2000-talets viktigaste uppfinning

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

sbgm

2000-talets viktigaste uppfinning

Inläggav sbgm » 08 jan 2009 21:41

Vet inte om det är rätt forumdel men:

Vilken uppfinning tror ni kommer att bli den mest avgörande och viktiga under de kommande 100 åren?
( förutom evighetsmaskinen :P )

transversal

Inläggav transversal » 09 jan 2009 01:27

Lösningen av åldrandets gåta. Det sägs att den generationen som lever nu är den sista som kommer att dö ...

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 09 jan 2009 10:13

Den globala ekonomin
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 09 jan 2009 11:31

Internet rationaliserar bort de mänskliga användarna.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

SportFilosofen

Re: 2000-talets viktigaste uppfinning

Inläggav SportFilosofen » 09 jan 2009 11:39

sbgm skrev:Vet inte om det är rätt forumdel men:

Vilken uppfinning tror ni kommer att bli den mest avgörande och viktiga under de kommande 100 åren?

Jag vet inte vilka uppfinningar som kommer att lanseras under de närmaste 100 åren....
Det går att fundera över allt.

Minded

Inläggav Minded » 09 jan 2009 11:55

Jag lovar att kexchoklad kommer hamna på top 10 listan.

Edit: om bakåt i tiden hade gällt också.. vilket det borde göra.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jan 2009 16:07

Jörgen skrev:Internet rationaliserar bort de mänskliga användarna.

Satt och tänkte hur länge det skulle dröja innan kvinnorna slutar att gå på vår bluff och inser att de inte längre behöver oss. Människan är onekligen det enda djur så dumt att rationalisera bort sig självt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: 2000-talets viktigaste uppfinning

Inläggav Algotezza » 09 jan 2009 16:25

sbgm skrev:Vet inte om det är rätt forumdel men:

Skrylpglopparen (kommer 2099). Utan den är det omöjligt att skrylpgloppa, något man bara måste göra i framtiden.

Med viss hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Fiore

Inläggav Fiore » 18 aug 2009 17:47

Internet. Vilket antagligen bara är en liten början till vad som kommer att finnas sen. Artificiell intelligens, som kan lära sig nya saker utan vår hjälp. Allt blir ju mer o mer komplext. Att få reda på information om något kommer ju att ta mindre en sekund tillsist, ni ser ju hur utvecklingen har gått framåt hittills, nu är det bara att googla fram något på några sekunder.  Tänk er framtiden då.

Fiore

Inläggav Fiore » 18 aug 2009 17:49

transversal skrev:Lösningen av åldrandets gåta. Det sägs att den generationen som lever nu är den sista som kommer att dö ...

Coolt haha. Rätt intressant sånt där, häftigt om någon lyckas göra en maskin eller något så man aldrig dör liksom. Är inte alls påläst om detta, men hört att de finns några forskare som jobbar på att kunna kopiera hela ditt medvetande, för att sedan förnya hela dig .. eller något.. haha.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 aug 2009 18:11

Fiore skrev:
transversal skrev:Lösningen av åldrandets gåta. Det sägs att den generationen som lever nu är den sista som kommer att dö ...

Coolt haha. Rätt intressant sånt där, häftigt om någon lyckas göra en maskin eller något så man aldrig dör liksom. Är inte alls påläst om detta, men hört att de finns några forskare som jobbar på att kunna kopiera hela ditt medvetande, för att sedan förnya hela dig .. eller något.. haha.

Läs gärna denna påhittade framtidssaga.
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=5324

Se gärna även http://svtplay.se/t/102818/sasongstart_ ... smagasinet
Del 1 av 10: Kan en robot lära sig Genèvekonventionen? som sändes igår.

Niya

Inläggav Niya » 18 aug 2009 21:10

Stamcellsodling mm troligtvis. Kan inte så mycket om det som jag skulle vilja, men att odla en ny arm om den blivit krossad hade ju inte varit fel.

Sen kan man ju diskutera ärftliga sjukdomar och åkommor i all oändlighet. Ska man bota, stoppa symptomen, på ärftliga sjukdomar som förs vidare och vidare och vidare? Försämrar vi genpoolen genom att hålla 'sämre' människor vid liv? Kommer alla ha diabetes, HIV, astma och cancer om 100 år för att de hållts vid liv, ynglat av sig och fört dessa gener vidare? (Vet inte riktigt vad som är genetiskt och inte men ja.)

Nu låter jag väl som Hitler, det var inte min avsikt, bara en tanke.
Ataraxi

Liam

Inläggav Liam » 24 aug 2009 21:34

Niya skrev:Stamcellsodling mm troligtvis. Kan inte så mycket om det som jag skulle vilja, men att odla en ny arm om den blivit krossad hade ju inte varit fel.

Sen kan man ju diskutera ärftliga sjukdomar och åkommor i all oändlighet. Ska man bota, stoppa symptomen, på ärftliga sjukdomar som förs vidare och vidare och vidare? Försämrar vi genpoolen genom att hålla 'sämre' människor vid liv? Kommer alla ha diabetes, HIV, astma och cancer om 100 år för att de hållts vid liv, ynglat av sig och fört dessa gener vidare? (Vet inte riktigt vad som är genetiskt och inte men ja.)

Nu låter jag väl som Hitler, det var inte min avsikt, bara en tanke.

Egentligen borde man väll förbjuda alla som har någon form av "dålig och ärftlig" sjukdom att fortplanta sig, och på det sättet försöka "utrota" eller i.a.f minska antalet sjukdommar. Det är ju inte så att det råder brist på människor, snarare tvärtom, nästan alla "väst" länder har för låga födelse tal.

Men om man "rensar" genpolen är det inte otroligt riskabelt? Säg att man råkar missa något barn som föds med hiv och slinker förbi kontrollerna. Man tror att viruset är utrotat men nix. Helt plödsligt om 200 år kommer hans barnbarnsbarnsbarnbarnsbarn eller något sånt få en otäck "förkylning" och går runt och nyser. Det vissar sig vara ett otäckt muterat luftburet HIV virus som är mycket dödligare. Männskligheten vacklar och människor dör i miliontals. Ingen har någon avlägsen resistans och alla "genetiska" styrkor har "gallrats ut" eftersom de inte fyller något syfte. Vårt hopp blir några 200 år gamla data filer som lär antas vara primitiva och outvecklade.

(Kan va något uselt exempel då jag inte har någon djupare kunskap inom ämnet, och tveksamt om olika personer har olika motstånd emot HIV, men det borde vara så.)

Återgå till "Naturvetenskap"