Resa bakåt i tiden?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Dipsy

Resa bakåt i tiden?

Inläggav Dipsy » 23 dec 2005 23:51

Jag har alltid undrat vad som händer med tiden om man åker från t.ex. Kina till Sverige, när klockan är 20.00 i Kina och 13.00 i Sverige. Kommer man då att åka bakåt i tiden eftersom Kina är 7 timmar före oss?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 24 dec 2005 12:25

Jo, du måste ställa om klockan.

Det beror på att det lokale klockslaget bestäms utifrån var på himlen solen står.

Eftersom solen kretsar runt jorden, så kommer den att befinna sig på olika höjder beroende på var på jordytan man befinner sig.

Men bortsett från att du ställer om klockan att ange rätt klockslag,
så är det faktiskt en och samma tid för alla platser, klockans inställning är praktiskt, men du kommer inte att resa i tiden egentligen.

Men tidsresenärer är vi allihopa faktiskt, även om alla reser med samma tidshastighet, nämligen 1 timme/timme.

Men tänk om någon person, eller något föremål kunde resa snabbare, eller långsammare än omgivningen... den skull då till synes försvinna spårlöst.

Och i vilken värld skulle den befinna sig under sin färd med avvikande tidshastighet?
Kanske det finns andra världer vid sidan om denne, fast var i nuet befinner de sig is så fall?

Om en klockas tidshastighet ändrades, så den ticka lika fort för en medföljande observatör, medans den för en kvarvarande observatör, utrustad med en speciell kameralins, skulla ticka fortare eller långsammare.

Eller skulle det inte ens behövas en special kameralins, klockan kanske skulle synas direkt i denna tidshastighets värld, bara det att den tickade fortare eller långsammare.

Hoppas att jag har svarat på din fråga, men det tror jag inte på.

God jul.

anduin

Inläggav anduin » 23 jan 2006 03:15

Jag tror att ni har en lite fel bild av vad tid är. Jag tror att en sak som färdas snabbare eller saktare i tiden än vi inte skulle försvinna. Rum och tid är nämligen två skilda saker, om tiden stannar och saktar in på ett ställe ser det inte ut att försvinna för en observatör. Om vi tänker oss att vi delar in ett rum i två halvor och sätter en person på vardera sida som tittar på varann (vi kan kalla dom Torsten och Glenn) och saktar in tiden på Torstens sida skulle Torsten se allting i Glenns sida ske snabbare och snabbare medans hans egen tid inte skulle kännas förändrad. Ur Glenns synvinkel skulle det se ut som att allt på Torstens sida rör sig saktare och saktare tills det till slut avstannar helt; när tiden på Torstens sida kröks så mycket att den slits loss från rumtiden och tiden stannar helt. Kvar finns alltså bara rummet och ingen tid, det är ganska svårt att föreställa sig. Det här vet man därför att det finns såna platser i universum, singulariteter om jag inte misstar mig :). Tiden går nämligen saktare och saktare ju högre gravitation man utsätts för, och på ställen där gravitation är oändlig avstannar tiden helt. Ett sådant ställe finns i svarta hål, där är gravitation så hög att inte ens ljus som rör sig i en hastighet av ungefär 300 miljoner meter per sekund (igen hoppas jag att jag inte misstar mig) kan ta sig ut. Ska väl sluta innan jag går in alltför djupt på det här ämnet.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 23 jan 2006 03:25

Rum och tid är nämligen två skilda saker

Säger inte modern fysik just tvärtom, att distinktionen mellan rum och tid inte längre är så självklar som vi intuitivt uppfattar den?

anduin

Inläggav anduin » 23 jan 2006 03:34

Jag är inte 100 på vad modern fysik säger, jag är ingen fysiker. Som jag förstår det hänger rum och tid ihop, men att rum existerar även om inte tid gör det.

Enfero

Inläggav Enfero » 24 jan 2006 00:32

Du menar alltså att Torsten är ett absolut centrum av ett svart hål? Det är just där man refererar till singulariteter. Oändlig densitet, rumtiden är krökt oändligt i samma mening.
Jag tror inte någon vet vad som händer med rumtiden när du hamnar i en singularitet. Tror heller aldrig att vi kan se den eller se något annat falla i den. Allt verkar gå i bitar och liknar inget vi sett tidigare.

Hittade en liten animation som illusterar hur det ser ut om du skulle "falla in" i en singularitet. http://img23.imageshack.us/img23/9528/sing8ef.gif
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.

anduin

Inläggav anduin » 24 jan 2006 06:47

Har läst att när man når singulariteten i ett svart hål och krökningen i rumstiden är oändlig ser man ut att sitta fast utifrån. Varför ser man inte då en massa stjärnor etc sitta fast när man tittar på ett svart hål i teleskop?

Enfero

Inläggav Enfero » 24 jan 2006 19:44

Hur menar du? Vi kan väl ändå inte titta på ett svart hål?

anduin

Inläggav anduin » 24 jan 2006 22:13

Om man observerar en person åka in i ett svart hål skulle observatören se personen åka långsammare och långsammare tills det ser ut som att han står blixtstilla precis framför händelsehorisonten. Jag antar att det beror på att tiden går så mycket långsammare, eller den kanske till och med står stilla, att även om observatören skulle kolla på dig en miljon år skulle det motsvara en sekund för personen vid händelsehorisonten. Jag säger inte att det här är rätt, det är vad jag kom fram till när jag läste om ämnet.

Enfero

Inläggav Enfero » 25 jan 2006 00:55

Om vi kan anta att denna person hålls intakt, förstås. I verkligheten skulle han komprimeras på en extrem nivå, atomernas friktion omvandlar kinetisk energi till värme, han kanske till och med avger strålning (andra objekt som rör sig runt svarta hål gör det, röntgenstrålning).

Som teorin säger, så borde ju tiden gå långsammare som du säger. Vilket måste betyda att även våglängderna tycks "bli mer röda" för oss, och Torsten uppfattar allt mer blått. Huruvida tiden kommer att stå still eller inte är jag tveksam till. Kanske var det så från första början "innan big bang", att tiden stod still på grund av just singularitet, och sedan bröt sig loss. Därav skapades rumtiden som vi nu är bekanta med.

... Inte för att jag vet varför man behöver komma in på detta för att förklara tidzoner som i första posten? :?

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 25 jan 2006 11:28

anduin skrev:Om man observerar en person åka in i ett svart hål skulle observatören se personen åka långsammare och långsammare tills det ser ut som att han står blixtstilla precis framför händelsehorisonten. Jag antar att det beror på att tiden går så mycket långsammare, eller den kanske till och med står stilla, att även om observatören skulle kolla på dig en miljon år skulle det motsvara en sekund för personen vid händelsehorisonten. Jag säger inte att det här är rätt, det är vad jag kom fram till när jag läste om ämnet.

Om vi ser försökspersonens tid gå långsammare och långsammare borde vi också se ljuset han avger bli svagare och svagare. Tänk så här: Personen som faller in i hålet har en ficklampa riktad mot oss som sänder ut x fotoner per sekund. Om förloppet för honom tar en sekund så hinner ficklampan sända ut x fotoner totalt. För oss är förloppet utdraget till en miljon år men ficklampan sänder ju fortfarande ut x fotoner totalt. Vi kommer alltså endast observera x/30 000 000 000 000 fotoner per sekund, vilket gör ficklampan extremt ljussvag. (Dessutom blir ljuset kraftigt rödförskjutet så vi kommer se ficklampans ljus som radiovågor istället.)

Stefan

Inläggav Stefan » 22 apr 2006 02:39

http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity

En sida om relativitetsteorin. Man kan hitta till massa andra sidor om relativitetsteorin från den också.

Övrigt: "The twin paradox concerns a twin who flies off in a spaceship travelling near the speed of light. When he returns he discovers that his twin has aged much more rapidly than he has (or he aged more slowly)."

Så är det i C.S. Lewis Narniaböcker: tiden går fortare i Narnia än i vår värld, så när barnen återvänder till Narnia så har deras vänner blivit gamla. :) Vet inte om Lewis kände till Einsteins teori eller om det bara är en slump att han kom på det.

Vad betyder det att "distinktionen mellan rum och tid upplöses", om nu relativitetsteorin säger att den gör det?

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 22 apr 2006 11:27

Stefan skrev:Vad betyder det att "distinktionen mellan rum och tid upplöses", om nu relativitetsteorin säger att den gör det?

Att distinktionen helt upplöses är kanske att ta i, men i vissa avseenden är det användbart att behandla tiden som om den vore en extra rumsdimension. Man talar sammanfattande om "rumtiden" (eller mer specifikt "Minkowski space" när det gäller den speciella relativitetsteorin).

Det kan vara en rolig övning att se vad som händer om man rent konkret definierar om metern så att den även blir en enhet för tid. Testa att definiera "en meter tid" som den tid det tar för ljuset att färdas sträckan en meter. Vad händer nu med övriga enheter? Jo, hastighet är ju sträcka delat med tid, och om vi nu mäter både sträcka och tid i enheten meter så blir enheten för hastighet (m/m) dimensionslös. I själva verket ser vi att ljushastigheten per definition blir c = 1. Vidare är SI-enheten för energi J = Nm = kg(m/s)². Byter vi här ut sekund mot meter blir det bara "kg" kvar. Enheten för energi blir alltså samma som enheten för massa! Detta kan man också se direkt från Einsteins formel E = mc², då vi ju redan har konstaterat att c = 1.

Nu skall man kanske inte ta allför allvarligt på den här övningen. I de flesta sammanhang är det meningsfullt att göra skillnad på tid och rum, men när det gäller relativitetsteorin ter sig vissa samband enklare och elegantare, och kanske rent av begripligare, när man inte gör det.

Stefan

Inläggav Stefan » 22 apr 2006 19:07

Tore skrev:
Det kan vara en rolig övning att se vad som händer om man rent konkret definierar om metern så att den även blir en enhet för tid. Testa att definiera "en meter tid" som den tid det tar för ljuset att färdas sträckan en meter. Vad händer nu med övriga enheter? Jo, hastighet är ju sträcka delat med tid, och om vi nu mäter både sträcka och tid i enheten meter så blir enheten för hastighet (m/m) dimensionslös. I själva verket ser vi att ljushastigheten per definition blir c = 1. Vidare är SI-enheten för energi J = Nm = kg(m/s)². Byter vi här ut sekund mot meter blir det bara "kg" kvar. Enheten för energi blir alltså samma som enheten för massa! Detta kan man också se direkt från Einsteins formel E = mc², då vi ju redan har konstaterat att c = 1.

Nu skall man kanske inte ta allför allvarligt på den här övningen. I de flesta sammanhang är det meningsfullt att göra skillnad på tid och rum, men när det gäller relativitetsteorin ter sig vissa samband enklare och elegantare, och kanske rent av begripligare, när man inte gör det.

Hm, mycket intressant.

Men även om vi definierat "en meter tid" som den tid det tar för ljuset att färdas sträckan en meter, så finns det väl fortfarande en skillnad mellan begreppen "tid" och "sträcka" eller "rum". Jag tänker mig att även om man kan mäta tid och rum i samma enhet , så följer det inte därav att de är samma begrepp.

För att ta ett drastiskt exempel, kan vi definiera en enhet "en blink" som den tid det tar för ljuset att färdas en meter, och som den sträcka det tar för George Bushs pretzels att nå munnen. Men att det går att definiera enhet som är gemensam för dessa två ting, visar inte att de är samma begrepp: George Bushs pretzel har inget att göra i en fysisk teori, naturligtvis.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 03 maj 2006 13:33

Stefan skrev:Men även om vi definierat "en meter tid" som den tid det tar för ljuset att färdas sträckan en meter, så finns det väl fortfarande en skillnad mellan begreppen "tid" och "sträcka" eller "rum". Jag tänker mig att även om man kan mäta tid och rum i samma enhet , så följer det inte därav att de är samma begrepp.

Nej, jag vet inte riktigt vad man skall dra för slutsatser av det. Du har förstås rätt i att begreppen inte blir lika bara för att man definierar om enheterna. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att resultatet av en sådan omdefinition inte blir helt nonsensartat, vilket man väl spontant skulle tro. Tvärtom verkar vissa saker klarna, som det intuitivt märkliga sambandet mellan massa och energi i E = mc², samt att relativitetsteorins ekvationer får en enklare form. (I praktiken definierar man inte om metern som jag gjorde ovan, utan man multiplicerar alla tidskoordinater med c, vilket ger samma effekt.)

Återgå till "Naturvetenskap"