Osäkerhet kring växthuseffekten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 28 dec 2017 01:08

Lyssnat på Dr Richard Milne som tituleras Senior Lecturer in the School of Biological Sciences (2016)
En några år gammal föreläsning som förvisso innehåller en del som gör den värd att ses. Föreläsningen utger sig inte för att vara politiskt neutral och en hel del tid går till att slå mot vad som kan förefalla självklarheter. Men ändå ...


Dr Richard Milne - Critical Thinking on Climate Change: Separating Skepticism from Denial (2011)
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 28 dec 2017 11:40

Jag tittade på "Sista skörden" på SVT-play.
En forskare hade räknat ut att om vi kunde höja mullhalten i våra jordar med 2% så skulle detta motsvara alla växthusgaser i atmosfären.
Istället använder vi mer och mer konstgödsel och allt mindre naturgödsel. Vi gör tvärt om med andra ord och bidrar därmed till att halten av växthusgaser ökar. Det är hemskt att tänka så men den största insats jag skulle kunna göra för miljön, det vore att ta livet av mig. Men det skulle jag aldrig kunna göra. Är man född till denna jord så är det bara att göra det bästa av situationen. Vårt liv varar bara en kosmisk sekund i alla fall.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 01 mar 2018 09:34

Jag tittade på Korrespondenterna igår.
Man vill förbjuda dieselbilar i storstäderna i Tyskland. Det har visat sig att dieselavgaser är extra farligt för vår hälsa. Nanopartiklar som tränger in i våra kroppar och skadar hjärna och lungor m.m.
Miljörörelsern har man lyckats lura in på växthusbluffen så dom tittar åt fel håll och har stimulerat dieselbilar för att minska koldioxidutsläpp.
Hur man än vänder sig så har man ändan bak, brukar man säga.
Vad vi istället borde göra vore att ersätta massbilismen med kollektiva miljövönliga sätt att transportera oss, och ännu viktigare, minska behovet av transporter. Det skulle göra underverk när det gäller alla slags utsläpp. Men räkna inte med att det blir så. Bilindustrin skulle inte tjäna på detta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Esther » 01 mar 2018 10:19

HÄR... tänker jag lägga in detta som är relevant.

Har människans privatliv NÅGOT med att göra hur våra samhällen blir och utvecklas och till slut blir?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 01 mar 2018 11:54

xion skrev:Man vill förbjuda dieselbilar i storstäderna i Tyskland.

Framför allt är det ryckigheten som är mest besvärande, inte minst för de mindre mackägarna, ena året skall det vara diesel, nästa etanol, eller gas och nu el. Landsbygden avfolkas, det är kostsamt att hålla sig med rätt slags bil numera. Men det är knappast något som miljöpartister verkar bry sig om.

Miljöpartisternas nederlag i skattefrågan på solpaneler gladde mig. Och Åsa Domeij kunde inte hålla tillbaks, att hon kan tänka: "Det är en ren idiotskatt. Om man producerar solel på sin egen fastighet och gör av med den på den egna byggnaden, varför ska man betala skatt för det?" Isabella Lövin måste känt sig bra dum.
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 01 mar 2018 11:54

Esther skrev:HÄR... tänker jag lägga in detta som är relevant.

Har människans privatliv NÅGOT med att göra hur våra samhällen blir och utvecklas och till slut blir?

Ja, helt avgörande.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Esther » 01 mar 2018 12:23

xion skrev:
Esther skrev:HÄR... tänker jag lägga in detta som är relevant.

Har människans privatliv NÅGOT med att göra hur våra samhällen blir och utvecklas och till slut blir?

Ja, helt avgörande.


Berätta....
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 01 mar 2018 14:02

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:HÄR... tänker jag lägga in detta som är relevant.

Har människans privatliv NÅGOT med att göra hur våra samhällen blir och utvecklas och till slut blir?

Ja, helt avgörande.


Berätta....

Med våra val bestämmer vi vad som ska produceras och konsumeras och vilka föroreningar som ska släppas ut i luft och vatten.
Sen kan man ju fråga sig vem som bestämmer över våra val.....

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Esther » 01 mar 2018 14:43

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Ja, helt avgörande.


Berätta....

Med våra val bestämmer vi vad som ska produceras och konsumeras och vilka föroreningar som ska släppas ut i luft och vatten.
Sen kan man ju fråga sig vem som bestämmer över våra val.....



Också avseende andras kroppar?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 12 apr 2018 23:05

Dags att kasta en ny pinne på brasan.


The experts explain the global warming myth: John Coleman
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 13 apr 2018 15:46

Kanske är "Global warming" en konspiration för att vi inte ska se dom verkliga problemen?
Eller kanske bara ett sätt att tjäna pengar på folks oro?

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Maat » 20 apr 2018 03:52

Anledningen till att det uppstår diskussioner är att någon är dum och därför börjar tjafsa.

Utan dumhet - ingen diskussion, då samlas alla och gör det som är rätt.

Alltså bör man angripa dumheten, ta bort den och världen kommer att förändras på en enda sekund.

Av denna anledning arbetar starka krafter för att förhindra attacker mot dumheten för de vill inte se en förändring då den skulle krossa dem.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 08 sep 2018 14:09

Ingen kan vara en större "miljövän" än vad jag är.
Men jag har svårt att tåla att man gör politik av klimatet,
Miljöpartiet utnyttjar vädret och torkan i Sverige i sommar för att plocka politiska poänger.
Johan Rockström tål jag inte heller att höra när han framlägger sina självsäkra profetior om klimatet.
Klimatet är en betydligt mer komplicerad historia än jag tror att vi föreställer oss.
Man har konstaterat att det har blivit varmare på jorden dom senaste decennierna.
Samtidigt har koldioxidhalten i vår atmosfär stigit.
Med "enkel" logik fastslår man därmed att det är den höjda koldioxidhalten som är boven i dramat.
Och eftersom människan eldar med fossila bränslen så är det vi som rår för att koldioxidhalten stiger och att klimatet blir varmare.
Nu är det bara det att om man tittar historiskt så visar det sig att när det blivit varmare klimat så har koldioxidhalten i atmosfären stigit. (utan ökade utsläpp). Koldioxidhalten i atmosfären stiger automatiskt när klimatet blir varmare och sjunker när det blir kallare.
Eftersom forskarna inte kunde hitta någon förklaring till att klimatet blir varmare så bestämde man sig för att det måste bero på våra koldioxidutsläpp.
Nu är det bara det att sett i ett lite större perspektiv så har klimatet varierat ständigt på vår jord. Detta utan att vi vet varför.
Det är alltså svårt att med säkerhet sia om klimatet. Vi påverkar det kanske en del. Hur mycket är osäkert. I vilket fall som helst är det ju ingen dum ide att försöka begränsa våra utsläpp. Den största faran är nog befolkningsexplosionen. Det finns ingen rimlig anledning att människan ska tränga ut övriga livsformer. Att uppfylla Jorden tycker jag nog vi har fullgjort redan. Med en population under en miljard skulle vi ha bättre möjligheter att leva bra och dessutom klara av oförutsedda klimatkriser.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Esther » 26 sep 2018 20:58

Pilatus skrev:Dags att kasta en ny pinne på brasan.


The experts explain the global warming myth: John Coleman



Värme.... mmmmm - fin sommar det var.
:)

Det jag alltid tänker på när de håller på om detta trams kring global warming är - jorden har haft upp och nedgångar i temp många gånger innan människans sk miljöpåverkan... hur förklarar man dessa?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 27 sep 2018 23:24

Esther skrev:
Pilatus skrev:Dags att kasta en ny pinne på brasan.

Värme.... mmmmm - fin sommar det var. :)

Det jag alltid tänker på när de håller på om detta trams kring global warming är - jorden har haft upp och nedgångar i temp många gånger innan människans sk miljöpåverkan... hur förklarar man dessa?

Den forskning som bedrivs i Europa håller en vetenskapligt god standard, som jag ser det. T ex den här videon visar: Cloudy climate change: How clouds affect Earth's temperature - Jasper Kirkby

Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster