Vakuum - en omöjlighet?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Sputnik

Vakuum - en omöjlighet?

Inläggav Sputnik » 17 mar 2006 14:15

Hej!
Om jag förstår saken rätt så kan enligt dagens vetenskap, ett vakuum inte existera. Innebär detta att ett vakuum av en viss volym inte kan finnas, eller att vakuum inte kan existera i någon form?
Dvs. Om man går ner på kvantnivå så pratas det ju om virtuella partiklar och den sk. vakuumenergin. Men menar man alltså att det även mellan dessa "pyttepartiklar inte finns något slags tomrum? (och upptas tomrummet i så fall av energi?)

Skulle verkligen uppskatta om någon hade svar på frågan.
Tack på förhand!

Enfero

Inläggav Enfero » 18 mar 2006 22:40

Två saker bekräftar väl att ett vakuum inte kan existera:

1. Nollpunktsstålningen
2. Kvantbrus

Kanske finns fler, men inte vad jag kommer på just nu.
Nollpunktstrålningen finns säkert mycket att läsa om på internet, Planck gjorde väl något försök om detta. (Energi som existerar även vid 0K)
Kvantbrus innebär att partiklar skapas från ingenstans genom att låna energi under ett mycket kort ögonblick, för att sedan annihileras (virtuella partiklar som du nämnde). Detta sker ständigt i rymden. Du kanske känner till heisenbergs obestämdbarhetsrelation? Då vet du att det är möjligt att detta fenomen kan uppstå genon att "låna energi". Detta betyder alltså att vakuum inte kan existera då sådana fenomen hela tiden sker i rymden.

Det finns en annan typ av vakuum, där det helt saknas reella partiklar, men där virtuella partiklar finns. Ett sådant vakuum existerar (inom en viss rymd, om det var det du menade? definiera vad för typ av vakuum du menar, jag blev lite förvirrad först när du blandade in virtuella partiklar :P). Det kallas lämpligen kvantvakuum.

Vakuumenergi innebär väl att "tomrummet" innehåller energi? Är det egentligen någon som vet exakt vad detta är? Kan vi utnyttja den? Ingen aning.

Undra om du fick svar på något iallafall. Tror mycket av detta är okänt fortfarande.
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.

Sputnik

Inläggav Sputnik » 20 mar 2006 09:58

Tack!

Det var ungefär nåt sånt svar jag hade hoppats på!

Återgå till "Naturvetenskap"