Osäkerhet kring växthuseffekten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 12 nov 2018 11:21

Kimberly ? kom i sin forskning fram till att den effektivaste åtgärd jag som individ jag kan göra för att minska koldioxidutsläppen är att inte skaffa några barn. Denna sanning renderade i att hon blev överöst med hatmejl.
Världen vill bedragas. Ingen vill veta sanningen om den är obekväm.
Påven med sitt motstånd mot preventivmedel och önskan att "uppfylla" Jorden är sålunda den största klimatboven.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Esther » 12 nov 2018 11:48

xion skrev:Kimberly ? kom i sin forskning fram till att den effektivaste åtgärd jag som individ jag kan göra för att minska koldioxidutsläppen är att inte skaffa några barn. Denna sanning renderade i att hon blev överöst med hatmejl.
Världen vill bedragas. Ingen vill veta sanningen om den är obekväm.
Påven med sitt motstånd mot preventivmedel och önskan att "uppfylla" Jorden är sålunda den största klimatboven.



Och klockorna stannade - av ren skär dumhet = brist på logik och tänkande.
Vem är du som finns och lever som förbjuda andra samma rättighet?
Den mest primära rättigheten som till och med djuren ger varandra? Naturen, livet, allt annat tar hand om att selektera - du är inte Gud och har rätten över en ofödd människas rätt till liv. När de utvecklats, lever och finns - kan saker ta sin gång. Inte innan.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Esther » 12 nov 2018 11:57

rekoj skrev:
Anders skrev:"Belägg"... Såna konstruktioner som "klimatet" och "människan" tycks vara helvetes komplexa, och innan man skall hitta slutgiltiga sanningar på sånt som "klimatförändringar beroende på förbränning av kolväten" eller "exakt hur farligt är det att äta rött kött" eller "vad är den ultimata bantningsmetoden" så kommer man få vänta vääldigt länge. Det är bättre skulle jag påstå att tänka sannolikhet. För det här med kolväten - vad tycks sannolikheten vara för att växthuseffekten leder fram till den och den skadan baserat på så och så mycket utsläpp?

I människans värld är sannolikhet mer användbart än sanning. Att inte göra något åt kolväteutsläpp eftersom det inte finns "tilläckliga belägg" för att vi får de och de gradtalen som medför de och de effektierna är också ett beslut. Kissa i sängen kan man inte göra.


Alla naturvetenskapliga empiriska studier utgår från sannolikhetsberäkningar. Begrepp som "veta", "bevisa", "säkerhet", är förenklade begrepp som framförallt används bland de som vill popularisera. Den naturvetenskapliga forskningen bedrivs såklart på en betydligt mer avancerad nivå än nivån på exempelvis dokumentärer och debattartiklar som vill sprida kunskap till allmänhet. Särskilt de som vill driva egna agendor brukar ha tendens att förenkla.


Att läsa sådana här inlägg... är som ett hopp om en framtid (trots allt, i det alltmer utbredda dårarnas paradis).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 12 nov 2018 13:51

xion skrev:Kimberly ? kom i sin forskning fram till att den effektivaste åtgärd jag som individ jag kan göra för att minska koldioxidutsläppen är att inte skaffa några barn. Denna sanning renderade i att hon blev överöst med hatmejl.
Världen vill bedragas. Ingen vill veta sanningen om den är obekväm.
Påven med sitt motstånd mot preventivmedel och önskan att "uppfylla" Jorden är sålunda den största klimatboven.

Att avstå från att föda ett barn är den enskilt största klimatinsatsen en person kan göra, långt större än att sluta flyga eller sluta äta kött. Varje ofödd individ innebär mindre press på planeten. Allt enligt en studie av forskarna Kimberly Nichols och Seth Wynes vid Lunds universitet och University of Vancouver.

Sant, men det kommer inte att efterlevas. Det retar endast de som tror att att vår jord har obegränsade resurser. Med fattigdomens mildrande och avskaffande vill allt fler ha en förbättrad standard. Ser man till den industriella uppfödningen av grisar och höns blir man förfärad. Det är en i högsta grad ovärdig djurhållning. Dessutom står animalieproduktionen för en långt större miljöpåverkan än klimatalarmisternas krav på minskat bilåkande och flyg.

Vi måste förstå hur det hela fungerar och försöka komma fram till vad vi är villiga att göra. Det finns naturligtvis en stor tveksamhet inför varje åtgärd som minskar individens frihet att göra som den vill. Kanske mest troligt att vi drabbas av omfattande pandemier som slår ut stora delar av befolkningen. Även här hemma ökar tveksamheten inför vaccineringar mot virussjukdomar. Individens krav på standard går inte ihop med vanligt förnuft.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 12 nov 2018 16:19

Tycker man kan börja med att skippa inköpet av en bjäbbmaskin. Den lär dra mer än en SUV.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 12 nov 2018 16:50

Anders skrev:Tycker man kan börja med att skippa inköpet av en bjäbbmaskin. Den lär dra mer än en SUV.

Det fanns 2015-2016 totalt 788 480 hundar i Sverige. Det var skatt förr på hundar, och skattemärket skulle sitta på halsbandet (annars riskerade de att skjutas), där har Fridolin något att fundera på. Han brukar vara påhittig.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 12 nov 2018 22:34

Pilatus skrev:
Anders skrev:Tycker man kan börja med att skippa inköpet av en bjäbbmaskin. Den lär dra mer än en SUV.

Det fanns 2015-2016 totalt 788 480 hundar i Sverige. Det var skatt förr på hundar, och skattemärket skulle sitta på halsbandet (annars riskerade de att skjutas), där har Fridolin något att fundera på. Han brukar vara påhittig.

Bild


Ja, hundar och katter äter ogärna morötter och kikärter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 12 nov 2018 22:58

Anders skrev:
Pilatus skrev:Det fanns 2015-2016 totalt 788 480 hundar i Sverige. Det var skatt förr på hundar, och skattemärket skulle sitta på halsbandet (annars riskerade de att skjutas), där har Fridolin något att fundera på.

Ja, hundar och katter äter ogärna morötter och kikärter.

De håller till godo med vad som nu innehålls i deras mat. Om man inte har jättelika hundar som glufsar i sig massor av mat. Grönsaker äter de gärna och annat bara det smakar gott, litet överbliven sås, litet buljong. Undantag finns.

Då håller jag med Fridolin om att många SUV-ar är ett oting.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anne » 12 nov 2018 23:47

(Hoppas att Pilatus är medveten om att t ex lök och choklad ska man inte ge hunden.)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 12 nov 2018 23:53

lynx skrev:(Hoppas att Pilatus är medveten om att t ex lök och choklad ska man inte ge hunden.)

Nej, vi ger henne inte något som hon blir fisig av eller inte mår väl av. Hon är nu tre år och mycket kärvänlig.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anne » 12 nov 2018 23:56

(Det är ämnen som kan leda till förgiftning, något värre än lite fisar.)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 13 nov 2018 00:03

lynx skrev:(Det är ämnen som kan leda till förgiftning, något värre än lite fisar.)

Tack för din omtanke. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Esther » 18 nov 2018 08:59

https://www.youtube.com/watch?v=aS5Jh5U ... lHFyy1Qr3g

Tekn dr Lars Bern kommenterar SVT fake news i "Dokument utifrån" och avslöjar detta som ett bluffprogram om klimatet.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 28 nov 2018 14:17

Nytt köldrekord på Jorden.
Nästan -100 grader på Antarktis.
Då får man klä på sig ordentligt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 28 nov 2018 22:24

Tolv minus mitt på dan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster