Ljus och rörelse - ett tankeexperiment
Moderator: Moderatorgruppen
Ljus och rörelse - ett tankeexperiment
Hej jag har ett tanke experiment som jag har kommit på som jag behöver ha hjälp att tolka.
Så här är experimentet:
Om man tänker sig ett tomrum (vakum) och i detta tomrum finns en ljuskälla, man kan se ljuskällan som en händelse som tex en dans, dansen håller på i 2min. Vi tänker oss 2 observatörer som är utplacerade på ett exakt avstånd till ljuskällan, den ena på avståndet 1 ljusminut (observatör1) den andra på 2 ljusminuter (observatör2). Vi startar dansen och efter 2 minuter tar den slut. Observatör 1 kommer efter 1 min börja se dansen och efter 3 minuter är dansen slut för observatör 1, för observatör 2 gäller samma sak fast han ser dansen efter 2 min och den är slut efter 4 min.
Om vi nu tänker oss att dansen startar, efter 2 min så ser observatör2 dansen starta, då börjar observatör2 röra sig framåt med ljusetshastighet (c), när observatör2 kommer fram till observatör1 har 3 min gåt sen dansen började och då är dansen slut hos observatör1, då måste alltså observatör2 ha sett dansen på 1 min istället för 2min. Dansen gick alltså snabbare för observatör2 än för observatör1.
Om man istället låter observatör1 åka bakåt så får man att dansen går långsammare.
Vad kan jag dra för slutsattser av detta experiment?
Tack!
Så här är experimentet:
Om man tänker sig ett tomrum (vakum) och i detta tomrum finns en ljuskälla, man kan se ljuskällan som en händelse som tex en dans, dansen håller på i 2min. Vi tänker oss 2 observatörer som är utplacerade på ett exakt avstånd till ljuskällan, den ena på avståndet 1 ljusminut (observatör1) den andra på 2 ljusminuter (observatör2). Vi startar dansen och efter 2 minuter tar den slut. Observatör 1 kommer efter 1 min börja se dansen och efter 3 minuter är dansen slut för observatör 1, för observatör 2 gäller samma sak fast han ser dansen efter 2 min och den är slut efter 4 min.
Om vi nu tänker oss att dansen startar, efter 2 min så ser observatör2 dansen starta, då börjar observatör2 röra sig framåt med ljusetshastighet (c), när observatör2 kommer fram till observatör1 har 3 min gåt sen dansen började och då är dansen slut hos observatör1, då måste alltså observatör2 ha sett dansen på 1 min istället för 2min. Dansen gick alltså snabbare för observatör2 än för observatör1.
Om man istället låter observatör1 åka bakåt så får man att dansen går långsammare.
Tack!
Libertas inaestimabilis res est.
-
PseydonymHär
Du skulle kunna bestämma ljusets hastighet antar jag.
Heter inte detta dopplereffekten?
Förresten låter detta som en läxa
Det är samma sak som då en bil åker mot dig. Då den åker mot dig låter ljudet från motorn och vägen med högre frekvens, då den åker ifrån dig låter ljudet med lägre frekvens, härav wroom ljudet
Heter inte detta dopplereffekten?
Förresten låter detta som en läxa
Det är samma sak som då en bil åker mot dig. Då den åker mot dig låter ljudet från motorn och vägen med högre frekvens, då den åker ifrån dig låter ljudet med lägre frekvens, härav wroom ljudet
PseydonymHär skrev:Det är samma sak som då en bil åker mot dig. Då den åker mot dig låter ljudet från motorn och vägen med högre frekvens, då den åker ifrån dig låter ljudet med lägre frekvens, härav wroom ljudet
Här är att det handlar om ljus till skillnad från ljud, som det handlar om då man hör ljudet av en bil, och att jag bland andra har fått förklarad att ljusets rellativa hastighet alltid är den samma, alltså absolut. Detta tankeexperiment pekar ju på något annat.
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet
Vågrörelse som vågrörelse, ljud eller ljus.
Stjärnor på väg bortfrån oss har en rödförskjutning i spectrat precis som bilen väg bort från oss låter annorlunda.
Men om obs2 hoppar in i en raket som färdas i ljusets hastighet en ljus minut till obs1 så kommer han se att dansen utspelas i "highspeed" tills obs2 är framme hos obs1.
Motsatta gäller för obs1 om han färdas mot obs2, då är det slowmotion av dansen.
Vad som gäller spectrat av ljuset så antar jag att färdas man mot ljuskällan ökar antal informationsbärande fotoner varav att det kommer verka ljusare än när du färdas bort från ljuskällan, då kommer det ha ett mer rosaaktigt skimmer över "slow"dansen.
Tror jag..
Stjärnor på väg bortfrån oss har en rödförskjutning i spectrat precis som bilen väg bort från oss låter annorlunda.
Men om obs2 hoppar in i en raket som färdas i ljusets hastighet en ljus minut till obs1 så kommer han se att dansen utspelas i "highspeed" tills obs2 är framme hos obs1.
Motsatta gäller för obs1 om han färdas mot obs2, då är det slowmotion av dansen.
Vad som gäller spectrat av ljuset så antar jag att färdas man mot ljuskällan ökar antal informationsbärande fotoner varav att det kommer verka ljusare än när du färdas bort från ljuskällan, då kommer det ha ett mer rosaaktigt skimmer över "slow"dansen.
Tror jag..
Fantasi är viktigare än kunskap, kunskap är begränsad medan fantasins bredd är oändlig! [A. Einstein]
-
samurajenkalle
ZheDude skrev:Vågrörelse som vågrörelse, ljud eller ljus.
Det rödaktiga skimret existerar, ja... Men ditt påstående om att ljus kan jämföras med ljus stämmer inte riktigt.
Det rödaktiga i stjärnornas skimmer beror på följande: under tiden som gått från att ljuset skapades till det att det når vår jord, har universum expanderat. Därför är våglängden större än vad den skulle ha varit om vi var nära stjärnan.
Man måste ta med faktumet om att ljusets hastiget allllllltid är konstant i vakuum.
För det första:
De med doplerefekten har inget med hur fort dansen går när man färdas mot ljuskällan så blir luset mer högfrekvent pga doppler efekten det går inte snabbare
För det andra:
Du glömer bort att tiden är relativ, när obs2 åker framåt ser han dansen precis i samma takt som om han skulle ha ståt still för hanns tid går "snabbare" än obs1's tid de samma gäller omvänt.
Det är i detta som problemet består i, relativitets teorin hävdar att tiden går långsamare när man närmar sig ljusetshastighet, men detta experiment påvissar att tiden borde gå snabbare när man rör sig mot ljuset. Vad doppler eller toppler effekter gör med ljuset är inte så relevant
De med doplerefekten har inget med hur fort dansen går när man färdas mot ljuskällan så blir luset mer högfrekvent pga doppler efekten det går inte snabbare
För det andra:
Motsatta gäller för obs1 om han färdas mot obs2, då är det slowmotion av dansen
Du glömer bort att tiden är relativ, när obs2 åker framåt ser han dansen precis i samma takt som om han skulle ha ståt still för hanns tid går "snabbare" än obs1's tid de samma gäller omvänt.
Det är i detta som problemet består i, relativitets teorin hävdar att tiden går långsamare när man närmar sig ljusetshastighet, men detta experiment påvissar att tiden borde gå snabbare när man rör sig mot ljuset. Vad doppler eller toppler effekter gör med ljuset är inte så relevant
Hallberg skrev:Det är i detta som problemet består i, relativitets teorin hävdar att tiden går långsamare när man närmar sig ljusetshastighet, men detta experiment påvissar att tiden borde gå snabbare när man rör sig mot ljuset. Vad doppler eller toppler effekter gör med ljuset är inte så relevant
Nej, det som beskrivs i tankeexperimentet har ingenting med relativitetsteorin att göra, utan är enbart en beskrivning av den vanliga (icke-relativistiska) dopplereffekten. Vid låga hastigheter stämmer det bra med vad vi kan observera. Vid hastigheter nära ljusets kommer dock även relativistiska effekter in i det hela, vilket gör att resultatet blir ett annat än det beskrivna.
(När man i relativitetsteorin säger att tiden går långsammare för ett objekt i rörelse, så har det ingenting med dopplereffekt att göra, och är oberoende av i vilken riktning rörelsen sker.)
Hallberg skrev:Hur som hälst undrar jag om obs2's relativa tid går smabbare när han rör sig mot ljuskällan? och det är det som experimentet är till för att försöka bevisa.
Jag antar att det beror på vad man menar med att "tiden går snabbare". Det kommer väl se ut så till följd av dopplereffekten, men det är inte detta man menar när man i relativitetsteorin talar om tidsdilatation. Enligt relativitetsteorin kommer observatör 2:s tid i själva verket gå långsammare, sett från observatör 1:s referensram.
Obs2ans tid ser han själv som konstant, det är betraktelsen av dansen som ser ut att gå långsammare. Tom stanna om han hinner uppnå ljusetshastighet.
Det intressanta i den kråksången är att oavsett om hoppar framåt eller bakåt som kommer hans atomur som är synkad mot Obs1ans visa att efter han har varit i ljushastighet att hans klocka verkar ha gått långsammare..
Nu går jag ut på djupt vatten men jag gör ett försök iaf..
Materia verkar inte kunna uppnå ljushastighet, bara energi. Och i den hastigheten sträcks allt ut tom tiden, jag är inte på det klara om det just nu innan morgonkaffet o allt det där så nu spekulerar jag lite..
Det intressanta i den kråksången är att oavsett om hoppar framåt eller bakåt som kommer hans atomur som är synkad mot Obs1ans visa att efter han har varit i ljushastighet att hans klocka verkar ha gått långsammare..
Nu går jag ut på djupt vatten men jag gör ett försök iaf..
Materia verkar inte kunna uppnå ljushastighet, bara energi. Och i den hastigheten sträcks allt ut tom tiden, jag är inte på det klara om det just nu innan morgonkaffet o allt det där så nu spekulerar jag lite..
Fantasi är viktigare än kunskap, kunskap är begränsad medan fantasins bredd är oändlig! [A. Einstein]
Re: Ljus och rörelse - ett tankeexperiment
Hallberg skrev:Hej jag har ett tanke experiment som jag har kommit på som jag behöver ha hjälp att tolka.
Så här är experimentet:
Tack!
Varje observatör lever i sitt nu, upplever/mäter/observerar processers tidsförlopp i relation till detta nu och mätresultatet är betingat av hur och med vilken hastighet är observatören rör sig i relation till processerna som observeras samt vilka egenskaper gravitationsfältet han och mätapprauren befinner sig i har. Andra observatörer som förhåller sig till processerna på andra sätt och i andra gravitationsfält kan få andra mätresultat. Något i stil med tvillingparadoxen, antar jag.
A
Algotezza aka Algotezza
Jag håller med ZheDude att obs2 ser eig själv som konstant och ofröendrad även om han åker med ljusets hastighet, men från obs1s (som står still) perspektiv ser obs2 dansen på 1 min. Detta bode betyda att obs2s relativa tid går snabbare än obs1s relativa tid.
MEN eligt relativitets teorin så borde obs2s relativa tid gå långsamare än obs1s relativa tid, för obs2 rör sig med ljusetshastighet och obs1 står stilla.
Jag vill veta hur detta är möjligt och om detta är möjligt
MEN eligt relativitets teorin så borde obs2s relativa tid gå långsamare än obs1s relativa tid, för obs2 rör sig med ljusetshastighet och obs1 står stilla.
Jag vill veta hur detta är möjligt och om detta är möjligt
Är inte detta som refereras till som tvilling paradoxen?
Kolla Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox
Kolla Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox