Tid enligt fysiken

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Pollen

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Pollen » 01 aug 2022 17:13

Smisk skrev:
Pollen skrev:rekojs svar är föredömligt tydligt och har inget med rörigt att göra.
Tragiskt att du inte är medveten om att Nu blir det rörigt - med ett flin - är ett inslag i det du kallar för härskarteknik. Eller vet du det?

Det är rörigt för mig, jag uppskattar inte att du sätter orden i munnen på mig och behandlar mig nedvärderande.

Ditt resonemang går ju ut på att fysik inte är vetenskaplig.
Alltså att fysik inte är vetenskap.
Det kan man skratta åt, skratta bort.
Jag gav dig ju en chans att förklara vad du menar, men du ignorerar den och till och med anklagar mig för att nedvärderar dig.
Är du inte alls medveten om att min läsning av det som du skriver kan vara någon annans läsning också?
Är du inte alls medveten om att det du skriver kan tolkas på olika vis?

Smisk

Inläggav Smisk » 21 nov 2022 08:33

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 nov 2022 09:52

Smisk skrev:David Eagleman, Is time real?

Tyckte du verkligen att denna video förklarar något? Är det inte bättre att börja med något mer fundamentalt, något som vi upplever och benämner tid? T ex dygnet som har sin grund i jordens rotation. Vi följer dygnets rytm. Vi säger då att det gått ett dygn (=tid) sedan förra soluppgången. Man behöver vare sig Newton eller klockor för att förstå att mellan dessa händelser (soluppgång) har tid passerat. Vi har arbetat, vilat, ätit och umgåtts med familjen. Det är en objektiv observation att jordens rotation ett varv runt sin axel, är det vi kallar ett dygn.
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 21 nov 2022 12:43

Pilatus skrev:
Smisk skrev:David Eagleman, Is time real?

Tyckte du verkligen att denna video förklarar något? Är det inte bättre att börja med något mer fundamentalt, något som vi upplever och benämner tid? T ex dygnet som har sin grund i jordens rotation. Vi följer dygnets rytm. Vi säger då att det gått ett dygn (=tid) sedan förra soluppgången. Man behöver vare sig Newton eller klockor för att förstå att mellan dessa händelser (soluppgång) har tid passerat. Vi har arbetat, vilat, ätit och umgåtts med familjen. Det är en objektiv observation att jordens rotation ett varv runt sin axel, är det vi kallar ett dygn.

Filosoferna och vetenskapsmännen är inte eniga om tidens natur.
Jag hade gärna lagt den i andra tråden men den har du ju låst för att du tycker saker om vad tidens natur borde vara ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 nov 2022 22:07

Smisk skrev:
Pilatus skrev:... Är det inte bättre att börja med något mer fundamentalt, något som vi upplever och benämner tid? T ex dygnet som har sin grund i jordens rotation. Vi följer dygnets rytm. Vi säger då att det gått ett dygn (=tid) sedan förra soluppgången. Man behöver vare sig Newton eller klockor för att förstå att mellan dessa händelser (soluppgång) har tid passerat. Vi har arbetat, vilat, ätit och umgåtts med familjen. Det är en objektiv observation att jordens rotation ett varv runt sin axel, är det vi kallar ett dygn.

Filosoferna och vetenskapsmännen är inte eniga om tidens natur. Jag hade gärna lagt den i andra tråden men den har du ju låst för att du tycker saker om vad tidens natur borde vara ;)

Är de inte eniga om årstider, månader, dygn? Att allt levande åldras? Att det pågår förändringar i naturen? Vad slags vetenskapsmän är det du studerar?
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 22 nov 2022 09:45

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:... Är det inte bättre att börja med något mer fundamentalt, något som vi upplever och benämner tid? T ex dygnet som har sin grund i jordens rotation. Vi följer dygnets rytm. Vi säger då att det gått ett dygn (=tid) sedan förra soluppgången. Man behöver vare sig Newton eller klockor för att förstå att mellan dessa händelser (soluppgång) har tid passerat. Vi har arbetat, vilat, ätit och umgåtts med familjen. Det är en objektiv observation att jordens rotation ett varv runt sin axel, är det vi kallar ett dygn.

Filosoferna och vetenskapsmännen är inte eniga om tidens natur. Jag hade gärna lagt den i andra tråden men den har du ju låst för att du tycker saker om vad tidens natur borde vara ;)

Är de inte eniga om årstider, månader, dygn? Att allt levande åldras? Att det pågår förändringar i naturen? Vad slags vetenskapsmän är det du studerar?

Jo då, men inte tidens ontologiska status.

Pollen

Inläggav Pollen » 23 nov 2022 18:08

Smisk skrev:
Pilatus skrev:
Smisk skrev:Filosoferna och vetenskapsmännen är inte eniga om tidens natur. Jag hade gärna lagt den i andra tråden men den har du ju låst för att du tycker saker om vad tidens natur borde vara ;)

Rum-tid är en realitet eftersom rum-tid är nödvändig för att ge en korrekt förklaring till naturliga fenomen.
Om ontologisk status betyder nåt annat är det dags att du förklarar.

Smisk

Inläggav Smisk » 24 nov 2022 08:47

Pollen skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Är de inte eniga om årstider, månader, dygn? Att allt levande åldras? Att det pågår förändringar i naturen? Vad slags vetenskapsmän är det du studerar?

Rum-tid är en realitet eftersom rum-tid är nödvändig för att ge en korrekt förklaring till naturliga fenomen.

Titta gärna på klippet jag la in där.

Pollen

Inläggav Pollen » 26 nov 2022 17:50

Smisk skrev:
Pollen skrev:
Smisk skrev:

Jag har sett videon!
Han gör precis som du och skiljer inte på epistemologi och ontologi,

Smisk

Inläggav Smisk » 28 nov 2022 10:41

Pollen skrev:
Smisk skrev:
Pollen skrev:Rum-tid är en realitet eftersom rum-tid är nödvändig för att ge en korrekt förklaring till naturliga fenomen.

Jag har sett videon!
Han gör precis som du och skiljer inte på epistemologi och ontologi,

Nej det stämmer inte.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 nov 2022 11:04

Smisk skrev:Nej det stämmer inte.

Varför Smisk, anser du inte att det stämmer? Argumentera!
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 28 nov 2022 11:49

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Nej det stämmer inte.

Varför Smisk, anser du inte att det stämmer? Argumentera!

Nej tack, det går inte att föra en dialog med honom då han som jag påpekat inte sätter sig in i det man säger utan gör halmgubbar.
Jag tar inte direktiv från dig för övrigt utan kan bilda mig en uppfattning om saker själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 nov 2022 11:57

Smisk skrev:Jag tar inte direktiv från dig för övrigt utan kan bilda mig en uppfattning om saker själv.

Det jag försöker säga är att forumet blir betydligt intressantare för andra att läsa om vi har argument för det vi anser riktigt.
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 28 nov 2022 12:02

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Jag tar inte direktiv från dig för övrigt utan kan bilda mig en uppfattning om saker själv.

Det jag försöker säga är att forumet blir betydligt intressantare för andra att läsa om vi har argument för det vi anser riktigt.

Det håller jag med om det är därför jag argumenterar så fint så ofta :)

Jag har inget mer att tillägga i ämnet och väljer helt fritt vad jag vill göra med mitt liv tack.
Skriv gärna till Pollen att han får argumentera för varför vi inte skiljer på "epistemologi och ontologi" så jag inte uppfattar att du särbehandlar mig tack. Varför skall just jag dansa efter din pipa men inte andra?

Pollen

Inläggav Pollen » 28 nov 2022 20:08

Smisk skrev:
Pilatus skrev:

Det håller jag med om det är därför jag argumenterar så fint så ofta :)

Jag har inget mer att tillägga i ämnet och väljer helt fritt vad jag vill göra med mitt liv tack.
Skriv gärna till Pollen att han får argumentera för varför vi inte skiljer på "epistemologi och ontologi" så jag inte uppfattar att du särbehandlar mig tack. Varför skall just jag dansa efter din pipa men inte andra?

Jag har "dansat efter din pipa" och sett videon och dragit slutsats.
Vad är det för fel på min slutsats att han gör precis som du och blandar ihop epistemologi och ontologi?

Återgå till "Naturvetenskap"