Emu en dödsstöt

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Furin
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2003 00:48
Kontakt:

Emu en dödsstöt

Inläggav Furin » 19 dec 2003 16:08

Jag ser hela emu projektet som en dödsstöt för Sverige. Vi flyttar all våran ekonomiska makt till en centralbank som regerar bakom stängda dörrar utan politikers insikt.

En centralbank som bedriver inflationspolitik i samma stil som USA. Även om de påstår sig göra det motsatta. Det är inte så att mina pengar på banken ökar i värde som de borde göra.

Det var bra att vi stod utanflör tills vidare. De närmsta 5-10 åren kommer vi endast att tjäna på att stå utanför när ekonomin kommer att gå ner kraftigt. Västvärldens imperialistiska bubbelekonomi kommer att krascha snart. Länder utanför Emu kommer då att stå starkare. Vi är få vi kommer vara effektiva och kommer resa oss snabbare än de andra ekonomierna.

EMU borde funger i större utsträckning som ett organ med mål att bygga
upp östeuropa. För att på så sätt rädda oss från den kommande kraschen

Fiskebat
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 dec 2003 01:12
Kontakt:

Inläggav Fiskebat » 20 dec 2003 01:16

Jag håller med totalt! EMU är bara ett centralistiskt borgar projekt. De flesta av de svenska folket som röstade emot euron uppgav att det var demokratin som var en av de viktigaste skälen.
EMU-->Överstatliga beslut-->Centralisering! Idioti! :x

Hjalmar
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2003 07:50

Re: Emu en dödsstöt

Inläggav Hjalmar » 20 dec 2003 12:21

Furin skrev:Jag ser hela emu projektet som en dödsstöt för Sverige. Vi flyttar all våran ekonomiska makt till en centralbank som regerar bakom stängda dörrar utan politikers insikt.


Redan när Sverige gick med i EU så förlorade landet en del av sin självständighet vad gäller att styra sin ekonomi.

Jag är lite nyfiken då många säger att Sverige skulle förlora såå mycket av sin ekonomiska makt, vad kan Sverige göra i nuläget som landet inte skulle kunna göra ifall det var med i EMU?


Det var bra att vi stod utanflör tills vidare. De närmsta 5-10 åren kommer vi endast att tjäna på att stå utanför när ekonomin kommer att gå ner kraftigt. Västvärldens imperialistiska bubbelekonomi kommer att krascha snart. Länder utanför Emu kommer då att stå starkare. Vi är få vi kommer vara effektiva och kommer resa oss snabbare än de andra ekonomierna.


Jag vet inte om du är synsk eller en "expert" inom ekonomi, men vad grundar du detta antagande på?

Furin
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2003 00:48
Kontakt:

Bubbelekonomi

Inläggav Furin » 20 dec 2003 18:16

USA och delvis europa bygger vidare på vad romariket var och vad Hitler ville bygga. Under Romarriket producerades ingenting i själva Italien utan man konsumerade endast vad de andra underkuvade staterna producerade.

Konsumtions samhället beror endast på våran förmåga att använda arbetare i andra länder som slavarbetare. Samtidigt som det ger oss billigare konsumtionsvaror underminerar den våran realekonomi,den egentliga produktionen.

Jag är inte någon ekonomi expert jag gillar endast att utforska olika tankegångar. Vilket gav mig hela rom kopplingen vilket förklarar min nutid på ett mycket tillfredställande sätt.

Var det inte Seneca som myntade bröd och skådespel åt folket. Hur skiljer sig det från idag egentligen? När säkert 95% av befolkningen sitter inaktiva framför tv:n medan slavar i andra länder producerar vad vi behöver och är omedvetna om det mesta som pågår runt dem.

Furin
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2003 00:48
Kontakt:

kraschen

Inläggav Furin » 20 dec 2003 18:22

ja just det kraschen oxå...

Så som jag ser det bygger våran ekonomi inte på någon egentlig produktion. Vi lever på bubblor inom aktiemarknaden och inflations politik. Allting idag verkar handla mer om att spekulera och tjäna pengar på pengar istället för att produvera någon reelt.

men det är bara så jag ser det, kan ha fel.

Frippe
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 dec 2003 23:15
Ort: Malmö

Re: Emu en dödsstöt

Inläggav Frippe » 20 dec 2003 18:52

Furin skrev:Det är inte så att mina pengar på banken ökar i värde som de borde göra.

Varför känns detta så viktigt?

Furin
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2003 00:48
Kontakt:

pengar

Inläggav Furin » 21 dec 2003 10:02

Genom att göra det lönlöst för den vanliga arbetaren att spara pengar reduceras man till att vara en usel konsument.

Man är inte mer än en kugge i en imperialistisk plan att konsumera andra länder. När man använder allting som ekonomisk spekulation gynnar man inte den vanliga människan utan endast kapitalet.

Nutidens hyperkapitalism har gått över styr och bidarar inte längre med någonting bestående. Vi lever endast i en värld av konstant förändring. Ingenting verkar få tid att rota sig längre.

Hjalmar
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2003 07:50

Re: Bubbelekonomi

Inläggav Hjalmar » 21 dec 2003 14:06

Furin skrev:USA och delvis europa bygger vidare på vad romariket var och vad Hitler ville bygga. Under Romarriket producerades ingenting i själva Italien utan man konsumerade endast vad de andra underkuvade staterna producerade.


Nej, det är tvärtemot, varför tror du annars vi har subventioner och produktionsstöd? Genom EU stöden så försöker de förhindra detta, så att man kan odla på platser där det inte annars skulle vara lönsamt.

Konsumtions samhället beror endast på våran förmåga att använda arbetare i andra länder som slavarbetare. Samtidigt som det ger oss billigare konsumtionsvaror underminerar den våran realekonomi,den egentliga produktionen.


På vilket annat sätt skulle människor i u-länderna kunna försörja sig om inte att arbeta med att göra billiga saker?

Vi i västvärlden försörjer oss i stor del på våran know-how och maskiner som gör att vi kan komma ner på en prisnivå i jämförelse med u-ländernas produkter.

U-länderna har inte kunskapen eller kapitalet att bygga upp en stor och fungerande industri, så de måste försörja sig på annat vis.

Genom att göra det lönlöst för den vanliga arbetaren att spara pengar reduceras man till att vara en usel konsument.


En vanlig arbetare har inga sådana peningsummor att de kan tjäna något mycket på bankens räntor, så banken är ett förvar inte en inkomstkälla.

Det är inget fel att vara en konsument, utan konsumenter så skulle inte vårt samhälle fungera, då skulla vi gå tillbaks till jordbrukssamhället.

Furin
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2003 00:48
Kontakt:

imperialism

Inläggav Furin » 11 jan 2004 22:30

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga. För det första så vill jag nog säga att det är en skillnad på att liksom konsumera och använda det som man behöver. Det finns väldigt mycket i väst som vi inte behöver. Våra behov är små men vårt begär är oändliga.

Det skulle inte vara något fel med att vara en konsument om man producerade något. Men faktum är att vi har slutat producera för att endast ägna oss åt konsumtion (mer eller mindre). Alla de finansiella bubblorna är ett tecken på detta. De flesta försöker skapa sig rikedom genom att tjäna pengar på pengar. Vilket inte är produktion utan konsumtion. Men som vi vet spricker alla bubblor. Därför att någon tjänar pengar på bubblorna. Och jag kan gissa att det inte är någon vanlig svensson som gör det.

Angående det subventionerade jordbruket kan jag bara säga att det är ett medel till att hålla den nuvarande makten stabil. För ett land att besitta ett eget effektivt jordbruk vore att bygga upp ett land från grunden och det tror jag inte att några västregeringar vill se i större utsträckning. Det är trotsallt äta eller ätas som gäller i allmänhet.

Ja att Eu sedan subventionerar Frankrikes 500 olika sorters ostproducenter handlar helt enkelt om att de inte vill att ekonomin ska krascha riktigt än. Utan någon förbereder sig väl för att köpa upp hela världen.

Frihandel är inte lösningen på alla problem, långt ifrån. Vänta bara snart kommer det stå Coca Cola på allting, eller McDonalds... fast antagligen kommer det stå JP morgan eller något liknande.

Och angående detta med försörjningen i asiatiska länder och liknande så fungerade deras ekonomier mycket bättre innan man började att spekulera inom dessa länders gränser vád jag har förstått.

Hjalmar
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2003 07:50

Inläggav Hjalmar » 16 jan 2004 08:08

Det verkar som om det är den amerikanska typen av aktiemarknad som du menar när du talar om "bubblorna". Jag vet inte mycket om dethär men varför skulle så många andra nationer försöka kopiera det amerikanska systemet om det var så dåligt?

Men då vad har detta med EU att göra?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster