Transhumanism, ett undvikligt steg i evolutionen?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
skwuim
Inlägg: 84
Blev medlem: 12 jan 2013 12:18
Ort: Eskilstuna

Transhumanism, ett undvikligt steg i evolutionen?

Inläggav skwuim » 25 jan 2013 02:39

Tjena. :D

Vad säger ni om transhumanism?

Jag personligen tror att människans förenande med maskinen och genetisk modifiering är oundvikliga steg i vår utveckling. Enligt mig bör vi undanröja vår naturliga konservatism till detta och erkänna att det faktiskt inte finns övervägande belägg för att inte stödja transhumanismen.
De starkaste är i sådana fall de etiska, men jag hävdar att utveckling bort från det rent biologiska (såsom begänsad livslängd, sjukdomar, begränsad hjärnkapacitet etc) alla tillhör saker som vi i längden måste erkänna oss skyldiga att överstiga.

Men vad säger ni?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Transhumanism, ett undvikligt steg i evolutionen?

Inläggav Algotezza » 25 jan 2013 10:29

skwuim skrev:Tjena. :D

Vad säger ni om transhumanism?

Jag personligen tror att människans förenande med maskinen och genetisk modifiering är oundvikliga steg i vår utveckling. Enligt mig bör vi undanröja vår naturliga konservatism till detta och erkänna att det faktiskt inte finns övervägande belägg för att inte stödja transhumanismen.
De starkaste är i sådana fall de etiska, men jag hävdar att utveckling bort från det rent biologiska (såsom begänsad livslängd, sjukdomar, begränsad hjärnkapacitet etc) alla tillhör saker som vi i längden måste erkänna oss skyldiga att överstiga.

Men vad säger ni?


Ja, det är en naturlig utveckling. Redan nu med intuitivt fungerande mobiler, läsplattor, Ipads är många mentalt ett med sin digitala pryl och den fungerar i förlängningen av de egna inre processerna. Nästa steg kan vara t.ex. ett litet pannband med vars hjälpa man via tankekoncentration kan styra sina prylar. Man kan tänka sig att pannbandet genererar en virtuell screen framför ens ögon man kan styra med tankeimpulser.

En annan nödvändig utveckling är 3D-film, holografi-film där man inte behöver de fåniga glasögonen. Det gäller bara att tekniken blir billigare. Rappare som dyrt hologram har redan förverkligats.

Allt detta kommer att trigga igång telepatiförmågan men den kräver tanke- och känslodisciplin på en högre nivå än vi förmår idag. Det framtida trådlösa intergalaktiska internet bygger på telepati. Det finns förstås redan men vi är utestängda därifrån pga att vårt inre ofta är en mentalt-emotionell kjökkenmödding som andra intelligenser i rymden inte vill veta av. Vi stinker av mental gödsel för andra i universum. Vi är ännu barn som geggar med varandra i sandlådan-dyngan. :twisted:

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster