Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

PeterK

Re: Vad är tid

Inläggav PeterK » 26 mar 2021 13:35

Smisk skrev:
PeterK skrev:Peter, va i fortsättningsvis lite med vis i dina tankar ;o))

PeterK..; Ja, smisk menar att jag sagt emot mig själv i följande:

1: "a, en sak är i.a.f. säker, och det är ju att du inte kan uttala dig om vad du inte alls vet. Vad sedan andra vet resp. inte vet, det får väl dom visa..."
2: "Och likadan för oss alla är den ju, först och främst såtillvida att vi alla upplever något vi kallar "tid"."

PeterK..; Nu får smisk allt förklara, på vad sätt detta »att vi alla upplever något vi kallar "tid"« utesluter principen att »man inte kan uttala sig om vad man inte alls vet«... Vassego... smisk... sätt igång, jag har tid att vänta på en vettig förklaring... ;o))))

Du sa emot dig själv där och förnekar det :)

Kände bara för att påpeka det då du påpekar random grejer som du känner. 8)

PeterK...; så uttalandet »Du sa emot dig själv där och förnekar det« är alltså ditt sätt att förklara, på vad sätt detta att »vi alla upplever något vi kallar "tid"«, utesluter principen att »man inte kan uttala sig om vad man inte alls vet«...??

OK, då förstår jag var smisk står....

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 26 mar 2021 14:40

Pollen skrev:
Illusionen: Jag vet inte om jag läser det du skriver rätt.
För mig låter det - förlåt! - lite flummigt, à la 70-talets drogromantik.
Kunskap i vetenskaplig mening har bara med evidensbaserade fakta att göra.
Om dessa fakta refererar till "universums i grunden balanserade struktur" (vad det nu betyder) är inte det viktigt.
Det viktiga är att vi har evidensbaserade fakta som leder oss till skapande av teorier - t ex gravitationsteorin eller evolutionsteorin.
Jag tror att de flesta forskarna inte ger sig in på att spekulera om att de har hittat den slutgiltiga sanningen eller inte. De håller sig till de data de har! Och vart det leder dem.
Kort sagt: vi vet inte om vi har klart för oss om hur allt fungerar.
Troligtvis har vi inte det. Än sen? Vi behöver forska vidare! Inte konstigare än så. Och vi gör det.

Visa gärna hur vi ska nå kunskap om universums i grunden balanserade struktur. Du vet ju att den finns. Och jag undrar hur du vet det.

Det förefaller vara en realistisk beskrivning, som jag i stort delar. Det du dock helt bortser
från är mina motiv, som inte bryr sig så mycket om det kan rubriceras som vetenskap eller ej.
För mig har det viktiga varit, att jag själv tycker mig förstå.
Jag har saknat svar på några fundamentala frågor, och funnit de svar jag sökt.
I konceptet redovisar jag svaren.
Din fråga kan vara lämplig att senare besvara i den nya tråden, DELTAKONCEPTET, ett koncentrat,
i samband med beskrivning av hur Eulers formel tolkas i kombination med principerna MP och DRP.
Motiven framgår av konceptets inledning, citat,

”I sökandet efter mekanismerna bakom de elektromagnetiska fälten, har jag som pensionär och intresserad
av naturvetenskap, även fått tid att förundras över att den akademiska världen förefaller sakna förmåga att
ge svar på några återkommande och fundamentala frågor inom fysiken.
Exempel, på sådana obesvarade fundamentala frågor och/eller definitioner är,

- VAD ÄR TID ?
- VAD ÄR RUM ?
- VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ?
- VAD UTGÖR MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS ?

Begrunda gärna detta, då insikten om att dessa frågor ej är besvarade kan vara omtumlande !
Utan tillgång till svaren kan man enligt min personliga uppfattning, omöjligt ha en korrekt och fullständig
uppfattning om universum och dess innebörd.
När forskarvärlden hävdar att de förstår, samtidigt som ovanstående frågor ej kan besvaras,
styrker det min uppfattning att INGEN FÖRSTÅR fysiken och universum, på ett djupare plan.

Den inledande frågan, inför ett resonemang av föreliggande typ, med bl a inriktning på sökandet
efter de elektromagnetiska fältens ursprung, blir då, mot ovanstående bakgrund, om hela tanken på
att skriva en uppsats i ämnet, är befängd ? Troligen förhåller det sig så, men frågeställningen är egentligen
ointressant i mitt perspektiv, då ju målsättningen är att, av rent egenintresse, logiskt och enkelt, försöka
ge svar på aktuella frågor, inkl några existentiella frågeställningar, som ingen, trots
mina enträgna vädjanden, kunnat förklara för mig.

Om ingen har förmågan att besvara mina frågor på ett trovärdigt sätt, vad vore annars alternativet ?

Du skriver citat, ”Det viktiga är att vi har evidensbaserade fakta som leder oss till skapande av teorier –
t ex gravitationsteorin eller evolutionsteorin. Jag tror att de flesta forskarna inte ger sig in på att spekulera
om att de har hittat den slutgiltiga sanningen eller inte. De håller sig till de data de har! Och vart det leder dem.”

Hur bör man då tänka och agera om man är helt klar över att ”de data de har” är otillräckliga ?
Frågan blir extra intressant om tillämpning av några enkla principer antyder att ett metafysiskt resonemang
visar på möjligheten av att några bakomliggande abstrakta samband ger svar på frågor ingen kunnat besvara,
och som indirekt verifieras av de egenskaper vår atomära verklighet kännetecknas av ?

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=VF3f6cpa3B4
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

PeterK

Inläggav PeterK » 26 mar 2021 15:24

Illusionen skrev:
Pollen skrev:
Illusionen: Jag vet inte om jag läser det du skriver rätt.
För mig låter det - förlåt! - lite flummigt, à la 70-talets drogromantik.
Kunskap i vetenskaplig mening har bara med evidensbaserade fakta att göra.
Om dessa fakta refererar till "universums i grunden balanserade struktur" (vad det nu betyder) är inte det viktigt.
Det viktiga är att vi har evidensbaserade fakta som leder oss till skapande av teorier - t ex gravitationsteorin eller evolutionsteorin.
Jag tror att de flesta forskarna inte ger sig in på att spekulera om att de har hittat den slutgiltiga sanningen eller inte. De håller sig till de data de har! Och vart det leder dem.
Kort sagt: vi vet inte om vi har klart för oss om hur allt fungerar.
Troligtvis har vi inte det. Än sen? Vi behöver forska vidare! Inte konstigare än så. Och vi gör det.

Visa gärna hur vi ska nå kunskap om universums i grunden balanserade struktur. Du vet ju att den finns. Och jag undrar hur du vet det.

Det förefaller vara en realistisk beskrivning, som jag i stort delar. Det du dock helt bortser
från är mina motiv, som inte bryr sig så mycket om det kan rubriceras som vetenskap eller ej.
För mig har det viktiga varit, att jag själv tycker mig förstå.
Jag har saknat svar på några fundamentala frågor, och funnit de svar jag sökt.
I konceptet redovisar jag svaren. Din fråga kan vara lämplig att senare besvara i den nya tråden,
DELTAKONCEPTET, ett koncentrat, i samband med beskrivning av principerna MP och DRP.
Motiven framgår av konceptets inledning, citat,

”I sökandet efter mekanismerna bakom de elektromagnetiska fälten, har jag som pensionär och intresserad
av naturvetenskap, även fått tid att förundras över att den akademiska världen förefaller sakna förmåga att
ge svar på några återkommande och fundamentala frågor inom fysiken.
Exempel, på sådana obesvarade fundamentala frågor och/eller definitioner är,

- VAD ÄR TID ?
- VAD ÄR RUM ?
- VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ?
- VAD UTGÖR MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS ?

Begrunda gärna detta, då insikten om att dessa frågor ej är besvarade kan vara omtumlande !
Utan tillgång till svaren kan man enligt min personliga uppfattning, omöjligt ha en korrekt och fullständig
uppfattning om universum och dess innebörd.
När forskarvärlden hävdar att de förstår, samtidigt som ovanstående frågor ej kan besvaras,
styrker det min uppfattning att INGEN FÖRSTÅR fysiken och universum, på ett djupare plan.

Den inledande frågan, inför ett resonemang av föreliggande typ, med bl a inriktning på sökandet
efter de elektromagnetiska fältens ursprung, blir då, mot ovanstående bakgrund, om hela tanken på
att skriva en uppsats i ämnet, är befängd ? Troligen förhåller det sig så, men frågeställningen är egentligen
ointressant i mitt perspektiv, då ju målsättningen är att, av rent egenintresse, logiskt och enkelt, försöka
ge svar på aktuella frågor, inkl några existentiella frågeställningar, som ingen, trots
mina enträgna vädjanden, kunnat förklara för mig.

Om ingen har förmågan att besvara mina frågor på ett trovärdigt sätt, vad vore annars alternativet ?

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

PeterK..; nej, men man behöver ju i sanningens namn begripa ev. förklaringar för dessa ska förklara nånting för en... ;o)))

(sedan har jag ju redan förklarat att "rum/tid" är upplevd rörelse — liksom jag ävenledes har förklarat att vi förnimmer den i sig omanifesterade evigheten/oändligheten — eller "det kosmiska Jaget" — sådant detta manifesterar sig, samt härvid framträder inför sig självt, såsom varande något till synes annat än vad det är i sig självt, dvs, i sitt omanifesterade skick... Något som inte bara är svar på VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ? utan som också klarlägger MEDVETANDETS/JAGETS REFERENS... OK vassego å svälj... ;o))))

Smisk

Inläggav Smisk » 26 mar 2021 15:43

PeterK skrev:OK, då förstår jag var smisk står....

Indeed indeed :P

Bara tramsa mig lite, trevlig helg på dig!

PeterK

Inläggav PeterK » 26 mar 2021 16:05

Smisk skrev:
PeterK skrev:OK, då förstår jag var smisk står....

Indeed indeed :P

Bara tramsa mig lite, trevlig helg på dig!

Trevlig helg, på sig själv Smisk... ;o)))

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 26 mar 2021 17:47

Tid är en mätning av förändring. Relativitets teorin säger att ju snabbare något rör sig desto mindre förändras den.
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 mar 2021 19:07

Tidmätning är att räkna en hyfsat jämn rytm, naturlig eller syntetisk sådan.
Algotezza aka Algotezza

PeterK

Inläggav PeterK » 26 mar 2021 19:36

naturaleeduco skrev:Tid är en mätning av förändring. Relativitets teorin säger att ju snabbare något rör sig desto mindre förändras den.

PeterK..; men håller du dig inte här till vad dina lärare lärt dig och/eller vad du läst vara "sant" i nån bok, varvid du egentligen talar om sådant du själv inte begriper..? Rätta mig om jag har fel — fast enda sättet att trovärdigt göra detta, är ju att i egna ord logiskt hållbart förklara hur och varför det är som du påstår... ;o))

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 mar 2021 19:49

PeterK skrev:
naturaleeduco skrev:Tid är en mätning av förändring. Relativitets teorin säger att ju snabbare något rör sig desto mindre förändras den.

men håller du dig inte här till vad dina lärare lärt dig och/eller vad du läst vara "sant"

Ja visst är det så vi lär oss, vi har ju gått i skolan. Med en klocka menar vi någonting som förser oss med en serie händelser som kan räknas. Det är en enkel definition av tid. Den är mycket användbar och tillämpas världen över. Jag kommer i håg den klocka fröken hade i skolan där hon ställde in olika svåra tider som man skulle kunna säga korrekt. Var det inte så ni gjorde i folkskolan PeterK? :)
Moderator

PeterK

Inläggav PeterK » 26 mar 2021 21:22

Pilatus skrev:
PeterK skrev:

men håller du dig inte här till vad dina lärare lärt dig och/eller vad du läst vara "sant"

Ja visst är det så vi lär oss, vi har ju gått i skolan. Med en klocka menar vi någonting som förser oss med en serie händelser som kan räknas. Det är en enkel definition av tid. Den är mycket användbar och tillämpas världen över. Jag kommer i håg den klocka fröken hade i skolan där hon ställde in olika svåra tider som man skulle kunna säga korrekt. Var det inte så ni gjorde i folkskolan PeterK? :)

PeterK..; Ja, som vanligt klipper Pilatus mer eller mindre bort vad man skriver, så att hans kommentarer av detta inte behöver ta hänsyn till det ursprungliga sammanhanget. Men som väl har jag lärt mig vikten av att på ett forum som detta, säkra vartenda ord, för att när så behövs kunna återge precis vad som ursprungligen sagts — något som i förlängningen riskerar så underminera tilliten till Pilatus "debatt-stil", att han till slut finner för gott att inte längre "frisera" de inlägg han kommenterar. Vilket naturligtvis gör det svårare för Pilatus att utbreda sig i ditt och datt, men som ändå kanske kommer att visa sig värt sitt pris... (ja, man kan ju alltid hoppas... ;o))

Och... ja, det ursprungliga sammanhanget var ju: naturaleeduco skrev: »Tid är en mätning av förändring. Relativitets teorin säger att ju snabbare något rör sig desto mindre förändras den«.

Varvid PeterK replikerade: »men håller du dig inte här till vad dina lärare lärt dig och/eller vad du läst vara "sant" i nån bok, varvid du egentligen talar om sådant du själv inte begriper..? Rätta mig om jag har fel — fast enda sättet att trovärdigt göra detta, är ju att i egna ord logiskt hållbart förklara hur och varför det är som du påstår...

Dvs, något som Pilatus med tillhjälp av "friseringen" ifråga, tydligen inte tyckt sig behöva bemöda sig om... xo))

(Slutligen bara en kommentar rörande vad Pilatus också skrev: »Ja visst är det så vi lär oss, vi har ju gått i skolan.« Varvid PeterK genmäler: Njaa... tala för sig själv, Pilatus. Du har säkerligen lärt dig vad du hört från nån kateder, men jag har inte genomgått nån sådan "konventionell" skolgång att tala om, utan istället har jag lärt mig i livets stora skola i vilken — enligt författaren Martinus Thompsen — »allt är lärosatser, alla är lärare och alla är elever«... ...och denna skola duger gott för mig. Men den resulterar inte i några "akademiskt färdigpackade kunskaper", utan istället i ett självständigt tänkande, vilket logisk arbetar sig fram till en i längden hållbar analytiskt betingad relation till de verkliga förhållandena. En relation och en hållning, som kan förbrylla mången akademiskt skolad person... ;o))

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 26 mar 2021 22:24

PeterK skrev:

PeterK..; men håller du dig inte här till vad dina lärare lärt dig och/eller vad du läst vara "sant" i nån bok, varvid du egentligen talar om sådant du själv inte begriper..? Rätta mig om jag har fel — fast enda sättet att trovärdigt göra detta, är ju att i egna ord logiskt hållbart förklara hur och varför det är som du påstår... ;o))

Jag vet inte varför man är oense om vad tid är för något. Själv förstår jag att vi mäter förändring och det är sant att även i skolan lärde man ut detta.

PeterK

Inläggav PeterK » 26 mar 2021 23:42

naturaleeduco skrev:
PeterK skrev:

Jag vet inte varför man är oense om vad tid är för något. Själv förstår jag att vi mäter förändring och det är sant att även i skolan lärde man ut detta.

PeterK..; Men, naturaleeduco, om du inte själv kan i egna ord logiskt hållbart förklara hur och varför det är som du påstår rörande relativitets-teorin, så misstänker man ju att du egentligen inte fattar vad du pratar om... begreppen blir då som nån slags svarta lådor man pekar på och säger »den ena lådan betingar den andra enligt den eller den teorin«...

Jaha, men vad dessa lådor döljer för innehåll, berörs inte med ett knyst... ...varvid man inte behöver vara nåt snille för att genomskåda sages-mannens -kvinnans ihåliga insikter... ...grymt som livet självt kan vara, men lika i längden rättvist... xo)))

naturaleeduco

Inläggav naturaleeduco » 27 mar 2021 00:19

PeterK skrev:
naturaleeduco skrev:
PeterK skrev:PeterK..; men håller du dig inte här till vad dina lärare lärt dig och/eller vad du läst vara "sant" i nån bok, varvid du egentligen talar om sådant du själv inte begriper..? Rätta mig om jag har fel — fast enda sättet att trovärdigt göra detta, är ju att i egna ord logiskt hållbart förklara hur och varför det är som du påstår... ;o))

PeterK..; Men, naturaleeduco, om du inte själv kan i egna ord logiskt hållbart förklara hur och varför det är som du påstår rörande relativitets-teorin, så misstänker man ju att du egentligen inte fattar vad du pratar om... begreppen blir då som nån slags svarta lådor man pekar på och säger »den ena lådan betingar den andra enligt den eller den teorin«...

Jaha, men vad dessa lådor döljer för innehåll, berörs inte med ett knyst... ...varvid man inte behöver vara nåt snille för att genomskåda sages-mannens -kvinnans ihåliga insikter... ...grymt som livet självt kan vara, men lika i längden rättvist... xo)))

Jag vet ju inte själv att relativitetsteorin stämmer men många säger att den gör. Hur skulle jag kunna med egna ord förklara att tid är mätning av förändring? Jag vet att förändring sker och vi mäter den med en klocka. Det är mitt bästa försök.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 mar 2021 00:38

naturaleeduco skrev:Jag vet ju inte själv att relativitetsteorin stämmer men många säger att den gör. Hur skulle jag kunna med egna ord förklara att tid är mätning av förändring? Jag vet att förändring sker och vi mäter den med en klocka. Det är mitt bästa försök.

Du kan definiera tid som avståndet mellan två händelser, T1 och T2. Fullt mätbart, tillämpas dagligen, t ex alla kommunikationer. Klockans sekundvisare, mellan födelsedagar, måltider, arbetsdagens längd, livets längd.
Moderator

PeterK

Inläggav PeterK » 27 mar 2021 02:28

naturaleeduco skrev:
PeterK skrev:
naturaleeduco skrev:

Jag vet ju inte själv att relativitetsteorin stämmer men många säger att den gör. Hur skulle jag kunna med egna ord förklara att tid är mätning av förändring? Jag vet att förändring sker och vi mäter den med en klocka. Det är mitt bästa försök.

PeterK..; men då du själv inte kan gå i god för "relativitetsteorin", så kan du heller inte använda denna som ett argument i en logiskt underbyggd argumentation... ;o))

Återgå till "Naturvetenskap"