggav Sökande » 06 jun 2007 16:11

Delar inte din tro att de kommer in i riksdagen nästa val. Partiet är oenigt inombords och de saknar starkt ledarskap. Dessutom märkte riksdagspartierna hur mycket SD gick upp i senaste valet så de har alla en motståndsagenda.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 06 jun 2007 17:08

Ja det verkar ju onekligen rörigt vad man kan läsa, så det är väl den springande pinkten. Organisation och enighet inom de egna leden. Sen undrar jag hur pass överens de är inom partiet gällnande politiken som inte rör invandringen.

Skulle de visa sig vara ett reellt hot mot de etablerade så lär väl de inkorperera lite av sverigedemokraternas invandringspolitik, kan man tänka.

What Gives?
Inlägg: 495
Blev medlem: 05 aug 2006 19:30

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav What Gives? » 06 jun 2007 17:37

Kallekula skrev:Samtidigt så kommer de spela på Svenssons misstro mot etablissemanget samt hela tiden poängtera att detta är ett utslag av folkviljan. Vill folket ha en lägre invandring så ska vi låta folkviljan och demokratin råda vad det gäller det.

Partier som SD har en djupt populistisk ideologi, vilket gör att de per definition drar växlar på auktoritetsförakt och missnöjespolitik. Det är ingen slump att de värvar luttrade sossar till sina led i den omfattning de gör.

funkyzeit
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 aug 2006 19:41
Ort: Skåne

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav funkyzeit » 06 jun 2007 17:54

Den stora förtjänsten som kommit ur SD's valframgångar är att vi nu, en gång för alla, med hjälp av empiri kan lösa det urgamla spörsmålet: "tiga ihjäl dem eller övervinna dem genom att nedmontera deras argument i debatt?".

Det är också en fjäder i hatten för min övertygelse om dussinmänniskans obildade idioti och oförmåga att tänka själv.

Medieforskarna har kommit till samma slutsats: all den uppståndelse som ägt rum i media kring SD, samt politikers vilja att debattera med dem i mainstreamfora, har legitimerat dem och gjort dem till ett gångbart och accepterat alternativ i den politiska sfären.

Jag var tidigare av åsikten att man sakligt borde påvisa deras felaktigheter i debatt och föra in dem i strålkastarljuset, men jag har bytt åsikt rakt av. Svensson har inte lyssnat på vad debatten handlat om, han har bara hört ordet SD nämnas för jämnan och sedan bildat sig en vag uppfattning om vad de står för. Vips så är det legitimt att ge uttryck för trångsynt rasistisk trygghetsnarkomani.

I en demokrati så är det fritt fram att vara hur rasistisk man vill, jag förvägrar ingen den rätten. Men om riksdagspartierna vill vinna kampen mot SD så borde de köra ful realpolitik och tiga ihjäl dem, demonisera och smutskasta dem som ett politisk alternativ för utslagna, ondskefulla skuggfigurer. Inte så demokratiskt eller schysst, men bästa, snabbaste och enklaste sättet att få bort dem från den legitima politiska spelplanen. Politisk mobbing.

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav Fication » 07 jun 2007 00:04

funkyzeit skrev:Jag var tidigare av åsikten att man sakligt borde påvisa deras felaktigheter i debatt och föra in dem i strålkastarljuset, men jag har bytt åsikt rakt av. Svensson har inte lyssnat på vad debatten handlat om, han har bara hört ordet SD nämnas för jämnan och sedan bildat sig en vag uppfattning om vad de står för. Vips så är det legitimt att ge uttryck för trångsynt rasistisk trygghetsnarkomani.


Tänk! Jag är av raka motsatt åsikt. Tidigare har etablisemanget försökt tiga ihjäl SD och det har inte fungerat. Nu tvingas man ta debatten och rikta fokus mot de frågorna och mot SD, och det är inte en sekund för tidigt. Mona försökte ta en debatt, men det krävs ett antal sådana för att etablisemanget ska förstå spelreglerna, anpassa sig och lära sig debattera.

Problemet är att invandringsproblematiken har totalt ignorerats, eller setts genom ett klassperspektiv - Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken därför att de tillhör en lägre klass. Lös klasskampen och invandringsproblemet försvinner. Först nyligen när BRÅ kom ut med statistik som visade att invandrare verkligen var överrepresenterade (och inte i egenskap av klass) gick det upp ett ljus för en och annan.

SD är de enda som argumenterat att det finns ett problem (och vi har lösningen), medan resten sagt att det inte finns något problem, vi ska bara integrera lite bättre. Därför har SD och andra invandrarfientliga grupper tagit hand om frågan och i lugn och ro kunnat bygga upp en argumentation. De äger frågan! Så länge de 'tigs ihjäl' och så länge etablissemanget inte ser problematiken så kan de i lugn och ro bygga vidare på argumentationen - Europaperspektivet och jämförelsen med Finland låter som en vettig strategi.

Så fort någon i etablissemanget har försökt ta upp frågan har det kallats rasism och det har sagts att man flirtar med invandrarfientliga och högerextremistiska grupper genom att föreslå skärpta krav och hårdare tag mot invandrare. Det är fascinerande att se hur Fp måste ha en bunt folk med utländska efternamn som presenterar invandrarfrågor. Det är så oerhört känsligt och laddat - det är verkligen en öm tå.

Invandringsproblem och rasism är Sveriges kollektiva skugga, man ser den bara hos grannen, Danmark, och är snabb att peka finger - vi är mycket bättre, för vi är så fördomsfria. Men att förneka att man har fördomar, förneka att man har lättare att känna gemenskap med en som är mer lik sig själv i värdering, religion och utseende och att förneka att man känner större rädsla för en mörkhyad person man möter ute en kväll, det gör inte att fördomarna försvinner - tvärt om!

Jag kan villigt själv erkänna att jag är rasist i den meningen att jag har fördomar, har känner större gemenskap med andra blonda och grönögda med INFP på Myers-Briggs och jag känner större rädsla om en mörkhyad person dyker upp en kväll än om det hade varit en ljus. Jag hoppas bara att min nyfikenhet för det okända är större än min rädsla.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 07 jun 2007 07:33

Själva begreppet integration är ju lite vagt och flytande. Arbete brukar det hävdas är nyckeln. Men nyligen så kom det en undersökning som visar att svenskar numera i högre grad kan tänka sig att negativt särbehandla invandrare vad det tex gäller arbete. Detta i tider då arbetslösheten minskar generellt sätt.  

En het potatis är det i alla fall.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Anna-Lena Lodenius och Sverigedemokraterna

Inläggav Pilatus » 26 apr 2018 20:22

I dag lyssnade jag på ett föredrag av Anna-Lena Lodenius, I huvudet på en terrorist
Hon berättade om de böcker hon gett ut, senast ”Vi måste förbereda oss på död – i huvudet på en terrorist”.

”Anna-Lena Lodenius går i denna bok en ganska ovanlig medelväg, hon utgår från en rad olika terroristattentat från olika tider, berättar huvudsakligen om individerna och deras organisationer, men ihop med en hel del analys. Vi möter kända terrorister som Timothy McVeigh, Anton Nilsson och Nicechauffören, men också mer okända ( i alla fall för mig) som det grekiska 17N-kommandot och den tyska nazistsekteristen Beate Zschäpe. De senaste århundradenas historia passerar förbi, möjliga analysverktyg från olika områden används och författaren söker granska efter likheter eller skillnader.

Spännande blir det naturligtvis på grund av ämnet och mycket upplysande då alla dessa fall säger mycket om sin tid och plats. I slutänden blir boken kanske lite för vaksam och diplomatisk, men samtidigt känns detta ganska unikt i genren och riktigt bildande i en synnerligen omdiskuterad fråga i dagens samhälle.” Pontus Ridderstedt

Kaffe och pratstund följde och då jag kom hem köpte jag hennes bok Slaget om svenskheten – ta debatten med Sverigedemokraterna, för några tior på Bokbörsen. Jag vill veta litet mer om vad SD yttrat sig om. Nästan hälften av de 60 namnen på riksdags-valslistan är nya, men självklart petas ingen som verkligen har en stark ställning, de som får gå är marginaliserade sedan tidigare. De justeringar av SD:s politik som gjorts på senare år har bara delvis handlat om att bredda och föra in fler områden, SD är fortfarande ett parti som har fullt fokus på nationalismen och att främja etnocentrismen, allt annat är sekundärt.

Däremot har SD blivit mer taktiska och försöker presentera politiken så att den ska attrahera fler, och det verkar de ha lyckats med. Den valplattform som lagts fram inför hösten val inleds visserligen med några rader om sjukvårdspolitiken, men sedan är det välbekanta tongångar om ”ett Sverige som håller ihop” och då avses förstås den kulturella sammanhållningen, krafttag mot kriminalitet – underförstått är mycket av den genererad av invandring, och så förstås att vi ska få ännu färre invandrare.

Skall bli intressant att se hur övriga partier kommer att förhålla sig till SD i det stundande valet. Jag antar att M + S gör upp om invandringspolitiken, sedan får C, MP och V tycke vad de vill.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5182
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav David H » 26 apr 2018 22:53

Apropå tidigare inlägg i tråden...
Att argumentera för att inte ta en debatt, är indirekt ett sätt att också ta debatten, fast på metanivå. Jag håller i princip med om att det inte är fel att debattera exvis invandring, ...men varje gång man gör det så ägnar man tid och uppmärksamhet åt något som man annars kunde ägnat åt något annat. Finns ju 1000 olika frågor man skulle kunna driva i politik, vilket delvis också görs, men skillnader i förslag till förändringar kan från ett utomstående perspektiv upplevas som nästan obefintliga.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav Pilatus » 07 feb 2019 11:27

Värt att notera efter uppgörelsen med S är att S tappar 2,8% och att SD ökar till 21,2%, en ökning med 2%. Man får hoppas att MP och S är nöjda med den utvecklingen.

Annars talas det mest om Jan Björklund och L med bottenresultat (2,7%) i Novus väljarbarometer.

Politikernas hattande och obeslutsamhet gjorde folk missmodiga. Reaktionen blev sur. Kanske en överreaktion, jag tror det. SD behövde inte göra någonting, missnöje är gynnsamt men inte så konstruktivt.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav Anders » 08 feb 2019 10:38

Pilatus skrev:Värt att notera efter uppgörelsen med S är att S tappar 2,8% och att SD ökar till 21,2%, en ökning med 2%. Man får hoppas att MP och S är nöjda med den utvecklingen.

Annars talas det mest om Jan Björklund och L med bottenresultat (2,7%) i Novus väljarbarometer.

Politikernas hattande och obeslutsamhet gjorde folk missmodiga. Reaktionen blev sur. Kanske en överreaktion, jag tror det. SD behövde inte göra någonting, missnöje är gynnsamt men inte så konstruktivt.

Frågan jag ställer mig:
Flyktingmottagningen stryps till en nivå som kan accepteras av en Svensson som jobbar åttatillfem, är uppfödd till åttatillfem och inte fötts upp till kosmopolitisk, teoretisk godhetsmänniska a la rödvinsvänster - hur mycket blir då kvar av sverigedemokraterna?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav Pilatus » 08 feb 2019 11:08

Anders skrev:Flyktingmottagningen stryps till en nivå som kan accepteras av en Svensson som jobbar åttatillfem, är uppfödd till åttatillfem och inte fötts upp till kosmopolitisk, teoretisk godhetsmänniska a la rödvinsvänster - hur mycket blir då kvar av sverigedemokraterna?

Åsa-Nisse-marxisterna i Centern har fått allt de ville ha. Johanna Jönsson och Maria Ferm är säkert nöjda, tillsammans med V kommer de att sätta snurr på Sveriges svängdörrar igen. Kanske gynnar det SD, men vem blir glad?
Moderator

SveMan
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jan 2019 21:13

Re: Sverigedemokraterna

Inläggav SveMan » 13 feb 2019 00:33

Anders skrev:
Pilatus skrev:Värt att notera efter uppgörelsen med S är att S tappar 2,8% och att SD ökar till 21,2%, en ökning med 2%. Man får hoppas att MP och S är nöjda med den utvecklingen.

Annars talas det mest om Jan Björklund och L med bottenresultat (2,7%) i Novus väljarbarometer.

Politikernas hattande och obeslutsamhet gjorde folk missmodiga. Reaktionen blev sur. Kanske en överreaktion, jag tror det. SD behövde inte göra någonting, missnöje är gynnsamt men inte så konstruktivt.

Frågan jag ställer mig:
Flyktingmottagningen stryps till en nivå som kan accepteras av en Svensson som jobbar åttatillfem, är uppfödd till åttatillfem och inte fötts upp till kosmopolitisk, teoretisk godhetsmänniska a la rödvinsvänster - hur mycket blir då kvar av sverigedemokraterna?

I vilket land sker den utveckling som du beskriver då?

Förra årets invandring tangerade rekordnivå och stannade på 132696 uppehållstillstånd, vilket är mer än dubbelt så mycket som Gotlands befolkning eller ungefär som befolkningen i Jönköpings kommun för att ta ett annat exempel. Många av dessa kommer hit inte för att arbeta utan för att lyfta garantipension eller för att få sjukvård i livets slutskede. Och den nya Januariregimen har lovat att kraftigt öka skatterna för att de anser att Sverige på så vis har råd att släppa ännu mer på gränserna. Ännu fler som inte är flyktingar enligt internationell rätt ska få asyl i Sverige för att göra Löfven, Lövin och Lööf glada. Men detta har kanske gått dig helt förbi? Jag har sett nyheten om att ökad invandring var ett av Lööfs krav för att stödja en regering - har du? Om du inte tar någon del av det politiska skeendet så ska du väl inte uttala dig om vad som sker? Lööf dikterar vem som ska få komma hit från en bekväm ställning där hon inte innehar ansvaret för Sverige, och samtidigt sitter de maktkåta Sossarna på sina fina kontor och fortsätter styra Sverige. Just snyggt! Kom inte och säg att "flyktingmottagningen stryps" för det är ren, förbannad lögn. Det rakt motsatta är sant.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster