Anders Hesselbom skrev:Men snälla rara! Förekomsten av självmotsägande påståenden, gör väl inte att alla påståenden är självmotsägande! Frågan handlade faktiskt inte om huruvida vi både lever och inte lever, eftersom den är en dikotomi. Jämför t.ex. med: Jag diskuterar på filosofiforum.com, alltså diskuterar inte du på filosofiforum.com. Eller varför inte: Korv kan göras på nötkött, alltså kan inte korv göras av fläskkött. Om du påstår att det finns en konflikt, kan du inte bara ta ett annat exempel, där konflikt finns, och tro att det är allmängiltigt. Jag är chockad över att du kan snurra bort dig på en så här grundläggande nivå. Så igen, varför står dina två uttalanden om varifrån liv kommer i konflikt? De står inte i konflikt, va?
"Liv av liv" och "liv av ickeliv" är två totala motsatser och bara en av dem kan vara sann, vilken ser du? Kan du se någonstans att liv kommer till av ickeliv?
Jag är mer insatt i evolutionen än du tror och blir väldigt förvånad att man inte ens tänker på att sinnena skapar upplevelsen av universum. Evolutionen förutsätter att liv utvecklats (början på evolutionen) i ett universum som inga sinnen kunnat uppleva. Utan sinnen finns ingenting kvar som kan hysa liv, inte ens rum. Ingen värme, inget vatten, ingen kyla, ingen himmel, inte ens något vi kan sätta namn på.
Du kan vara helt säker på att så länge universum funnits så har det funnits sinnen som kunnat skapa upplevelsen av det.