FRA-lagen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

gottlib

FRA-lagen

Inläggav gottlib » 20 jun 2008 12:14

bort

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 20 jun 2008 12:19

Hej Gottlib

Kolla in tråden om skattehatande nyliberaler..........som bytte skepnad igår.
Kanske någon moderator kan byta namn på den eller så....eller inte då det är ju JBigs tråd

Glada midsommarhällsningar

Marksa
Varje dag är en resa.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 20 jun 2008 12:26

Men gottlib, har väl inte undgått dej att svensken är sågad jäms fotknölarna?. De sk. Folkrörelserna som borde ta debatten ingår i den svenska modellen och har som syfte att passivisera folk.
Allt görs i demokratins namn fast den verkliga demokratin lyser med sin frånvaro. Så ser den kapitalistiska demokratin ut, vi har en fasaddemokrati. Innehåll och form är verkligen två skilda saker här.

gottlib

Inläggav gottlib » 20 jun 2008 12:34

...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 jun 2008 12:42

Övervakningar har ju pågått länge, vem minns inte ICA,s övervakning av sina kunders inköp via kortköp? Eller hur tyskarna under WW2 uppmanade sina skolbarn att spionera på sina föräldrar, för att återknyta till hur fult och fel detta med integritetskränkningar är.
Att övervaka innebär makt, den som vet mest kontrollerar marknaden, folket osv. Jag förvånas över att hälften av svenskarna inte har förstått innebörden i integritet, jag menar att bara för att jag inte har något att dölja, så innebär det inte att någon annan skall ge sig själv rätten att läsa mina dagböcker, eller snoka i min adressbok för att kartlägga vilka jag känner.

Stackars alla sociologer, som nu kommer att bli intensivövervakade, då de ofta säkerligen använder ord och uttryck som ger träffar i FRA,s automatiserade avsökningssystem. Fler som kan tänkas använda sig av sådana nyckelord är ju våra journalister, vilket borde fått dem att uppmärksamma vidden av detta förslag långt tidigare, vilket då hade kunnat innebära ett större etablerat folkligt motstånd mot detta förslag.

Att urholka grundlagen i kampen mot terrorister, genom att själva agera likt terrorister, gör ju att fler komma att sympatisera med just dem världssamfundet jagar.

Fler sätt att spana finns i länken här, vilket får mig att vilja spy på de ansvariga. :?

http://stoppa-storebror.se/

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 jun 2008 15:23

Var där och protesterade förra gången det begav sig. Men vad gör sådant nu för tiden?

Bara att sluta betala för den här skiten, sköta sina affärer privat och slakta samhället underifrån. Strukturerna upprätthålls genom att vi betalar skatt och låter staten sno oss på världen vi lever i.

Bort med politiken är mitt motto. Den är rutten i sin kärna när det är ett lukrativt yrke att sysselsätta sig med.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

gottlib

Inläggav gottlib » 21 jun 2008 15:46

bort

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 jun 2008 16:38

Det är sommar, folk har semester, annat att tänka på, du tror inte det fanns en psykologisk orsak att välja just denna tidpunkten?

Svenskarna är världens mest kuvade folk, rövslickare hela bunten, förutom jag då, kanske Auk med, ähh, vi gör en lista vet jag! :lol:  :lol:

gottlib

Inläggav gottlib » 21 jun 2008 16:52

bort

Minded

Inläggav Minded » 21 jun 2008 18:06

J R Auk skrev:Bort med politiken är mitt motto. Den är rutten i sin kärna när det är ett lukrativt yrke att sysselsätta sig med.

Gäller det alla former av konst/färdighet/yrke eller bara politiskt inriktade?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 jun 2008 19:10

Minded skrev:
J R Auk skrev:Bort med politiken är mitt motto. Den är rutten i sin kärna när det är ett lukrativt yrke att sysselsätta sig med.

Gäller det alla former av konst/färdighet/yrke eller bara politiskt inriktade?

Politik som ett sätt att tjäna pengar, att leva i samhället.

Politik är något de borde uppoffra sig för inte något som vi uppoffrar för.

Det är ju inte långt från aristokrati när man ser på svensk politik.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

gottlib

Inläggav gottlib » 21 jun 2008 19:13

bort

Justin Case

Inläggav Justin Case » 21 jun 2008 20:41

Regeringen har fullkomligt struntat i att både folket och en enhällig kör av IT-experter och sakkunniga i juridiska frågor och integritetsfrågor dömer ut FRA-lagen. Regeringen verkar inte vilja kännas vid det faktum att det, till och med enligt deras egen IT-expert, inte är tekniskt möjligt att sålla ut den information FRA avser sålla ut utan att vanligt folks integritet kontinuerligt kränks. Riksdagen har alltså röstat igenom FRA-lagen på faktamässigt felaktiga grunder. Det finns inga nämnvärda terroristhot mot Sverige, om även om de fanns, skulle signalspaning vara ett oerhört trubbigt redskap mot just dem, eftersom terrorister är de första att kryptera sin kommunikation och på så sätt undgå upptäckt. FRA-lagens förespråkare hävdar att svenska soldater i Afghanistan "måste skyddas mot hot mot deras säkerhet", men folket värderar ju faktiskt inte värdet med det tillnärmelsevis lika högt som hela folkets personliga integritet, och all makt ska ju utgå från folket, står det ju i grundlagen. I alla undersökningar som gjorts sedan folket blev uppmärksammade på FRA-lagen har folket varit kraftigt emot lagen. FRA-lagen bryter mot grundlagen och mot Europakonventionen. Listan på tunga argument mot FRA-lagen kan göras lång, listan på tunga argument för är obefintlig.

Att regeringen ändå väljer att införa denna lag kan bara betyda att regeringen antingen inte vet vad de håller på med, eller att de vet precis vad de håller på med: att steg för steg förslava sitt folk. Det förra är tänkbart men svårt att tro, det senare oändligt mycket mer skrämmande och tyvärr den förklaring som går bäst ihop med vad vi nyss sett. Ytterligare tecken på att det är det senare som är fallet, är att det inte stannar vid FRA-lagen. Nästa steg är PKU-registret: allas DNA ska samlas in från sjukvården, så att myndigheterna får ytterligare en hållhake på vanligt folk. Nästa steg vet jag inte vad det blir, men i England har försäkringskassan börjat köra en lögndetektor per telefon på folk som ringer och sjukanmäler sig, och i USA har folk börjat låta operera in övervakande mikrochips under huden för "sin egen säkerhets skull" (d.v.s. för att få behålla jobbet). Sådant kommer säkert hit snart om vi inte sätter stopp å det snaraste. Om man tänker efter vad en högteknologisk liten apparat under huden kan användas till av en regering som är ute efter total makt över sitt folk, blir man mörkrädd: smärtsamma elchocker som bestraffning vid olydnad, kontroll av känslor, fjärravrättning genom utsöndring av gift, etc, det finns inga gränser.

Jag har visserligen argumenterat för ökad övervakning för att förhindra kommande hot från accelererande teknologiutveckling, bl.a. nanorobotar som i fel händer kan hota mänsklighetens existens inom några årtionden. Men övervakning ska ske av rätt skäl och av rätt människor, goda människor. Vår regering har tydligt visat att de är fel människor för jobbet, och att de vill övervaka av fel skäl. Det säkraste sättet att undvika att övervakning blir ett hot mot mänskligheten tror jag är att låta så många människor som möjligt, helst hela mänskligheten, få jämlik tillgång till makten att övervaka varandra. Inte att några få makthavare har monopol på den makten. Det tror jag är mycket farligt.

Folket har kanske bara en ytterst kort tid på sig nu, att kunna sätta stopp för denna utveckling. Några steg till och folket känner sig alltför övervakat för att tillräckligt många ska våga stiga fram och protestera mot utvecklingen. Och då är det kört. Då blir Sverige en diktatur. Jag tror att det är oerhört mycket närmare än vad folk tror. Politikerna vinner ju på det! Det är ju en dröm för varje maktsugen regim att inte behöva bry sig om vad ens folk tycker, och ändå få skörda frukterna av folkets arbete. För folket blir det ett helvete.

Ändå är det viktigt att man bara använder fredliga, lagliga metoder när man protesterar. Tar man till våld, får makthavarna bara vatten på sin kvarn och kan vända det till att "hårdare tag behövs mot dessa vandaler som försöker sätta demokratin ur spel", och på så sätt komma undan med att införa ännu mer övervakning över hela folket, tills folket är helt förslavat.

Protesterna måste ske med lagliga metoder, men desto mer massivt och välplanerat. En laglig jättedemonstration mot FRA-lagen, mitt i Stockholm, med tiotusentals demonstranter, gärna hundratusentals, vid ett väl valt tillfälle någon gång efter semestern, skulle nog väcka internationell uppmärksamhet, och göra det lättare att få igenom en stämning av vår regering i någon internationell domstol snart.

Mejla dina folkvalda i riksdag och regering och kräv att FRA-lagen rivs upp nu omedelbart. Kontakta media varje dag och kräv att de fortsätter kritisera regeringen kontinuerligt, med återkommande förstasidor och helsidesuppslag mot FRA-lagen, tills regeringen ger upp. Journalister har ett särskilt starkt skäl att vara emot FRA-lagen: den hotar källskyddet. Därför är det nog relativt lätt att få media att ägna mycket utrymme åt att påverka politikerna i denna fråga.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 jun 2008 21:08

Väl skrivet JC, men det finns vissa smärre problem,  journalisterna i Sverige står på makthavarnas sida, svensk massmedia är reklamfinansierad av internationella storbolag, enskilda journalister skiter i vilket för precis som du eller jag är de rädda att förlora sitt jobb och vågar inte skriva något som inte redaktören godkänt. Dessutom jobbar många på  frilansbasis, vilket gör att de riskerar att aldrig mer hamna på pränt om de sticker ut en alltför avvikande eller icke från högre håll godkänd uppfattning. ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2736109.ab En del uppenbart klantiga försök att tysta ned, kan tas upp av tidningar för att plocka röster till sitt eget parti ) Politkovskaja skulle t.ex aldrig ha kunnat skriva en rad om hon varit anställd i Sverige, förutom kanske i tidningen Faktum. :x

Svenska journalister är handplockade redan från start, de är inte där på grund av sina meriter, ( som de ändå fjäskat ihop ) de är där för att de plikttroget och utan egen kritisk granskning skriver det de blir tillsagda att skriva. De är hjärntvättade till att tro att en journalist, inte får ge uttryck för en egen åsikt, ungefär som paralellen till lärare som undervisar barn i religion tror att de inte får säga vad de själva tror, trots att detta är en allvarlig vantolkning av objektivitetsinnebörden, så tyvärr.

Det är nog ytterst tveksamt att det skulle bli mycket mer än en reklambetald TT notis. Och du, får du ihop fler än 100 pers, lycka till!!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 21 jun 2008 21:40

Slå där det smärtar mest. Visa på hur företag överväger att inte investera i Sverige p.g.a av detta.

Tvärväga att rösta på de borgerliga (även om du brukar göra det. Detta är en så pass viktig fråga), rösta på V eller MP om så krävs (om de vill riva upp lagen).

Driv opinion. Skriv insändare.

Återgå till "Politik och samhälle"