Vår ålder

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Vår ålder

Inläggav förstår mig själv » 09 feb 2013 19:29

Har ni tänkt på att exakt hela vår kropp är minst flera miljarder år. Kanske ett elementärt och banalt påstående men ändå värdefullt att fundera lite på när vi förstår oss själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vår ålder

Inläggav Pilatus » 10 feb 2013 02:00

förstår mig själv skrev:Har ni tänkt på att exakt hela vår kropp är minst flera miljarder år. Kanske ett elementärt och banalt påstående men ändå värdefullt att fundera lite på när vi förstår oss själv.

De flesta av kroppens mer komplexa molekyler är av mycket sent datum. Endast de grundämnen som vårt planetsystem bildades av är med säkerhet flera miljarder år.
Moderator

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Vår ålder

Inläggav Jörgen » 10 feb 2013 09:38

Syret vi tar upp, eller vattnet vi dricker, kan vara mindre än en sekund gammal som en del av vår kropp, medans kroppen har ynglat av sig i kanske en miljard år - samma varelse liksom, som genomgår olika faser, metamorfoser, från det mikroskopiska till den vandrande fruktknoppens och fröspridarens storlek, och under generatoner ibland utvecklas/förbättras eller ibland degenereras, till en blöt pöl exempelvis.

Och meningen? Mat, förmodligen.
Ät det, bli det!
Energin är eftertraktad.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

förstår mig själv

Vår ålder

Inläggav förstår mig själv » 11 feb 2013 10:33

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Har ni tänkt på att exakt hela vår kropp är minst flera miljarder år. Kanske ett elementärt och banalt påstående men ändå värdefullt att fundera lite på när vi förstår oss själv.

De flesta av kroppens mer komplexa molekyler är av mycket sent datum. Endast de grundämnen som vårt planetsystem bildades av är med säkerhet flera miljarder år.

De komplexa molekylerna består ju av grundämnen. "materien" i kropparna/massan är ju miljarder år minst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vår ålder

Inläggav Pilatus » 11 feb 2013 10:56

förstår mig själv skrev:De komplexa molekylerna består ju av grundämnen. "materien" i kropparna/massan är ju miljarder år minst.

Solsystemet har sitt ursprung i en gravitationell kollaps av ett gigantiskt gas- och stoftmoln för 4,5 miljarder år sedan. Men det gör inte människans existens speciellt nödvändig, även om många gärna vill tro så.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vår ålder

Inläggav Anders » 26 feb 2013 09:00

Men det irriterande i sammanhanget är att åldrandet inte är att våra molekyler ruttnar, liksom. Utan att det verkar vara nån slags programmerad egenskap i våra gener eller kromosomer. Det positiva är att det låter lösbart, det här med åldrandet. Borde gå med kunskap med gener. Om man sen hinner få njuta frukterna av det...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Okunnig

Vår ålder

Inläggav Okunnig » 02 aug 2013 02:51

Nej, detta är ett felaktigt antagande. Nuvarande människors kroppar byter ut sina celler vid jämna mellanrum, dock inte synkroniserat över hela kroppen. Dock är ingen av människans olika delar fysiskt sett äldre än den dag spermien lyckades tränga in i ägget.

Dock är delar av vårt DNA resultatet av flera biljoners års utveckling. Men majoriteten av vårt DNA är yngre än så, då majoriteten av vårt DNA är skapad av slumpmässiga mutationer genom alla dessa år. Vi har tex gener i oss som skulle kunna ge oss simfötter, men de gener har blivit nedtystade, då denna funktion inte har varit i nämnvärt behov för oss de senaste miljarden år. Med andra ord har vi alla inom oss en historia av evolution, som är helt enkelt ignorerad (nedtystad). Du har till exempel samma gener som ödlor har för att kunna återskapa förlorade ben! Men då vi människor har fått intelligens och fingerfärdighet, har vi inte behövt denna regenerations egenskap för att överleva, och därför har vi generna, men använder dem inte.

Men vi har faktiskt denna regenerationsegenskap kvar i vissa kroppsdelar, så som hud och käkben. Det fick jag lära mig efter en misshandel där ena käkbenet totalt förstördes. Kirurgen förklarade att kroppen då absorberar den avbrutna delen, och en ny käkled kommer utvecklas. Hade jag bara varit smart nog att träna att gapa symmetriskt hade jag inte haft den sneda käft jag har idag. Fast det syns bara om jag gapar för fullt, så jag överlever :)

förstår mig själv

Vår ålder

Inläggav förstår mig själv » 02 aug 2013 11:20

Jag håller med men jag tänkte på de atomer av vilka vi består. Du kan stycka ned en kropp till atom nivå. Något annat finner man ju inte. Atomer bygger upp mollekyler osv som i sin tur bygger upp celler mm. Visst kroppen är i ständig förändring och de flesta atomer/mollekyler byts ut. Säg att du har ett hus som är byggt av 500 år gammalt trä. Om huset byggdes på säg 1900 talet så säger vi tex det är 100 år gammalt. Det är när materien bildar vissa definerade strukturer tex människa vi talar om ålder. Nästan all materia/atomer är ju miljarder år.
Kanske bättre att se materia som energi eller något som är föränderligt. Detta innebär ju att/materia eller rummet är en illusion.
Interessant med materian tex atomen består ju av samma enheter elektron, proton, neutron. Att beroende på antal kan de atomer som byggs upp te sig så olika.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vår ålder

Inläggav Pilatus » 03 aug 2013 21:50

förstår mig själv skrev:Nästan all materia/atomer är ju miljarder år.

Till att börja med är den materia vi består av 4,5 miljarder år. Det är ungefär så gammalt vårt solsystem är. Innan var det någon stjärna som kollapsade och blev till ett stort stoftmoln. Men det har inte något större intresse för oss och kan inte skapa minsta rubrik i Aftonbladet.

Mer väsentligt är vad för slags matvanor vi har och vilka ämnen vi får i oss. T ex rester av bekämpningsmedel i vegetabiliska livsmedel. (Det kan även finnas rester av bekämpningsmedel i animaliska livsmedel.) Och flamskyddsmedel och ämnen från förpackningsmaterial som plaster. PCB och dioxiner finns i fisk. Där jag bor äter vi ofta fisk. Så vad skall vi äta för att undvika de farligaste gifterna och undvika att bli totalförgiftade? Hur mycket gift finns i vårt kroppsfett den dag vi inte får vara med längre?
Moderator

reflex

Vår ålder

Inläggav reflex » 04 aug 2013 07:04

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Nästan all materia/atomer är ju miljarder år.

Till att börja med är den materia vi består av 4,5 miljarder år. Det är ungefär så gammalt vårt solsystem är. Innan var det någon stjärna som kollapsade och blev till ett stort stoftmoln. Men det har inte något större intresse för oss och kan inte skapa minsta rubrik i Aftonbladet.

Mer väsentligt är vad för slags matvanor vi har och vilka ämnen vi får i oss. T ex rester av bekämpningsmedel i vegetabiliska livsmedel. (Det kan även finnas rester av bekämpningsmedel i animaliska livsmedel.) Och flamskyddsmedel och ämnen från förpackningsmaterial som plaster. PCB och dioxiner finns i fisk. Där jag bor äter vi ofta fisk. Så vad skall vi äta för att undvika de farligaste gifterna och undvika att bli totalförgiftade? Hur mycket gift finns i vårt kroppsfett den dag vi inte får vara med längre?

När det gäller fisk har jag större förtroende för insjöfisk än för havsfisk. Om man tänker på vattnets kretslopp, så hamnar ju alla föroreningar till sist i havet. Insjöarna tillförs hela tiden friskt (nåja) vatten. Östersjön är ju rena avloppsbrunnen ur den här synpunkten.
Jag äter helst gädda och abborre och helst mindre exemplar. Ju högre upp i ett vattensystem en sjö är belägen, dess mindre föroreningar i form av direkta utsläpp har vattnet hunnit samla på sig (avlopp från bebyggelse och industri). Tyvärr är ofta kvicksilverhalterna istället större högre längre upp i vattensystemen. Sen har vi ju vårt kära "Tjernobyl" som vi här uppe tvingas leva med för all framtid. Kvicksilver är jag inte så rädd för. Det har alltid funnits i fisken och vi borde ha lärt oss leva med detta över tiden. Tjernobylet är ju främst cancerframkallande så där kan vi bara hoppas på det bästa.
Det är så gott som omöjligt att undvika att bli kontaminerad av alla de kemikalier som sköljer över oss. I så fall skulle vi tvingas leva på 1800-talsstandard och själv producera allt vi äter, men vem skulle vilja det?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Återgå till "Naturvetenskap"