Sexsäljande lägenhetsletare!

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Sexsäljande lägenhetsletare!

Inläggav J R Auk » 23 jan 2005 13:35

Läste i tidningen om hur tjejer får förfrågningar om att visa sig nakna eler ha sex, för att få billigare hyra eller centralt läge. Och vissa ställer tydligen upp på detta, det ses som ett problem inte bara i Stockholm utan även i Oslo.

Krönikören skrev också att det inte handlade om prostituerade, utan helt vanliga tjejer, hennes vän bla.

Så om man inte är prostituerad när man byter sexuella tjänster, mot andra tjänster eller pengar när är man det då?

Är inte detta ett fall för diskrimineringsnämnden? Jag menar jag har aldrig haft chansen att strippa för att få en lägenhet centralt. (jag är man)

Och tillslut! Hur fan kan en sådan idiot till skribent få uttrycka sig i en tidning?
Är det av vikt att ta upp en sån här grej?

Och hur kan det vara ett problem?
Dom som ställer upp har ju gjort en bedömning av vad som var mest värt. Dom ville väl väldigt gärna bo innanför tullarna :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Re: Sexsäljande lägenhetsletare!

Inläggav db » 23 jan 2005 15:03

(Allmänt medhåll.)

J R Auk skrev:Så om man inte är prostituerad när man byter sexuella tjänster, mot andra tjänster eller pengar när är man det då?

Skribenten kanske avsåg professionell eller heltidsprostitution? Jag börjar inte titulera mig "snickare" bara för att jag hjälper någon spika upp några brädor.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 24 jan 2005 15:35

Så sant :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Wu-Wei
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 sep 2004 09:14

Inläggav Wu-Wei » 24 jan 2005 17:04

"Dom som ställer upp har ju gjort en bedömning av vad som var mest värt. Dom ville väl väldigt gärna bo innanför tullarna"


Jag har inte själv läst artikeln då ingen information gavs om var man kan hitta den. Jag delar inte åsikt med J R Auk utan anser att detta har nyhetsvärde. Det finns andra saker som står i tidningarna varje dag som är av mindre intresse för mig.

Vill bara problematisera begreppet fritt val. Enligt vissa definitioner är det ett fritt val när min enda chans att få mat för dagen är att jobba 18h om dagen med att vända tegelsten(hypotetiskt exempel förhoppningsvis). Andra definitioner skulle säga att jag är mer fri som har en miljard valmöjligheter om vad jag vill göra för att försörja mig men en statsmakt som förbjuder mig att döda folk på måfå. Poängen var att det finns sätt att inskränka det fria valet på andra sätt än de genomdriva av en auktoritet. Således var det deras bedömning men de alternativ som de fick(kan tänka mig t.ex. ingen lägenhet-prostitution) borde aldrig ha framlagts. Dels för att detta då inte endast innebär en fördel för dem utan en nackdel för de som annars skulle fått lägenheten, vilket innebär att sex blir en konkuranskraft som jag anser att det aldrig borde vara. Dels för att detta kan leda till en objektifiering av kvinnokroppen. Vilket är negativ då det är visat i varianter på Millgrams experiment att de som fått objektifierande material visat för sig hade lättare att utsätta kvinnor för smärta. Vilket belyser att objektifiering och dehumanisering är relaterade.

Det är också ett uttnytjande av maktposition som jag anser är omoralisk då den pressar någon till att sälja sex. Att sex inte är en vara som alla andra är en ståndpunkt jag har utifrån konsekvenserna av(riskerna med) att behandla det som en vara.


Slutsatsen av denna långa harang är att jag inte kan uttala mig om valet i det enskilda fallet och säga ifall ett val är bättre än ett annat, jag kan dock uttala mig om vilken inställning jag tycker att samhället borde ha till denna företeelse. Det borde enligt mig vara förbjudet vilket det nog också är.


Vad anser ni om resonemangen? Det var ett tag sedan 5-6 år sedan jag diskuterade prostitution på allvar och det känns som jag glömt en del slagkraftiga resonemang.

Detta kan ta mer tid i anspråk än vad jag för tillfället väljer att lägga på forum så jag ber er att ha tålamod ifall mina svar dröjer

/Wu[/quote]

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Inläggav db » 24 jan 2005 20:10

Du vill använda våldsmakt för att hindra andra från att frivilligt göra något som är fördelaktigt för dem båda. Syftet är att styra alla samhällsmedlemmars mentala tillstånd så att de inte har tankemönster som du tror är dåliga. Är inte det mycket, mycket farligare än själva de misshagliga tankemönstren? Vill du förbjuda olämplig litteratur också?

Wu-Wei skrev:Vilket belyser att objektifiering och dehumanisering är relaterade.

Jag objektifierar dig om jag säljer mat till dig. Dehumaniserar (vad är det?) jag dig då också?

Wu-Wei skrev:Det är också ett uttnytjande av maktposition som jag anser är omoralisk då den pressar någon till att sälja sex.

Är då inte all handel "utnyttjande av maktposition"?

Wu-Wei
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 sep 2004 09:14

Inläggav Wu-Wei » 27 jan 2005 00:23

Du vill använda våldsmakt för att hindra andra från att frivilligt göra något som är fördelaktigt för dem båda. Syftet är att styra alla samhällsmedlemmars mentala tillstånd så att de inte har tankemönster som du tror är dåliga. Är inte det mycket, mycket farligare än själva de misshagliga tankemönstren? Vill du förbjuda olämplig litteratur också?


Något som ibland kan vara fördelaktigt för båda. Tycker jag nog är en mer korrekt beskrivning.

Problemet är väl egentligen inte ifall jag förhindrar något positivt. Utan att jag föreslog att statsmakten hade rätt att stifta lagar och arbeta för att förhindra denna aktivitet(vilket kanske var kärnan i din respons?). Detta är att sätta sig över individens beslutsrätt. Inskränkningar i frihet bör vara mycket övertänkta men jag tycker de generellt har ett existensberättigande vad det gäller t.ex. mord. Det som jag funderar på är ifall det finns grunder för detta även i detta fall där konsekvenserna inte är lika uppenbara och påtagliga. Det finns olika saker som jag tycker kan kan ligga till grund för en interaktion från statsmakten. Anser du att någon interaktion från staten är berättigad? Vill bara veta vad vi ska diskutera.

Jag anser inte att olämplig litteratur ska förbjudas.

Jag tycker heller inte att någon enskild ska har för stor makt vad det gäller dessa frågor. Då man inte kan vara medveten om de aspekter man saknar insikt i så tycker jag att processen för att få fram ett beslut alltid bör ha en central plats. Så som i denna diskussion bör jag inte se det som ett mål att stödja mitt grundpåstående/åsikt utan att klargöra för vad jag anser vara de väsentliga aspekterna av problemet samt lyssna och generöst tolka dina argument för att med så stor sannolikhet som möjligt komma fram till en välgrundad ståndpunkt. (Gäller även detta resonemang :) )Något som det är lättare sagt än gjort.

Denna sorts argument motiverar också att litteratur som inte överenstämmer med min åsikt ska tillåtas. Som någon filosof sade, att ifall den motstående åsikten inte innehåller någon sanning så kommer den genom att bemötas i diskussion visas inte hålla och vi kommer ha bra koll på grundargumenten som stödjer vår åsikt, om den innehåller viss sanning så kan kanske denna sanning inkorporeras och våra ställningstaganden anpassas till detta men förkasta det som bör förkastas, slutligen om den motsatta åsikten är helt sann så har man verkligen ingenting att förlora på att den tillåts yppas. OBS väldigt fri återgivning från minnet.



Det kanske kan delas upp i två frågor. 1.Finns det negativa aspekter av att denna sorts prostitution förekommer?
2. Finns det något praktiskt genomförbart sätt att ta bort detta "negativa" utan att skapa mer negativt?

Känns som en lång diskussion där vi kanske även måste ge oss in på värde och bra/dåligt debatten.

Är du intreserad av att föra denna diskussion vidare?

Ursäkta ifall inte alla resonemang är fint sammanfogade till en enhet och kanske heller inte helt slutförda. Kan endast skylla på lite självpåtagen tidsbrist.

/Peter

Joahn
Inlägg: 326
Blev medlem: 10 sep 2004 20:37

Inläggav Joahn » 27 jan 2005 21:04

Jag tränger mig emellan litegrann här.

Har själv funderat över prostitution rätt mycket. En del av mig menar att:

"Jamen om man är villig att sälja sex för att få något som man annars inte skulle fått, what's the matter? Varför skulle man hindra folk från att göra det om de vill? Och om man vill köpa sex, och köper från en som är villig att sälja, vad är problemet? Alla är ju nöjda i slutändan!"

En annan del av mig tycker att ovanstående resonemang är äckligt och motbjudande och vill inte veta av det. Jag vet faktiskt inte - kommer vi att må bättre eller sämre av att sex blir en handelsvara?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 29 jan 2005 00:12

Problemet är att sex alltid kommer vara en vara.
Sålänge människor saknar självinsikt och lider av komplex. Kommer en negativ handel av sex alltid förekomma.

Vad gör en person som låter sig försörjas av någon annan, i ett arrangemang där sex är motpartens mål. Hur definierar vi prostutition?

Måste det vara hard cash?
Kan man prostituera sig genom sex mot tjänster?
Om den prostituerade njuter och får betalt, är det prostitution då?

Tja tillslut kommer man fram till att det är en subjektiv bedömning, jag gjorde det iallafall, och att man därför måste låta folk bestämma i sånna frågor själva.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

belfegor
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 jul 2005 23:27
Ort: Wästra-aros

Re: Sexsäljande lägenhetsletare!

Inläggav belfegor » 26 jul 2005 01:26

db skrev:(Allmänt medhåll.)

J R Auk skrev:Så om man inte är prostituerad när man byter sexuella tjänster, mot andra tjänster eller pengar när är man det då?

Skribenten kanske avsåg professionell eller heltidsprostitution? Jag börjar inte titulera mig "snickare" bara för att jag hjälper någon spika upp några brädor.


mycket god metafor
arte et marte

embla
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 jul 2005 13:32
Kontakt:

Inläggav embla » 31 jul 2005 17:01

En snickare bör dock ha genomgått en viss utbildning för att få använda sig av denna titel, ingen utbildning krävs för att kalla sig prostituerad.

belfegor
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 jul 2005 23:27
Ort: Wästra-aros

Inläggav belfegor » 03 aug 2005 01:20

Så du menar att även prostituerade bör få en skyddad titel som prostituerad? kan ju faktiskt tänkas att de går att få både utbildning och gesellprov iofs
arte et marte

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 03 aug 2005 01:52

Det är väl inte själva prostitutionen som är sjuk utan sättet de prostituerade blir bemötta på.
En man som går till en kvinna för att köpa sex (eller tvärtom) behandlar henne ofta på ett sätt som han inte skulle behandla sin fru, flickvän, partner. Just av den anledningen att han "faktiskt betalar för det".
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Hymer
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 jul 2005 17:47

Inläggav Hymer » 03 aug 2005 12:08

Det finns ofta starka åsikter om huruvida prostitution är rätt eller fel, men jag skulle snarare fråga vem som har rätt att avgöra detta?

Följande livsöde fick jag ta del av när jag lärde känna en prostituerad kvinna under en resa i Afrika (inte genom att vara hennes kund el.dyl., bör nog tilläggas):

Nyambura var en vanlig tonårstjej från en ganska fattig bondfamilj i centrala Kenya, gick i skolan och hade ett klart drägligt liv (när man inte är van vid annat än den trista landsbygden). En dag blev hon gravid, men "fadern" blånekade och ville inte veta av henne. På grund av sin graviditet blev hon avstängd från skolan, eftersom reglerna var sådana. Familjen blev rasande på Nyambura över att hon hade blivit avstängd från skolan (och blivit gravid), så de slängde ut henne och ville inte veta av henne. Ensam tog hon sig till storstaden Nairobi och försökte förgäves hitta jobb. Hon ville absolut inte börja med prostitution.

Tiden gick och Nyambura överlevde utan tak över huvudet mest genom tiggeri och att leta efter matrester här och där. En kväll födde hon sin son mitt på gatan, och hade därmed också ett barn att ta hand om. Hon träffade kort därefter en äldre man som hon blev tillsammans med, en enkel hantverkare som "var så fattig att han bara ägde en enda tallrik att turas om med". Situationen hade förbättrats eftersom Nyambura nu hade tak över huvudet, men mannen var elak och var bara intresserad av sex. Tillslut blev Nyambura gravid igen, vilket förargade mannen så att han slängde ut henne och inte ville veta av henne mer.

Nyambura tog sig till nästa storstad, Mombasa, och hoppades på bättre möjligheter där, men blev snabbt besviken. Med ett barn att ta hand om och ett till på väg så gick hon tillslut över gränsen och valde prostitutionens bana. Hon fick snabbt nya vänner (andra prostituerade) och massor av pengar. Kunderna var bland annat amerikanska soldater på permission från Somalia (det var på den tiden amerikanerna var där) och Nyambura befann sig snabbt i en egen lägenhet ("med kylskåp och allt") och oroade sig inte längre för det ekonomiska eller för att inte kunna ta hand om sina barn. Hur historien sedan slutade vet jag inte, men sensmoralen är nog att prostitutionen lyfte Nyambura från en katastrofal livssituation till en relativt dräglig tillvaro, och hade hon inte valt att gå denna väg (eller inte kunnat) så hade hon nog inte ens överlevt speciellt länge.

När jag tänker på denna historia så blir jag lätt kritisk till folk som moraliserar för mycket över prostitutionen. Jag tycker inte att någon av oss (eller våra makthavare) vid våra skrivbord har rätt att fördöma eller förbjuda något som för någon annan kan vara en utväg ur en väldigt besvärlig livssituation. Att prostitution förekommer beror oftast på en allmän ekonomisk orättvisa, och så länge vi accepterar denna så bör vi också acceptera dess konsekvenser. Samma sak skulle man kunna säga om en del barnarbete. Fråga det barn som måste överleva helt på egen hand om barnarbete ska förbjudas eller inte.

belfegor
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 jul 2005 23:27
Ort: Wästra-aros

Inläggav belfegor » 04 aug 2005 00:33

Är de nån härinne som skulle kunna tänka sig att prostituera sig för att få tag i en lägenhet?
arte et marte

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Sex + lägenhet > lägenhet

Inläggav hovnarr » 04 aug 2005 15:08

Jag har redan en lägenhet så jag är mer intresserad av denna fråga: I vilket syfte skulle Du, kära forumanvändare, kunna tänka dig att prostituera Dig?

Bara så att vi har förutsättningarna klara för oss: Du får sex och någonting mer. Tanken är alltså att man ser sexet som en slags uppoffring, mot vilken pengarna, hyreskontraktet eller vad det nu må vara erläggs. Men om man nu inte SER sexet som någon uppoffring (dvs. man väljer bara hyresvärdar som man mer än gärna har sex med), då blir det ju verkligen en s.k. win-win-situation.

Ungefär som att ringa Myrorna för att bli av med den där jävla soffan som man borde tatt till kontejnern. Man blir av med soffan, får gott samvete, de hemlösa får pengar och någon annan får en billig soffa.

Men för att skära ut den filosofiska aspekten av frågan i papp:
1. De flesta kan tänka sig att ha sex.
2. De flesta kan tänka sig att ta emot pengar/hyreskontrakt/övrigt som gåva eller av ren tur.
3. Både 1. och 2. brukar ses som något positivt.
4. Är det då någon härinne som INTE skulle kunna tänka sig att prostituera sig för att få tag i en lägenhet? Och i så fall varför?

S, prost-itu-er-ande


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster