Osäkerhet kring växthuseffekten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 02 okt 2021 14:53

Varje människa på jorden förorsakar utsläpp av koldioxid.
Ju fler människor dess mer koldioxid.
Hur mycket koldioxidutsläpp varje enskild människa förorsakar beror på hur mycket pengar vi har i plånboken och hur mycket vi gör av med och på vad.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 02 okt 2021 15:33

xion skrev:Varje människa på jorden förorsakar utsläpp av koldioxid. Ju fler människor dess mer koldioxid.

Vi andas ut koldioxid. Och självklart behöver alla ved/el till att värma mat och om möjligt även kunna hålla den kall och fräsch, temperera bostäder, vi behöver kläder och andra förnödenheter. Färdmedel behöver vi tillgång till. Och kanske en teve och pengar till någon förlustelse ibland.

Så hur många kan vi bli utan att förstöra våra förutsättningar att kunna leva och låta andra växter och djur leva? Ändå så tjatas det dagligen om att höja skatter, alla skall tvingas köpa livsfarliga batteribilar utan tillgång till el och laddstolpar.

Politikerna har förlorat förståndet, de agerar som om det råder panik i deras huvuden. De skyfflar över ansvaret på individer, sluta åk bensindrivna bilar så blir allt bra. Det blir det inte.

Om klimatet kan påverkas i någon högre grad alls av människan krävs det åtgärder som påverkar alla. I fattigare länder finns mycket att göra, rent vatten och el. Bättre infrastruktur, mindre vapen, mer demokrati. De post-industriella länderna måste backa (faktiskt). Små lätta bilar gör samma jobb som jättelika batteridrivna SUVar. Kanske skiter folk i vad politikerna yrar om, själva lever de ju aldrig någonsin som de uppmanar andra att leva!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 02 okt 2021 15:52

xion skrev:Varje människa på jorden förorsakar utsläpp av koldioxid.
Ju fler människor dess mer koldioxid.
Hur mycket koldioxidutsläpp varje enskild människa förorsakar beror på hur mycket pengar vi har i plånboken och hur mycket vi gör av med och på vad.

Om alla sitter hemma och slösurfar, spelar dataspel, kollar video och käkar mackor med jordnötssmör så borde klimatet inte drabbas så hårt. Om man däremot vill upptäcka världen, resa till spännande platser, gå på konserter, åka runt på restauranger och klubbar och tar bilen till gymmet så borde avtrycket bli större.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 02 okt 2021 15:57

Anders skrev:
xion skrev:Varje människa på jorden förorsakar utsläpp av koldioxid.
Ju fler människor dess mer koldioxid.
Hur mycket koldioxidutsläpp varje enskild människa förorsakar beror på hur mycket pengar vi har i plånboken och hur mycket vi gör av med och på vad.

Om alla sitter hemma och slösurfar, spelar dataspel, kollar video och käkar mackor med jordnötssmör så borde klimatet inte drabbas så hårt. Om man däremot vill upptäcka världen, resa till spännande platser, gå på konserter, åka runt på restauranger och klubbar och tar bilen till gymmet så borde avtrycket bli större.


Ju mindre vi gör och ju mindre vi köper dess bättre.
Men skulle vi må bra av det?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 02 okt 2021 16:19

Pollen skrev:Detta hindrar inte att vi, du och jag, gör vad vi kan för att minska utsläppen - det är definitivt inte kontraproduktivt.

Så du har köpt en batteribil? Eller i alla fall en liten bil, under 1000 kg? Har du minskat inomhus-temperaturen? Äter du mindre kött? Vad mer bidrar du med?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 02 okt 2021 17:40

Pollen skrev:Jag har inte bil, inte ens körkort. Propagerar för kollektivtrafik och att cykla och promenera mera.

Visst, men jag bor inte i en tätort, så det är långt till tunnelbanan. Jag bodde i Stockholm i nära trettio år innan jag flyttade ut till en gammal kåk på landet.
Pollen skrev:Inomhustemperaturen råder jag inte över, men önskar inte att den sänks för jag har ganska dragigt; äter mindre rött kött; äter mer kyckling (räknas det?).

I kåken här har vi bytt oljepannan mot bergvärme. Vi köpte ett stort paket med torskrygg härom dagen. Fantastiskt gott. Dyrare kötträtter blir inte så ofta. Kyckling är bra, speciellt majskyckling.
Pollen skrev:Bidrar jag med något mer? Kanske att jag pantar burkar och tomglas (det räknas väl?), handlar gärna secondhand, kastar inte mat - nej, jag är inte överdrivet fokuserad på frågan, fuskar lite och inser att det i grunden är ett överstatligt problem.
Vi har dock också eget personligt ansvar.

Löfvens älsklingsord, ansvar, det skall alla andra ta sin del av. I övrigt lämnar vi över allt icke brännbart till sortergården. Jag tror vi är mer ordentliga än miljötalibanerna i MP.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 06 okt 2021 21:24

Politiska Nobelpris är generellt ingen höjdare. Nog för att det är bra om forskare i runt växthuseffekt gör framsteg men det är knappast grundforskning med målet att förstå naturkrafterna och universum. Det blir lite som då nån tidning eller ett radioprogram får för sig att göra en omröstning om "bästa låten någonsin", och den aktuella hiten kommer typ femma. Eller då Obama fick det för framtida gärningar...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 06 okt 2021 21:26

Pollen skrev:Ett nobelpris i fysik har aldrig glatt mig så mycket som detta!

Vetenskap har jag inget emot, även om det tvingar oss att göra ändringar i vårt sätt att konsumera.
Pollen skrev:Ja, det går att räkna på hur vi människor påverkar klimatet globalt!

Det är väldigt ojämnt, oerhört mycket el framställs med kolkraft. I Sverige står utdikade områden och läcker lika mycket koldioxid som alla bilar tillsammans.
Pollen skrev:Och ansvar är också mitt älsklingsord, särskilt personligt ansvar.

Ja, det är mycket moraliserande om klimatet. Man belastar lättvindigt människor som bor i glesbygd med drakoniska priser på bränslen. Men här finns inga laddstationer för elbilar. Kommunen har förstås för sina egna bilar. De äldre bilarna har väl gått på export och står nu och ryker i Polen. Kärnkraften läggs ner och vi får importera kolkraftsgenererad el. Även livsmedel. Det råder ett gränslöst hyckleri. Vi kan naturligtvis bli fossilfria i Sverige. Men är det inte på bekostnad av andra länder som vi importerar varor från? T ex cement då vi själva inte får producera så miljöfarliga produkter.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 08 okt 2021 21:34

Pollen skrev:
Anders skrev:Politiska Nobelpris är generellt ingen höjdare. Nog för att det är bra om forskare i runt växthuseffekt gör framsteg men det är knappast grundforskning med målet att förstå naturkrafterna och universum. Det blir lite som då nån tidning eller ett radioprogram får för sig att göra en omröstning om "bästa låten någonsin", och den aktuella hiten kommer typ femma. Eller då Obama fick det för framtida gärningar...


"Politiska Nobelpris är generellt ingen höjdare. Nog för att det är bra om forskare i runt växthuseffekt gör framsteg men det är knappast grundforskning med målet att förstå naturkrafterna och universum."

Ur kommitténs motivering läser jag bl a:
"för banbrytande bidrag till vår förståelse av komplexa fysikaliska system
för fysikalisk modellering av jordens klimat, kvantitativ analys av variationer och tillförlitlig förutsägelse av global uppvärmning
för upptäckten av hur oordning och fluktuationer samverkar i fysikaliska system från atomära till planetära skalor"

Det här täcker väl allt, eller?
En viktig aspekt av att "förstå naturkrafterna och universum" är att kunna räkna på dem.

Läs mer här:
https://www.nobelprize.org/prizes/physi ... e-swedish/

Snarast användande av de grundläggande fysikaliska kunskaperna på ett explicit problem. Att jag medverkade till att utveckla basstationer, som, om något hade inbillat sig annorlunda , är rätt jävla komplexa system, gör mig inte till någon slags forskare alls, utan en ingenjör.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Anders » 10 okt 2021 10:30

Pollen skrev:Anders:
De har uppdagat hur vi ska se på fysikaliska fenomen som ter sig kaotiska så att de blir tillgängliga för matematisk analys; så att vi kan räkna på dem.
Läs hela motiveringen, jag återgav bara rubrikerna, typ.

I så fall lite av en bieffekt istället för kärnan, men den köper jag. Om det nu är så, att de kaosteoretiska aspekterna är grundläggande på nobelprisnivå.
(Inte för att det är så att varteviga nobelpris har känts som universumsförklarande tidigare heller)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 02 nov 2021 13:12

Jag lovar härmed att mina utsläpp av växthusgaser ska bli 0 nästa år.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 02 nov 2021 14:21

xion skrev:Jag lovar härmed att mina utsläpp av växthusgaser ska bli 0 nästa år.

Oj då! För min del vill jag inte sluta andas, köra bil, elda i kaminen, ta bort sly och och annat som tar upp koldioxid.

En annan sak som jag funderat på. Vart tar alla inbytesbilar vägen då företag och kommuner köper batteribilar? Kanske säljs de till något land där folk blir lyckliga över att kunna köpa välskötta bilar till hyggliga priser med massor av mil kvar att rulla. Summan koldioxid minskar inte, det är ett självbedrägeri att tro så. Klimatet är inte, som miljöpartister gärna vill tro, en nationell angelägenhet.

det ryker.jpg
det ryker.jpg (26.97 KiB) Visad 4304 gånger
Moderator

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 02 nov 2021 14:43

Pilatus skrev:
xion skrev:Jag lovar härmed att mina utsläpp av växthusgaser ska bli 0 nästa år.

Oj då! För min del vill jag inte sluta andas, köra bil, elda i kaminen, ta bort sly och och annat som tar upp koldioxid.

En annan sak som jag funderat på. Vart tar alla inbytesbilar vägen då företag och kommuner köper batteribilar? Kanske säljs de till något land där folk blir lyckliga över att kunna köpa välskötta bilar till hyggliga priser med massor av mil kvar att rulla. Summan koldioxid minskar inte, det är ett självbedrägeri att tro så. Klimatet är inte, som miljöpartister gärna vill tro, en nationell angelägenhet.

det ryker.jpg


Nej, det jag skrev betyder inte att jag kommer att ändra mitt sätt att leva. Jag kan inte leva mer resurssnålt än jag redan gör, men jag kan ju ljuga jag också som alla andra. Och att ta livet av mig det vägrar jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 02 nov 2021 14:47

xion skrev:Nej, det jag skrev betyder inte att jag kommer att ändra mitt sätt att leva. Jag kan inte leva mer resurssnålt än jag redan gör, men jag kan ju ljuga jag också som alla andra. Och att ta livet av mig det vägrar jag.

Det var ju lugnande. :)
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav hakkapeliitta » 02 nov 2021 15:50

xion skrev:Jag lovar härmed att mina utsläpp av växthusgaser ska bli 0 nästa år.

En människa släpper ut 378 (siffran lite osäker men dock) kg koldioxid per år, mycket via andning.
Så att nå en nollvision måste vi helt enkelt träna oss till att inte andas alls.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster