Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Aktier

Inläggav Vertumnus » 10 apr 2019 18:33

Pilatus skrev:Länge sedan jag skrev något om aktier och investeringar. Men det är ju vår och en del aktier har städats bort från portföljen.

Senaste förvärven blev Boliden och Ovzon.

Dagens Industri skriver: Ovzon, som säljer satellitbaserade bredbandstjänster och har Öresund som största ägare, har ingått ett mångmiljonavtal med amerikanska Intelsat. Aktien stiger omkring 10 procent en bit in i handeln på First North.

Ovzon har som mål att få en egen satellit i omloppsbana. Lyckas det så får man sätta en multiplikator på dagens kurs.


24,14% upp idag! Vad hände 16:37? Såg också att flera styrelsemedlemmar tidigare i år köpt på sig en hel del.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Aktier

Inläggav Pilatus » 10 apr 2019 19:28

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Länge sedan jag skrev något om aktier och investeringar. Men det är ju vår och en del aktier har städats bort från portföljen.

Senaste förvärven blev Boliden och Ovzon.

Dagens Industri skriver: Ovzon, som säljer satellitbaserade bredbandstjänster och har Öresund som största ägare, har ingått ett mångmiljonavtal med amerikanska Intelsat. Aktien stiger omkring 10 procent en bit in i handeln på First North.

Ovzon har som mål att få en egen satellit i omloppsbana. Lyckas det så får man sätta en multiplikator på dagens kurs.

24,14% upp idag! Vad hände 16:37? Såg också att flera styrelsemedlemmar tidigare i år köpt på sig en hel del.

Jag hade väl litet tur. :)

Satellitbolaget Ovzon avancerade 24 procent efter att ha tecknat ett flerårigt avtal med Intelsat där det totala ordervärdet är cirka 520 miljoner kronor.

"I och med det här finns det en potential för oss att växa den nuvarande affären", sade Ovzons vd Per Wahlberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Aktier

Inläggav Anders » 25 apr 2019 09:16

Pilatus skrev:Länge sedan jag skrev något om aktier och investeringar. Men det är ju vår och en del aktier har städats bort från portföljen.

Senaste förvärven blev Boliden och Ovzon.

Dagens Industri skriver: Ovzon, som säljer satellitbaserade bredbandstjänster och har Öresund som största ägare, har ingått ett mångmiljonavtal med amerikanska Intelsat. Aktien stiger omkring 10 procent en bit in i handeln på First North.

Ovzon har som mål att få en egen satellit i omloppsbana. Lyckas det så får man sätta en multiplikator på dagens kurs.

Hur hittar du aktier att köpa?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Aktier

Inläggav Pilatus » 25 apr 2019 09:47

Anders skrev:
Pilatus skrev:Senaste förvärven blev Boliden och Ovzon.

Hur hittar du aktier att köpa?

Enklast att se hur börskursen utvecklar sig för en aktie. Boliden rörde sig konstant uppåt från börja av februari. Ser nu ut som om den är inne i en konsolideringsfas. Den rörde sig från 215 kr till 289 kr. Vi kanske snart ser vinsthemtagningar, inte otroligt.

Ovzon, samma period, från 29 kr till topp 49 kr den 11 april. Vi får se om den orkar vidare.

De som lever på trading har program som ger dem signaler om köp och sälj. Det var längesedan jag hade. Bästa rådet jag kan ge är att köpa aktier i företag som man vet något om. Jag sitter kvar i JM som ger bra utdelning och känns stabila.

Men vi har tyvärr inte någon kreativ bostadsminister som underlättar byggandet. Det kan utan vidare ta tio år från idé till inflyttningsdatum i Sverige. Politiker har en hel räcka med förklaringar om bristande rörlighet, regelverket, kommunernas tröghet att få till mark som är byggbar etc. Men någon aktiv debatt finns inte. De borgerliga tror att marknaden får sköta utvecklingen och vänstern tycks helt förlamade i det ogenomträngliga regelverk de själva skapat. Man talar i stället om vilka som skall tillåtas bygga, helst inte utländsk arbetskraft, eller oerfarna med lägre löneanspråk som sänker lönerna.

Vi har säkert de politiker vi förtjänar. Men titta på grafer och gå in där utvecklingen ser bra ut. Men sälj sedan då aktien nått sin målkurs. Eller behåll aktier som uppvisar en hög och stadig avkastning.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 25 apr 2019 12:36

Är själv novis på aktiemarknaden.
Leif G W har kammat in några miljoner och hans tips var att leta efter innovativa företag som ännu inte är börsnoterade. Vid börsintroduktion brukar de rusar direkt. Han hissade dock en nödflagg då dessa är mer åt gamblerhållet och kan bli pannkaka.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 25 apr 2019 14:00

hakkapeliitta skrev:Är själv novis på aktiemarknaden.
Leif G W har kammat in några miljoner och hans tips var att leta efter innovativa företag som ännu inte är börsnoterade. Vid börsintroduktion brukar de rusar direkt. Han hissade dock en nödflagg då dessa är mer åt gamblerhållet och kan bli pannkaka.

Han har råd att göra en miss. Många sätter numera in en "stop loss" för att skydda sig mot plötsliga nedgångar. Jag sålde mina Boliden i dag. Skall se om jag hittar något bra objekt att ersätta med. Inte omöjligt att jag återkommer.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Aktier

Inläggav Anders » 25 apr 2019 14:25

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Senaste förvärven blev Boliden och Ovzon.

Hur hittar du aktier att köpa?

Enklast att se hur börskursen utvecklar sig för en aktie. Boliden rörde sig konstant uppåt från börja av februari. Ser nu ut som om den är inne i en konsolideringsfas. Den rörde sig från 215 kr till 289 kr. Vi kanske snart ser vinsthemtagningar, inte otroligt.

Ovzon, samma period, från 29 kr till topp 49 kr den 11 april. Vi får se om den orkar vidare.

De som lever på trading har program som ger dem signaler om köp och sälj. Det var längesedan jag hade. Bästa rådet jag kan ge är att köpa aktier i företag som man vet något om. Jag sitter kvar i JM som ger bra utdelning och känns stabila.

Men vi har tyvärr inte någon kreativ bostadsminister som underlättar byggandet. Det kan utan vidare ta tio år från idé till inflyttningsdatum i Sverige. Politiker har en hel räcka med förklaringar om bristande rörlighet, regelverket, kommunernas tröghet att få till mark som är byggbar etc. Men någon aktiv debatt finns inte. De borgerliga tror att marknaden får sköta utvecklingen och vänstern tycks helt förlamade i det ogenomträngliga regelverk de själva skapat. Man talar i stället om vilka som skall tillåtas bygga, helst inte utländsk arbetskraft, eller oerfarna med lägre löneanspråk som sänker lönerna.

Vi har säkert de politiker vi förtjänar. Men titta på grafer och gå in där utvecklingen ser bra ut. Men sälj sedan då aktien nått sin målkurs. Eller behåll aktier som uppvisar en hög och stadig avkastning.


Men lite mer innan, var letar du efter nya aktier att investera i?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Aktier

Inläggav Pilatus » 25 apr 2019 14:46

Anders skrev:Men lite mer innan, var letar du efter nya aktier att investera i?

Affärsvärlden och Avanza där man lägger in aktier under fliken Bevakningslistor. Titta t ex på Hexagon B som ser ut att gå bra. Litet volatil, men kanske kan vara något. Jag tittar på en tremånaders graf, från 450 till 525 kr.

För ett antal år sedan påstod en person att från omkring 300 tusen i aktier skulle han kunna leva på intäkterna. Det tror jag inte var möjligt då. Man måste vara oerhört disciplinerad om man skall ha framgång. Svårast är att sälja en aktie som börjar gå dåligt. När är det läge att hoppa av? Det finns inga riktigt bra regler, man måste bilda egna som fungerar.

En strategi som fungerar är att köpa då en aktie varit nedtryckt ordentligt. Folk är mycket försiktiga och tar nästan alltid rygg på de stora elefanterna. Kan man finna en egen melodi så kan man vinna på att finna aktier som lämnat startgroparna. Snavar de får man försöka vara så pass vaken att man säljer om aktien inte fort nog kommer igång.

För mycket sentiment blir dyrt. Å andra sidan är vi inga robotar och det finns ingen som lyckats som inte gjort allvarliga misstag på vägen.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Aktier

Inläggav Anders » 25 apr 2019 14:54

Pilatus skrev:
Anders skrev:Men lite mer innan, var letar du efter nya aktier att investera i?

Affärsvärlden och Avanza där man lägger in aktier under fliken Bevakningslistor. Titta t ex på Hexagon B som ser ut att gå bra. Litet volatil, men kanske kan vara något. Jag tittar på en tremånaders graf, från 450 till 525 kr.

Jo, där brukar jag lägga in de få jag följer.
Men varifrån fick du Hexagon? Läst om? Scannat igenom börslistan för de större företagen? Någon kontakt som tipsat dig?
Vet att aktiespararna har program som "hitta kursvinnare"...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 25 apr 2019 14:56

Köpt Hexagon till kursen 535,60 . Känns litet osäkert, vi får se om den får ny kraft. OMX ser ut att dala något så att avvakta hade varit bättre.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Aktier

Inläggav Pilatus » 25 apr 2019 15:02

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Men lite mer innan, var letar du efter nya aktier att investera i?

Affärsvärlden och Avanza där man lägger in aktier under fliken Bevakningslistor. Titta t ex på Hexagon B som ser ut att gå bra. Litet volatil, men kanske kan vara något. Jag tittar på en tremånaders graf, från 450 till 525 kr.

Jo, där brukar jag lägga in de få jag följer.
Men varifrån fick du Hexagon? Läst om? Scannat igenom börslistan för de större företagen? Någon kontakt som tipsat dig?
Vet att aktiespararna har program som "hitta kursvinnare"...

Nej, jag följer bara en del aktier. Ibland går jag in. Swing trading kallas det jag sysslar med. Det har skrivits mycket om olika metoder. Day trading är heltidsarbete. Det finns ingen säker metod eller säkra vinnare. Bara att grafen ser tillräckligt bra ut. Volatilitet kan vara bra, men det förutsätter att man inte är för nervöst lagd och förmår att hoppa av i tid.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Anders » 25 apr 2019 15:29

Sålde faktiskt lite Skanska idag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 25 apr 2019 20:43

Jag får lite rapport får bröderna, en köpte Swedbank och sålde genast han tjänade 1500 eller nåt på kuppen.
För mej låter det som kaffepengar.
Jag vill inte skryta men spelar in de kulorna lätt på travet.
Jag har stenkoll på hästar, har en egen databas med alla hästar, deras starter och resultat. Kompletterar statistiken med loppreferat, inget går förbi mej. Har upplevt katastrofdagar och losat 30000 på ett bräde men återhämtar mej och är på grön kvist dagen efter.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Anders » 25 apr 2019 21:25

hakkapeliitta skrev:Jag får lite rapport får bröderna, en köpte Swedbank och sålde genast han tjänade 1500 eller nåt på kuppen.
För mej låter det som kaffepengar.
Jag vill inte skryta men spelar in de kulorna lätt på travet.
Jag har stenkoll på hästar, har en egen databas med alla hästar, deras starter och resultat. Kompletterar statistiken med loppreferat, inget går förbi mej. Har upplevt katastrofdagar och losat 30000 på ett bräde men återhämtar mej och är på grön kvist dagen efter.

Köpte faktiskt Swedbank idag.
Låter fascinerande med världen av hästar. Kan tänka mig att det ger, förutom pengar också spänning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 25 apr 2019 22:52

Jag är missbrukare på sätt och vis. Ständigt detta spänningssökande och sätta tillvaron på spel.
Men jag har aldrig låtit spelet ta överhand över mitt liv.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster