Osäkerhet kring växthuseffekten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 10 jan 2022 00:38

Anders skrev:Sen kommer det säkert ske en grön omställning för sent.

Men hur mycket varmare har det då blivit? Är det vid marknivå, havet, eller i de övre luftlagren? Den enda statistik jag sett handlar om en temperaturstegring på omkring en grad Celsius sedan den "lilla istiden". Alltså en kallperiod.

Och enligt Alfred Wegener Institut visar inte polarisarna några tecken på att minska.

Ser vi till den årliga havsnivåhöjningen så har den i genomsnitt varit 1 till 2 millimeter under perioden 1900 till 1993, då man började med satellitmätningar. Enligt satellitmätningar har havsnivån genomsnittligen stigit med 3,1 ± 0,7 mm/år. Havsytan stiger för närvarande långsamt, och orsakerna till detta är flera och komplexa. Det kan vara en effekt av den globala uppvärmningen genom två processer: havsvattnets värmeutvidgning och utbredd nedsmältning av landisarna. Ref. Houghton, J.T. (ed.). Climate Change 2001: The Scientific Basis

Om allt detta är en följd av CO2 vill jag se en vetenskapsman ta gift på. Koldioxid gör jorden beboelig, skulle den försvinna skulle jorden förvandlas till en snöboll. Det är självklart inte bra med all koleldning i världen, det säger sig nästan själv. Men vad är alternativet? Hur skall människor värma sig? Hur skall de laga mat om de inte får värma den? Det gick bra så länge vi inte var så många som ville ha del av standardökning, flygresor, en konsumtion som i bakändan genererar berg av sopor, skövlade urskogar (finns det några kvar i Sverige?), tusentals djurarter som vi trängt undan till utrotning. Man försöker säkert, men ibland litet konstigt. Där jag bor finns numera lodjur, varg och vildsvin. Ingen förstår vad de tillför, mer än jägarna och några tokar på Länsstyrelsen. Förresten börjar även jägarna fundera på om det inte är litet för bra, då de inte längre kan släppa sina hundar under jakten. Gissa varför.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 14 jan 2022 00:53

Sabine Hossenfelder försöker förklara sannolikheten för ett samband mellan klimatets förändringar och extrema väderförållanden. Does Climate Change cause Extreme Weather?

Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 14 jan 2022 13:03

Jag kör lite Occam på detta med havsnivå i förhållande till mallisresor:

Min största stötesten är att människor som forskar på miljön säkerligen söker svaret - havet ökar och det är mallisresornas fel. Detta för att ytterst få från lönearbetarmiljö (där typ sjuksköterskornas och ingenjörernas barn är lika kvalificerade som några andra) söker sig till något som skulle kunna liknas vid "forskare inom miljö". Det är akademikers och välbeställdas barn som har det sociala kapitalet att söka sådana utbildningar, som ger sådana forskartjänster.

Och i de habitat där de senare växer upp är förändring något som är ett absolut måste. Att vara nöjd med sakernas tillstånd och bara leva på finns inte på kartan över sådant som ger kudos. Därför är havsnivåökning med det efterföljande "vi måste hitta nya sätt att leva" nåt som passar som handen i handsken.

MEN

Trots det så säger Occam - Skulle det VERKLIGEN finnas osäkerhet av signifikans runt det här med havsnivåhöj i förhållande till hamburgarätande så skulle det finnas stora undersökningar från erkända forskningsorgan som visar på att så är fallet. Och inget sådan finns. Att enskilda forskargubbar sitter och tycker räcker inte. Och det finns enorma ekonomiska intressen bakom att sådana stora undersökningar skulle kunna tänkas finnas. Men det gör det alltså inte. Alltså är global SUVköraruppvärmning för mig den rådande paradigmen.

Lite som de här som har lovat 1 miljon pund eller om det var dollar för att påvisa att något övernaturligt existerar. De pengarna har inte betalats ut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 08 apr 2022 10:17

Man börjar tala om att Sverige ska bli klimatneutralt när det gäller vår konsumtion.
Det här tror jag inte på.
Vad är det för konsumtion som är klimatneutral?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 08 apr 2022 11:27

xion skrev:Man börjar tala om att Sverige ska bli klimatneutralt när det gäller vår konsumtion.
Det här tror jag inte på. Vad är det för konsumtion som är klimatneutral?

Om skogsägare sköter om sin skog, inte kalhugger. Och vissa utdikade våtmarker kan återställas. Och mycket få behöver åka på årliga thailandsresor. Nu köper jag inte så mycket nya kläder, de senaste jeansen har jag köpt av Sellpy. Allt som skrotas går till sortergården, annat till Erikshjälpen. Annat säljs på Tradera. Men vegetarian, nej tack. Men man kan hålla vikten, ta en daglig promenad.

Ett annat tips kan vara att bilda kollektiv med likasinnade. Sätta solpaneler på hustaket. Det finns mycket mer som kan göras. Om det påverkar klimatet vet jag inte, men att intressera sig för och försöka hålla naturen i gott skick kan vara fullt tillräckligt.
Moderator

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 13 apr 2022 14:17

Pilatus skrev:
xion skrev:Man börjar tala om att Sverige ska bli klimatneutralt när det gäller vår konsumtion.
Det här tror jag inte på. Vad är det för konsumtion som är klimatneutral?

Om skogsägare sköter om sin skog, inte kalhugger. Och vissa utdikade våtmarker kan återställas. Och mycket få behöver åka på årliga thailandsresor. Nu köper jag inte så mycket nya kläder, de senaste jeansen har jag köpt av Sellpy. Allt som skrotas går till sortergården, annat till Erikshjälpen. Annat säljs på Tradera. Men vegetarian, nej tack. Men man kan hålla vikten, ta en daglig promenad.

Ett annat tips kan vara att bilda kollektiv med likasinnade. Sätta solpaneler på hustaket. Det finns mycket mer som kan göras. Om det påverkar klimatet vet jag inte, men att intressera sig för och försöka hålla naturen i gott skick kan vara fullt tillräckligt.


Det finns ingen möjlighet för människan att bli klimatneutral. Allt vi konsumerar förorsakar klimatutsläpp.
Enda sättet vore om alla människor dog. Då skulle våra multnande kroppar återgå till kolcykeln och under en övergångstid påverka denna.
Därefter skulle naturen reglera sig själv och vi skulle ha uppnått vår klimatneutralitet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 16 apr 2022 23:29

Hur smarta är förnybara energikällor? Det diskuterar Michael Shellenberger i denna video. Han förespråkar dessutom kärnkraften som det mest skonsamma sättet att producera energi. Titta gärna och återkom med synpunkter. Kanske är inte den förnybara energin så bra som förespråkarna gärna vill tro?


Why renewables can’t save the planet
Moderator

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 20 apr 2022 07:52

Jag tar en sväng till om koldioxidneutralitet.
Det finns en koppling mellan köpkraft och konsumtion, det inser väl alla.
Dessutom en koppling mellan konsumtion resursförbrukning.
Plus att det finns en koppling mellan resursförbrukning och utsläpp till luft och vatten.
Minsta skruv eller plastpryl eller vad som helst bidrar till detta.

Receptet för att komma tillrätta med detta på kort sikt blir sålunda att minska köpkraften.
Vilket parti kan tänkas gå till val på reallönesänkningar tror ni?

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 29 okt 2022 08:26

Ibland tänker jag på hur mycket i klimatdebatten som bygger på fakta och vad som är spekulation.
Mycket av den statistik som finns kan betraktas som fakta med reservation för hur analog den verkligen är om man tar hänsyn till hur fakta har tagits fram och hur den tolkats.
Prognoser och scenarier är däremot inte fakta. Allt som ligger i framtiden är spekulation.
Att klimatet har förändrats under de senaste decennierna finns tydliga belägg för. Men klimatet har i och för sig aldrig varit stabilt över tid.
Att människans sätt att leva medför ökade utsläpp av koldioxid kan nog räknas som fakta.
Att detta i sin tur påverkar klimatet eftersom koldioxid är en växthusgas är logiskt men svårt att bevisa. Kolcykeln är en komplicerad process som är nödvändig för livet på Jorden.
Om man studerar klimatstatistik så ser man att koldioxiden i atmosfären och medeltemperaturen på Jorden har samvarierat. Detta utan att människan påverkat detta. Därför finns det en osäkerhet om huruvida och hur mycket våra utsläpp påverkar klimatet idag.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 29 okt 2022 14:20

Fast det finns väl en Occam här - om det görs förutsägelser om hur klimatet skall påverkas av utsläpp. - så får man väl se om de stämmer? Och hittills ser det onekligen ur att stämma.

Klimatet är komplext men inte nödvändigtvis komplext nog för att inte kunna göra den här typen av förutsägelser.

Skall jag börja tvivla vill jag se en rapport från ett större forskningsprojekt från en större, vetenskapligt erkänt institution som visar på att klimatmodellerna inte är att lita på.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 31 okt 2022 01:30

Anders skrev:Fast det finns väl en Occam här - om det görs förutsägelser om hur klimatet skall påverkas av utsläpp. - så får man väl se om de stämmer?

Man kan förstås se att medeltemperaturen stiger sakta och göra prognosen att den kommer att fortsätta i samma riktning. För en sådan prognos behöver man inte korrelera med hur kurvan för växthusgaser rör sig. Sannolikheten att den fortsätter är större än motsatsen.
Jag antar att det var väsentligen varmare då Platon levde (utifrån vad man kan utläsa i olika borrkärnor).
IPCC modeller för CO2-sambandet kan förstås vara riktiga, men modellerna är osäkra med avseende på klimatkänsligheten för CO2. Om ingen CO2 släppts ut de senaste 100 åren, hur mycket kallare skulle det då varit? Om klimatkänsligheten är mycket hög skulle vi haft ett betydligt kallare klimat, kanhända en återgång till "lilla istiden".
Anders skrev:Skall jag börja tvivla vill jag se en rapport från ett större forskningsprojekt från en större, vetenskapligt erkänt institution som visar på att klimatmodellerna inte är att lita på.

Har du verkligen undersökt att det inte finns rapporter i stor mängd som tagit fram mätdata och hypoteser om klimatets variationer? Kanske skall man vara öppen för att forskningen inte är så enig som många vill få oss att tro.
Varför har hela frågan blivit så politisk och motsägelsefull? Det finns ju inte någon politiker som menar att eldning med kol vore en bra idé. Å andra sidan vill ingen heller sitta i utkylda bostäder för att mängden producerad energi inte räcker till alla.
De väldigt naiva tror att ett inbyte till elbil löser problemet. Slutar de inbytta bilarna rulla då? Kanske får de endast nya ägare?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 31 okt 2022 07:55

Kort sagt, kärnkraft behövs. Och så småningom fusionskraft
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 08 nov 2022 15:54

Undrar om det var Ukrainakriget som skapade ett litet hack i kurvan.
Undrar varför i så fall? Kanske blev det mer stoft i atmosfären?
https://www.co2.earth/daily-co2

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 08 nov 2022 16:08

xion skrev:Undrar om det var Ukrainakriget som skapade ett litet hack i kurvan. Undrar varför i så fall? Kanske blev det mer stoft i atmosfären? https://www.co2.earth/daily-co2

Mycket koldioxid och fukt i luften och det är varmt, det växer bra. Ett fint tillfälle att odla upp öknar. Man kan avsalta vatten i stor skala. Skall det vara till bevattning kan man använda enkla principer.

desalination process.jpg
desalination process.jpg (13.03 KiB) Visad 5012 gånger
Moderator

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 13 nov 2022 17:17

xion skrev:Undrar om det var Ukrainakriget som skapade ett litet hack i kurvan.
Undrar varför i så fall? Kanske blev det mer stoft i atmosfären?
https://www.co2.earth/daily-co2


En annan teori skulle kunna vara att det hänger samman med det kraftiga vulkanutbrottet utanför Tonga.
Det var så kraftfullt att det påverkade hela klotet och atmosfären.
Kanske var det orsaken till att en 200 år gammal valvbro över Ätran rasade och att vattenledningarna i Helsingfors brast.
Häftigt?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster