Pilatus skrev:Illusionen skrev:Man gör det lätt för sig, om man då, som alternativ till att besvara frågor, ensidigt och okritiskt hänvisa till ”kända fakta”,
som flertalet ant redan känner till.
Du har säkert rätt i din kritik, men å andra sidan tror jag inte någon här på forumet har läst kosmologi eller astrofysik. Det blir säkert litet amatörmässigt för den som studerat litet mer. Det är ju även så att det är ditt eget val att försöka föra diskussionen på detta forum.Illusionen skrev:Vad är det för universum ni då anser definierat av de hypoteser och teorier som åberopas ? Går det över huvud taget att DEFINIERA universum om svaren på frågorna saknas ?
Finns här två deltagare som har samma syn på universum och hur det skulle kunna definieras? Standardmodellen tycker jag är en bra utgångspunkt. Den modifieras allt eftersom nya forskningsresultat gör äldre uppfattningar obsoleta.
Jag har bara ett enda råd och det är att formulera en kritik mot de delar av standardmodellen som tycks stå i vägen för en teori med större förklaringsvärde. Varför är din hypotes bättre?
Pilatus:
Jag har bara ett enda råd och det är att formulera en kritik mot de delar av standardmodellen som tycks
stå i vägen för en teori med större förklaringsvärde.
Illusionen:
Min ambition har aldrig varit att ersätta standardmodellen, som jag för övrigt aldrig studerat i detalj.
Huvudmotivet till att jag skrev uppsatsen var att söka, och om möjligt, besvara de fundamentala frågorna,
- VAD ÄR TID ?
- VAD ÄR KRAFT ?
- VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ?
- VAD UTGÖR MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS ?
Svaren på frågorna, liksom härledningen, tycker jag mig förstå. Svaren redovisas i texten.
Är vi överens om att svaren på dessa frågor krävs om vi vill göra anspråk på att förstå någorlunda det vi diskuterar ?
Om du inte delar den uppfattningen, hur motiverar du det ?
Pilatus:
Varför är din hypotes bättre?
Illusionen:
Mitt koncept ger svaren!
Att jämföra standardmodellen och mitt koncept är dock att jämföra ”äpplen med päron”,
Det är två skilda angreppssätt/nivåer vi talar om.
Pilatus:
Jag har bara ett enda råd och det är att formulera en kritik mot de delar av standardmodellen…..
Illusionen:
Standardmodellen ger EJ svaren på frågorna, och saknar då grund att stå på enligt mitt synsätt.
Jag har redan formulerat detta i uppsatsen, men det jag skriver uppfattas som obegripligt!
Är det då verkligen meningsfullt att skriva och förklara igen ?
Hälsar
Illusionen