Sceptisk skrev:Liberalerna hävdade att problemet var att individen var ofri och förtryckt under det gamla feudalsamhället, medan kommunisterna menade att problemet var "orättvisan" i att ha klasser. Men som jag ser det så beror lösningen helt och hållet på om man har identifierat ett problem eller inte. Om man lyckas lösa ett problem beror på om man förstått problemet.
Vad problemet är, i grunden? Vad sägs om att problemet i grunden helt enkelt bara är
lidande?
Att man anser att det finns något problem, vilket slags problem det än är, brukar bottna i att man uppfattar att det någonstans finns lidande som man tycker borde åtgärdas, eller att det finns lidande vars orsaker borde åtgärdas, eller att det tycks kunna uppkomma lidande i framtiden om man inte gör [det och det]. Lidande är ett problem, åtminstone för ("för" i betydelsen "enligt") den som lider, och skulle lidande inte finnas skulle vi inte uppleva att det fanns något problem. Det tror jag både kommunister och liberaler* (och de flesta andra) är överens om. Kommunister har en uppfattning om vad individers lidande beror på, liberaler har en annan. Men ingendera har rätt beträffande vad
alla individers lidande beror på (och bryr sig kanske heller inte om vad alla individers lidande beror på). Kommunisterna har rätt i att de lidanden, som beror på fattigdom (oavsett fattigdomens orsak) genom att fattigdom hindrar en från att kunna göra/känna/tänka/ha vissa saker, skulle minska - åtminstone kortsiktigt - om man fördelade alla resurser i världen lika över människorna, så att alla fick lika mycket av livets goda. Liberalerna har rätt i att de lidanden, som beror på att någon eller några människor inkräktar på, skadar eller fysiskt hindrar någon eller några människor från att göra/känna/tänka/ha vissa saker, skulle minska - åtminstone kortsiktigt - om människor slutade inkräkta på, skada och fysiskt hindra varandra från att göra/känna/tänka/ha saker och ting. Den grundläggande skillnaden mellan kommunister och liberaler, som jag ser det, är alltså att kommunister anser att samhällsorganisation (styrning av ett samhälle, politik, lagstiftning, rättsväsende) bara bör gå ut på att se till att
alla människor har det bra (och allra helst
lika bra allihop), medan liberaler anser att samhällsorganisation bara bör gå ut på att (försöka) se till att människor inte "kränker" människor och att (försöka) lagföra de människor som "kränkt" andra människor.
Detta innebär att kommunister och liberaler inte bryr sig om samma människor, eller åtminstone bara delvis samma människor. Varken kommunister eller liberaler bryr sig om att göra
alla människors liv bättre (kommunisterna bryr sig bara om att göra de fattigas liv bättre, de bryr sig inte om att skydda rika människor från att bli utsatta för tvång av fattiga människor. Liberalerna bryr sig bara om att värna människor (officiellt: både rika som fattiga) från
tvång från andra
människors sida, de bryr sig t.ex. inte nödvändigtvis om att förbättra livet för någon fattig vars fattigdom inte beror på tvång från någon annan människas sida).
De som tjänar på kommunism och de som tjänar på liberalism är två kategorier människor som bara i ganska liten mån överlappar varandra. Därför tänker jag att "det bästa för de flesta människor" (d.v.s. det mest utilitaristiska), om man bara har kommunism och liberalism att välja på, vore en kompromiss där man tar det bästa från kommunismen och det bästa från liberalismen. En viss egendomsfördelning för att se till att allas grundläggande behov möts så att ingen lider så värst mycket, men ändå inte så högt skattetryck att någons frihet orimligt kraftigt beskärs av staten eller att incitamenten för arbete och innovation blir alltför små för att kunna upprätthålla åtminstone en oförändrad levnadsstandard hos folkgenomsnittet.**
Anledningen till att jag tror att en sådan kompromiss är den bästa (om man bara har att välja på kommunism och liberalism) är att jag tror att det är som med en glasskiosk på en badstrand. Om det bara ska finnas en enda glasskiosk på badstranden (vilket är analogt med att endast en regering åt gången ska styra landet), blir det kortare sammanlagd gångväg till glasskiosken för de sammanlagda människorna på badstranden om man placerar glasskiosken i mitten av badstranden än om man placerar den någon annanstans, t.ex. nära ena kanten på stranden.
Någon kanske förundras över att jag som utilitarist inte tror på ren kommunism. Det är för att jag tror att pengar inte är allt. Frihet kan endast i begränsad utsträckning köpas för pengar, och frihet är, liksom pengar, nödvändig i en viss minimidos för att man ska slippa leva i stort lidande. Även om du har ett arbete med rimlig lön, gott om mat, tak över huvudet, ålderdomens finansiering säkrad, och materiellt sett bra ställt i största allmänhet, kan ditt liv ändå innehålla väldigt mycket psykiskt lidande om du t.ex. väldigt gärna skulle vilja kritisera vissa saker som regeringen gör men märker att alla som framför sådan kritik "försvinner". Eller om du är smygbög och älskar ditt arbete men råkar ha en våldsamt homofob chef, och du vet att allt du säger på telefon och gör på internet lagras för alltid av staten "för att staten ska kunna upptäcka terrorister", och du vill kunna prata med din pojkvän i telefon men räds konsekvenser om informationen skulle läcka från de tjänstemän som har hand om massavlyssningen och kommer till din homofobe chefs kännedom. Liberalism behövs för att regeringen inte ska få för sig att sätta igång med massavlyssning och liknande som gör att folk börjar akta sig för att vara privata i vad som borde få vara strikt privat kommunikation. Att Folkpartiet går med på sådant som FRA-lagen och datalagringsdirektivet innebär att Folkpartiet inte är liberalt. Det enda liberala partiet är nu Piratpartiet. Om Sossar Mot Storebror skulle bryta sig ur sossarna och slå sig ihop med Piratpartiet, skulle vi få något i stil med ovan nämnda sorts kombination av kommunism och liberalism. Det vore inte så dumt, tror jag.
*) Jag utgår från att ni (och jag anpassar mig här till ert språkbruk) med liberaler menar libertarianer, och inte den sorts liberaler som trots sitt värnande om individens frihet vill att staten ändå ska utöva en viss tvångsfördelning av resurser från rika till fattiga (d.v.s. beskattning till förmån för allmän skolgång, vård till alla och sådana basala saker)?
**) Ett tillägg till de två elementen kommunism och liberalism som jag skulle vilja se är att staten ägnar mycket skattemedel åt att stödja och särskilt vidareutveckla specialbegåvningar (både bland unga och gamla) istället för att försöka pressa in specialbegåvningarna i fyrkantiga ramar avsedda för medelmåttor. Det kan vara psykiskt plågsamt för en specialbegåvning att bli behandlad som en medelmåtta, och detta är något vänstern i stor utsträckning missat eller inte låtsats om i sitt lika fördelande av resurser. Inte heller liberaler (i betydelsen libertarianer) ser det nödvändigtvis som statens uppgift att med extra medel stödja några specialbegåvningar, i varje fall inte om de extra medlena kommer från skatt som drivs in mot någon skattebetalares vilja. Här ser jag alltså ett område som enligt mig varken kommunism eller liberalism täcker tillfredsställande. Ett annat sådant område är statliga satsningar på långsiktig teknikutveckling som inte är uppenbart lönsam inom en överskådlig framtid men som kan visa sig oerhört lönsam inom en "oöverskådlig" framtid.