Vertumnus skrev:hakkapeliitta skrev:Induktion? Fel koppling du gör.
Nej, induktion är en generalisering Marx tillfälligt har inte med detta att göra.
Marxister älskar ordet "special". Tillfälligt är "speciellt". Special är något som avviker från det normala. I finska språket finns ordet "erikoinen", det är ett sammansatt ord av "eri", som betyder avskilt, "koinen" som betyder nada men är en språklig utfyllnad, betyder i stort att något är något. Jämför med svenskans -ig slut, mastig, hastig, osv någon språkmästare kan säker förklara alla verbets böjningsformer.
För Marx var nog slumpen rätt värdelöst begrepp. Den förklarar inget,
Vad som är normalt resp. avvikande fastställt med statistik?
Någon avvikelse från det "fastställt kausala" är knappast möjlig. Och finns det någon annan möjlighet att styrka kausalitet än genom upprepning dvs induktion?
Vertumnus skrev:Vad som är normalt resp. avvikande fastställt med statistik?
Nej så enkelt är det inte. Rent statistiskt kan du få ett procentuellt utfall åt endera hållet men livet är inte statistik. I din grymma värld kan 51% förtrycka 49 %, nuff said.
[quote="Vertumnus"]
Någon avvikelse från det "fastställt kausala" är knappast möjlig.
[quote="Vertumnus"]
Sker ständigt då kausalitet är i mångt och mycket är en hypotes. Kausalitet ursprungligen var orsak-verkan men gick ett stålbad i o m Spinozas "tinget är sin egen orsak" som banade vägen för det mer komplexa växelverkan, växelverkan som begrepp står sej än idag men kompletteras med partikelfysikens påverkan på avstånd utan orsak.
Angående slumpen.
Marx laborerade med begreppsparet tillfälligt/nödvändigt. Detta förhållningssätt till fundamentala har varit rådande sedan antiken och är ingalunda Marx' egen idé.
Tillfälligt är något som avviker från redan fastställd sanning, därav begreppet tillfälligts styrka till skillnad från slumpen som inte följer några regler.
Vet inte längre vad jag skriver om, behöver en öl.