Människans obalans, ett bristsymtom?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Siëng Donk-Tsïong

Inläggav Siëng Donk-Tsïong » 09 dec 2003 17:47

att det som känns som semester är det som är att leva.

i annat fall så behövs ingen semester.

ah, va du blev pussig då :D
Jag tar inte illa vid mig så det är lungt.

Däremot får du gärna utveckla och komma med kritik (ett ord som bytt betydelse, dvs med moderna ord: konstruktiv kritik). Det är ju det som är meningen mannen jao.

Alltså: Granska teorin, komma med påpekanden och idéer och ställa den i kontrast mot vad du uppfattar av verkligheten.
Oguh!

plastocid

Inläggav plastocid » 09 dec 2003 19:48

Jo fast jag har inte sagt att man inte lever när man har semester, för det har man ju. Däremot så tycker jag man lever annars också. Man lever inte bara då man "tar semester".

Men jag har ju gett konstruktiv kritik. Jag har skrivit att jag tror att den tidiga människan (som alla andra arter, tror jag) "vet" vad de behöver, och är selektiva i sitt födointag. Jag tror inte det har funnits en tid då vi gick omkring och stoppade i oss allt möjligt, för jag tror inte att dessa tidiga människor stoppade i sig sådant som inte är effektivt för vår nedbrytning.

Visst är det möjligt att folk stoppat i sig lite vad som helst, för att testa. Men jag tror inte att det förekommit i så stor skala att vi utvecklat ett behov av vissa ämnen, som då blir en global bristsjukdom för den nutida människan.

Siëng Donk-Tsïong

Inläggav Siëng Donk-Tsïong » 11 dec 2003 04:04

Jag har skrivit att jag tror att den tidiga människan (som alla andra arter, tror jag) "vet" vad de behöver, och är selektiva i sitt födointag. Jag tror inte det har funnits en tid då vi gick omkring och stoppade i oss allt möjligt, för jag tror inte att dessa tidiga människor stoppade i sig sådant som inte är effektivt för vår nedbrytning.

Då är vi helt överens då, för se:
Dessa tidiga människor handlar om grovt räknat 6 miljoner år för homoniderna. Det är tillräckligt med tid för rejäla evolutionssteg. Under hela denna tid sker evolution. Det handlar inte om "en tid" då vi "stoppade i oss" allt möjligt, det handlar om en lång utveckling då blivande människan levt med ett antal växter och annat liv nära inpå, tillräckligt nära för att kunna använda dem. Detta uttryck "allt möjligt" låter som om blivande människan skulle gå runt planlöst i 6 miljoner år och tugga på allt hon såg. Jag kanske inte har formulerat min teori särskilt tydligt, men jag ska försöka göra det nu.

Visst är det möjligt att folk stoppat i sig lite vad som helst, för att testa.

Möjligt? Finns det något annat sätt att börja äta/bruka något? Om man räknar med de tusentals arter som ätits/brukats så blir det konstigt om man antar att det bara är möjligt att människor testade arter. Så länge som folk levde i samma natur så är det nog oundvikligt att människorna medelst muntlig tradition hade koll på i stort sett hela floran i sin levnadsmiljö. Stoppa i sig låter också det som om det handlar om några idioter. Stenåldersmänniskor var inga idioter, inga mentalt efterblivna inga barn, de var människor. I 100.000 år, säger forskningen, har vi varit genetiskt sett exakt som vi är idag. Tiden innan dess gradvis minskande likhet genetiskt sett.

Har man koll på hela floran så vet man vad som är vad - genom trial and error. Min teori handlar inte om ifall människor gått och tuggat på saker varhelst de kom åt eller inte, utan att vi under denna tid som vi känt till floran i vår omgivning OUNDVIKLIGEN har ätit och brukat av den, och OUNDVIKLIGEN har utvecklats med den. Och jag tror att intaget har varit i små mängder då och då vareftersom man rört sig i sin omgivning. Varför? För rört oss har vi, och växterna har varit där vi stått och gått. Enkelt och smidigt.
Om man då tar för givet, vilket jag utan att knussla med det gör, att vi inte känner till eller kan mäta/påvisa alla ämnen som männniskokroppen är anpassad till att behöva för sin funktion, så måste vi alltså stå vid denna fråga nu:
Lider vi brist på något?

Men jag tror inte att det förekommit i så stor skala att vi utvecklat ett behov av vissa ämnen, som då blir en global bristsjukdom för den nutida människan.

Under dessa 6 miljoner år så har vi sannerligen inte livnärt oss på potatismos och korv eller bröd och ost, eller snickers och panpizza, utan väldigt konkret just det vi levde kring. Eftersom 6 miljoner år, till skillnad från 10.000 år, är tillräcklig tid för genetisk evolution så vore det konstigt om vi inte led brist på något nu när vi under ca 10.000 år har levt på betydligt artfattigare kost, och på många håll i världen på extremt artfattig kost.

Bollplank är något av det viktigaste som finns när man vill redogöra en teori, så du får gärna fortsätta :D

De motfrågor till mig själv jag kan komma med är:

Varför tror du(jag, författaren dvs) att vi ätit just på det viset?
Vad kan det ha för betydelse hur och vad vi har ätit?
Oguh!

Siëng Donk-Tsïong

Inläggav Siëng Donk-Tsïong » 11 dec 2003 04:24

Nu har jag tagit ett stort steg fårn filosofin och inriktat mig på att se långt från en grund som jag inte ögnar igenom.

men tid är allt vi har, så den kan vi ögna igenom också.
Oguh!

plastocid

Inläggav plastocid » 11 dec 2003 05:19

Alltså du, ärligt.. jag orkar inte diskutera mer. Det är ingen diskussion som intresserar mig.

Det kan kanske vara som du säger, men jag tror inte det. Låt oss stanna vid det. :)

Men någon annan kan ju gärna diskutera vidare, det är tillräckligt spännande för att läsa om 8)

Siëng Donk-Tsïong

Inläggav Siëng Donk-Tsïong » 11 dec 2003 05:31

Ja precis, det gör vi.

Jasså, tycker du verkligen det plasto? Det var mer uppmuntrande i sånna fall, då har vi en åhörare, fattas bara det där bollplanket nu. :D
Fast det ska väl i sånna fall hellre vara en bollskicklig spelare, så kan vi passa till varandra och dribblas lite och ha oss.
Oguh!

plastocid

Inläggav plastocid » 11 dec 2003 16:31

Ja.. alltså att diskutera och argumentera kräver så mycket av en, och jag tycker det är lite bortkastad tid om det inte gäller ngt man inte är intresserad av. Men att läsa är ju en helt annan sak :)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 dec 2003 16:42

Siëng,

För mig är det så elementärt att det förhåller sig som du säger så jag blir inget bra bollplank. Däremot kan man argumentera i evighet om hur stor inverkan det har.

Det är svårt att särskilja människans moderna och dåliga kosthållning från människans distansering till sin egen natur och naturen som helhet. Båda aspekter skapar illamående; psykologiskt och fysiskt. De går in i varandra. Vi känner inte oss själva och vi känner inte vad vi behöver. Vi kanske tror oss känna oss själva, men vi har funktioner bortom vår tro.

Johan

Christian
Kontakt:

Inläggav Christian » 22 dec 2003 19:57

Johan Ågren skrev:Vi kanske tror oss känna oss själva, men vi har funktioner bortom vår tro.

Mmm...

Vill vi lära känna dessa funktioner och i så fall Hur kan vi göra det?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 22 dec 2003 20:48

Christian,

Behöver inte vara så invecklat: Vi kanske tror att en viss föda är lämplig för oss medan det i själva verket inte är det. Genom att skaffa kunskap om våra funktioner så kan vi justera vår kosthållning efter våra faktiska behov. Det kan både ske genom forskning och att vi blir mer sensibla för vår egen hälsa. Jag är övertygad om att vår kropp har en ganska bra "intelligens" vad gäller föda och att vi i vår tur kan lära oss lyssna till denna. Vi kan på så sätt i högre grad se vad som är bra för oss genom att lyssna på den respons kroppen ger oss. Men det finns också fällor; t.ex suget efter fet och söt föda när kroppen och vårt psyke är i obalans.

Johan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 apr 2004 12:52

Citat från Donk

"Då kom jag att tänka på också att denna tid-osync som beskrivs i citatet där uppe, är en mental obalans pga dessa brister. Näringsbrist får en mycket vidare betydelse om man föreställer sig att vi kan behöva en MÄNGD ämnen i väldigt små portioner, och säkerligen behöver vi vissa psykedelplantor då och då, säkert därför som så många upplever sådan dragning till dem och läkning och bot av dem. "

Kan vi nånsin påstå att vi lever i "nuet" då vi är begränsade till att reagera på det alltid förgångna.
Dvs för att vi ska kunna uppfatta något måste detta redan ha skett.
Så om vi pratar om att leva "nu" så är det att leva i sig själv och spåra tanken bakåt. Vi tänker något vi redan har tänkt och kan därigenom påstå att vi lever i nuet och inte i det förgångna :)
Vet inte om man kan uttrycka det sådär men närmare kommer jag inte.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Naturvetenskap"