Kemi
Moderator: Moderatorgruppen
så man kan säga att saltet "suger ut" vattnet ur jästen för att utjämna koncentrationsgradienten?
tänkte fråga en annan sak, håller nämligen på med en laboration; jag blandade bikarbonat (natriumvätekarbonat) med vatten så att en gas bildades (vilken gas är det?) och sen skulle jag hälla över gasen över ett tänt värme ljus som stod på botten av ett glas.. nu hade jag lite problem med att hälla över gasen för jag förstod inte riktigt hur jag skulle lyckas eftersom gasen försvann efter 30 sekunder typ...så jag fick aldirg något resultat, men jag tänkte att man teoretiskt sätt borde kunna lista ut vad som ska hända? eller? någon som har några bra resonemang..?
tänkte fråga en annan sak, håller nämligen på med en laboration; jag blandade bikarbonat (natriumvätekarbonat) med vatten så att en gas bildades (vilken gas är det?) och sen skulle jag hälla över gasen över ett tänt värme ljus som stod på botten av ett glas.. nu hade jag lite problem med att hälla över gasen för jag förstod inte riktigt hur jag skulle lyckas eftersom gasen försvann efter 30 sekunder typ...så jag fick aldirg något resultat, men jag tänkte att man teoretiskt sätt borde kunna lista ut vad som ska hända? eller? någon som har några bra resonemang..?
???
vad har detta med filosofi,,
bode inte något sånt skrivas i något typ av vetenskap forum,?

bode inte något sånt skrivas i något typ av vetenskap forum,?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Man kan blanda brustabletter med vatten i en burk (som stängs) för att skapa en "raket". Om jag inte minns helt fel, så är det bikarbonat NaHCO3 som reagerar med vatten och bildar koldioxid, vilket tar större utrymme, varvid trycket blir för stort så att locket flyger iväg. Så jag skulle gissa på koldioxid, om något. Med tanke på strukturen hos karbonater så borde väl nästan alla göra det?
Sen vet jag inte riktigt vad som skulle hända, kommer bara ihåg det där experimentet från gymnasietiden
Sen vet jag inte riktigt vad som skulle hända, kommer bara ihåg det där experimentet från gymnasietiden
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.