Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 28 maj 2023 23:01

Kronan fortsätter att försvagas på grund av inflation, svag tillväxt, tvärstopp i bostadsbyggandet, räntor på väg uppåt. Inte så bra med andra ord. För den som har några pengar kvar under madrassen kan överväga att köpa guld, eller kanske sälja säljoptioner om man är litet optimistisk. Så det är så jag gjort.

Om någon till äventyrs skulle tolka detta som ett råd för egen investering så vill jag nog varna litet. Inte mycket är säkert i dessa tider. Men svenska folket verkar fast förvissade om att den svenska kronan är stabil och att vi inte bör lämna den för euro-valutan. Det tror jag har varit ett stort misstag,
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 05 sep 2023 00:37

Pilatus skrev:Guldpriset ligger på ca 16 tusen kronor för ett ounce (31 gram), högsta på mer än fem år. Den mängd fiat-valuta som stater som USA genererar tror många ekonomer är ohållbart.

Dags att kommentera denna notis från februari 2020. Guldpriset i dag är för 1 ounce American Eagle Gold Coin är 23 460 kr (Tavex i dag). Kronans värde är inte alls bra trots att flertalet vill hålla fast vid vår svenska valuta. Vi blir fattigare för var dag och någon politisk sammanhållning finns inte i frågan om hur kronan skall kunna stärkas. Vi borde naturligtvis ha anslutit oss till euro-samarbetet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 15 feb 2024 13:15

Novo Nordisk B är min senaste tro. Ozempic och Victoza är mediciner för typ 2-diabetes. Företaget kommer ha mycket att göra, nyaste medicinen mot fetma Wegovy kan inte tillverkas i den mängd som den efterfrågas. Och fetma är den nya folksjukdomen som bara ökar.

SCB:s undersökningar av levnadsförhållanden mellan 1980 och 2007 visar en ökning av andelen överviktiga eller feta män från 35 procent till 52 procent.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2024 11:48

Pilatus skrev:Guldpriset ligger på ca 16 tusen kronor för ett ounce (31 gram), högsta på mer än fem år. Den mängd fiat-valuta som stater som USA genererar tror många ekonomer är ohållbart. Även Sverige går in för att sänka kronan.

Sedan 1970 har kronkursen halverats mot euron.

Tittade just på vad en guld eagle kostar på Tavex. 1 oz 25610 kr.
En vag misstanke kan märkas bland folk om att vår valuta inte tillhör toppskiktet. Det går långsamt att komma till insikt. Vi lever i en orolig värld där barns liv snabbt har devalverats för militära mål, så illa kan det gå.

Novo Nordisk B har utvecklats 63% på ett år. Företaget investerar stort för att kunna öka produktionen av medicin mot diabetes och fetma. Och detta företag har hittat ett läkemedel som fungerar. Efterfrågan har blivit därefter. Den enkla åtgärden att hålla sitt BMI under 25 för att undvika vällevnadssjukdomar tycks inte inses.

Håller världen på att bli dummare?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Anders » 06 apr 2024 10:35

Kör bara Investor och sånt. Köper när börsen går ner därför att den är ”orolig” över nåt och säljer då den inte är orolig längre. Tjänar mer än fonderna på det. Ingen rocket science.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster