Oändligheten gånger noll?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 23 feb 2011 01:11

Kan inte du vara så snäll och utveckla detta reciproka förhållande mellan 0 och oändligheten, hur?

Okej var lite slarvig där. Rent formellt så finns det faktiskt inget sådant, eftersom 1/0 inte är definierat. Men med gränsvärden kan man ana detta förhållande.

Om,
lim a(n) = 0

så gäller;
lim 1/a(n) = inf

och vice versa dvs.

lim a(n) = inf

så följer;

lim 1/a(n) = 0.

Det var egentligen inte meningen att göra en poäng av detta "förhållande", utan mer för att medge att scirocco inte var helt ute och cykla när han vill beskriva noll som oändligt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 feb 2011 17:07

Ja inte blev jag klokare av ditt svar Euklides, men jag tycker det verkar långsökt desperat,  vad betyder t.ex
Om,
lim a(n) = 0

Det förefaller ju inte vara annat än en ren abstraktion som aldrig värdemässigt kan existera?

Det är som att stå i en vägg för att därefter ta steg till andra sidan av rummet, där väggen får symbolisera noll steg,
det är stegen vi räknar, bara stegen, väggen blir inte ett steg hur mycket vi än trixar, och i just ovan exempel tas ju inga steg alls.
Ditt exempel utgår som om väggen är likvärdigt med stegen vi räknar och har en direkt återkoppling på stegen som om de vore likvärdiga istället för att vara olika mätpunkter. Det är möjligt att jag saknar matematisk kompetens för att bedömma ditt exempel, men det förefaller ologiskt och ej hållbart för att bevisa ett reciprokt förhållande mellan 0 och oändligheten, vilket det däremot finns mellan 1 och oändligheten.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 23 feb 2011 19:33

Jag antar att du förstod att det var underförstått att n->inf. Så a(n) skulle då tex kunna vara (1,1/2,1/3,1/4,...).

Det förefaller ju inte vara annat än en ren abstraktion som aldrig värdemässigt kan existera?

Spelar det någon roll i sammanhanget? Eftersom gränsvärden intimt hänger samman med reella tal eller mer specifikt irrationella. Låt mig ta det som exempel då.
Matematiken varken kan eller gör anspråk på att bevisa att irrationella tal finns eller inte finns i den fysikaliska verkligheten. Utan det är precis som du säger en ren abstraktion. När vi praktiskt mäter verkligheten så gör vi alltid en avrundning till ett rationellt tal. Vi kan ju få vilken precision vi vill och någon gång måste man ju sätta ner foten. Att man överhuvudtaget då använder reella tal är för att det analytiskt blir betydligt enklare att elaborera med tex. differential ekvationer.
Det är den praktiska användningen.

Det är som att stå i en vägg för att därefter ta steg till andra sidan av rummet, där väggen får symbolisera noll steg,
det är stegen vi räknar, bara stegen, väggen blir inte ett steg hur mycket vi än trixar, och i just ovan exempel tas ju inga steg alls.

Exakt det är ett statiskt förhållande. Det är inte så att följden "blir" 0, utan den är 0. Och jag håller med att det inte är helt intuitivt eller särskilt enkelt. För att citera Carl B. Boyer;

... as the culmination of almost two centuries of discussion as to the basis of the new analysis, the very aspect (dvs tanken om att gränsvärden GÅR mot något) which had led to its rise was in a sense again excluded from mathematics (grekerna tillät inte detta koncept eftersom det resulterade i Zenon's paradox) with the so-called "static" theory of the variable which Weirstrass had developed. The variable DOES NOT represent a progressive passage through all the values of an interval, but the disjunctive assumption of any one of the values in the interval. Our vauge intuition of motion, although remarkably fruitful in having suggested the investigations which produced the calculus, was found, in the light of further elaboration in thought, to be quite inadequate and misleading.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 11 mar 2011 23:04

Böh. jag hade fel. givetsvis är alltid 0*oändligheten = 0.

I gränsvärdena sjabbla jag till det, det stämmer förvisso att
lim (1/n) = 0,
lim (n^2)->inf
samt att lim (n^2/n) -> inf.
men det sistnämnda är inte samma sak som 0*inf.
För att beskriva den frågan med gränsvärden (vilket egentligen är onödigt, men skriver det här för att visa på mitt fel) är det gränserna lim(1/k)*lim(n^2) som är aktuella. Och eftersom det första gränsvärdet är noll, blir produkten noll oavsett vad lim(n^2) är.

Ber så mycket om ursäkt. Känner mig aningens dum...
:oops:

scirocco

Inläggav scirocco » 12 mar 2011 10:18

Ordet intet används på mer än ett sätt, bara som en negation liksom ingenting . Jag använder det för tillfället som beskrivning av det absoluta intet. Ja jag tog sama ord igen då jag inte kommer på så många synonymer och de i sin tur kan bli föremål för tolkningar om flera betydelser. Jag litar nu på en viss välvilja från läsaren att förstå min användning av ordet intet. Frånvaro,ingen energi,mörker,utan början. Vidare föreställer jag mig detta som komplett ändlöst. Trots att det inte är något så är det en förutsättning för energi. Det är ingen plats men det ger plats åt energi.
      Går vidare till att säga att energi svävar lika tidlöst i tomrummet,likaledes utan början. Energi rör sig . Fram o tillbaka. Detta vågspel kan vi uppfatta, räkna som tid. Jag lutar åt att stryka tid och säga att det endast rör sig om rörelse.
 Jag förstår din uträkning Euklides,men det är inte så jag menar. Inte något som går mot oändlighet.     Föreställ dig intet fullsändigt.Det är knappt att det går att säga att det är stort. Tomheten är all. Så föreställer vi oss energin. Inte som något som expanderar,går mot oändlighet . Något som är fullständigt varande allt. Då blir allt o intet lika trots dess kompletta motsats.  Du får gärna svara med matematiskt språk,jag är intresserad,men jag själv får uttrycka mig med ord då jag inte kan det matematiska språket.

Här nedan någon rad jag skrev när jag var c:a19, höll egentligen på att skriva låttexter men detta klottrades ned ;

det som jag inte vet
   som jag alltid söker

det finns inte
   men omger allt och ger livsrum

Återgå till "Naturvetenskap"