Kvantmekanik och Platonism

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Antimonetarist
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 nov 2012 21:25

Kvantmekanik och Platonism

Inläggav Antimonetarist » 08 jan 2013 23:36

Ju mer jag har lärt mig om kvantmekaniken på sistone, ju mer har jag funderat på likheten med den Platonska idévärlden. Tänk bara på till exempel elektronfältet, är inte det en sorts "elektronens idé"? Kanske hade Platon rätt, han tänkte bara för storskaligt. När allt kommer kring består ju den materiella världen endast av materia i vissa förutbestämda former, som sedan arrangeras i mer komplexa apparater.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kvantmekanik och Platonism

Inläggav Pilatus » 09 jan 2013 20:25

Antimonetarist skrev:Ju mer jag har lärt mig om kvantmekaniken på sistone, ju mer har jag funderat på likheten med den Platonska idévärlden. Tänk bara på till exempel elektronfältet, är inte det en sorts "elektronens idé"? Kanske hade Platon rätt, han tänkte bara för storskaligt. När allt kommer kring består ju den materiella världen endast av materia i vissa förutbestämda former, som sedan arrangeras i mer komplexa apparater.

Demokritos införde atombegreppet, en minsta odelbar partikel. Sedan fick vi vänta på Robert Boyle som funderade på grundämnen som kunde sättas samman till olika ämnen. J.J.Thomson upptäckte elektronen och vi hade en modell som liknade en russinbulle, Ernest Rutherford utvecklar modellen, atomen ser ut som ett litet solsystem. Planck inför sin kvanthypotes och Einstein en teori om den fotoelektriska effekten. Niels Bohr tillför en teori om hur fotoner bildas. Sedan har modellen förfinats ytterligare.

Nu missade jag vart Platons idé försvann. Etern kanske?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Kvantmekanik och Platonism

Inläggav Anders » 12 jan 2013 13:39

Antimonetarist skrev:Ju mer jag har lärt mig om kvantmekaniken på sistone, ju mer har jag funderat på likheten med den Platonska idévärlden. Tänk bara på till exempel elektronfältet, är inte det en sorts "elektronens idé"? Kanske hade Platon rätt, han tänkte bara för storskaligt. När allt kommer kring består ju den materiella världen endast av materia i vissa förutbestämda former, som sedan arrangeras i mer komplexa apparater.

Jag håller med dig till viss del, framför allt i det att båda är modeller för "hur det egentligen förhåller sig". Och också i det att det tycks finnas mer i universums konstruktion än det betraktbara. Men det som skiljer, är väl kanske att idevärlden ser klarheter som grund, medan det jag får ut av kvantmekaniken(har ine läst väldigt mycket) snarast strävar mot osäkerheter, obalanser.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kvantmekanik och kvarkar

Inläggav Pilatus » 27 jul 2015 12:30

Kan kvarkar sättas samman på fler sätt än vanliga mesoner och baryoner? 2003 sågs indikationer på en ny sorts partiklar som verkade bestå av fem kvarkar, vilka därför fick namnet pentakvarkar. Pentakvarken är en subatomär partikel som består av fyra kvarkar och en antikvark som är hopbundna.

I juli 2015 meddelade forskarna vid Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), som tack vare den stora partikelacceleratorn Large Hadron Collider, att de lyckats bekräfta dess existens.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kvantmekanik och kvarkar

Inläggav Algotezza » 28 jul 2015 08:34

Pilatus skrev:Kan kvarkar sättas samman på fler sätt än vanliga mesoner och baryoner? 2003 sågs indikationer på en ny sorts partiklar som verkade bestå av fem kvarkar, vilka därför fick namnet pentakvarkar. Pentakvarken är en subatomär partikel som består av fyra kvarkar och en antikvark som är hopbundna.

I juli 2015 meddelade forskarna vid Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), som tack vare den stora partikelacceleratorn Large Hadron Collider, att de lyckats bekräfta dess existens.



Ja. Man har lyckats skapa den. Efter sitt recept.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster