Proffsboxning i Sverige?
Moderator: Moderatorgruppen
Proffsboxning i Sverige?
Inom en snar framtid skall Sveriges riksdag besluta om proffsboxningen skall legaliseras eller fortsätta att vara förbjuden.
Igår kväll visades i SVT en dokumentär som tog upp just detta. Läs mera http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2222
Vad tycker ni skall det finnas proffsboxning i Sverige?
Igår kväll visades i SVT en dokumentär som tog upp just detta. Läs mera http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2222
Vad tycker ni skall det finnas proffsboxning i Sverige?
Ett av argumenten för att fortfarande ha proffsboxningen förbjuden i Sverige är att det är farligt.
Men då undrar jag om off-pist skiing skall förbjudas, och de flesta andra extremsporter som är mycket farligare än boxning.
Ett annat argument har varit att vilka signaler skickar boxningen ut till allmänheten, man skall inte slå på varandra i det västerländska samhälle Då tycker jag att de flesta hollywood actionfilmerna är värre, inte bara är det mycket våld utan det glorifieras på så sätt att det finns inget lidande.
Bara för att man slår på varandra i ringen så betyder inte detta att man slår på folk ute på gatan. Kan ni tänka er en fäktare som går omkring och slår på folk med sin värja.
Alla boxare är medvetna om riskerna (hoppas jag) så då borde de få göra beslutet om de vill proffsboxas eller inte.
Men då undrar jag om off-pist skiing skall förbjudas, och de flesta andra extremsporter som är mycket farligare än boxning.
Ett annat argument har varit att vilka signaler skickar boxningen ut till allmänheten, man skall inte slå på varandra i det västerländska samhälle Då tycker jag att de flesta hollywood actionfilmerna är värre, inte bara är det mycket våld utan det glorifieras på så sätt att det finns inget lidande.
Bara för att man slår på varandra i ringen så betyder inte detta att man slår på folk ute på gatan. Kan ni tänka er en fäktare som går omkring och slår på folk med sin värja.
Alla boxare är medvetna om riskerna (hoppas jag) så då borde de få göra beslutet om de vill proffsboxas eller inte.
Vi får väl helt enkelt låta vuxna människor göra sitt eget val. Boxning är farligt,det vet alla som deltar. Men det finns mycket som är farligt i samhället. Boxning är enligt mig en sådan sak vars förbud man kan lätta på. Det uppstår en bisarr situation när vi i Sverige har framgångsrika boxare, som inte får utöva sitt yrke/sport på hemmaplan.
Låt dom slå varandra sönder och samman. Men försök hitta ett annat språkrör än Paolo. Om inte jag missminner mig så har väl han lagt av? I sådana fall är det ju lätt att propagera för en sport man inte längre utövar av olika skäl
Tack för mig
Låt dom slå varandra sönder och samman. Men försök hitta ett annat språkrör än Paolo. Om inte jag missminner mig så har väl han lagt av? I sådana fall är det ju lätt att propagera för en sport man inte längre utövar av olika skäl
Tack för mig
----------------------------
"För att leva,måste man tänka"
"För att leva,måste man tänka"
- Johan Ågren
- Administratör
Många tycker: "Människan bör vara fri att själv fatta beslut över sina handlingar så länge det inte skadar någon annan."
Det gäller också hastighetsbegränsningar på vägar, eller?
Det är det här som också är problemet med att fritt låta människor bruka vika droger hon vill, eller göra andra saker som hon själv tror enbart påverkar henne själv. Boxning? Kanske harmlöst i jämförelse med annat. Att införa gynsamma förhållanden för vissa aktiviteter i en kultur medför att vissa ringar på vattnet bildas. Vad medför legalisering av proffsboxning? Om det får negativa konsekvenser för kulturen som helhet så skall det förbjudas för de individer som väljer att vara delaktiga i kulturen/samhället. Vi kan inte ha total frihet och samtidigt bevara en samhällsstruktur. Det är en övertro på människans goda egenskaper.
Johan
Det gäller också hastighetsbegränsningar på vägar, eller?
Det är det här som också är problemet med att fritt låta människor bruka vika droger hon vill, eller göra andra saker som hon själv tror enbart påverkar henne själv. Boxning? Kanske harmlöst i jämförelse med annat. Att införa gynsamma förhållanden för vissa aktiviteter i en kultur medför att vissa ringar på vattnet bildas. Vad medför legalisering av proffsboxning? Om det får negativa konsekvenser för kulturen som helhet så skall det förbjudas för de individer som väljer att vara delaktiga i kulturen/samhället. Vi kan inte ha total frihet och samtidigt bevara en samhällsstruktur. Det är en övertro på människans goda egenskaper.
Johan
Hur skulle proffsboxningen skada andra än boxarna själva?
I ett samhälle med inga hastighetsbegränsningar så skulle högst antagligen det bli flera kollisioner.
Om en förare väljer att köra med sådan hastighet så att bilen blir svår att kontrollera, vid en kollisionmed en annat fordon så skulle föraren således påverka den andra.
Vid legalisering av droger så skulle det kosta samhället för vård av narkomaner, kanske så skulle brottsligheten öka också. Således så skulle detta påverka andra.
Proffsboxarna finns redan i sverige, det är bara det att de inte får gå matcher i landet. Om proffsboxningen skulle legaliseras så skulle intresset öka. Det är bra tycker jag, då det skulle leda till att flera människor börjar motionera.
Att proffsboxningen skulle ge fel bild åt samhället, det köper jag inte.
Då ska alla actionfilmer förbjudas. Och förresten så visas boxning redan i tv, så då är människor redan påverkade av det.
I ett samhälle med inga hastighetsbegränsningar så skulle högst antagligen det bli flera kollisioner.
Om en förare väljer att köra med sådan hastighet så att bilen blir svår att kontrollera, vid en kollisionmed en annat fordon så skulle föraren således påverka den andra.
Vid legalisering av droger så skulle det kosta samhället för vård av narkomaner, kanske så skulle brottsligheten öka också. Således så skulle detta påverka andra.
Proffsboxarna finns redan i sverige, det är bara det att de inte får gå matcher i landet. Om proffsboxningen skulle legaliseras så skulle intresset öka. Det är bra tycker jag, då det skulle leda till att flera människor börjar motionera.
Då ska alla actionfilmer förbjudas. Och förresten så visas boxning redan i tv, så då är människor redan påverkade av det.
- Johan Ågren
- Administratör
Då ska alla actionfilmer förbjudas.
Ger filmer som visar våld ett bra input till samhället?
Och förresten så visas boxning redan i tv, så då är människor redan påverkade av det
Det förklarar kanske en del.
Som förälder (fniss
Många tycker att våld är naturligt, och det är det på sin plats, men inte som en del av det moderna mänskliga umgängeslivet; som något man tar till så fort man får ett nej.
(Jag börjar bli gammal
Johan
Jag är av åsikten att föräldrar ska kunna klara av att ge sina barn en sund uppfostran, så att de inte blir våldsbenägna.
Visst är det kanske dåligt för barn med allt våld i film osv, men det tycker jag faktiskt att man får offra till förmån för friheten. Sedan är det som sagt upp till föräldrarna att få in barnen på rätt spår, så att de inte blir för påverkade av filmerna osv.
Men å andra sidan, jag är inte förälder ännu, så jag vet ju inte hur det känns att se sina barn ta till sig dessa våldstendenser.
Visst är det kanske dåligt för barn med allt våld i film osv, men det tycker jag faktiskt att man får offra till förmån för friheten. Sedan är det som sagt upp till föräldrarna att få in barnen på rätt spår, så att de inte blir för påverkade av filmerna osv.
Men å andra sidan, jag är inte förälder ännu, så jag vet ju inte hur det känns att se sina barn ta till sig dessa våldstendenser.
- Johan Ågren
- Administratör
plastocid skrev:Jag är av åsikten att föräldrar ska kunna klara av att ge sina barn en sund uppfostran, så att de inte blir våldsbenägna.
Jag är inte så säker på att jag klarar detta. I så fall skulle familjen behöva isolera sig. Var på leksakshuset idag och blev jäkligt less på allt megavåld som gestaltade sig i form av leksaker.
Visst är det kanske dåligt för barn med allt våld i film osv, men det tycker jag faktiskt att man får offra till förmån för friheten.
Om man tror att ett samhälle kan existera fritt så bedrar man sig. Det måste finnas inskränkningar i friheten och vi bestämmer var dessa gränser ska dras. Destå mer vi åberopar frihet destå mer splittrat och destruktivt kommer samhället att bli. För att frihet ska kunna existera i en mänsklig gemenskap krävs altruism.
Sedan är det som sagt upp till föräldrarna att få in barnen på rätt spår, så att de inte blir för påverkade av filmerna osv.
Föräldrarna förlorar denna kamp idag, barnet blir splittrat och gör revolt tidigt mot en uppfostran de inte känner igen i verkligheten.
Känslan är naturligtvis maktlöshet; att man inte KAN uppfostra sina barn till vad man själv tycker är bra. Säkert samma sak våra föräldrar kände (men de var ju bara larviga, eller hur?). I framtiden kommer våra barn att tycka att vi är överbeskyddande och larviga när vi säger till dem att inte bära vapen och att hamna i knivslagsmål igen!
Johan
- Johan Ågren
- Administratör
plastocid skrev:Johan:
Det låter på dig som att du påstår att våldet i samhället beror på filmerna.
Det menar jag inte. Filmerna, leksakerna ETC, är endast förstärkande symboler för en utvecklingstrend. Som sådant smittar det och bejakar våld som ett naturligt alternativ för att lösa konflikter. Vi behöver kanske alla avreagera oss ibland när spänningarna blir för stora, men att fostra våra barn att ta ut detta på sina medmänniskor tycker jag är snett.
Johan
Jag ar for ett avvecklande av en kommersiell media, men det ar en annan diskussion.
I ovrigt tror jag det ar bra for samhallet generelt om vi lar vara barn att det ar ok att anvanda vald for att losa vissa situationer.
Mer pa det personliga planet: Om jag kommer i kontakt med en yngre pojke som blir mobbad till exempel sa vill jag forma honom att satta stopp for mobbingen med vald. Jag tror det ar basta sattet for honom att stoppa mobbingen och forbattra sina chanser i kampen om kvinnorna senare. Jag skulle kunna trana honom i att till exempel sla ner sin varsta mobbare med ett slagtra bakifran pa skolan. Jag tror det skulle, sa att saga i ett slag, satta stopp for mobbingen och ge pojken okat sjalvfortroende och respekt. Andra mesmetoder som nu anvands i kampen mot mobbingen har nackdelen att det inte ar mobbingoffret sjalvt som loser situationen, vilket torde ge mindre sjalvrespekt.
I ovrigt tror jag det ar bra for samhallet generelt om vi lar vara barn att det ar ok att anvanda vald for att losa vissa situationer.
Mer pa det personliga planet: Om jag kommer i kontakt med en yngre pojke som blir mobbad till exempel sa vill jag forma honom att satta stopp for mobbingen med vald. Jag tror det ar basta sattet for honom att stoppa mobbingen och forbattra sina chanser i kampen om kvinnorna senare. Jag skulle kunna trana honom i att till exempel sla ner sin varsta mobbare med ett slagtra bakifran pa skolan. Jag tror det skulle, sa att saga i ett slag, satta stopp for mobbingen och ge pojken okat sjalvfortroende och respekt. Andra mesmetoder som nu anvands i kampen mot mobbingen har nackdelen att det inte ar mobbingoffret sjalvt som loser situationen, vilket torde ge mindre sjalvrespekt.
Våld riktat till barn är förkastligt, även fast jag tyckte om min "teenage mutan ninja turtles" när jag var mindre.
Men har vi inte överreagerat lite vad gäller tv-våldet, slogs inte människor också tidigare när det inte fanns någon tv.
Samma sak kan sägas om varje sport. I fotboll ska man få bollen i motstondar lagets mål fler gånger än vad de lyckas få bollen i ens lags mål. Motion är då bara en bieffekt.
Men har vi inte överreagerat lite vad gäller tv-våldet, slogs inte människor också tidigare när det inte fanns någon tv.
Boxning handlar inte om motion, det är endast en bieffekt.
Samma sak kan sägas om varje sport. I fotboll ska man få bollen i motstondar lagets mål fler gånger än vad de lyckas få bollen i ens lags mål. Motion är då bara en bieffekt.
Återgå till "Politik och samhälle"