Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Ongemo
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 maj 2019 12:49

Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Inläggav Ongemo » 01 aug 2019 21:14

Hej, söker böcker på det aktuella temat. Någon som har tips?

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 12:32

Ongemo skrev:Hej, söker böcker på det aktuella temat. Någon som har tips?


Det är ju svårt...det är egentligen Gud eller Guds ansikte beroende på perspektiv...

Det finns en bra bok om det...You can work your own miracles av Nap Hill
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Inläggav Algotezza » 06 nov 2019 19:51

Ongemo skrev:Hej, söker böcker på det aktuella temat. Någon som har tips?

Kolla någon av Martin Hansen om han nu inte är för populärvetenskaplig...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Inläggav Smisk » 07 nov 2019 10:50

Menar du Anders Hansen? Jag hittar inget om Martin.

Anders Hansens serie om hjärnan som ligger på svt play är småtrevlig att se om inte annat.
David Eaglemans serier är kanon om hjärnan och medvetandet med.

Jag föredrar bildformatet före långa textböcker som oftast försöker höja något akademiskt värde för personen som skrivit dem istället för att ge läsaren något av värde. ;)

Långa böcker är en artefakt från en tid då den personliga kontakten och videoformatet va begränsat och de långa texterna utan substans är mest där för att fylla ut dem så att värdet går upp verkar det som.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Inläggav hakkapeliitta » 07 nov 2019 18:53

Jag älskar tjocka böcker. Att någon ens haft kraft att skriva en volym på 500 sidor är imponerande. Ligger en otrolig tankemöda bakom. Var ju ändå endaste möjligheten förr att presentera sina tanka jämfört med dagens lättgods.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Inläggav Smisk » 10 jan 2020 10:53

hakkapeliitta skrev:Jag älskar tjocka böcker. Att någon ens haft kraft att skriva en volym på 500 sidor är imponerande. Ligger en otrolig tankemöda bakom. Var ju ändå endaste möjligheten förr att presentera sina tanka jämfört med dagens lättgods.


Jag kan förstå att man kan älska tjocka böcker men det gör alltså inte jag :)

Ofta verkar tankemödan vara lagd på fel saker och det kan finnas en omedveten ambition att snarare "bli mer i andras ögon" än att faktisk beskriva saken.

Tar man exempelvis Bibeln kan man värdera olika aspekter av den så som hur den är skriven, hur mycket text den har, vad innehållet ger mig, vilka riktlinjer den ger för livet, vad den sägs betyda (guds ord) och vad man tycker om berättelserna etc. Men då tänker jag att om man är ute efter att beskriva de grundläggande riktlinjerna för hur man skall leva så kan det sammanfattas på ett A4. Övrigt innehåll kan ha värde för en del, men om man inte kan summera grunden blir jag misstänksam. Klartänkthet har högre värde än något annat när vi talar vetenskap och filosofi för mig. Därför är idag ofta ett youtubeklipp som passar just min hjärna bättre på att beskriva saker som kants moralfilosofi än hans eget verk i ämnet. De kompletterar varandra om inte annat. Vet man saken i grunden själv kan man skriva en bättre bok själv. Eller youtubeklipp för att göra något mer värdefullt ;)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vetenskapliga perspektiv på medvetande

Inläggav Anders » 10 jan 2020 19:26

Allt vettig litteratur inom KBT kan väl sägas vara i den här häraden, Författare som Hayes och Nilsonne. Kan tyckas vara mer psykologi än naturvetenskap, men de två disciplinerna tittar mycket på varandra. Ovan nämnda Anders Hansen är väl snäppet närmare hjärnan per se. Heideggers Sein und Zeit kan man ju diskutera om den dels är vetenskaplig och om det verkligen är medvetande den beskriver, men den är i häraden. Tror det är ofrånkomligt att andra discipliner än den rena naturvetenskapen finns med i diskussioner om medvetandet som sådant.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster