Johan Ågren skrev:Jag förstår att du vill se framför dig att fotonen har en färdväg i atomen som kan följas och uppmätas till ljusets hastighet
Nej, inte 'färdväg' i atomen utan påbörjad färd utanför atomen!
Moderator: Moderatorgruppen
Tore skrev:.... i de teorier man använder idag finns ingen acceleration av fotoner, utan fotonerna har den fart de har från det att de bildas.
Ingvar skrev:....Fotonen är en feltolkning av mätningar på relationen temperatur och våglängd. Så att fotonen är science fiction och finns inte.
meanman skrev:Johan Ågren skrev:Jag förstår att du vill se framför dig att fotonen har en färdväg i atomen som kan följas och uppmätas till ljusets hastighet
Nej, inte 'färdväg' i atomen utan påbörjad färd utanför atomen!
Johan Ågren skrev: På denna grundläggande nivå är det aldrig frågan om att något börjar eller startar - utan det är rörelsens orsak och verkan.
Johan Ågren skrev:I min värld existerar det i huvudtaget inga bärare till gestaltningen då jag är idealist, men det är en annan diskussion.
meanman skrev:Johan Ågren skrev: På denna grundläggande nivå är det aldrig frågan om att något börjar eller startar - utan det är rörelsens orsak och verkan.
??
meanman skrev:Överskottsenergin i form av ljuskvanta bildas 'i flykten'.
Johan Ågren skrev:Endera dagen ska jag vara ambitiös och sammanfatta min idealism, men det blir nog relativt substanslöst i dina ögon![]()
Tore skrev:meanman skrev:Men vad säger du om Ingvars tal om entropi etc?
Förvirrat, för att uttrycka det milt.
meanman skrev:Johan Ågren skrev:Endera dagen ska jag vara ambitiös och sammanfatta min idealism, men det blir nog relativt substanslöst i dina ögon![]()
Ser fram emot det. Traditionellt är det just en substansfråga!Tore skrev:meanman skrev:Men vad säger du om Ingvars tal om entropi etc?
Förvirrat, för att uttrycka det milt.
Jo, jag förstår. Men i bakhuvudet hör jag Kuhns ord om forskarsamfundets skede av normalvetenskap enligt ett paradigm.....
Johan Ågren skrev:Är verkligen "förvirrat" den mest sakliga kritiken?
Johan Ågren skrev:Genom att inte ens komma med kritik och ge personen en chans att förklara hur det hänger samman och varför ni ska låta er övertygas.
Johan Ågren skrev:Är verkligen "förvirrat" den mest sakliga kritiken? Eller finner ni det Ingar skriver så absurt att det måste bemötas på detta sätt? Saklig kritik eller lämna det därhän brukar vara bäst. Det blir så tråkigt här om någon alltid ska skrämma iväg användare som kommer med nya nyanser. Räkna med att ni även kommer att kalla sanna teorier för absurda den dagen ni läser dessa och de inte överensstämmer med era skolade övertygelser. Genom att inte ens komma med kritik och ge personen en chans att förklara hur det hänger samman och varför ni ska låta er övertygas.
Samtidigt Ingvar så är det nog inte första gången du blir bemött så här, och du måste lära dig att bjuda till om du är intresserad av att nå ut till andra. Det finns många här på forumet, och flera har väl fungerande tankeförmågor, även om de spretar åt olika håll.
Johan
Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster