Bush... och terrorhotet

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Är detta ett riktigt terrorhot?

Ja, det är verkligt!
4
44%
Nej, du är paranoid!
5
56%

Antal röster: 9

Användarvisningsbild
Avantgardet

Bush... och terrorhotet

Inläggav Avantgardet » 23 sep 2008 02:43

Jag vet inte vad man kände under kalla kriget, emedan jag inte ens var påtänkt när det pågick som värst, men jag kan tänka mig att det var nåt i stil med vad jag känner. Bin Ladin, Hussein, Putin - aldrig ens för en sekund har tanken föresvävat mig att de skulle utsätta mig för livsfara. Det synes inte finnas någon sannolikhet alls för att de skulle ge sig på oss.

Jag försökte i en annan tråd ta upp den här frågan på allvar, men man reagerade knappt. Jag var då fullkomligt allvarlig, och är precis lika allvarlig nu. Jag kan få panikkänslor ibland när jag ser Geroge W. Bush på nyhetssändningarna, han tycks alltid bara vara en hårsmån från att dra igång ett världsomspännande kärnvapenkrig. Han är livsfarlig den där dåren!

Nu undrar jag, är det inte just precis detta som menas med "terrorhot"? Om det är det så följer det, enligt gängse praxis och logik, att vi bör "slå tillbaka mot den innan den hunnit åstadkomma något". Ett s.k. preventivt anfall. Eller? Det talas från högern hela tiden om att slå tillbaka mot terroristerna, vi måste tänka på rättssäkerheten osv. Men vill de påstå att de är mer oroade över att muslimer i grottor i Afghanistan, som aldrig haft det minsta otalt med oss, skulle ge sig på oss, än vad de är oroade över de massförstörelsevapen som den där token kontrollerar, och som hans stat redan som enda stat i världen varit galen nog att använda sig av? Sannolikheten för DET är långt mycket större än sannolikheten för det förra, det kräver inte mycket till räknehuvud för att räkna ut det. Är det verkligen ingen annan som går och oroar sig över detta?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 sep 2008 07:31

Man glömmer ofta bort att hotbilder inte är fakta i sig utan bygger på tendentiösa tolkningar av ett ofta snedvridet urval av fakta. Men som ett retoriskt  trick talar man om dessa tolkningar som vore de fakta.

Här är för övrigt ett annat exempel på att "tolkningar blivit fakta", i detta fall att "barn ungdomar mår allt sämre", där det är möjligt med en helt annan tolkning:

http://sydsvenskan.se/inpalivet/article370980.ece

Det största terrorhotet kommer från dem som ser sig som Guds främsta vapendragare och som menar sig "ha Gud på sin sida" och då i hans namn kan begå vilka brott som helst  - oavsett vilken religiös etikett man sätter på dem.

Med vänlig hälsning

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 23 sep 2008 18:14

Divide and conquer.. Eller management by not asking any questions first - by fear. Tror ni att det som ledare är möjligt att åstadkomma någonting, utan att ha folket enat bakom sig?

Men jo. Jag tycker det är obehagligt.

Benjie

Inläggav Benjie » 23 sep 2008 23:26

Algotezza skrev:Man glömmer ofta bort att hotbilder inte är fakta i sig utan bygger på tendentiösa tolkningar av ett ofta snedvridet urval av fakta. Men som ett retoriskt  trick talar man om dessa tolkningar som vore de fakta.

Här är för övrigt ett annat exempel på att "tolkningar blivit fakta", i detta fall att "barn ungdomar mår allt sämre", där det är möjligt med en helt annan tolkning:

http://sydsvenskan.se/inpalivet/article370980.ece

Det största terrorhotet kommer från dem som ser sig som Guds främsta vapendragare och som menar sig "ha Gud på sin sida" och då i hans namn kan begå vilka brott som helst  - oavsett vilken religiös etikett man sätter på dem.

Med vänlig hälsning

Algotezza

Vilken eller  vad slags tro som är farligast svarade Sartre att det finns två slag av tro.. ond eller god ...och  bakom den religiösa niten  finns ett verkligt samhälles  verkliga  motsättningar.

Alltså frågan om vi har den rätta tron eller ej ..
- därest den sociala vetenskapens  kontext inte  skulle vara  tillräcklig för att bestå oss med verkliga förklaringar  till krigen - och någon lutar sig mot Luther som jag tror  var den som ... ehuru han ansåg att människans  fördärv var så djupt att ingen kunde  klara sig undan livet med livet i behåll ... myntade talesättet att.. vägen till helvetet är kantad av de godaste av föresatser - kan  leda till en moralpanik som leder till handlingsförlamning paralys.. eller till den Lutherska totalt  förgrämde kristusefterföljaren.

Ty hans roll i den  tyska  och  den kristna historien var både ond och god..god i uppgörelsen  med katolicismen men ond i sitt oförbehållsamma stöd och  bifall för att inte säga pådrivande att Herrarna feodalhärskarna skulle se sig  som att det var en Guds vilja att hugga ned bondemassorna som gått ut i en aktiv protest mot de adligas  privilegiekonsumtion som gick ut över bondeklassen och dess avkomma..

Den mest uppseendeväckande personen under dessa europeiskt  oroliga år under 1500-talet - präglade som de  var av strider mellan feodalmakt och  bönder  - var ju inte  Luther utan hans prästboder Thomas av Munster och andra präster som  likt honom uttolkade den heliga skrift som att Herreklassen ej hade himmelskt mandat.. dvs precis tvärtemot Luthers synsätt.

Men Luther  såg till att Thomas´ huvud höggs av och  kroppen steglades å det  grövsta .."androm  till varnagel" som det  brukar heta..

Och inför historien och  vår egen  nutids politiska skeende bör man vara klar över att  all ideologi bär "förtecken" som kan låta  svart bli vitt o vitt svart så fort den politiska  eliten anser det är lämpligt för dem  att låta orden tjäna deras intressen..

HUr detta kan fungerar  förstår vi om  vi betänker sådant som  häxbränningar inkvisitionen och ex.vis vilka öden som drabbade Giordano Bruno Gallilei Gallileo eller frankrikes inofficiella innehavare av nationellt mod Jeanne dÁrc.

BENJIE

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 sep 2008 23:51

Självklart är det oroande med USA;s kärnvapen, särskilt efter att ha sett en dokumentär om en av deras atombestyckade ubåtar, där de som är ombord inte tvekar en sekund om ordern att vrida runt nycklarna kommer.

Att USA är ett land med en skendemokrati, där valet står mellan två partier stöpta i samma form, båda lika mycket i händerna på deras vapentillverkare, gör inte saken bättre. Finns det ens ett tredje alternativ att rösta på?
Nej, de är inte kloka därborta, till råga på eländet så stödköper hela världen dollar för att inte deras bräckliga luftballong till ekonomi, skall rasa sönder och samman, något som endast gynnar deras fortsatta manipulationer i världen.

En annan oroande sak är att USA samlar in uppgifter om alla invånare i Europa. Vad fan skall de med all information till? Klar paranoia, men å andra sidan klassar de nog alla motståndare till deras världsherravälde som terrorister! Om alla levde som jänkarna, så skulle det krävas 5 jordklot, klart att de då vill ta över så mycket av den enda globen de kan.

Din omröstningsfråga hade inte alternativet, lider de styrande i USA av paranoia?

Ett "USA" som vill veta var du är, vad du gör, alla dina transaktioner, allt du gör på nätet, vilka sjukdomar eller straff du genomgått, utan att du ens planerar att besöka detta landet, är ju utom sans och vett, klart paranoiskt.

Ett USA som trots att klusterbomber är förbjudna, utvecklat en bomb som sprider 1 miljon kulor över ett hektar, där det inte inom träffytan, går att finna en kvadratmeter som inte träffats men trots det satsar på ett som skickar iväg 4 miljoner kulor, är ju endast ett uttryck för rå paranoia.

Ett USA där våldtäkter mot barn och minderåriga är så utbrett att var fjärde ungdom är utsatt för övergrepp, men samtidigt som detta är så vanligt står alla därborta och ropar på dödsstaff för pedofiler med Obama i spetsen, alltså vill de döda minst en fjärdedel av sin egen befolkning, för förövarna är nog fler än offren! Klart tecken på utbredd sinnessjukdom.

Ett USA där ett par miljoner av amerikanerna sitter i fängelse och minst 10 procent av befolkningen har HIV, men trots det tror de att de tillhör Jordens goda del av världens befolkning,
det är så man kan spy på deras hycklarmentalitet.

Oavsett om presidenten heter Bush, Obama, eller McCain, så är det landet förlorat och dömt att sprida sin dynga ut över resten av världen om inte, o hemska tanke, de hinner förgöra sig själva, men det kanske är baktanken med alla deras krigiska operationer ute i världen, att just förhindra sina egna från att starta inbördeskrig.
Med facit i handen, är det nog jänkarna som är paranoida, med all rätt.

"Den paranoida psykosen är ett farligt tillstånd både för den sjuke själv och för omgivningen eftersom hot mot den egna personen är en vanlig vanföreställning, och den sjuke vid denna upplevelse av allvarliga hot mot sitt liv försvarar sig våldsamt i ren självbevarelsedrift." Källa wiki, byt ut personen mot USA,s styre och inse att de är ett hot.

( Är inte USA utan makt, är de inte helt i händerna på en liten grupp profitörer som gömmer sig runt om på olika slott i Europa, kontrollerandes den amerikanska valutan och därmed hela deras finansvärld inklusive vapenmakt?
Vem styr dem?
)

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 24 sep 2008 09:18

Visst är det oroande när Mccain`s handplockade "kompis" deklarerar  att de inte räds krig med Ryssland
http://www.hbl.fi/text/utrikes/2008/9/12/w17685.php

Men som nu jag har uppfattat Usa så är det styrt av personer just som deras agitatör Bill O´rielly  jätteledsamt med sådant dravel, känns bara som att man i Usa har gått till devisen allt som sägs först e sant!

Användarvisningsbild
fan

Inläggav fan » 13 nov 2008 03:00

Om ni tycker Palin är krigshetsande så kan ni kolla upp Obamas boss Zbigniew Brzezinski (på kanske youtube), och titta vad Bildt gör när han besöker RAND corporation. Jag är verkligen på väg att lägga mig att sova. Annars skulle jag skriva länkar.

-Har nyss börjat hänga på FF, det känns skönt att jag redan hittat vakna personer som Zokrates och JR Auk.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 nov 2008 04:23

Sverige har köpt in och installerat världens största kluster av datorer. Så det är inte bara "over there" som de är galna. Vad jag har förstått så menar man att man behöver information om den egna befolkningen för att byta med andra makter.

Idag så sparas väl och loggas alla e-mailtrafik osv. USA har väl gjort det länge via det sk echelonprojektet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Echelon_(data)

Men som ni kan se så är även Storbritannien med på det projektet. Och om vi vill hitta de riktiga rävarna så tror jag det är där vi skall leta.

För vem var det som gav USA information om att det fanns massförstörelsevapen i Irak? England.

Maj 2001 fick Europaparlamentet fram en rapport om Echelon, där man bland annat uppmanade europeiska invånare att använda kryptografi i sina kommunikationer för att skydda sitt privatliv. Däremot, i Storbritannien, införde myndigheterna Regulation of Investigatory Powers Act som gav dem makt att tvinga fram enkrypteringskoderna utan rättslig process. Som de facto-svar, i april 2004, beslöt EU att spendera elva miljoner euro på att utveckla ett säkert kommunikationssystem (baserat på kvantkryptografi) - känt som Projekt SECOQO, ett system som teoretiskt sett omöjligt kan knäckas av Echelon eller andra spionnätverk.

Vidare har vi en del fina filosofer från England som motiverat just kärnvapen terror som ett sätt att nå fred.

Före 11 september 2001 var det generellt väldigt strikta regler mot att spionera på amerikanska medborgare av olika organisationer, till och med för CIA och FBI. Det var likadant för andra västländer som hade ett liknande system (så som Storbritannien). Men det finns anklagelser om att man kringgick detta genom att låta till exempel Storbritannien använda Echelon för att spionera på amerikanska medborgare i USA, och USA att spionera på brittiska medborgare i Storbritannien (kanske till och med automatiskt utan mänsklig inblandning i processen).

Gör er inga illusioner. Ni är vitten värt när det kommer till kritan.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 nov 2008 04:26

Ett tips på vad som kanske oroar och motiverar dessa "frihetens" nationer är står att finna i Oswald Spenglers analys "Människan och tekniken, bidrag till en livsfilosofi".

Redan då (1930) tyckte han sig kunna se vart det var på väg. Imperiet höll på att förfalla, idag har vi bara dödsryckningar kvar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 nov 2008 04:39

Angående Bush så är det väl ganska troligt att han sitter där han sitter för att han har stora knappar att trycka på för den som vill kontrollera honom. Tror inte ens att han hänger med i vad som händer i världen, utan lever i en sluten verkstad där all information ges honom. Fördelen med det är att du kan ha en person som tror sig tala sanning, vilket gör lögnen mycket mindre transparent.

Alltså har tror sig verkligen göra sina egna val osv. Mycket tyder på det.

Se här tex.

http://se.youtube.com/watch?v=Fze2J2Ve9is

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 nov 2008 11:32

" Now watch what you say or theyll be calling you a radical,
Liberal, fanatical, criminal.
Wont you sign up your name, wed like to feel youre
Acceptable, respecable, presentable, a vegtable! "

http://www.dailymotion.com/video/xib75_ ... song_music

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 nov 2008 10:41

http://wideeyecinema.com/?p=149

Lite info om Buskarnas företagsamhet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 nov 2008 01:40

Bra länk Auk, cirka 29 minuter in i dokumentären, kändes det som jag nära på blev frälst i mina konspirationstankar ang. 9.11.

Fint slut som visar på den cynismen som råder, får de bara sälja lite ny infrastruktur, kylskåp och de senaste mobilerna, så glömmer snart nog det Irakiska folket de 1.2 miljoner dödade landsmännen, business as usual...och att detta var syftet med invasionen, ta ekonomisk kontroll över landet och göra om det till en Natobas, bör vi förtränga i och med att pengarna åter rullar. Leve Carl Bildt, vårt största svenska bidrag i denna fars, Leve HYCKLAREN HURRA HURRA HURRA!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 nov 2008 19:06

J R Auk skrev:Sverige har köpt in och installerat världens största kluster av datorer. Så det är inte bara "over there" som de är galna. Vad jag har förstått så menar man att man behöver information om den egna befolkningen för att byta med andra makter.

Idag så sparas väl och loggas alla e-mailtrafik osv. USA har väl gjort det länge via det sk echelonprojektet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Echelon_(data)

Men som ni kan se så är även Storbritannien med på det projektet. Och om vi vill hitta de riktiga rävarna så tror jag det är där vi skall leta.

För vem var det som gav USA information om att det fanns massförstörelsevapen i Irak? England.

Maj 2001 fick Europaparlamentet fram en rapport om Echelon, där man bland annat uppmanade europeiska invånare att använda kryptografi i sina kommunikationer för att skydda sitt privatliv. Däremot, i Storbritannien, införde myndigheterna Regulation of Investigatory Powers Act som gav dem makt att tvinga fram enkrypteringskoderna utan rättslig process. Som de facto-svar, i april 2004, beslöt EU att spendera elva miljoner euro på att utveckla ett säkert kommunikationssystem (baserat på kvantkryptografi) - känt som Projekt SECOQO, ett system som teoretiskt sett omöjligt kan knäckas av Echelon eller andra spionnätverk.

Vidare har vi en del fina filosofer från England som motiverat just kärnvapen terror som ett sätt att nå fred.

Före 11 september 2001 var det generellt väldigt strikta regler mot att spionera på amerikanska medborgare av olika organisationer, till och med för CIA och FBI. Det var likadant för andra västländer som hade ett liknande system (så som Storbritannien). Men det finns anklagelser om att man kringgick detta genom att låta till exempel Storbritannien använda Echelon för att spionera på amerikanska medborgare i USA, och USA att spionera på brittiska medborgare i Storbritannien (kanske till och med automatiskt utan mänsklig inblandning i processen).

Gör er inga illusioner. Ni är vitten värt när det kommer till kritan.

Nu i dagarna startar de olika bredbandsbolagen sin del i detta, de erbjuder er olika uppdateringar, kanske har ni inte ens möjligheten att stoppa dessa installationer, då flertalet har automatiska uppdateringar, men vad det handlar om är att underlätta för FRA att kunna spana på er. Inom ramen tvingas de som tillhandahåller era nättjänster att medverka till att underlätta detta, kostnaden får ni stå för via abonnemangsavgifterna. Lite sjukt att vi skall betala extra för att låta dem spionera på oss.

Angående dessa krigsprofitörer och lobbyister, de har lika mycket blod på sina händer som dem som i slutändan levererar in blyet i kropparna på offren. Kanske skulle man kunna ta reda på alla dem som medvetet gjort sig förtjänster inom krigshandeln och åtala dem inför en krigsförbrytaretribunal, säkerligen finner vi då fler svenska ministrar i dessa kretsar. Massmördare skall inte få komma undan sina straff och varför skall uppdragsgivaren till beställningsmorden, den som gör vinsten, klara sig fri från ansvar?

I en diktatur anklagas diktatorn för alla fel och brister inom landet,
i en demokrati skyller alla på alla och ingen bär ansvar. :roll:

Återgå till "Politik och samhälle"