USA skräckrike

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

USA skräckrike

Inläggav Pilatus » 25 nov 2014 13:58

Antic skrev:Det finns inget annat land som leker världspolis och moraliskt föredöme.

Så du tror på fullt allvar att USAs försvarsdepartement "leker" då de bombar ISIS i Syrien och Irak?
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

USA skräckrike

Inläggav förstår mig själv » 25 nov 2014 14:43

Hej pilatus
Tänk om någon (som du gör själv) anser sig veta rätt ideologi anser att du har fel och bombar dig!
Skulle detta argument vara övertygande eller skulle allt bli värre? Vad tror du?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

USA skräckrike

Inläggav Antic » 25 nov 2014 14:43

Tja ser man så på det så är väl allt vi gör en lek i människan egen sandlåda utanför allt vad verklighet och realism heter i det stora hela.

Leker världspolis menas att man utser sig själv till en slags polis som övervakar och lägger sig i allt vad andra länder gör utan att de länderna bett om en världspolis. Likt en person som själv utsett sig till någon sorts kvarterspolis och ordningsman.

Skulle vi däremot säga, varsågod USA, vi utser dig till världspolis så vore det annorlunda.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

USA skräckrike

Inläggav Pilatus » 25 nov 2014 15:09

förstår mig själv skrev:Hej pilatus
Tänk om någon (som du gör själv) anser sig veta rätt ideologi anser att du har fel och bombar dig!
Skulle detta argument vara övertygande eller skulle allt bli värre? Vad tror du?

Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om någon ideologi!

Men jag är övertygad om att USA inte lättvindigt ger sig in i nya strider. ISIS, al-Qaida och andra islamistiska grupper är i dag ett stort hot, om man inte anser att de har legitim rätt att strida i Syrien och Irak. Om du menar att vi skall lämna dem i fred och t ex låta unga svenska män åka till Irak och Syrien för att strida så anser jag naturligtvis att det är fel. USA har givetvis en ansenlig del i den utveckling som inneburit till att muslimer radikaliserats.

Det är alltför enkelt att peka finger. Inte heller pekar det på någon problemlösning.
Moderator

Hagaboy
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2014 16:30

USA skräckrike

Inläggav Hagaboy » 25 nov 2014 15:30

Den amerikamske generalen Frank Gorenc är på Sverigebesök. Kanske några blir stolta över att USA är så intresserad av Sverige, men jag anser att problemet är djupare. Amerikanske generalen varanar för sämre tider och antyder diplomatiskt att Sverige bör närma sig USA, eller rentav gå med i Nato. Hur som helst vill de visa oss att utan USA och Nato vi inte kan agera, att vi är svaga. Vårt land deltog i krig inte mer än 200 år, och nu vill jag inte Sverige vara i centrum av kriget, och Natos medlemskap gör det allt möjligare. Tror det är lagom att vi samarbetar intimt, åtminståne vi är fria i våra handlingar. Och vad det gäller säkerheten, då kan vi själva lösa våra problem. Sverige är en självständig stat med sin hjärna. Förstår att det kanske många som inte är med, vilka argumenter då vad är bättre för Sverige i framtiden?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

USA skräckrike

Inläggav Pilatus » 25 nov 2014 17:40

Hagaboy skrev:Den amerikamske generalen Frank Gorenc är på Sverigebesök.

"Ryskt militärflyg över Östersjön tvingar Nato att allt oftare sända upp sin incidentberedskap. Nu vill USA utveckla samarbetet med Sveriges flygvapen, säger chefen för det amerikanska flygvapnet i Europa, general Frank Gorenc, i en SvD-intervju."

Ja, varför inte?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

USA skräckrike

Inläggav Algotezza » 25 nov 2014 22:19

Yttre elände/skräckvälden är bara yttre representationer av vad som finns inuti oss och som vi inte vill erkänna. Eller inte vågar erkänna. Det är ju ingen slump att vi fötts och lever i just den här världen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Hagaboy
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2014 16:30

USA skräckrike

Inläggav Hagaboy » 26 nov 2014 11:35

Ryskt militärflyg över Östersjön tvingar Nato att allt oftare sända upp sin incidentberedskap. Nu vill USA utveckla samarbetet med Sveriges flygvapen, säger chefen för det amerikanska flygvapnet i Europa, general Frank Gorenc, i en SvD-intervju."

Ja, varför inte?


Jag har ingenting emot samarbetet, men tror inte att Sveriges Nato-medlemskap är den bästa lösningen av våra säkerhetsproblem. Och vad det gäller samarbetet – varsågod.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

USA skräckrike

Inläggav SigurdV » 27 nov 2014 22:00

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Ja inte är det bättre i Syrien.

Eller Kina, eller Albanien, eller Serbien, eller ...

Såg en rangordning från bäst till sämre... Av nån anledning ville man inte peka ut de värsta ställena på jorden... Mycket oansvarsfullt enligt min mening!
Hur placerar sig Central Afrikanska Republiken i förhållande till de här fyra objekten? Från sämst till bäst alltså !!!

1 Syrien
2 CAF
3 Albanien
4 Serbien

Finns det nåt land som petar nån neråt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Central_African_Republic
// As of 2013, according to the Human Development Index (HDI),
CAF had a low level of human development, ranking at 185th out of 187 countries.//

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

USA skräckrike

Inläggav SigurdV » 27 nov 2014 22:23

Hagaboy skrev:Jag ... tror inte Nato-medlemskap är den bästa lösningen av våra säkerhetsproblem.


Nähä?
Så vad ÄR den bästa lösningen på våra försvarsproblem?
HUR får vi partajande ryska ubåtskaptener
att lägga sina suporgier utanför svenska vatten?

JAG skulle av "misstag" avfyra en raket (bara utrustad med anti-ubåts-vapen)
mot KREML: "Sorry Putin, raketen upptäckte en okänd främmande ubåt i svenskt vatten! Tänk vad dom där artificiella intelligenserna kan hitta på ibland!
Jag undrar om det var så lyckat att de själva får fatta sina beslut?"

Jag tror faktiskt ryska ubåtar skulle börja bevaka svenskt vatten efter det!
(Och hindra andra länder att kränka svenskt vatten eftersom våra "artificiella intelligenser" tydligen tror att alla kränkningar är utförda av rysssar...)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

USA skräckrike

Inläggav SigurdV » 27 nov 2014 22:30

Algotezza skrev:Yttre elände/skräckvälden är bara yttre representationer av vad som finns inuti oss och som vi inte vill erkänna. Eller inte vågar erkänna. Det är ju ingen slump att vi fötts och lever i just den här världen.

Egendomligt nog har vi liknande uppfattningar i just denna fråga! =D>
Världens tillstånd är inte en konsekvens av rationellt besutsfattande.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

USA skräckrike

Inläggav SigurdV » 27 nov 2014 22:39

Antic skrev:Det finns inget annat land som leker världspolis och moraliskt föredöme. Visst kan vi fördöma andra länder och vårt eget land också men ingen av dem leker världspolis och lägger sig i allt hela tiden.

Ryssland då? Vad leker dom för nåt?
Och vad gör Kineser och Saudier i Afrika? =P~
Världen skulle må bättre om Sverige agerade världspolis på allvar!
Kanske börja med att ockupera ISIS område och hålla en demokratisk omröstning där? Syrien är ju sämsta stället i Världen just nu...

Bert
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 sep 2014 14:22

USA skräckrike

Inläggav Bert » 02 dec 2014 16:06

Att USA vill härska i världen är ingen hemlighet. Men vanligtvis försöker man motstå dem, genom enkla och vid det samma tid svåra saker som självständighet, landets säkerhet och nationella intressen. Det är urgammal men rätt teorin att man måste skydda sina intressen och integritet... statens problem gäller bara själva staten. Men vad får vi när en stat blandar sig i angelägenheter av den andre staten? Klart, vi får Egypten, Syrien, Ukraina osv. CIA arbetar i Ukraina för länge sedan, de sitter i byggnad av ukrainas underrättelsetjanst SBU. Chefen för SBU (Valentin Nalivajtjenko) är sedan länge värvat av amerikanerna. Andrij Desjtjytsia som var Ukrainas ambassadör i Finland, och några månader var han Ukrainas utrikesminister. Enligt dokumentar värvat den andre sekreterare från amerikanska ambassaden Katarin Rice honom (Desjitjytsia). Och Nalivajtjenko värvats i Washington när han var där som generalkonsul. Så Ukraina är absolut USA-styrd. Synd att de bestämmer så öppet redan i Europa!

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

USA skräckrike

Inläggav SigurdV » 10 dec 2014 19:43

Bert skrev:Att USA vill härska i världen är ingen hemlighet. Men vanligtvis försöker man motstå dem, genom enkla och vid det samma tid svåra saker som självständighet, landets säkerhet och nationella intressen. Det är urgammal men rätt teorin att man måste skydda sina intressen och integritet... statens problem gäller bara själva staten. Men vad får vi när en stat blandar sig i angelägenheter av den andre staten? Klart, vi får Egypten, Syrien, Ukraina osv. CIA arbetar i Ukraina för länge sedan, de sitter i byggnad av ukrainas underrättelsetjanst SBU. Chefen för SBU (Valentin Nalivajtjenko) är sedan länge värvat av amerikanerna. Andrij Desjtjytsia som var Ukrainas ambassadör i Finland, och några månader var han Ukrainas utrikesminister. Enligt dokumentar värvat den andre sekreterare från amerikanska ambassaden Katarin Rice honom (Desjitjytsia). Och Nalivajtjenko värvats i Washington när han var där som generalkonsul. Så Ukraina är absolut USA-styrd. Synd att de bestämmer så öppet redan i Europa!

Tja... om amerikanerna styr Ukraina så styr dom så uselt att ryssarna kan göra vad dom vill med Ukraina. Det finns nog några svenskar i i Ukraina också... är det alldeles säkert att det inte är dom som styr Ukraina? Tanken att det är ukrainare som styr Ukraina är väl alldeles befängd?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster