Syrien

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

matahari
Inlägg: 1136
Blev medlem: 04 maj 2007 00:30
Ort: slutet av början.

Syrien

Inläggav matahari » 11 jun 2011 16:04

De berättade nu att Syriska krypskyttar från militären ligger i bakhåll och skjuter sina egna
om de inte lyder order och skjuter på civilbefolkningen. Ligger det nån bakom krypskyttarna
och skjuter dem om de inte skjuter ochså?

Användarvisningsbild
german.timofejev
Inlägg: 249
Blev medlem: 07 okt 2007 11:17
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 11 jun 2011 18:23

Egentligen kan skyttarna ha olika motiv.
Jag tror dock att en av motiver kan vara att prickskyttarna vill att regimen  i Syrien förblir det samma. Genom att skjuta är skyttarnas budskap att regimkritiker och dem som följer inte order kommer att hittas och får betala priset.
OBS att det jag skriver är bara min spekulation.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

Kotten
Inlägg: 176
Blev medlem: 29 jan 2007 13:04
Ort: Linköping

Re: Syrien

Inläggav Kotten » 11 jun 2011 19:15

matahari skrev:De berättade nu att Syriska krypskyttar från militären ligger i bakhåll och skjuter sina egna
om de inte lyder order och skjuter på civilbefolkningen. Ligger det nån bakom krypskyttarna
och skjuter dem om de inte skjuter ochså?


Det har jag svårt att tro. Tror du det?

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 11 jun 2011 22:23

Eller också så är de syriska krypskytterna ett u.s.-nazisternas propaganda påhitt.

On April 16, Reuters news agency wrote that 50,000 opponents of the regime took to the streets of Damascus, and that they had been dispersed with tear gas and batons. Damascus’ residents realize that such a rally could not take place in the city unnoticed. How many policemen would it take to disperse it? And how come nobody saw it except Reuters? Five hundred people in the streets of Damascus are a large crowd. Reuters broadcast their material around the world, including Russia. One source lies, and then this lie is like a snowball rolling downhill creating a fake reality, and picking up rumor and speculation.


http://rt.com/news/syria-lies-interview/

matahari
Inlägg: 1136
Blev medlem: 04 maj 2007 00:30
Ort: slutet av början.

Inläggav matahari » 12 jun 2011 00:55

Enligt media är det nu externt rekryterade legoknektar som
agerar krypskyttar för att få soldaterna att skjutar på folket.

Erdogan säger numera att han inte är broder till Bashir!
En video tagen med mobil visar en helikopter som skjuter på folk.
Damaskus en av världens älsta städer, vad som helst kan hända där!
För alldel glöm inte bort att Saddams fru och barn fick en fristad av Bashir i Syrien!

matahari
Inlägg: 1136
Blev medlem: 04 maj 2007 00:30
Ort: slutet av början.

Re: Syrien

Inläggav matahari » 12 jun 2011 01:00

Kotten skrev: Det har jag svårt att tro. Tror du det?

Måste man tro på vad någon säger egentligen? kulor talar ett ganska bra språk
själva och med beslutsamhet dessutom även om de missar sitt mål ibland.

Kotten
Inlägg: 176
Blev medlem: 29 jan 2007 13:04
Ort: Linköping

Re: Syrien

Inläggav Kotten » 12 jun 2011 01:25

matahari skrev:
Kotten skrev: Det har jag svårt att tro. Tror du det?

Måste man tro på vad någon säger egentligen? kulor talar ett ganska bra språk
själva och med beslutsamhet dessutom även om de missar sitt mål ibland.


Jag håller med ett blodigt och hemskt språk hur relaterar du det till att man inte behöver tro på vad någon säger? Jag är i detta fall inte skeptisk till media för den överensstämmer med min redan förutfattade bild av Syriens säkerhetsstyrkor.  Hur relaterar du det till att kulor talar ett bra språk?

Du frågade ifall det stod någon bakom krypskyttarna och skulle skjuta dessa ifall de inte sköt och det trodde jag inte. Tror du det undrade jag? För det låter långsökt. Eller var det en retorisk fråga som att "hur pass hemskt kan det vara? Som du sa om de skulle missa eller inte så är det inte så relevant det sprider tillräckligt mycket skäck bland de andra soldaterna. Men jag tror inte att den formen av auktoritära förhållningssätt kommer att gynna regeringen i långa loppet.

matahari
Inlägg: 1136
Blev medlem: 04 maj 2007 00:30
Ort: slutet av början.

Re: Syrien

Inläggav matahari » 12 jun 2011 01:48

Kotten skrev:
matahari skrev:
Kotten skrev: Det har jag svårt att tro. Tror du det?

Måste man tro på vad någon säger egentligen? kulor talar ett ganska bra språk
själva och med beslutsamhet dessutom även om de missar sitt mål ibland.


Jag håller med ett blodigt och hemskt språk hur relaterar du det till att man inte behöver tro på vad någon säger?
Jag är i detta fall inte skeptisk till media för den överensstämmer med min redan förutfattade bild av Syriens säkerhetsstyrkor.  Hur relaterar du det till att kulor talar ett bra språk?


Vilket annat språk talar kulor, avlossade eller bara framställda på bordet inför dem som opponerar
sig en viss politik från ett lands diktator? råder det någon som helst tvekan om deras medelande?
I Syrien t.e.x finns flera olika säkerhetsstyrkor med olika rang, du vet lokal polis, stats polis och
federal polis alla med olika rang. Hitler tyskland är ett bra exempel på liknande säkerhets system.

Du frågade ifall det stod någon bakom krypskyttarna och skulle skjuta dessa ifall de inte sköt och
det trodde jag inte. Tror du det undrade jag? För det låter långsökt. Eller var det en retorisk fråga
som att "hur pass hemskt kan det vara? Som du sa om de skulle missa eller inte så är det inte så
relevant det sprider tillräckligt mycket skäck bland de andra soldaterna. Men jag tror inte att den
formen av auktoritära förhållningssätt kommer att gynna regeringen i långa loppet.


Ironisk och retoriks fråga var det, men inte på något sätt en anomalitet i människans historia.
Snarare bara ett  maktmedel av många, klart du som diktator skjuter dina egna soldater om
de opponerar sig för att statuera exempel inför dem som tvekar och sen skjuter dem som sköt
för att ta bort eventuella vittnen. En diktator som inte tar bort sina opponenter i flera led blir
alldrig diktator. Tänk i flera intentions nivåer. Bakom alla handlingar finns en motivation.
Tänk som en diktator tänker, då förstår du! :)


Användarvisningsbild
german.timofejev
Inlägg: 249
Blev medlem: 07 okt 2007 11:17
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 12 jun 2011 16:06

Hur mycket kan vi lita på informationen om Syrien?
Är det inte så att utländska journalister släpps inte in i landet?
mvh

German Timofejev

e-mail:  germa.timofejev@gmail.com

www.rustravel.se

Lill-Leif
Inlägg: 336
Blev medlem: 12 jan 2011 15:12

Re: Syrien

Inläggav Lill-Leif » 12 jun 2011 21:14

matahari skrev:De berättade nu att Syriska krypskyttar från militären ligger i bakhåll och skjuter sina egna
om de inte lyder order och skjuter på civilbefolkningen. Ligger det nån bakom krypskyttarna
och skjuter dem om de inte skjuter ochså?


De kanske bildar en cirkel så ingen kommer undan med att bryta mot order.

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Re: Syrien

Inläggav Rorschach » 12 jun 2011 21:44

Lill-Leif skrev:
matahari skrev:De berättade nu att Syriska krypskyttar från militären ligger i bakhåll och skjuter sina egna
om de inte lyder order och skjuter på civilbefolkningen. Ligger det nån bakom krypskyttarna
och skjuter dem om de inte skjuter ochså?


De kanske bildar en cirkel så ingen kommer undan med att bryta mot order.


Givetvis kan då alla komma undan med att bryta mot order!

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 12 jun 2011 22:06

Enligt västlig medias påståenden så är utländska journalister förbjudna att vistas i landet
http://www.businessinsider.com/meet-the-times-of-london-editor-who-was-the-only-foreign-journalist-in-syria-2011-5

I ett senare påstående så skall alla utländska journalister utvisas
http://ukbasedforeignaffairs.wordpress.com/2011/06/10/foreign-journalists-expelled-from-syria/
In the latest development from Syria the Assad regime has ordered all foreign journalists to leave the country. Although it appears that exceptions will be made for journalists to be shown scenes and report circumstances only when closely monitored.


Ryssland skulle lägga in sitt veto mot vilken som helst UN resolution mot Syrien
http://community.comcast.net/t5/In-The-News/Slaughter-in-Syria-Approved-by-Russia/m-p/7708054
Den australiensiske källan menar
Outstanding. I guess they have shown their allegiance to the powers that be in Syria.
Does this mean they fear the protests from spreading into Russia & would wantonly kill in the same manner to stop such?

Ain't quite right.


Den skånske seperatiströrelsen måste vi dock hålla ett öga på...
http://www.unpo.org/members/7904
Varför, och vad det nu med saken att göra?

Jo, de skulle kunna ta emot utländsk pengar, vapen, instruktörer & instruktioner.

Skälen till det berättigade folkupproret då?

1. Diskussionen om ett fritt Skåne mörkläggs, hindras av svenska regeringen och media.
2. Sverige lämpar sig väl att decentraliseras / styckas upp i småländer.
3. Den skånska historien är rik och vacker men förtrycks och döljs i svenska utbildningsväsendet och media.
4. Skåne som har en tusenårig historia har medvetet splittras i 4 delar för att förhindra en återförening.
5. Själva namnet Skåne undviks i officiella sammanhang av svenska regeringen.
6. Skånska lagboken gällde från 11 till 18 århundradet då den ersattes av den svenska rikslagen.
7. Skåne utsattes ensidigt från svenskar regeringen för namnbyte till det inkorrekta uttrycket Södra Götaland under 1700-talet.
8. Skånska språket härstammar huvudsakligen från danska språket,
Detta döljs av utbildningsväsendet och media.
Det skånska språket motarbetas av alla svenska administrationens sektorer.
9. Skånska och danska kulturarv har stulits av svenskarna för att placeras i Stockhom.
10. Skånsk kulturarv flyttas än idag till Stockhom på grund av brist på finansering.
11. Krav på skånsk historia i skånska skolor har gjorts i 130 år, men inget hat gjorts på 130 år.
12. Trots press från EU och Europarådet visar den svenska regering ingen vilja till kulturell mångfald
(gentemot Skåne). och försöker än att genomdriva kulturell homogonitet i det svenska riket.

http://www.scania.org/activities/council2/illrep.htm

Fan, vad förbannat jag blir när jag läser detta, och då är jag inte ens skåning.
Vi måste hjälpa skåningarna att få sin frihet.

Åsså tank! - det finns det skåningar (eller den lokale motsvarigheten till skåningar)
i nästan varje land i världen, som vill komma ut och bli fria, istället för att homogeniseras.

Tänk va mycket frihetskamp, krig och död vi kan generera, bara vi vill.
Det är bara att sponsra på, låt oss hålla på bensin där det pyr.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 12 jun 2011 22:32

Jörgen skrev:
Fan, vad förbannat jag blir när jag läser detta, och då är jag inte ens skåning.
Vi måste hjälpa skåningarna att få sin frihet.

Åsså tank! - det finns det skåningar (eller den lokale motsvarigheten till skåningar)
i nästan varje land i världen, som vill komma ut och bli fria, istället för att homogeniseras.

Tänk va mycket frihetskamp, krig och död vi kan generera, bara vi vill.
Det är bara att sponsra på, låt oss hålla på bensin där det pyr.


Ja, samt ett fritt självständigt Lappland NU!!!!
Jörgen skrev:3. Den skånska historien är rik och vacker men förtrycks och döljs i svenska utbildningsväsendet och media.,,,,

,,,,,,Åsså tänk! - det finns det skåningar (eller den lokale motsvarigheten till skåningar)
i nästan varje land i världen, som vill komma ut och bli fria, istället för att homogeniseras*.

Tänk va mycket frihetskamp, krig och död vi kan generera, bara vi vill.
Det är bara att sponsra på, låt oss hålla på bensin där det pyr.


Skåne är ju inte det enda undantaget, här redovisas ett antal av de länder som inte anses värda ett enda omnämnande i skolans läroböcker i historia.

Turkiet, Irak, Iran, Syrien, Libanon, Libyen, Jemen, Tunisien, Marocko, Saudi-Arabien, Sudan, Elfenbenskusten, Nigeria, Angola, Kongo, Etiopien, Tanzania, Uganda, Bulgarien, Rumänien, Ukraina, Vitryssland, Kanada, Australien,
Nya Zeeland, Malaysia, Burma, Filippinerna samt inget land i Latinamerika.


Om jag inte visste bättre, så skulle jag ta det som USA,s svarta lista på länder som skall tvångsdemokratiseras...
En del är redan klara, andra är under pågående, övriga står på tur.

matahari
Inlägg: 1136
Blev medlem: 04 maj 2007 00:30
Ort: slutet av början.

Inläggav matahari » 14 jun 2011 17:43

Skåningar och Lappar i union för att välta moder Svea över ända.
Mja, det kan gå vägen faktiskt! De får börja med att såga
av några av elstolparna från Norrland!

Mohammed Solon gråter i en telefon från Syrien! Regimens styrkor skjuter urskillningslöst.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster