Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 18:59

SaltX Technology Holding B gick upp 53% i dag. Men det är fortfarande en skräpaktie som behöver få ett bokslut med vinst på nedersta raden. Trots allt är jag glad över händelsen och hoppas på att tekniken skall vinna gehör hos miljötalibanerna. Tekniken är att samla överskottsvärme som lagras i salt. Då man åter behöver värme, t ex på natten, så hämtar man den lagrade värmen. Det är den enkla principen. Men med värme kan man även koka vatten som driver en generator, litet förenklat uttryckt. För vindkraftverk är säkert bra när det blåser, men det gör det inte alltid. Och salt kan lagra energi till dess det blir kallt, i stor skala, eller till lastbilar. husvagnar, annat. Men det kräver några ytterligare ingenjörstimmar innan allt detta kan erhållas.
Jag rekommenderar till köp då företaget får sin första stororder. Den väntar jag på. Tyvärr var jag litet ivrig och köpte aktier litet för tidigt och står därför på minus.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 19:12

För komplicerad teknik. Tror inte på sådant.
Ingen stabil aktie.
Finns många sådana här uppfinningar som är utopiska. Nymodigheter på energisektorn brukar vara sådana här galenpannor. Inget är hållbart.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 19:26

hakkapeliitta skrev:För komplicerad teknik. Tror inte på sådant.
Ingen stabil aktie.
Finns många sådana här uppfinningar som är utopiska. Nymodigheter på energisektorn brukar vara sådana här galenpannor. Inget är hållbart.

Jag handlade även en post Altia Oyj som tydligen inte låter sig påverkas av några drönare i Saudiarabien. Tuffar på bra, inga stora kliv men många supar små blir en fuller å, som min gamla lärare informerade oss elever om.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 20:40

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:För komplicerad teknik. Tror inte på sådant.
Ingen stabil aktie.
Finns många sådana här uppfinningar som är utopiska. Nymodigheter på energisektorn brukar vara sådana här galenpannor. Inget är hållbart.

Jag handlade även en post Altia Oyj som tydligen inte låter sig påverkas av några drönare i Saudiarabien. Tuffar på bra, inga stora kliv men många supar små blir en fuller å, som min gamla lärare informerade oss elever om.

Har tagit nu några supar. Blir inte klarare i huvudet, tvärtom. Aktien är dödsdömd såg jag i kristallkulan nyss.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 21:14

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Jag handlade även en post Altia Oyj som tydligen inte låter sig påverkas av några drönare i Saudiarabien. Tuffar på bra, inga stora kliv men många supar små blir en fuller å, som min gamla lärare informerade oss elever om.

Har tagit nu några supar. Blir inte klarare i huvudet, tvärtom. Aktien är dödsdömd såg jag i kristallkulan nyss.

Med en sådan inställning är det bäst att satsa på något säkrare än aktier.
Vad man har visat är att SaltX har en fungerande lösning för den som vill använda ytbehandlat salt för värmelagring.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 21:38

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Jag handlade även en post Altia Oyj som tydligen inte låter sig påverkas av några drönare i Saudiarabien. Tuffar på bra, inga stora kliv men många supar små blir en fuller å, som min gamla lärare informerade oss elever om.

Har tagit nu några supar. Blir inte klarare i huvudet, tvärtom. Aktien är dödsdömd såg jag i kristallkulan nyss.

Med en sådan inställning är det bäst att satsa på något säkrare än aktier.
Vad man har visat är att SaltX har en fungerande lösning för den som vill använda ytbehandlat salt för värmelagring.

Ytterligare ett bevis varför det hela är dödsdömt.
Ytbehandlat salt? Värmelagring. Går inte ihop med mindre än en katastrof.
Skämtar du Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 21:56

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Med en sådan inställning är det bäst att satsa på något säkrare än aktier.
Vad man har visat är att SaltX har en fungerande lösning för den som vill använda ytbehandlat salt för värmelagring.

Ytterligare ett bevis varför det hela är dödsdömt. Ytbehandlat salt? Värmelagring. Går inte ihop med mindre än en katastrof.
Skämtar du Pilatus?

Tekniken fungerar. Det är det de visat nu. Tekniken är dessutom skalbar. Teknike används redan kommersiellt med "molten salt". Men inte av SaltX. Nackdelen är då att man får byta saltet emellanåt, vilket inte är så gynnsamt. Ytbehandlat salt lider inte av sådana svagheter.
Det är bara att avstå om man är skeptisk. Det finns så mycket annat att lägga sina surt förvärvade slantar på. Senaste investeringen är Semafo. Guldgruvor. Mycket beroende av guldpris och förmåga att hålla en jämn produktion. Företaget har ett surt tredje kvartal att redovisa. Å andra sidan har guldpriset gått uppåt i år, bästa på sex år. Kronan är svag, ingen vill sitta på en liten skvalpvaluta då det knakar i världen. Så vad gör folk? Köper guld.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 19 sep 2019 22:36

På det här stället finns fler cowboys än kor. I¨m shaking in my boots.
Ditt koncept Pilatus är endast teoretisk.
Show me the Money.

Allways follow the Money.

Såg en amerikansk långfilm en gång. Det var en garvad beg. bilförsäljare som försökte lära en ung naiv grabb bilförsäljning. Han sålde skrothögar men unga grabben reagerade, "de köparna kommer aldrig tillbaka".
Lugn grabben, det föds en ny idiot varje sekund.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 19 sep 2019 22:42

hakkapeliitta skrev:På det här stället finns fler cowboys än kor. I¨m shaking in my boots.
Ditt koncept Pilatus är endast teoretisk. Show me the Money.

Ja, kanske det. Jag skall inte försöka övertyga dig om att aktier är en bra sparform.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 20 sep 2019 09:59

Kontentan av vad bilförsäljaren sa är lärdom för livet.
Oavsett vad man gör föds nya idioter på löpande band. Bilförsäljaren var praktisk och sket i alla ideologier och ville endast kränga skrothögar.
Demokratin är en förbannelse, demokratin är en självspelande orgie i dumhet. Jag själv föredrar diktatur. Finns inget bättre än en schysst diktator.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 20 sep 2019 13:29

SaltX i dag, kl 13:10 upp 46,7%. Berlinprojektet har utfallit väl. Dags för större pre-kommersiella test.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 25 sep 2019 13:52

Pilatus skrev:SaltX i dag, kl 13:10 upp 46,7%. Berlinprojektet har utfallit väl. Dags för större pre-kommersiella test.

Efter en del vinsthemtagningar återhämtar sig SaltX. Nu upp 21% i dag till 10,82kr.
:)
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav naturaleeduco » 03 okt 2019 14:47

Man investerar i den näst kommande aktien
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 09 okt 2019 19:14

Den här videon är intressant och visar SaltX anläggning i Berlin.


SaltX Pilot Up & Running
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 12 okt 2019 19:16

"När en man med pengar möter en man
med erfarenhet, brukar mannen med pengarna
gå därifrån med erfarenheten, och mannen med erfarenheten
gå därifrån med pengarna."

- Mark Twain


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster