Myror

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Myror

Inläggav Anders » 05 sep 2022 15:41

Myrors ben ser ju ruggigt spinkiga ut, ändå orkar de kånka sin kroppsvit typ långa sträckor. Varifrån kommer kraften?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Myror

Inläggav Anders » 05 sep 2022 18:47

Pollen skrev:
Anders skrev:Myrors ben ser ju ruggigt spinkiga ut, ändå orkar de kånka sin kroppsvit typ långa sträckor. Varifrån kommer kraften?

Kraften är med dem!

Japp, men hur?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Myror

Inläggav Algotezza » 15 sep 2022 13:10

Anders skrev:Myrors ben ser ju ruggigt spinkiga ut, ändå orkar de kånka sin kroppsvit typ långa sträckor. Varifrån kommer kraften?


De har inte insett sin spinkighet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Myror

Inläggav Kreativ » 16 sep 2022 22:17

För att de har fler än fyra ben?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Myror

Inläggav Anders » 17 sep 2022 08:50

Det måste ju mekaniskt funka?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Myror

Inläggav Vertumnus » 18 sep 2022 09:22

Myrstacken är det perfekta arbetarsamhället, ett slags folkhem för sexbenta. Myran har exakt det antal ben han behöver.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Myror

Inläggav Anders » 30 sep 2022 07:49

Men de är fortfarande grymt smala, även om de är många. De har inga triceps eller kvadriceps vad det syns. kanske deras muskler helt enkelt är grymt mycket effektivare? Än våra?

Alla myror ser också rätt lika ut, inom en art. Har kollat lite på dem. De varierar inte mycket från individ till individ. Kanske för att de rör sig hela tiden?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Myror

Inläggav Vertumnus » 30 sep 2022 08:24

Anders skrev:Men de är fortfarande grymt smala, även om de är många. De har inga triceps eller kvadriceps vad det syns. kanske deras muskler helt enkelt är grymt mycket effektivare? Än våra?

Alla myror ser också rätt lika ut, inom en art. Har kollat lite på dem. De varierar inte mycket från individ till individ. Kanske för att de rör sig hela tiden?


Insekternas skelett har rörformade delar, musklerna sitter inuti skelettet. Se exoskelett

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Myror

Inläggav Anders » 30 sep 2022 10:46

Fann detta på internet:

Ants Have a Shape That Supports Power
The anatomy of an ant is built for heavy lifting. For starters, ants have very compact bodies. They also have gradual transitions between joints to minimize weakness. They’re so tightly put together, an ant’s neck can support up to 5,000 times its own weight. As a result, researchers are now studying the super strong joints of ants to hopefully create robots that can handle equally heavy loads.

Ants Have Extremely Strong Muscles
Ants need tons of strength because they’re hard workers and spend much of the day doing heavy lifting. Luckily, their muscles are built for backbreaking labor. Strength is relative to the cross sectional area of your muscles and bones. In other words, the abundance of muscles that cover a lot of an ant’s tiny body surface make it insanely strong for its size.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Myror

Inläggav Vertumnus » 30 sep 2022 11:10

Anders skrev:Fann detta på internet:

Ants Have a Shape That Supports Power
The anatomy of an ant is built for heavy lifting. For starters, ants have very compact bodies. They also have gradual transitions between joints to minimize weakness. They’re so tightly put together, an ant’s neck can support up to 5,000 times its own weight. As a result, researchers are now studying the super strong joints of ants to hopefully create robots that can handle equally heavy loads.

Ants Have Extremely Strong Muscles
Ants need tons of strength because they’re hard workers and spend much of the day doing heavy lifting. Luckily, their muscles are built for backbreaking labor. Strength is relative to the cross sectional area of your muscles and bones. In other words, the abundance of muscles that cover a lot of an ant’s tiny body surface make it insanely strong for its size.


Det var en hyllning till myran. Jag tvivlar inte på hans styrka, men vad säger vi om detta - the abundance of muscles that cover a lot of an ant’s tiny body surface - ?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Myror

Inläggav hakkapeliitta » 30 sep 2022 12:41

Vertumnus skrev:Det var en hyllning till myran. Jag tvivlar inte på hans styrka, men vad säger vi om detta - the abundance of muscles that cover a lot of an ant’s tiny body surface - ?

Slutsatsen är att fem myror är fler än fyra elefanter.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Myror

Inläggav Anders » 30 sep 2022 12:43

hakkapeliitta skrev:
Vertumnus skrev:Det var en hyllning till myran. Jag tvivlar inte på hans styrka, men vad säger vi om detta - the abundance of muscles that cover a lot of an ant’s tiny body surface - ?

Slutsatsen är att fem myror är fler än fyra elefanter.

Åtminstone starkare relativt sett. En myra är starkare än fem elefanter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 90 och 0 gäster