Uppfinnare utan förtroende
Moderator: Moderatorgruppen
Uppfinnare utan förtroende
Jag är en uppfinnare, inte en innovatör. Skillnaden anser jag ligger i passionen. En uppfinnare brinner för att skapa, oavsett om uppfinningen är en marknadsmässigt god ide eller ej. En innovatör är mer begränsad till marknaden, och skulle aldrig skapa något som inte är i behov, eller åtminstone inte skulle kunna skapas ett marknads behov av. En uppfinnare lever för att skapa. En innovatör lever för att skapa något som många använder.
Jag är därmed en uppfinnare. Jag löser problem av ren passion av problemlösandet. Jag förväntar mig ingen ekonomisk ersättning, och flyr desperat alla byråkratiska regler, risk-kapitalilska företag med mera. Jag önskar enbart att lösa problem, och på min höjd bli erkänd för min insats. Pengar är inte värda alla de problem de innebär.
Ni kanske tänker "Men gud, vilket perfekt läge, något att bolla idéer med!" men så enkelt är inte världen tyvärr. En uppfinnare idag, är som en sill i ett akvarium av pirayor. Om du är en uppfinnare, rekommenderar jag dig att bli paranoid. Det är nämligen så många hajar i vattnen omkring uppfinnare idag, så det är bäst att du utgår ifrån att alla är rovdjur, om du själv är uppfinnare. Och detta är inte något jag bara hittat på, utan en del av min yrkeserfarenhet, då jag har vart anställd på Göteborgs uppfinnare förening och lärt känna flera uppfinnares öden där. Jag har sett så många uppfinnare bli krossade av företag som, via ren ekonomisk trakasseri, lyckats utarma uppfinnarnas ekonomiska möjligheter, och därmed fått rättegången att bi avslutat utan dom. Med andra ord. När det gäller patenträttigheter är det i praktiken den som har mer än några miljoner, som vinner.
Men jag vill fortfarande lösa problem! Det är min passion! Men hur gör jag det i en marknad där ingen kan lita på någon annan? Jag vet ju att jag är schysst, men hur ska en annan uppfinnare fatta det?
Jag är därmed en uppfinnare. Jag löser problem av ren passion av problemlösandet. Jag förväntar mig ingen ekonomisk ersättning, och flyr desperat alla byråkratiska regler, risk-kapitalilska företag med mera. Jag önskar enbart att lösa problem, och på min höjd bli erkänd för min insats. Pengar är inte värda alla de problem de innebär.
Ni kanske tänker "Men gud, vilket perfekt läge, något att bolla idéer med!" men så enkelt är inte världen tyvärr. En uppfinnare idag, är som en sill i ett akvarium av pirayor. Om du är en uppfinnare, rekommenderar jag dig att bli paranoid. Det är nämligen så många hajar i vattnen omkring uppfinnare idag, så det är bäst att du utgår ifrån att alla är rovdjur, om du själv är uppfinnare. Och detta är inte något jag bara hittat på, utan en del av min yrkeserfarenhet, då jag har vart anställd på Göteborgs uppfinnare förening och lärt känna flera uppfinnares öden där. Jag har sett så många uppfinnare bli krossade av företag som, via ren ekonomisk trakasseri, lyckats utarma uppfinnarnas ekonomiska möjligheter, och därmed fått rättegången att bi avslutat utan dom. Med andra ord. När det gäller patenträttigheter är det i praktiken den som har mer än några miljoner, som vinner.
Men jag vill fortfarande lösa problem! Det är min passion! Men hur gör jag det i en marknad där ingen kan lita på någon annan? Jag vet ju att jag är schysst, men hur ska en annan uppfinnare fatta det?
-
Korrespondenten
- Avstängd
Hehe!
Du har rätt!
Man är ett offer utan pengar!
Jag är själv både uppfinnare och innovatör. Innovatör är jag inte längre p.g.a. nämnd girighet och utsatthet: har tvingats kontakta polis för att få tillbaka material, har fått material förskingrat, har deltagit i tävlingar där vinnare haft sin idé 100 % och 99 % lik min idé, har fått reda på att minst en av mina idéer blev patenterad ett år efter min introduktion, etc..
Jag använder idag min nyfikenhet och kreativitet mest till improviserade praktiska lösningar, då det är roligt och stimulerande att behöva tänka annorlunda.
PS! Den av mina ideér som blev patenterad blev jag själv upplyst om när jag hade ett möte med Almi. Handläggaren själv visade mig en teknisk tidskrift som hade en artikel om en idé 100 % lik en av mina +20 ideér jag bidrog med till Uppfinnartävlingen "Generator" tillhandahållen av Nordiska Ministerrådet år ???? ( kommer ej ihåg ). Artikeln beskrev ideén som resultatet av 50 år och 100 ingenjörer. Har också upphovsrätt på 52 lyriktexter i U.S.A. i början av 90-talet ( var mest på skoj, då jag mer gillar författarskap ).
Du har rätt!
Man är ett offer utan pengar!
Jag är själv både uppfinnare och innovatör. Innovatör är jag inte längre p.g.a. nämnd girighet och utsatthet: har tvingats kontakta polis för att få tillbaka material, har fått material förskingrat, har deltagit i tävlingar där vinnare haft sin idé 100 % och 99 % lik min idé, har fått reda på att minst en av mina idéer blev patenterad ett år efter min introduktion, etc..
Jag använder idag min nyfikenhet och kreativitet mest till improviserade praktiska lösningar, då det är roligt och stimulerande att behöva tänka annorlunda.
PS! Den av mina ideér som blev patenterad blev jag själv upplyst om när jag hade ett möte med Almi. Handläggaren själv visade mig en teknisk tidskrift som hade en artikel om en idé 100 % lik en av mina +20 ideér jag bidrog med till Uppfinnartävlingen "Generator" tillhandahållen av Nordiska Ministerrådet år ???? ( kommer ej ihåg ). Artikeln beskrev ideén som resultatet av 50 år och 100 ingenjörer. Har också upphovsrätt på 52 lyriktexter i U.S.A. i början av 90-talet ( var mest på skoj, då jag mer gillar författarskap ).
Lyckliga uppfinnare - eller olycksbröder
Jag blev glad att finna era inlägg här. För mig är det likadant. Mina ideer har ingen grogrund i det här samhället. Men stulna har de blivit ändå - så på sätt och vis har de ändå kommit till nytta. Men jag är så kreativ, och jag ser det som en konstart, även om mina uppfinningar mest är av praktisk nytta. Jag har gett upp om att det ska vara någon ärlighet och rätt i det här samhället. Men min kreativitet har inte avtagit för det. Jag är bara sån. Och nu är jag ganska glad för det och ser att jag själv kan förverkliga den ena efter den andra av mina ideer. Små saker kanske men glädjen ligger i det kreativa och förverkligandet. Jag ska inte beskriva allt hur det gått till, men godtroget har jag gått till Utvecklingsfonden, och numera Almi med mina ideer. Jag har fört fram fyra eller fem ideer och senare fått se tre av dessa förverkligas. Men när jag fört fram mina ideer har jag bara mötts av att det inte har något värde. Nu vet jag i alla fall att de har värde, och det visste jag ju redan då. I somras gjorde jag något ovanligt - jag gav bort en ide - en enkel ide, enkel men genial (kanske) - gav helt enkelt bort den till någon som jag trodde kunde förverkliga den. Om jag snart får se denna förverkligad så kommer jag inte bli ledsen utan glad. Precis som när det gäller de andra uppfinningarna som andra har förverkligat, så får jag i alla fall en egen bekräftelse på mina uppfinningars duglighet.
Det är lite sorgligt att vårat samhälle är sådant. korrupt. Har börjat fundera på om man kan komma på någon bra ide för att göra samhället bättre också..
Vad säger ni - Lyckliga skapare - Borde vi inte se vad som händer om man går med sina uppfinningar till ett annat land - Jag har för mig att Norge är bättre i det här avseendet.
Det är lite sorgligt att vårat samhälle är sådant. korrupt. Har börjat fundera på om man kan komma på någon bra ide för att göra samhället bättre också..
Vad säger ni - Lyckliga skapare - Borde vi inte se vad som händer om man går med sina uppfinningar till ett annat land - Jag har för mig att Norge är bättre i det här avseendet.
-
Korrespondenten
- Avstängd
Re: Lyckliga uppfinnare - eller olycksbröder
Urbizzo skrev:Jag blev glad att finna era inlägg här. För mig är det likadant. Mina ideer har ingen grogrund i det här samhället. Men stulna har de blivit ändå - så på sätt och vis har de ändå kommit till nytta. Men jag är så kreativ, och jag ser det som en konstart, även om mina uppfinningar mest är av praktisk nytta. Jag har gett upp om att det ska vara någon ärlighet och rätt i det här samhället. Men min kreativitet har inte avtagit för det. Jag är bara sån. Och nu är jag ganska glad för det och ser att jag själv kan förverkliga den ena efter den andra av mina ideer. Små saker kanske men glädjen ligger i det kreativa och förverkligandet. Jag ska inte beskriva allt hur det gått till, men godtroget har jag gått till Utvecklingsfonden, och numera Almi med mina ideer. Jag har fört fram fyra eller fem ideer och senare fått se tre av dessa förverkligas. Men när jag fört fram mina ideer har jag bara mötts av att det inte har något värde. Nu vet jag i alla fall att de har värde, och det visste jag ju redan då. I somras gjorde jag något ovanligt - jag gav bort en ide - en enkel ide, enkel men genial (kanske) - gav helt enkelt bort den till någon som jag trodde kunde förverkliga den. Om jag snart får se denna förverkligad så kommer jag inte bli ledsen utan glad. Precis som när det gäller de andra uppfinningarna som andra har förverkligat, så får jag i alla fall en egen bekräftelse på mina uppfinningars duglighet.
Detta är lite skoj!
Jag antar att detta forum besitter ganska många med skarpa hjärnor!
Då kan vi också fjanta oss lite, för skojs skull, och nämna IQ. Inte för tävlan, högfärdighet, etc. utan enbart för nöjesinformation.
Har egentligen inget intresse i IQ och dess föreningar, men jag har provat på olika IQ-tester. Vi nämner bara bra resultat här: blev vid mönstringen utnämnd till Kompanibefäl av Majoren ( gjorde bra på bl.a. "IQ"-testet, dock så ändrade senare Majoren min uttagning till plutonbefäl för markjägare - jag kunde välja vad jag ville förutom attackdykare p.g.a. otillräcklig lungsyrekapacitet ), har testat på Ravens Standard Progressive Matrices och fick 60/60 på <35 min. med +130 SD 15 och mitt högsta resultat var på ett test av en Dr. Greg A. Grove med resultatet 149 SD 15. Testet hette "Pythagora´s Test Of Numerical Insight" ( testet hade redan +300 testdeltagare när jag tog den, så normen tordes ha varit godkänd ) .
Det är bättre att leva i okunskap och med tänket, det är som det är
Då blir man inte lika besviken över det som sker, denna insikt kan ske vid IQ 1 till 1999+ ? Även gud ska ha sagt, jag är den jag är och jag tolkar det lite som "it's the way it is"... och nog känns allt som en återvändsgränd inom filosofin, allt kommer tillbaka till verkligheten och vi kan bara konstatera, det är som det är.
Om uppfinningar inte når ut till världen så är det väl för att världen inte behöver den typen av produkt utan det har ett mer andra hands eller kanske bara en litet mervärde för produkten.
För visst verkar det som att uppfinnare också vill bli förmögna, låser in sig med patent och hela kabalasket, och missnöjda när deras geniala gnisselskydd inte tas emot av marknaden
För att bli en professionell uppfinnare så tror jag man behöver lite folk runtomkring som kan hjälpa till att lansera en produkt på en kommersiell marknad. Tror sällan en enskild person klarar av allt detta själv. och kanske din antignissel blir cykelgnisselskyddet blir det som säljs bäst på marknaden.
Sist jag testa mitt IQ tror jag att den låg på 95 typ, och tröstade mig med att inbilla att EQ nog ligger över 160
IQ hit och IQ dit, det man testar är inte vad en människa gör för världen, för hur man än vänder och vrider på saker så är det i slutet vad vi gör för varandra som har betydelse. Inte ett IQ eller EQ
Om uppfinningar inte når ut till världen så är det väl för att världen inte behöver den typen av produkt utan det har ett mer andra hands eller kanske bara en litet mervärde för produkten.
För visst verkar det som att uppfinnare också vill bli förmögna, låser in sig med patent och hela kabalasket, och missnöjda när deras geniala gnisselskydd inte tas emot av marknaden
För att bli en professionell uppfinnare så tror jag man behöver lite folk runtomkring som kan hjälpa till att lansera en produkt på en kommersiell marknad. Tror sällan en enskild person klarar av allt detta själv. och kanske din antignissel blir cykelgnisselskyddet blir det som säljs bäst på marknaden.
Sist jag testa mitt IQ tror jag att den låg på 95 typ, och tröstade mig med att inbilla att EQ nog ligger över 160
IQ hit och IQ dit, det man testar är inte vad en människa gör för världen, för hur man än vänder och vrider på saker så är det i slutet vad vi gör för varandra som har betydelse. Inte ett IQ eller EQ
Det här med att "uppfinna" är en lång och krokig historia med rötter långt bak i tiden.
Vi kan börja med ordet som uttalas "Plagion-- " ( dagens plagiat). Det finns olika uttal och
stavningar men detta står för något som vi i dag skulle kalla "STÖLD AV ANDLIG EGENDOM" till
skillnad från "FYSISK EGENDOM". Detta går tillbaka till de gamla grekernas tid.
De menade också att den som hade påbörjat något (idé m.m.) hade gjort 50% och
alla de andra som också behövs, får dela på de resterande 50%.
Som alla vet så har en ANDLIG egendom inget fingeravtryck eller DNA som
visar vem som äger denna ANDLIGA EGENDOM.
Av den anledningen så har man stulit friskt i minst 2000 år och kommer att göra
det i minst 2000 år till - INGET NYTT UNDER SOLEN här.
Många uppfinare såsom vi känner dem i dag är tjuvar av ANDLIG EGENDOM.
Den vekliga uppfinnarna kan sällan bevisa att han/hon är den sanna uppfinnaren.
Att lämna in en patentansökan säger inget om vem som är den verkliga uppfinnaren.
Ex: Säg att du i förtroende berättat för någon om din idé. Denna person kan då lämna
in en pantentansökan innan du hunnit och plötsligt står du där med lång näsa.
Ex: Säg att två oberoende av varandra "uppfinner" samtidigt samma sak och
de båda skickar in en pantentansökan, men det ena brevet kommer snabbare fram
än det andra.
Produktutveckling < -> produktförbättring<- >innovation <- >uppfinning har en
flytande gräns. Det handlar om nytänkande och att kunna tillämpa kunskaper
på ett nytt och annorlunda sätt.
OBS: En uppfinning som man inte kan skydda, är inte mycket att ha. Man måste
ha juridiska, ekonomiska och tekniska resurser att skydda sin uppfinning också.
Enbart patent är inte mycket att ha och med endast patent kommer man inte långt.
Man måste kunna knyta ihop säcken med en tillverkning, försäljning
och slutligen kamma hem stålarna också.
Det finns de som kan "fixa biffen" ovan. Dessa är lätt räknade och tillhör
den exklusiva skaran av nytänkare som heter duga.
Avslutningsvis kan man säga: en uppfinning måste hålla fullt ut med allt vad det innebär.
* Att vara en uppfinnare är att vara i ständigt KRIG och det gäller att vinna KRIGET .
.
Vi kan börja med ordet som uttalas "Plagion-- " ( dagens plagiat). Det finns olika uttal och
stavningar men detta står för något som vi i dag skulle kalla "STÖLD AV ANDLIG EGENDOM" till
skillnad från "FYSISK EGENDOM". Detta går tillbaka till de gamla grekernas tid.
De menade också att den som hade påbörjat något (idé m.m.) hade gjort 50% och
alla de andra som också behövs, får dela på de resterande 50%.
Som alla vet så har en ANDLIG egendom inget fingeravtryck eller DNA som
visar vem som äger denna ANDLIGA EGENDOM.
Av den anledningen så har man stulit friskt i minst 2000 år och kommer att göra
det i minst 2000 år till - INGET NYTT UNDER SOLEN här.
Många uppfinare såsom vi känner dem i dag är tjuvar av ANDLIG EGENDOM.
Den vekliga uppfinnarna kan sällan bevisa att han/hon är den sanna uppfinnaren.
Att lämna in en patentansökan säger inget om vem som är den verkliga uppfinnaren.
Ex: Säg att du i förtroende berättat för någon om din idé. Denna person kan då lämna
in en pantentansökan innan du hunnit och plötsligt står du där med lång näsa.
Ex: Säg att två oberoende av varandra "uppfinner" samtidigt samma sak och
de båda skickar in en pantentansökan, men det ena brevet kommer snabbare fram
än det andra.
Produktutveckling < -> produktförbättring<- >innovation <- >uppfinning har en
flytande gräns. Det handlar om nytänkande och att kunna tillämpa kunskaper
på ett nytt och annorlunda sätt.
Enbart patent är inte mycket att ha och med endast patent kommer man inte långt.
Man måste kunna knyta ihop säcken med en tillverkning, försäljning
och slutligen kamma hem stålarna också.
Det finns de som kan "fixa biffen" ovan. Dessa är lätt räknade och tillhör
den exklusiva skaran av nytänkare som heter duga.
Avslutningsvis kan man säga: en uppfinning måste hålla fullt ut med allt vad det innebär.
* Att vara en uppfinnare är att vara i ständigt KRIG och det gäller att vinna KRIGET .
.
Detta gäller bara om man anser att uphovs och ägande/försäljning av en produkt är det primära.
Anser man att användandet och nyttan av en uppfinning är det primära, inte vinster, så kan man mycket väl se en uppfinning som meningsfull ? Om jag upfinner en tablett som gör alla människor friska på jorden utan att den har en enda negativ nackdel,
tror du att jag kommer se den som misslyckad ifall den sprids utan att jag kontrollerar den ?, nej. Tror du jag kommer se det som ett hinder att bolag kontrollerar det och inte sprider det till andra ?, ja.
-
Korrespondenten
- Avstängd
Det gör inget att min idé uppenbarligen blev stulen och patenterad av ett stort internationellt bolag.
Hur kan jag vara säker på detta?
1. Jag hade innan mötet med Almi kontaktat företages chefsingenjör i Sverige, som sade att min idé icke är termodynamiskt möjlig.
2. Efter ca. ett år beskrivs exakt samma idé i en svensk tidsskrift, patenterad av samma företag vars chefsingenjör jag innan hade kontaktat, att ha tagit företaget 50 år och 100 ingenjörer att uppnå.
3. Efter att ha läst artikeln ringer jag chefsingenjören igen och han säger:-"Vill du stämma oss?"
Dock gör detta inte så mycket i efterhand, då min idé kommer till nytta: en funktion för att förhindra skada och död vid olyckstillbud med väggående fordon.
Hur kan jag vara säker på detta?
1. Jag hade innan mötet med Almi kontaktat företages chefsingenjör i Sverige, som sade att min idé icke är termodynamiskt möjlig.
2. Efter ca. ett år beskrivs exakt samma idé i en svensk tidsskrift, patenterad av samma företag vars chefsingenjör jag innan hade kontaktat, att ha tagit företaget 50 år och 100 ingenjörer att uppnå.
3. Efter att ha läst artikeln ringer jag chefsingenjören igen och han säger:-"Vill du stämma oss?"
Dock gör detta inte så mycket i efterhand, då min idé kommer till nytta: en funktion för att förhindra skada och död vid olyckstillbud med väggående fordon.
Det är inte så enkelt som vissa tror:
En idé i fel händer gör mer skada än nytta.
Se stålarna som ammunition i ett krig. I fel händer är denna
ammunition till skada.
Om inte den sanna uppfinnaren får stålarna (ammunitionen) så kan
de som inte skulle ha stålarna förhindra andra att utveckla, sälja
och marknadsföra produkten. För att göra detta bör man ha stålar
och dessa är då i fiendens händer.
Om uppfinnaren får sina rättmätiga stålar, kan han försvara sitt
nytänkande så att han kan investera i nya uppfinningar, teknik
m.m. som är nödvändigt för att en uppfinnare skall kunna bedriva
verksamheten att uppfinna.
M.a.o Pengar i fel händer skadar. Pengar i rätt händer
gör nytta och bidrager med mer nyttiga saker.
En parallell: vet man inte var vapnen och ammuntionen
hamnar kan dessa vapen och ammuntion riktas mot
dig själv en dålig dag.
"Idialister" är bara naiva och skadliga med sin naivitet.
.
En idé i fel händer gör mer skada än nytta.
Se stålarna som ammunition i ett krig. I fel händer är denna
ammunition till skada.
Om inte den sanna uppfinnaren får stålarna (ammunitionen) så kan
de som inte skulle ha stålarna förhindra andra att utveckla, sälja
och marknadsföra produkten. För att göra detta bör man ha stålar
och dessa är då i fiendens händer.
Om uppfinnaren får sina rättmätiga stålar, kan han försvara sitt
nytänkande så att han kan investera i nya uppfinningar, teknik
m.m. som är nödvändigt för att en uppfinnare skall kunna bedriva
verksamheten att uppfinna.
M.a.o Pengar i fel händer skadar. Pengar i rätt händer
gör nytta och bidrager med mer nyttiga saker.
En parallell: vet man inte var vapnen och ammuntionen
hamnar kan dessa vapen och ammuntion riktas mot
dig själv en dålig dag.
.
lukas
Är det naivt att vilja se sin produkt fungera i sitt sammanhang, oavsett vem som gör jobbet ?
Att se sin produkt tillföra ett mervärde i människors liv oavsett vem som utvecklar produkten ?
Är det ens en ideologi att vilja detta ?
Den som vill tjäna pengar får utföra sitt arbete på ett sådant vis att arbetet inte kan klonas,
men gör du patent på en balong eller en plånbok så kan denna uppfinning enkelt kopieras och omsättas i handel av andra.
Det man kan göra är att man är medveten om verkligheten och väljer att skapa, eller inte skapa. Tycker du att du förtjänar dom där grymma pengarna på ditt projekt och inte har ett vidare försprång, så gör inte uppfinningen.
Vill du starta ett företag ovanpå uppfinnandet, ja då patenterar du dina saker och marknadsför dom och fixar din industri.
Det är en konst att vara oumbärlig.
Är det naivt att vilja se sin produkt fungera i sitt sammanhang, oavsett vem som gör jobbet ?
Att se sin produkt tillföra ett mervärde i människors liv oavsett vem som utvecklar produkten ?
Är det ens en ideologi att vilja detta ?
Den som vill tjäna pengar får utföra sitt arbete på ett sådant vis att arbetet inte kan klonas,
men gör du patent på en balong eller en plånbok så kan denna uppfinning enkelt kopieras och omsättas i handel av andra.
Det man kan göra är att man är medveten om verkligheten och väljer att skapa, eller inte skapa. Tycker du att du förtjänar dom där grymma pengarna på ditt projekt och inte har ett vidare försprång, så gör inte uppfinningen.
Vill du starta ett företag ovanpå uppfinnandet, ja då patenterar du dina saker och marknadsför dom och fixar din industri.
Det är en konst att vara oumbärlig.
Naiva människor är bara naiva:
Hur många skänker bort den låt som de skapat till
mänskligheten och själva betalar arbetet för att nå dit ?!
Hur många skänker bort den bok/manus de skrivit till
mänskligheten och betalar själva kostnader för detta ?!
Hur många skänker bort sin konst till mänskligheten
och står själva för kostnaden ?!
Att nå fram till en uppfinning innebär mycket arbete och
stora kostnader. Ja det kan var ett helt livsverk med bara
kostnader.
Uppfinnare använder ofta sina besparingar som enda riskkapital
och får ingen ersättning av någon om de misslyckas.
De flesta misslyckas och några få lyckas klara sig hyggligt.
Det är som att skriva en "hit song" eller en "best seller".
Vissa som kallar sig uppfinnare och pratar om uppfinningar
har fått det mesta " bak och fram ".
Att uppfinna kräver mycket tid, stora kostnader, djupa kunskaper
och lång erfarenhet av det aktuella produktområdet.
Det är bara i Kalle Anka som UPPFINNARJOCKE kan slå sig i huvudet
med en träklubba och därefter uppfinna det mesta.
Kalle Anka är för naiva människor allena
Hur många skänker bort den låt som de skapat till
mänskligheten och själva betalar arbetet för att nå dit ?!
Hur många skänker bort den bok/manus de skrivit till
mänskligheten och betalar själva kostnader för detta ?!
Hur många skänker bort sin konst till mänskligheten
och står själva för kostnaden ?!
Att nå fram till en uppfinning innebär mycket arbete och
stora kostnader. Ja det kan var ett helt livsverk med bara
kostnader.
Uppfinnare använder ofta sina besparingar som enda riskkapital
och får ingen ersättning av någon om de misslyckas.
De flesta misslyckas och några få lyckas klara sig hyggligt.
Det är som att skriva en "hit song" eller en "best seller".
Vissa som kallar sig uppfinnare och pratar om uppfinningar
har fått det mesta " bak och fram ".
Att uppfinna kräver mycket tid, stora kostnader, djupa kunskaper
och lång erfarenhet av det aktuella produktområdet.
Det är bara i Kalle Anka som UPPFINNARJOCKE kan slå sig i huvudet
med en träklubba och därefter uppfinna det mesta.
Kalle Anka är för naiva människor allena
Naiva ?
Anser du att all fri mjukvara du använder är dumt ?
Tror du utvecklarna vet om fördelar med att arbeta med sin produkt under de former som sker ?
år ut och år in utan betalning, varför tror du att det sker ?
Tror du på att folk kan jobba ideelt utan betalning, varför sker det ?
nej, det är naivt att tro att pengar är det primära målet för ett arbete.
En som gillar problemlösning älskar det han eller hon gör,
och kommer att hitta problem överallt vare sig hon eller han får betalt.
Det är en drift, något som ger kickar att få tänka och kunna prestera.
När du börjar ge, så kommer andra att bidra med sitt arbete och sin hjälp.
Det föds ett helt nytt sätt att tänka, ett icke egoistiskt tänkande.
Anser du att all fri mjukvara du använder är dumt ?
Tror du utvecklarna vet om fördelar med att arbeta med sin produkt under de former som sker ?
år ut och år in utan betalning, varför tror du att det sker ?
Tror du på att folk kan jobba ideelt utan betalning, varför sker det ?
nej, det är naivt att tro att pengar är det primära målet för ett arbete.
En som gillar problemlösning älskar det han eller hon gör,
och kommer att hitta problem överallt vare sig hon eller han får betalt.
Det är en drift, något som ger kickar att få tänka och kunna prestera.
När du börjar ge, så kommer andra att bidra med sitt arbete och sin hjälp.
Det föds ett helt nytt sätt att tänka, ett icke egoistiskt tänkande.
Vi har haft idealister i minst 2000 år och dessa har inte
kommit med något nyttigt under dessa år:
Ex
Vissa idealister samlar in kläder som de skänker vidare.
Dessa kläder kan du köpa på svarta börsen som skumma
figurer kommit över. De som behöver kläderna har inte råd
att köpa dem.
Dessa fattiga stackare som borde fått kläderna gratis
har förlorat sina jobb eftersom det är billigare för
skummisar att få kläderna gratis och sälja dem
till överpris för behövande.
Listan kan göras lång på dessa idealister som är ett hot
mot mänskligheten. Med tiden blir dessa idealister höga
chefer på sin ideella verksamhet och tjänar miljoner i
lön. En del tjänar ännu mer genom att fiffla.
En uppfinnare måste betala sin utbildning, sin hyra,
sin mat , sina kläder , m.m.
Vem skänker pengar till denna uppfinnare så att
han/hon kan leva och överleva?! Hur lever man
utan en INKOMST ?!
Lyx- Idealister som har en bra lön, bidrag eller
annan inkomst som de lever gott på kan leka
IDEALIST på sin fritid.
VAD LEVER EN IDEALIST AV som inte har en lön ?!
De flesta uppfinnare får själva skapa sin inkomst, ingen
idealist eller någon annan skänker dem något !
Kalle Anka och uppfinarjocke lever på luft med det är
bara Kalle Anka och uppfinnarjocke som kan leva så.
Idealister är lyxlirare med bra inkomster - allt annat
är sagor. ...
kommit med något nyttigt under dessa år:
Ex
Vissa idealister samlar in kläder som de skänker vidare.
Dessa kläder kan du köpa på svarta börsen som skumma
figurer kommit över. De som behöver kläderna har inte råd
att köpa dem.
Dessa fattiga stackare som borde fått kläderna gratis
har förlorat sina jobb eftersom det är billigare för
skummisar att få kläderna gratis och sälja dem
till överpris för behövande.
Listan kan göras lång på dessa idealister som är ett hot
mot mänskligheten. Med tiden blir dessa idealister höga
chefer på sin ideella verksamhet och tjänar miljoner i
lön. En del tjänar ännu mer genom att fiffla.
En uppfinnare måste betala sin utbildning, sin hyra,
sin mat , sina kläder , m.m.
Vem skänker pengar till denna uppfinnare så att
han/hon kan leva och överleva?! Hur lever man
utan en INKOMST ?!
Lyx- Idealister som har en bra lön, bidrag eller
annan inkomst som de lever gott på kan leka
IDEALIST på sin fritid.
VAD LEVER EN IDEALIST AV som inte har en lön ?!
De flesta uppfinnare får själva skapa sin inkomst, ingen
idealist eller någon annan skänker dem något !
Kalle Anka och uppfinarjocke lever på luft med det är
bara Kalle Anka och uppfinnarjocke som kan leva så.
Idealister är lyxlirare med bra inkomster - allt annat
är sagor. ...
Det är ingen idag som går in med hjälparbete som stör ut den lokala handeln.
Det problemet är man helt medveten om, däremot så hjälper man till med saker på ett vis som inte konkurerar ut.
Jag tror allt i livet handlar om rätt proportioner för att en balans ska infinna sig.
Det du skriver är dock helt naivt, Allt handlar inte om pengar i och under alla omständigheter.
Det är ju självklart att man vill få något tillbaka när man utför ett arbete, men det behöver inte vara pengar.
Du ser pengar som nödvändiga, jag säger att det inte gäller som en universell lag,
Och du ser inte vitsen med att hjälpa, för du kör din storry om att det stjälper marknaden.
Nå, marknaden sänker sig själv med konkurrens, men det är ingen som gnäller direkt över det,
då heter det djungelns lag....
Vi behöver pengar för att överleva, för det är så det är konstruerat, men det innebär inte att man till 100% ska avstå frän att vara ett samhälle som tar hand om varandra.
Det som sker idag ser jag som en expansion av isolering, ingen tror sig behöva varandra och orsaken till det är hur vårt ekonomiska system är uppbyggt. Den skapar problem som att utnyttja så mycket som möjligt och roffa åt sig mentalitet.
gör andra det så ska jag minsann göra det med.. och ingen ska klaga, för det är så världen funkar.
jag tror inte på den bilden och jag lever minimalt efter denna bild.
För mig blir bilden en helt annan än din Lucas, det är inställningar som du har som är ideologisk smörja.
Det problemet är man helt medveten om, däremot så hjälper man till med saker på ett vis som inte konkurerar ut.
Jag tror allt i livet handlar om rätt proportioner för att en balans ska infinna sig.
Det du skriver är dock helt naivt, Allt handlar inte om pengar i och under alla omständigheter.
Det är ju självklart att man vill få något tillbaka när man utför ett arbete, men det behöver inte vara pengar.
Du ser pengar som nödvändiga, jag säger att det inte gäller som en universell lag,
Och du ser inte vitsen med att hjälpa, för du kör din storry om att det stjälper marknaden.
Nå, marknaden sänker sig själv med konkurrens, men det är ingen som gnäller direkt över det,
då heter det djungelns lag....
Vi behöver pengar för att överleva, för det är så det är konstruerat, men det innebär inte att man till 100% ska avstå frän att vara ett samhälle som tar hand om varandra.
Det som sker idag ser jag som en expansion av isolering, ingen tror sig behöva varandra och orsaken till det är hur vårt ekonomiska system är uppbyggt. Den skapar problem som att utnyttja så mycket som möjligt och roffa åt sig mentalitet.
gör andra det så ska jag minsann göra det med.. och ingen ska klaga, för det är så världen funkar.
jag tror inte på den bilden och jag lever minimalt efter denna bild.
För mig blir bilden en helt annan än din Lucas, det är inställningar som du har som är ideologisk smörja.
Återgå till "Politik och samhälle"